Marcin Nowak - Etyka w biznesie.pdf

(437 KB) Pobierz
35126022 UNPDF
Marcin Nowak, Etyka w biznesie, www.escapemag.pl
35126022.001.png
Marcin Nowak, Etyka w biznesie, www.escapemag.pl
ETYKA W BIZNESIE
Marcin Nowak
Skład i łamanie:
Patrycja Kierzkowska
Korekta:
Anna Matusewicz
Wydanie pierwsze, Toruń 2006
ISBN: 83-60320-01-2
Wszelkie prawa zastrzeżone!
Autor oraz Wydawnictwo dołożyli wszelkich starań, by informacje zawarte w tej
publikacjach były kompletne, rzetelne i prawdziwe. Autor oraz Wydawnictwo Escape
Magazine nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające
z wykorzystania informacji zawartych w publikacji lub użytkowania tej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w publikacji są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie całości lub fragmentu w jakiejkolwiek
postaci jest zabronione. Kopiowanie, kserowanie, fotografowanie, nagrywanie,
wypożyczanie, powielanie w jakiekolwiek formie powoduje naruszenie praw autorskich.
Drukowanie publikacji dla własnych potrzeb przysługuje tylko osobie, która nabyła to
dzieło.
darmowy fragment
Dostarczony przez serwis www.ebooki.jelcyn.com
Wydawnictwo Publikacji Elektronicznych Escape Magazine
ul. Spokojna 14
28-300 Jędrzejów
35126022.002.png 35126022.003.png 35126022.004.png
Marcin Nowak, Etyka w biznesie, www.escapemag.pl
Wprowadzenie
Etyka biznesu to rozważania nad sposobami i kierunkami działania w ramach życia
gospodarczego, które dadzą lub nie obronić się z moralnego punktu widzenia.
Czy etyka praktyczna jest możliwa?
Etyka praktyczna (lub moralność praktyczna) mówi o „życiu, jakie powinniśmy wieść ze
względu na innych i ze względu na samych siebie”.
Nie istnieją żadne prawdy moralne możliwe do odkrycia, nie istnieje obiektywna różnica
między dobrem a złem, a tylko taka, którą wyznaczają poszczególne społeczeństwa. Zgodnie
z tym poglądem nie możemy krytycznie dociekać, co powinniśmy uważać za moralnie
właściwe, a tylko konstatować, co inni za takie uważają (lub my sami).
Coś czyni życie dobrym lub lichym, i że w pewnym stopniu nasze indywidualne losy zależą
od naszych własnych wyborów i postaw. Istnieją różne rodzaje zła, które mogą zepsuć każde
życie - np. samotność, niewola, ubóstwo, nuda, brak poczucia szacunku wobec samego siebie.
Do pewnego stopnia jest w naszej mocy rozwinięcie cech charakteru, które pozwolą nam ich
uniknąć, a jeżeli to niemożliwe, pomogą zminimalizować wyrządzone przez nie szkody. Te
cechy charakteru nazywamy cnotami moralnymi.
To jak wiedzie się nam w życiu w wielu przypadkach zależy od czynników, na które nie
mamy wpływu - od czasów, w których żyjemy, naszego dziedzictwa genetycznego, rodziny,
w której przychodzimy na świat, nadarzających się w życiu sposobności, wypadków, które
przytrafiają się nam i naszym najbliższym. Jakkolwiek jednak toczyłyby się koleje naszego
życia, tylko rozwijając cnoty i korygując wady możemy uzyskać istotny wpływ na naszą
pomyślność. Oczywiście, że zdobywanie umiejętności i gromadzona wiedza są tu nie bez
znaczenia. Lecz zdolności, których tą drogą nabywamy, polepszają nasz los tylko wtedy, gdy
wiemy, jak je wykorzystać - do tego zaś potrzebujemy cnót.
 
