Historia Słowian - różne teksty.pdf

(995 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nowy Dokument programu Microsoft Word _5_.doc
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
Historia dokładna – cytaty z dawnych pism .
Udział Słowian w atakach na Cesarstwo Rzymskie"
Marek Osiñski, kotsis@wp.pl
Co mówi¹ wykopaliska �ródło: Internet
Słowianie w Maghrebie
Dariusz Rozmus
Tekst pochodzi ze strony internetowej: www.taraka.most.org.pl
Pisma słowiañskie
Grzegorz Jagodziñski
Wspomnienie o Słowianach Połabskich (Drzewianach) cz. I
Adam Sengebusch, lato 2004
"Etnonim słowa - SŁOWIANIE"
Grzegorz Jagodziñski
Argumenty opowiadaj¹ce siê za nadwoł¿añskim pochodzeniu Słowian, ich nazwy i BARDZO
CIEKAWYM RUSIÑSKIM DOKUMENCIE.
Skromna lista lektur
1
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
Historia dokładna – cytaty z dawnych pism .
"...wszyscy s¹... roœli i niezwykle silni... wszyscy s¹ rudawi. ¯ycie wiod¹
twarde... A przecie¿ bynajmniej nie s¹ niegodziwi z natury i skłonni do
czynienia złego..."
Jak do tego doszło, ¿e – zdawałoby siê – bezładna zbieranina osobnych plemion
zdołała wykształciæ jednolity, sprawny, administracyjnie i militarnie system
pañstwowy, zdolny do skutecznego przeciwstawienia siê potê¿nym s¹siadom?
Jak to siê stało, ¿e w ogóle powstała Polska?
Po upadku Cesarstwa Rzymskiego, trwały olbrzymie wêdrówki ludów;
poszczególne plemiona przemierzały setki, a nawet tysi¹ce kilometrów,
poszukuj¹c miejsca do bezpiecznego osiedlenia siê. Gromady ludzkie uciekały
przed bardziej agresywnymi s¹siadami, poszukuj¹c spokojnego miejsca do
¿ycia. Z owego konglomeratu, gdzieœ około VI wieku, wyłoniła siê grupa
plemion, które nazywamy Słowianami; był to spokojny lud o charakterze
pasterskim i rolniczym, zamieszkuj¹cy stałe, wiejskie osady. Wœród uczonych
panuje głêboki spór, którego główny w¹tek dotyczy pierwotnych siedzib owych
wczesnych grup słowiañskich rolników-hodowców. Jedni twierdz¹, ¿e była to
kolejna wielka fala osadnicza, napływaj¹ca gdzieœ z głêbin Azji; wedle innych
Słowianie s¹ “elementem” jak najbardziej miejscowym – ich przodkowie
2
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
mieszkali od wieków pomiêdzy Odr¹ a Bugiem. W VII – IX wieku plemiona i
ludy o słowiañskim rodowodzie zamieszkuj¹ ju¿ znaczne połacie Europy.
"...Po mnogich zaœ latach siedli byli Słowianie nad Dunajem... I od tych Słowian
rozeszli siê po ziemi i przezwali siê imionami swoimi... [wszystkie te plemiona]
miały swoje obyczaje i prawo ojców swoich i podania..." ("Powieœæ lat
doczesnych" kronika ruska z XI w.)
Południowa granica ich wystêpowania siêga płn. Grecji, zaœ zach. - linii Łaby.
Gdy jednak na zachodzie Europy tworz¹ siê w tym czasie potê¿ne pañstwa -
Francja i Niemcy - o tyle na wschód od nich wci¹¿ jeszcze nie istnieje ¿aden
organizm pañstwowy; słowiañskie plemiona prowadz¹ własn¹,
"krótkodystansow¹" politykê, uwikłane w lokalne spory i konflikty. Choæ
niektóre z nich (np. Obodryci) s¹ wcale liczne, to jednak ¿adne z nich nie jest
powa¿nym partnerem (a tym bardziej konkurentem) dla szybko krzepn¹cego
s¹siada - Niemiec; ale te¿ byæ nim nie mog¹. To przecie¿ poganie, oddaj¹cy
czeœæ jakimœ bo¿kom w cieniu œwiêtych drzew i głazów...Germanie
rozpoczynaj¹ systematyczny podbój i kolonizacjê, stopniowo niszcz¹c lub
asymiluj¹c kolejne słowiañskie plemiona i ludy. Granica chrzeœcijañstwa
nieubłagalnie przesuwa siê na wschód...Padaj¹ kolejne pogañskie œwi¹tynie, a
na ich miejscu powstaj¹ koœcioły. Dopiero kiedy Niemcy docieraj¹ do Odry,
napotykaj¹ stały, zorganizowany oraz skuteczny opór młodego pañstwa
polskiego. Polska nie była jednak pierwszym organizmem pañstwowym
stworzonym przez Słowian. Za pierwsz¹ strukturê protopañstwow¹ przyjmuje
siê tzw. Pañstwo Samona, istniej¹ce w VI wieku na terenie Moraw. Była to w
istocie federacja kilkunastu plemion, skupiona pod osobistym przywództwem
frankijskiego kupca o imieniu Samon. Twór ten miał bardzo krótk¹ historiê,
3
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
choæ zanotowano te¿ kilka sukcesów - m.in. zwyciêstwo nad wojskami
Franków, bêd¹cych w ówczesnej Europie nacj¹ militarnie najpotê¿niejsz¹.
