Sprawiedliwy Józef
Cele lekcji
Uczeń powinien:
· wiedzieć, kim był Józef;
· umieć wymienić najważniejsze wydarzenia z jego życia;
· umieć wskazać wydarzenia świadczące o opiece Bożej nad Józefem;
· umieć wyjaśnić, dlaczego Józefa możemy nazwać człowiekiem sprawiedliwym.
Metody
indywidualne wykonanie zadania, praca z podręcznikiem, opowiadanie, rozmowa kierowana, słoneczko
Środki dydaktyczne
kartki z skserowanym zadaniem dla uczniów, podręcznik ucznia, arkusz szarego papieru, kolorowe karteczki, klej
Przebieg lekcji
1. Modlitwa.
2. Wprowadzamy uczniów w temat, mówiąc, że poznają wyjątkowego człowieka pochodzącego z rodu Abrahama.
· Kto jest tą osobą? - odpowiedź na to pytanie uzyskamy, rozwiązując zadanie.
3. Rozdajemy kartki z skserowanym zadaniem i prosimy o rozwiązanie i zapisanie hasła, które brzmi: Józef Egipski.
4. Uczniowie zapoznają się w podręczniku z drzewem genealogicznym rodu Abrahama i odszukują w nim Józefa.
5. Opowiadamy historię jego życia. Zwracamy uwagę na następujące fakty:
- wyróżnianie przez ojca;
- niechęć braci i sprzedanie go karawanie kupieckiej;
-pobyt w domu Potifara;
- niezasłużona kara - więzienie;
- trafna interpretacja snów faraona;
- zdobycie godności zarządcy królewskiego;
- spotkanie po latach z braćmi i ojcem.
W trakcie opowiadania katechety uczniowie zapoznają się z ilustracjami znajdującymi się w podręczniku.
6. Odczytujemy tekst z Pisma Świętego znajdujący się w bloku biblijnym.
7. Prowadzimy rozmowę:
· Komu bracia Józefa zawdzięczają ocalenie?
(jeżeli uczniowie nie podadzą odpowiedzi wskazującej na Boga, należy nakierować ich na taką odpowiedź)
· Które fragmenty przeczytanego tekstu biblijnego wskazują na to, że bracia zawdzięczają Bogu ocalenie?
· Co w tym kontekście możemy powiedzieć o Bogu? Jak postępuje wobec ludzi?
· Dlaczego Bóg wybrał właśnie Józefa? Które cechy postępowania Józefa mogły podobać się Panu?
8. Podsumowując, stwierdzamy, że nasze potoczne rozumienie sprawiedliwości jest inne niż przedstawione w Biblii. W Bożych oczach sprawiedliwym jest ten, który słucha Jego nakazów, potrafi być wielkodusznym i sprawiedliwie przebaczającym,
9. Rozmawiamy na temat umiejętności bycia człowiekiem sprawiedliwym:
· W jakich sytuacjach okazaliście przebaczenie drugiej osobie lub doznaliście przebaczenia?
· W której modlitwie w szczególny sposób jest mowa o przebaczeniu?
· Co znaczą słowa: „...i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom"?
10. Wspólnie odmawiamy modlitwę: „Ojcze nasz" poprzedzoną chwilą zastanowienia się nad swoim postępowaniem. Jeżeli pozostanie czas, można zrobić podsumowanie katechezy metodą „słoneczka". Uczniowie indywidualnie lub w grupach wypisują na 2 - 3 karteczkach odpowiedź napytanie:
· Jakich cech mogę się nauczyć od Józefa, aby i o mnie można było powiedzieć: „człowiek sprawiedliwy"?
Karteczki przyklejają do arkusza szarego papieru w taki sposób, że te, które przedstawiają tę samą treść, tworzą jeden promień.
Przykład:
Od Józefa mogę się nauczyć:
- przebaczenia
-troski o rodzinę
- zaufania.
1
swistak3a