Przygotowanie na „pełnię czasu"
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, z jakim posłannictwem wystąpił prorok Jeremiasz;
· rozumieć, na czym polega Nowe Przymierze;
· umieć wyjaśnić, co to jest „pełnia czasu";
· kształtować postawę wierności.
Metody:
metoda słowna; pogadanka, praca z podręcznikiem; metoda zajęć praktycznych: śpiew piosenki
Środki dydaktyczne:
podręcznik ucznia, arkusz szarego papieru, klej, kolorowe karteczki
Przebieg lekcji
1. Katechezę rozpoczynamy od uświadomienia uczniom, jakie obietnice, słowa przysięgi składają ludzie różnych grup zawodowych lub społecznych. W tym celu dzielimy klasę na grupy i prosimy, by uczniowie wypisali na kartkach obietnice składane przez:
grupa l - narzeczonych podczas przysięgi małżeńskiej
grupa 2 - ucznia klasy pierwszej rozpoczynającego naukę
grupa 3 - żołnierza składającego przysięgę
grupa 4 - lekarza rozpoczynającego swą pracę wśród chorych
grupa 5 - kapłana powierzającego swoje życie Chrystusowi.
2. Wyniki pracy uczniów zapisujemy na tablicy w formie tabeli
3. Kontynuując temat, rozmawiamy z uczniami;
· Jak ludzie różnych zawodów, grup społecznych realizują słowa przysięgi, obietnicy w swoim codziennym życiu?
4. W podsumowaniu zwracamy uwagę, że człowiekowi czasami nie udaje się dochować składanych obietnic, przyrzeczeń, stów przysięgi.
5. Odwołujemy się do wiadomości zdobytych przez uczniów na poprzedniej lekcji. Pytamy:
· Jaką obietnicę dał Pan Bóg Izraelitom znajdującym się w niewoli babilońskiej?
(Stwierdzamy, że Pan Bóg obiecał oczyścić naród z wszelkich grzechów, jeżeli będą Jemu posłuszni i zawrócą z drogi grzechu).
6. Uczniowie zapoznają się z sytuacją Narodu Wybranego w czasach działalności proroka Jeremiasza. W tym celu czytają pierwszy akapit bloku interpretacyjnego („Stwórca w swojej wielkiej miłości... pomyślnością w jego ziemi"). Na jego podstawie powinni dojść do następujących stwierdzeń:
- Pan Bóg troszczył się o Naród Wybrany także wtedy, gdy ten znalazł się pod obcym panowaniem;
- do osamotnionych ludzi Stwórca posyła proroka Jeremiasza;
- Izraelici nie chcieli słuchać słów proroka i doprowadzili do jego uwięzienia;
- prorok Jeremiasz wlewał nadzieję w serca Izraelitów.
7. Poprzez odczytanie pierwszego tekstu biblijnego (Jr 31, 31-33) uczniowie dowiadują się, co zapowiadał Jeremiasz w głoszonym przez siebie proroctwie. Wynik pracy zapisują w zeszytach lub na karteczkach, które następnie przyklejają do arkusza szarego papieru, układając je tematycznie (np. w kolumnach). Wśród odpowiedzi mogą się znaleźć następujące:
- zawarcie nowego przymierza;
- przymierze wypisane w sercu;
- Stwórca będzie ich Bogiem, a oni będą Jego ludem.
8. Aby dowiedzieć się, na czym polegało nowe przymierze zapowiadane przez proroka, uczniowie odczytują drugi tekst biblijny (Ga 4, 4-5) oraz drugą część bloku interpretacyjnego („Proroctwo Jeremiasza... a Stwórca ich Jedynym Bogiem").
9. Podsumowując, wskazujemy, że nowe przymierze jest związane z przyjściem na świat Pana Jezusa. Wtedy wypełniły się wszystkie obietnice przekazywane ludziom przez proroków. Jeremiasz przygotowywał Naród Wybrany na to wydarzenie i zapowiadał ten moment. Na mocy tego przymierza staliśmy się Ludem Bożym, własnością Stwórcy, a On jest naszym Ojcem. Jest to najdoskonalsze przymierze, ponieważ Chrystus przez swoja, śmierć na krzyżu wykupił nas od grzechu i uczynił dziećmi Boga.
10. Prosząc Pana Boga o dar wierności zawartemu przymierzu śpiewamy piosenkę: „Bóg nad swym ludem" (słowa znajdują się w bloku refleksyjnym podręcznika ucznia).
2
swistak3a