mM.doc

(40 KB) Pobierz
POMOCE

Scenariusz zajęć przeprowadzonych Metodą Dobrego Startu

 

Prowadzący: Aleksandra Rawska

Uczestnicy: dzieci 6-letnie

Temat: Zapoznanie dzieci z wyglądem litery m, M drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: mama, Marta z wykorzystaniem piosenki Mama Marty

Cele:

- zapoznanie dzieci z wyglądem litery m, M drukowanej i pisanej, małej i wielkiej

- rozpoznawanie i nazywanie prawej ręki, wskazywanie nią części ciała (bez określania stron)

- ćwiczenie uwagi i koncentracji

- zachęcanie do wypowiadania się na podany temat

- wdrażanie do cierpliwego czekania na swoja kolej

Formy: z całym zespołem

Metody:

- rozmowa, pokaz, samodzielnych doświadczeń

Pomoce: obrazek przedstawiający mamę Marty z fletem, CD Metoda dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1. utwór 22-24;  obrazki (mak, ananas, rak, torba, arbuz); woreczki z grochem, zeszyt ćwiczeń, ołówki, mazaki koloru niebieskiego, karty ze wzorem litery M, m, nagranie Czarodziejski flet W.A. Mozarta

 

I . ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE

1. Powitanie

Witam wszystkie Ale…Witam wszystkich Marcinów itd. (wymienić imiona wszystkich dzieci)

2. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni

Usiądźcie po turecku. Wyobraźcie sobie, że siedzicie przed lustrem i przyglądacie się swojemu odbiciu. Wyprostujcie plecy, rączki trzymajcie na kolankach. Prawą ręką dotknijcie oka, ucha, ramienia, kolana, stopy. A teraz naśladujcie gestami wkładanie na prawą dłoń rękawiczki z pięcioma palcami i jednocześnie powtarzajcie za mną nazywając każdy palec: kciuk, wskazujący, dłuższy, serdeczny, mały. Czary mary pokus pokus zamieniam was w muzyków. Niech każdy muzyk położy swój instrument muzyczny najpierw przed sobą, potem za sobą, z prawej strony i z lewej strony.

3. Poznanie piosenki

Rozwiążcie zagadkę: Słowo serdeczne, zgadniesz sama.  To jest na pewno słowo ... (mama). Posłuchajcie piosenki pt. Mama Marty.

4. Ćwiczenia językowe i słuchowe oparte na tekście piosenki

- na jakim instrumencie gra pani, o której jest mowa w piosence?

- czy pamiętacie nazwy innych instrumentów dętych?

- jak ma na imię dziewczynka, o której opowiada piosenka?

Dokończcie słowa piosenki: Mama gra ... (melodię). To jest mała ... (Marta).

- jakimi słowami zwracacie się do swoich imam? Czy mówicie do nich: mamusiu, mateczko, mateńko?

Posłuchajcie sylab wypowiedzianych w zmienionej kolejności i powiedzcie, jakie słowo tworzą: lo-me-dia.

Klaszcząc, akcentujcie sylaby w słowach flet oraz gra. i ile sylab mają te słowa? Podzielcie na sylaby słowa: mama, mamusia, matuleńka.

Wypowiedzcie głoskami wyrazy mama i Marta. Jaką głoską zaczynają się te słowa?

Budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu mama (4 głoski)

Budowanie z czerwonych i niebieskich nakrywek modelu wyrazu mama – określenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie                             Zapamiętajcie M , m jest spółgłoską.

Pokaz małej drukowanej litery m

Przypięcie pod wyrazem mama drukowanych liter m i a

Tworzenie wyrazu Marta z pierwszych głosek nazw przedmiotów przedstawionych na obrazkach: mak, ananas, rak, torba, arbuz

Wybrzmiewacie głosek w wyrazie Marta – podskocz tyle razy ile głosek jest w tym wyrazie

Budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Marta (5 głoski)

Budowanie z czerwonych i niebieskich nakrywek modelu wyrazu Marta – określenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie                             Zapamiętajcie imiona piszemy duża literką

Pokaz dużej drukowanej litery M

Przypięcie pod wyrazem Marta drukowanych liter m i a

 

II. ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

1. Ćwiczenia ruchowe

Maszerujcie sprężystym krokiem jak muzyk orkiestry dętej. Teraz ułóżcie odpowiednio ręce i wykonujcie gesty przypominające grę na flecie. Flecista musi mieć bardzo sprawne palce, więc postarajcie się, aby w ćwiczeniu wzięły udział wszystkie palce obu dłoni. Zaciśnijcie wargi i dmuchajcie tak, aby powietrze wydobywało się przez wąską szparkę, tak jak podczas gry na flecie.

 

2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe

Stańcie w parach naprzeciw siebie. Podajcie sobie obie dłonie i słuchając piosenkę, kołyszcie się rytmicznie, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę.

Usiądźcie przy stolikach, połóżcie przed sobą po jednym woreczku. Kontynuując śpiewanie, rytmicznie uderzajcie w woreczek wszystkimi palcami prawej dłoni jednocześnie.

3. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe

- prezentacja i omówienie wyglądu litery

Przyjrzyjcie się uważnie wielkiej literze M m.

Z jakich elementów się składa? Ile ich jest?

- pokaz sposobu pisania litery

Zwróćcie uwagę, od którego miejsca należy zacząć ją pisać.

Literę M m pisze się, nie odrywając ręki od kartki.

- pokaz sposobu pisania litery połączony ze śpiewaniem piosenki

Zobaczcie, jak jednocześnie kreśli się tę literę i śpiewa piosenkę.

- odtwarzanie litery przez dzieci (bez piosenki)

Napiszcie literę M m palcem na wzorze (zeszyt ćwiczeń s.58)

- uczenie się polisensoryczne

Powtórzcie to ćwiczenie, śpiewając pierwsza zwrotkę  piosenki

Śpiewajcie piosenkę i piszcie literę M m ołówkiem po tym samym śladzie;

Śpiewając piosenkę, piszcie literę M m grubym mazakiem koloru niebieskiego po tym samym śladzie

III. ZAJĘCIA KOŃCOWE

Niech jedna osoba odwróci się do pozostałych plecami - będzie podczas zabawy „dyrygentem”, który kieruje grą zaczarowanej, niewidzialnej orkiestry. Tak jak publiczność, w ciszy obserwujcie „dyrygenta”, wyobrażając sobie ten niezwykły koncert.

Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie utworu Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin