PLAN PRACY KOORDYNATORA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W WÓLCE RATAJSKIEJ.
ZADANIA
SPOSÓB DZIALANIA
TERMIN
SPODZIEWANE EFEKTY
1
Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów/wychowanków) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa.
· Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas przerw poprzez dyżury nauczycieli, a także rodziców w czasie dyskotek, wycieczek,
· Ewidencja osób wchodzących do szkoły (przez dyżurujących nauczycieli),
· Nawiązanie współpracy z Policją, Sądem Rodzinnym, Poradnią Psych-Ped.
Na bieżąco
· Większe zaangażowanie rodzicow w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
· Mniej sytuacji konfliktowych,
· Określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych n-li, doskonalenie warsztatu pracy, co wpłynie na właściwy rozwój szkoły.
2
Koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach realizowanego w szkole Programu Wychowawczego i Profilaktycznego.
· Pogadanki na godzinach wychowawczych nt. szkodliwości palenia papierosów, zagrożeń towarzyszących zażywaniu alkoholu oraz narkotyków, uzależnienia od komputera oraz Internetu.
· Zajęcia organizowane przez wychowanków przy udziale psychologa, pracowników policji, straży pożarnej itp.
· Pogadanki dotyczące bezpieczeństwa w czasie wakacji, ferii (przed feriami, wakacjami). Zachęcanie uczniów do dbania o kondycję psychiczno-fizyczną (zajęcia sportowe, SKS).
· Propagowanie turystyki, aktywnego odpoczynku, zdrowego odżywiania.
· Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.
· Redagowanie gazetki profilaktyczno- informacyjnej (na tablicy PCK i Klubu „Wiewiórka”).
· Współpraca z rodzicami:
- rozwiązywanie problemów wychowawczych,
- pedagogizacja rodziców,
- zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy szkoły (udział w imprezach klasowych i szkolnych)
Cały czas
· Poszerzenie wiedzy nt. zagrożeń związanych z zażywaniem używek.
· Uświadomienie hierarchii wartości jako czynnika chroniącego.
· Dbanie o sprawność fizyczną, higienę osobistą i zdrowe odżywianie.
3
Wdrażanie i dostosowanie do specyfiki szkoły procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeniach.
· Przypomnienie procedur obowiązujących w szkole:
- procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych ( ewakuacja, ptasia grypa),
- procedur postępowania n-li metod współpracy pomiędzy szkoły z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją,
- procedur postępowania n-li z uczniem agresywnym, krzywdzonym itp.
Kontynuowanie współpracy pomiędzy szkołą a Policją w zakresie realizacji zadań określonych w procedurach poprzez stały kontakt, organizowanie szkoleń z uwzględnieniem problematyki ujętej w procedurach.
Przypomnienie wychowawcom o konieczności znajomości w/w procedur oraz włączenie ich do teczek wychowawcy.
Kwiecień
·
4
Pomoc n-lom/ wychowawcom przy nawiązywaniu współpracy z odpowiednimi służbami ( policja, straż pożarna) oraz z instytucjami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.
Pośredniczenie w organizowaniu spotkań uczniów z policjantem, strażakiem ( na prośbę wychowawcy).
Kontakty z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.
-Ukazanie uczniom wagi bezpieczeństwa w szkole, w domu na ulicy, itp.
- Pomoc uczniom mającym trudności w nauce, uczniom z rodzin niewydolnych wychowawczo.
5
Systematyczne uaktualnianie Programu Wychowawczego i Profilaktycznego.
Ewaluacja Programu wychowawczego i Profilaktycznego na koniec roku szkolnego ( opracowanie ankiet, uwzględnienie wniosków w Programie Wychowawczym i Profilaktycznym).
Sierpień/ wrzesień 2008
- Podejmowanie działań dotyczących bezpieczeństwa, które będą adekwatne do potrzeb dzieci i młodzieży.
- Usprawnianie systemu bezpieczeństwa w szkole.
6
Dzielenie się wiedzą z Radą Pedagogiczną.
Informowanie na bieżąco o konieczności podjęcia nowych działań.
- Usprawnienie działania szkoły w zakresie bezpieczeństwa.
7
Promowanie problematyki bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Nagłaśnianie na godzinach wychowawczych problematyki dotyczącej bezpieczeństwa.
Wykonywanie plakatów, organizowanie konkursów dotyczących bezpieczeństwa ( ,, Wybieram zdrowie,,,”)
- Uświadomienie uczniom zasad bezpieczeństwa i wdrożenie ich w życie.
8
Dokumentowanie działań i doskonalenia własne.
· Gromadzenie procedur, regulaminów, materiałów.
· Udział w szkoleniach.
· Usprawnienie pracy szkoły poprzez sumienną i systematyczną pracę.
Koordynator do spraw bezpieczeństwa
Maria Kurant Łukasik
pandora250