br. Bartłomiej Uliasz
Konspekt katechezy do szkoły średniej
1. Temat lekcji: Duchowy software
2. Cel dydaktyczny: Pokazanie pewnych podstawowych zasad i wskazań dotyczących życia duchowego (np. przykazania, sakramenty, Pismo Święte – czym jest w życiu duchowym i jak się tym posługiwać).
3. Cel wychowawczy: Katecheza ma zwrócić uwagę uczniów na te zasady, żeby nimi się kierować.
4. Metody nauczania: Pogadanka problemowa z pokazem na przykładzie wybranego programu komputerowego (np. Open Office, Microsoft Word itp., w zależności od tego jaki program jest dobrze znany katechecie, by mógł służyć za przykład). Pokazujemy analogię rzeczywistości komputerowej do spraw życia duchowego, a następnie dokładniej omawiamy daną rzeczywistość życia duchowego, nawiązując do jej wagi w przypadku programu komputerowego i dajemy możliwość pytania przed przejściem do następnego punktu (w zależności od ilości czasu, można omówić bardziej lub mniej dokładnie).
5. Środki dydaktyczne: Laptop, wspomniany program, kilka opisów wirusów (przykłady dołączone na wydruku[1]), podręcznik użytkownika (który jest dołączany do każdego, legalnie zakupionego programu komputerowego, w przypadku darmowych programów często jest dołączany w wersji elektronicznej).
6. Rodzaj toku lekcyjnego: mieszany.
Update (aktualizacja)
7. Notatka (dokładna na oddzielnej kartce):
Dostępne przyciski
Program antywirusowy
Informacja o błędnym użyciu
Cel programu
Wirusy
Podręcznik użytkownika
Błędy programu
Pomoc
8. Zadanie domowe: narysować na podstawie grafu software’owego graf duchowy, w którym podane będą konkretne przykłady z mojego życia (jeśli zostanie czas, to można zacząć na lekcji).
9. Uwagi: Sprawdzić wcześniej program i laptop – jeśli to nie laptop prywatny wziąć program, co do którego jesteśmy pewni, że będzie funkcjonował tak, jak chcemy.
1. Modlitwa na początek.
2. Krótka (5 min) kartkóweczka z ostatniej lekcji.
3. Wstęp odnośnie tematu
a. Zapytać co znaczy słowo „software” [2] (na pewno uczniowie będą wiedzieli);
b. Omówić jak będzie wyglądała lekcja – żeby zwrócić uwagę na analogie;
c. Włączyć program i powiedzieć na jakiej zasadzie będzie nam służył za przykład.
4. Przyciski programu – tylko tych możemy używać – przykazania, następnie omówić problem dokładniej. W podobny sposób w następnych przykładach.
5. Wirus – jeśli jest zainfekowany, to może zarażać inne programy. Mimo, że pozornie dobrze funkcjonuje, nagle może „sformatować” wszystko itp. – pycha, inne grzechy główne. Przeczytaj opisy dwu wirusów (dołączone oddzielnie) i przełóż je na płaszczyznę wiary.
6. Program antywirusowy – sakrament pojednania.
7. Program może mieć błędy – nasze wady wrodzone, wady genetyczne, homoseksualizm itp. – musimy nauczyć się tak obsługiwać, żeby one nie zniszczyły nam pracy.
8. Program ma cel, jest do czegoś potrzebny – podobnie nasze życie, wiara skierowane są na niebo idąc drogą powołania.
9. Dobry program ma pomoc która pojawia się w różnych miejscach – homilia.
10. Podręcznik użytkownika – Pismo Święte. Człowiek super-skomplikowanym programem. Dlatego tak ważne by czytać podręcznik, żeby nie zepsuć czegoś.
11. Program informuje, że jest błędna operacja – sumienie.
12. Update – sakramenty (nowe zabezpieczenia, lepsza funkcjonalność).
13. Zapytać czy przychodzą im jeszcze do głowy jakieś inne analogie .
14. Zadanie – narysować na podstawie grafu software’owego graf duchowy z przykładami z ich życia (jeśli zostanie czas, to można zacząć na lekcji. Podać 2 przykłady.
15. Modlitwa (dyżurny jak zwykle prowadzi, podaje intencje).
br. Bartłomiej Eliasz
Notatka (dokładna):
(przykazania)
Update (sakramenty)
Informacja o błędnym użyciu (sumienie)
Program antywirusowy (spowiedź św.)
Cel programu (niebo, powołanie)
Wirusy (grzechy główne)
Podręcznik użytkownika (Pismo Święte)
(homilia)
Błędy programu (wady wrodzone)
W32/Kassbot-P jest robakiem internetowym działającym na platformie Windows.
W32/Kassbot-P uruchamia się w równych odstępach czasu w tle, uruchamiając proces pozwalający na dostęp do zarażonego komputera oraz na przejęcie nad nim kontroli używając kanałów IRC.
W32/Kassbot-P rozprzestrzenia się do innych komputerów w sieci przez:
- tworzenie własnych kopii do katalogów udostępnianych w sieci chronionych rzez słabe hasła,
- AOL Instant Messenger.
W32/Kassbot-P posiada mechanizmy pozwalające mu na:
- wyłączanie procesów antywirusowych oraz procesy programów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo,
- ściąganie kodu z Internetu,
- skanowanie portów.
Gdy W32/Kassbot-P zarazi komputer, tworzy własną kopię do <Windows>\win32dll.exe.
Plik win32dll.exe jest zarejestrowany jako nowy proces sytemowy "winconfig.exe", wyświetlany pod nazwą "winconfig.exe" z możliwością automatycznego uruchamiania się przy starcie systemu.
Kamasutra, znany również jako Nyxem, BlackMal, Mywife i CME-24, jest bardzo groźnym wirusem, który aktywuje się trzeciego dnia każdego miesiąca. Trzeba być ostrożnym, gdyż szkodnik ten potrafi nieodwracalnie uszkodzić pliki tekstowe Worda z rozszerzeniem .doc, arkusze Excela (.xls), prezentacje zapisane w programie PowerPoint (.ppt) oraz pliki w Adobe Acrobat (.pdf).
Według ostatnich danych wirus ten zainfekował ok. 750 tys. komputerów na całym świecie, a najwięcej w Stanach Zjednoczonych. Jako typowy robak internetowy rozprzestrzenia się za pomocą zainfekowanych wiadomości e-mail, która przybiera różne bardzo zachęcające tytuły, aby w ten sposób zachęcić do otwarcia zarażonego załącznika.
Kamasutrę odkryto w połowie stycznia 2006.
[1] Więcej opisów można znaleźć na stronie: www.mks-vir.com.pl.
[2] Często używane słowo angielskie oznaczające „oprogramowanie” – „to zestaw instrukcji przeznaczonych do wykonania dla komputera. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w określonym przez twórcę zakresie. Oprogramowanie jest synonimem terminów program komputerowy oraz aplikacja, przy czym stosuje się go zazwyczaj do określania większych programów oraz ich zbiorów. Przykłady oprogramowania: edytor tekstu, gry komputerowe, biblioteki, systemy operacyjne, wirus komputerowy, baza danych (tekst i przykłady z internetowej encyklopedii: pl.wikipedia.org).
swistak3a