Nieco póŸniejszym protopañstwem była organizacja Wiœlan - du¿ego plemienia
obejmuj¹cego swymi wpływami wiêksz¹ czêœæ Małopolski - istniej¹ca w drugiej
połowie IX wieku. Ich władztwo było na tyle potê¿ne, ¿e chrzeœcijañscy ju¿
wówczas Czesi zdecydowali siê na zbrojn¹ interwencjê. Ksi¹¿ê wiœlicki został
przemoc¹ nawrócony na now¹ wiarê; był to jednak¿e zabieg tylko o formalnym
charakterze, jako ¿e Wiœlanie dalej wyznawali pogañstwo. Ostateczny upadek
ich pañstwa dokonał siê w pierwszych latach X wieku, na kilkadziesi¹t lat przed
oficjalnym przyjêciem chrzeœciajañstwa przez Mieszka I.
"Uwa¿aj¹ bowiem, ¿e jeden tylko bóg, twórca błyskawicy jest panem całego
œwiata i składaj¹ mu w ofierze woły i wszystkie inne zwierzêta ofiarne... Oddaj¹
ponadto tak¿e czeœæ rzekom, nimfom i innym demonom, składaj¹ im wszystkim
ofiary, a w czasie tych ofiar czyni¹ wró¿by..." Prokop z Cezarei, "Historia
wojen", 545/546 r.
Jest bardzo prawdopodobne, ¿e pierwsze, nieudane próby chrystianizacji
plemion słowiañskich zamieszkuj¹cych tereny przyszłej Polski dokonywały siê
ju¿ wczeœniej - oczywiœcie na niewielk¹, lokaln¹ skalê. Aby jednak
chrzeœcijañstwo mogło zakorzeniæ siê na dobre, potrzebna była przemyœlana i
zorganizowana akcja, przeprowadzona szybko i sprawnie. Mieszko doskonale
zdawał sobie sprawê, ¿e tylko to uratuje go przed podbojem - staj¹c siê
chrzeœcijañskim władc¹ wytr¹cał niemieckim baronom podstawowy argument
uzasadniaj¹cy ich podboje; nie był ju¿ bowiem "ciemnym" poganinem, lecz
nawróconym ksiêciem chrzeœcijañskiego pañstwa. Odmawiaj¹c przyjêcia
chrzeœcijañstwa Mieszko skazałby siê na wegetacjê na pograniczu ówczesnej
cywilizacji europejskiej; w koñcu przecie¿ i tak zostałby ochrzczony, lecz
wbrew własnej woli - drog¹ zbrojnego ujarzmienia i podboju. Czy mo¿emy siê
4
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
dziwiæ, ¿e chciał byæ podmiotem, a nie przedmiotem ówczesnej polityki
miêdzynarodowej?
"wpadł na myœl oœwiecenia ciemnych umysłów Słowian œwiatłem ewangelii by
im bł¹kaj¹cym siê odwiecznie wœród przes¹dów wskazaæ drogê wiary". [Ale
zaniechał tego zamiaru, stwierdzaj¹c, ¿e] lud ten nie bêdzie po¿yteczny dla
wiary" JONAS z Bobbio, "¯ywot œw. Kolumbana", VII w.
Wybieraj¹c chrzeœcijañstwo Mieszko kierował siê przede wszystkim wzglêdami
praktycznymi - liczyła siê zimna kalkulacja, rozwa¿enie wszytskich mo¿liwych
strat i zysków. Za Rzymem przemawiało wiele argumentów. Organizuj¹c
biskupstwa i diecezje Mieszko tworzył równie¿ zrêby organizacji prawno-
administracyjnej, obejmuj¹cej swym zasiêgiem cały kraj. Przybywaj¹cy do
Polski ksiê¿a umieli czytaæ i rachowaæ, co było umiejêtnoœci¹ now¹ i bardzo
po¿¹dan¹. Jako chrzeœcijañski władca mógł Mieszko nawi¹zywaæ równorzêdne
stosunki z innymi panuj¹cymi. Jako katolik zobowi¹zany był jednak zwalczaæ
pogan, w tym wypadku Prusów i Jaæwingów. Choæ chrystianizacja Polski
przebiegła stosunkowo szybko i sprawnie, to jednak szczera, autentyczna wiara
w Boga chrzeœcijan była jeszcze w¹tła; ostteczne wyrugowanie wierzeñ
pogañskich zajêło Koœciołowi kilka stuleci. W dwa pokolenia po formalnym
chrzcie pañstwa, w pierwszej połowie XI w. nast¹piło coœ, co mo¿na by okreœliæ
jako "opóŸnion¹ reakcjê społeczn¹" - ogólne powstanie antychrzeœcijañskie; w
trakcie zamieszek palono koœcioły, zabijano kapłanów, bezczeszczono miejsca
kultu itd. Chrzeœcijañstwo, co prawda, utrzymało siê, ale Bolesław Chrobry
musiał sił¹ zmuszaæ poddanych do Wieczerzy Pañskiej, a za nieprzestrzeganie
koœcielnych postów wybijał nieposłusznym zêby. Jeszcze w 1410 roku, w
trakcie bitwy pod Grunwaldem, wielu rycerzy walcz¹cych po stronie Zakonu
było przekonanych, ¿e œciaraj¹ siê z poganami (za jakich szczególnie uchodzili
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin