Harvard Business Review. Podejmowanie decyzji.pdf

(306 KB) Pobierz
Harvard Business Review. Podejmowanie decyzji
Harvard Business Review.
Podejmowanie decyzji
Autorzy: Peter F. Drucker, John Hammond,
Ralph Keeney, Howard Raiffa, Alden M. Hayashi
TĀumaczenie: Adriana Ossowska,
Tomasz Rzychoĺ, Magda Witkowska
ISBN: 83-7361-915-1
Format: A5, stron: 216
Kluczowe zagadnienia z zakresu teorii i praktyki
podejmowania skutecznych decyzji
¤ Rozwijanie umiejķtnoľci wĀaľciwej analizy problemw
¤ Pokonywanie barier interpersonalnych
¤ Podejmowanie decyzji w oparciu o intuicjķ
Nasze Ńycie prywatne i zawodowe zaleŃy w duŃym stopniu od trafnoľci naszych
decyzji. Ich podejmowanie to proces skĀadajĴcy siķ z etapw, ktre Āatwo wyodrķbniě
i usystematyzowaě. Skuteczni menedŃerowie wiedzĴ, kiedy decyzja ma opieraě siķ na
pewnych reguĀach, a kiedy musi zostaě podjķta w sposb pragmatyczny, na podstawie
faktw dotyczĴcych konkretnego przypadku. Szybkoľě podejmowania decyzji jest
waŃna, ale nie najwaŃniejsza. Kluczowym elementem jest prawidĀowa analiza problemu
i wszystkich jego aspektw.
Niniejsza ksiĴŃka jest zbiorem artykuĀw poľwiķconych sztuce podejmowania decyzji.
UkazaĀy siķ one w Harvard Business Review -- cenionym przez menedŃerw,
naukowcw i przedsiķbiorcw czasopiľmie, wydawanym przez jeden z najbardziej
prestiŃowych uniwersytetw na ľwiecie. Autorami artykuĀw sĴ uznani fachowcy
z dziedziny zarzĴdzania. W swoich artykuĀach opisujĴ oni proces podejmowania
wĀaľciwych decyzji w rŃnych okolicznoľciach, metody pokonywania rŃnic pomiķdzy
wspĀpracownikami, sposoby racjonalnej analizy problemw oraz sytuacje, w ktrych
podejmowanie decyzji pod wpĀywem intuicji jest najlepszym rozwiĴzaniem.
¤ Zdefiniowanie i analiza problemu
¤ ReguĀy podejmowania decyzji
¤ Podejmowanie decyzji z uwzglķdnieniem barier interpersonalnych
¤ Przewidywanie konsekwencji podjķtych decyzji
¤ Wprowadzanie decyzji w Ńycie
¤ Wykorzystywanie przeczuě i intuicji
KsiĴŃki z serii Harvard Business Review powinny staě siķ lekturĴ obowiĴzkowĴ
dla ambitnych pracownikw kaŃdej organizacji na ľwiecie.
7033413.003.png 7033413.004.png 7033413.005.png 7033413.006.png 7033413.001.png 7033413.002.png
Spis treści
Podejmowanie skutecznych decyzji
7
PETER F. DRUCKER
Równe zamiany (ang. even swaps)
– metoda racjonalnego osiągania kompromisu
29
JOHN S. HAMMOND, RALPH L. KEENEY I HOWARD RAIFFA
Pokorne podejmowanie decyzji
55
AMITAI ETZIONI
Bariery interpersonalne a proces podejmowania decyzji 71
CHRIS ARGYRIS
Czy potrafisz dokonać analizy tego problemu?
113
PERRIN STRYKER
Jak dokonać analizy tego problemu?
Część II ćwiczenia dla menedżerów
129
PERRIN STRYKER
Myślowe pułapki, które prowadzą do złych decyzji
161
JOHN S. HAMMOND, RALPH L. KEENEY I HOWARD RAIFFA
Kiedy należy zaufać przeczuciom?
189
ALDEN M. HAYASHI
O autorach
211
Podejmowanie
skutecznych decyzji
PETER F. DRUCKER
RYZYKOWNE OSĄDY , których muszą dokonać zarządzający,
są rzadkie, ale za to bardzo ważne. Można je lepiej zrozumieć,
rozbijając proces decyzyjny na sześć kolejnych kroków.
S KUTECZNI ZARZĄDZAJĄCY nie podejmują dużej ilości decyzji.
Koncentrują się natomiast na kwestiach szczególnie istotnych.
Starają się podejmować jedynie kilka najważniejszych decyzji na
najwyższym poziomie ogólności. Próbują znaleźć w danej sytu-
acji względną stałość, by móc ją przemyśleć na poziomie strate-
gicznym, ogólnym, niż po prostu „rozwiązać problem”. Dlatego
też nie wywiera na nich wrażenia szybkość podejmowania decyzji
— nadmierna wirtuozeria w operowaniu wieloma zmiennymi jest
dla nich przejawem niestaranności. Zarządzający chcą wiedzieć,
co wiąże się z daną decyzją, a także znać warunki, jakie muszą
być spełnione. Dla nich liczy się skutek, a nie metody jego osią-
gnięcia. Wolą okazać się ludźmi rozsądnymi niż sprytnymi.
8
Drucker
Skuteczni menedżerowie wiedzą, kiedy decyzja powinna opie-
rać się na ogólnych regułach, a kiedy powinna być podejmowana
w sposób pragmatyczny, na podstawie faktów dotyczących kon-
kretnego przypadku. Wiedzą, że najtrudniejsza decyzja to wybór
między dobrym a złym kompromisem — nauczyli się też rozpo-
znawać tę różnicę. Zdają sobie sprawę, że najbardziej czaso-
chłonnym etapem tego procesu nie jest samo podejmowanie de-
cyzji, ale wprowadzanie jej w życie. Dopóki nie przekształci się
ona w działanie, nie jest decyzją — można ją w najlepszym wy-
padku nazwać pobożnym życzeniem. Oznacza to, że podczas gdy
skuteczna decyzja jest podejmowana na wysokim poziomie ogól-
ności, zaplanowane na jej podstawie działania muszą możliwie
najlepiej korespondować z umiejętnościami osób, które będą je
wykonywać. Poza tym skuteczni zarządzający wiedzą, że podej-
mowanie decyzji to pewien systematyczny proces składający się
z etapów, które łatwo wyszczególnić.
Kolejne kroki
Samo wykonywanie kolejnych kroków nie sprawi, że decyzja
„się podejmie”. Właściwie każda decyzja polega na ocenie ryzyka.
Jednakże, jeśli poszczególne etapy nie będą stanowić spójnej se-
kwencji, nie uda się podjąć słusznej, a już na pewno skutecznej
decyzji. Dlatego też opiszę w tym artykule kolejne etapy, które
składają się na cały proces podejmowania decyzji.
1. Klasyfikacja problemu. Czy jest on ogólny, powtarzalny?
Czy może jest wyjątkowy lub szczegółowy? Może jest przeja-
wem nowego typu problemów, dla którego trzeba opracować
nowe reguły?
2. Zdefiniowanie problemu. Z czym mamy do czynienia?
Podejmowanie skutecznych decyzji
9
3. Określenie założeń dotyczących rozwiązania pro-
blemu. Jakie są warunki brzegowe?
4. Określenie najlepszego sposobu działania, prowa-
dzącego do spełnienia warunków brzegowych, a nie
jedynie akceptowalnego. Określenie, jakie kroki należało-
by podjąć, by w najlepszy sposób rozwiązać problem, zanim
uwaga zostanie skoncentrowana na realnych możliwościach
— kompromisach, adaptacjach lub ustępstwach niezbędnych
do zaakceptowania decyzji.
5. Połączenie decyzji z konkretnym działaniem umoż-
liwiającym jej realizację. Jakie działania należy podjąć?
Kto musi o nich wiedzieć?
6. Zweryfikowanie słuszności oraz skuteczności decyzji
na podstawie danych o aktualnym rozwoju sytuacji.
Jak decyzja jest wprowadzana w życie? Czy założenia,
na podstawie których została podjęta, są jeszcze aktualne?
Przyjrzyjmy się każdemu elementowi z osobna.
Klasyfikacja problemu
Osoba umiejąca podejmować skuteczne decyzje zada pytanie:
„Czy dana sytuacja jest wynikiem jakiejś ogólniejszej nieprawi-
dłowości, czy tylko odosobnionym przypadkiem?”. Jeśli problem
ma charakter powtarzalny, należy go rozwiązać na podstawie ja-
kiejś reguły, w oparciu o pewne zasady. Jednakże szczególne,
unikalne przypadki można rozwiązywać sposobami właściwymi
tylko im i w momencie, gdy się pojawiają.
Ściślej rzecz ujmując — zarządzający powinien rozróżnić cztery,
a nie tylko dwa typy sytuacji, w jakich podejmuje się decyzje.
Pierwszy z nich to powtarzalny problem, którego objawem jest
jednostkowy przypadek. Większość „problemów”, jakie pojawiają
Zgłoś jeśli naruszono regulamin