Marcin Nowak, Etyka w biznesie, www.escapemag.pl
Ludziom budzącym zaufanie, rzetelnym, odważnym, mądrym, ludzkim i pracowitym wiedzie
się lepiej w codziennym życiu niż tym, którzy są niezaradni, podstępni, tchórzliwi, głupi,
nikczemni lub leniwi.
Przydatność etyki praktycznej
Można by powiedzieć, że ludzie wrażliwi, ci, którzy słuchają głosu sumienia, nie potrzebują
kształcenia w zakresie etyki biznesu.
Ci wrażliwi świetnie zdają sobie sprawę z tego, że skomplikowane moralnie są decyzje, które
muszą podejmować. Możesz być wstrząśnięty na myśl o dzieciach indyjskich wytwarzających
przez cały dzień tanie towary, które sprzedajesz w swoim sklepie, ale gdybyś przestał je
sprowadzać, to czy w jakimkolwiek stopniu zwiększyłoby to ich szanse na zdobycie
wykształcenia? Za co właściwie jesteś odpowiedzialny? Czy te dzieci są wyzyskiwane? A
jeżeli tak, to czy stwarzając rynek zbytu dla ich towarów, jesteś za ten wyzysk
współodpowiedzialny? Weźmy inny przykład: masz powody przypuszczać, choć nie jesteś
pewny, że w przypadku przeprowadzenie linii wysokiego napięcia w sąsiedztwie domów
mieszkalnych - co właśnie zrobiłeś - wzrasta liczba zachorowań na białaczkę. Przypuścimy,
że prawo nie zmusza cię do zakopywania przewodów w ziemi - byłoby to bardzo kosztowne.
Czy w takim przypadku jednak nie powinno cię do tego zmusić sumienie?
To bardzo ważne, aby wprowadzenie do etyki biznesu zawierało analizę podstawowych
pojęć, takich jak: to, co słuszne i to, co niesłuszne, dobro i zło, obowiązek i cnota.
 
Marcin Nowak, Etyka w biznesie, www.escapemag.pl
Od czego zacząć?
Dwa rodzaje trudności
W etyce pojawiają się dwa rodzaje trudności, a mianowicie trudności z określeniem, na czym
w konkretnej sytuacji polega obowiązek oraz trudności z wypełnieniem obowiązku, kiedy już
wiadomo, czym on jest. Etyka biznesu jako dziedzina starająca się zapobiegać oszustwom,
szkodnictwu i zaniedbaniom, odzwierciedla powszechną świadomość, trudności związanych z
wypełnieniem obowiązku, podczas gdy zainteresowania ludzi biznesu, którzy uznają jej
znaczenie i doniosłość, odzwierciedlają również ich świadomość pierwszego problemu - jak
ustalić, które sposoby postępowania lub decyzje są sprawiedliwe i uzasadnione?
Problemy z określeniem obowiązku
Po pierwsze fakt, że taka sytuacja wydaje ci się trudna z etycznego punktu widzenia, nie
wskazuje na słabość Twojego charakteru lub braki w edukacji moralnej. Wręcz przeciwnie,
taka sytuacja będzie niepokoić właśnie tych, którzy chcą jak najlepiej, słuchają głosu
sumienia i troszczą się o innych. Po drugie ustalenie, jakie postępowanie w konkretnym
przypadku jest słuszne lub możliwe do zaakceptowania, nie zależy tylko od dysponowania
dobrymi wytycznymi, dobrze ułożonym kodeksem.
Racjonalnie wybrane środki muszą oczywiście prowadzić do osiągnięcia danego celu, jednak,
gdy chcesz postępować etycznie, jesteś zobowiązany przyjrzeć się zarówno środkom jak i
celom.
Etyka ogranicza nie tylko wybór celów, ale również wybór środków, za pomocą, których
możemy wybrane cele osiągnąć.
Zabicie człowieka jest uzasadnione moralnie w przypadku, gdy jest to rzeczywiście konieczne
do obrony własnego życia. Pojawia się wtedy pytanie o granice obrony koniecznej,
traktowanej jako środek usprawiedliwiony przez cel. Czy np. kłamstwo w obronie własnej
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin