[ksiazka]_Aronson_Wilson_Akert_PS SPOLECZNA SERCE I UMYSL.doc

(3900 KB) Pobierz
Elliot Aronson

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson

Robin M. Akert

 

Psychologia społeczna

 

 

1000083856

 

Zysk i S-ka

Wydawnictwo

 

730382

 

Tytuł oryginału

SOCIAL PSYCHOLOGY

The Heart and the Mind

 

Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers

 

Ali rights reserved

 

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.,

 

Poznań

 

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

 

Copyright © lor ihe covcr illirii..11.111 by Je.iii-P.iul Garciii/1 )i;il No. 4 \iu AXXA

 

lnteni.ilioii.il Sp. 7. D.o., Agenci.i l-'olii!Jiutic/]i:iFn-'c

 

Przekładu dokonali: Anna Bezwińska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),

Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10, 14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska

(rozdz. 2, 7)

 

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Redaktor Zofia Domańska

 

Wydanie I

ISBN 83-7150-016-5

 

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział l.   Wprowadzenie do psychologii społecznej                                2

Rozdział 2.   Metodologia: proces przeprowadzania badań                                                        

 

CZĘŚĆ DRUGA

Rozumienie siebie i świata społecznego

 

Rozdział 3.  Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny                              

Rozdział 4.   Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym                            

Rozdział 5.   Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi              

Rozdział 6.   Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie                            

 

CZĘŚĆ TRZECIA

Wpływ społeczny

 

Rozdział 7.  Konformizm: wpływanie na zachowanie                                                                      

Rozdział 8.  Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia                                          

Rozdział 9.   Procesy grupowe                                                                                                  

 

CZĘŚĆ CZWARTA

Stosunki społeczne

 

Rozdział 10.   Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków

uczuciowych                                                                                                  

Rozdział 11.  Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym              

Rozdział 12.   Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi                                                        

Rozdział 13.   Uprzedzenie: przyczyny i lekarstwa                                                                      

 

CZĘŚĆ PIĄTA

 

Rozdział 14.  Zdrowie i środowisko                                                                                    

Rozdział 15.   Prawo i biznes                                                                                                  

 

Słownik                                                                                                                              

Bibliografia                                                                                                                              

Szczegółowy spis treści

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej             

 

Czym jest psychologia społeczna                                                                                                      5

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia                                                                          8

Psychologia społeczna a inne nauki społeczne                                                                       10

Psychologia społeczna a psychologia osobowości                                                                      11

 

Moc wpływu społecznego                                                                                                   13

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei                                                                       16

 

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie                                                         19

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się dobrym                             21

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym                             24

 

Psychologia społeczna a problemy społeczne                                                                       28

Podsumowanie                                                                                                                              30

Literatura zalecana                                                                                                                 31

 

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań

 

Formułowanie hipotez i teorii                                                                                                   37

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań                                                                       37

Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach                                                                       38

 

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego                                           40

Obserwacja systematyczna                                                                                                   41

Obserwacja uczestnicząca                                                                                                   42

Analiza archiwalna                                                                                                                42

Ograniczenia metody obserwacyjnej                                                                                    45

 

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego                                          46

Pomiary                                                                                                                               47

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością                                                                       50

 

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę                                           53

Zmienne niezależne i zależne                                                                                                  56

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach                                                         58

Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach                                                                      62

Podstawowy dylemat psychologa społecznego                                                                       67

 

Badania podstawowe a badania stosowane                                                                      69

Problemy etyczne w psychologii społecznej                                                                       71

Podsumowanie                                                                                                                               74

Literatura zalecana                                                                                                                 75

 

CZĘŚĆ DRUGA

 

ROZUMIENIE SIEBIE l ŚWIATA SPOŁECZNEGO

 

Rozdział 3

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny                                            78

 

Teoria dysonansu poznawczego                                                                                                   81

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące                                                                                     83

Decyzje, decyzje, decyzje                                                                                                                 84

Uzasadnianie wysiłku                                                                                                                 92

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia                                                                       96

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie"                                                      103

Następstwa dobrych i złych uczynków                                                                                    105

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego                                                        110

 

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny                                          112

Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości                                                              112

Teoria autoafirmacji                                       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin