2.12.2010.doc

(33 KB) Pobierz

Sytuacje trudne w zakładzie pracy

1.       Mobbing – inaczej naruszenie dobrych obyczajów, zasad współżycia społecznego, pierwszym który rozwinął zagadnienie mobbingu był Hanz Laiman -> def   wroga i nieetyczna komunikacja pomiędzy jednym lub grupą pracowników, a innym, który został zepchnięty do pozycji obronnej i pozbawiony pomocy. Działania te zdarzają się często, co najmniej raz w tygodniu i przez co najmniej pół roku, z powodu których maltretowanie kończy się znacznym uszkodzeniem umysłowym i uszkodzeniem wynikającym z urazów psychicznych powodujących niezdolność obrony dotychczasowego miejsca pracy i znalezienia nowego zatrudnienia.

W polskim ustawodawstwie mobbing pojawił się w roku 2003 w kodeksie pracy

Definicja Kodeksu Pracy:

Działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie bądź wyeliminowanie zespołu pracowników. Może być stosowany czynnie lub biernie.

Mobbing czynny – obarczanie zbyt duża odpowiedzialnością pracownika, przy jednoczesnym ograniczeniu mu możliwości podejmowania decyzji.

Mobbing bierny – powtarzające się lekceważenie pracownika, niezauważanie go, niewydawanie mu poleceń.

 

3 aspekty występowania mobbingu: (niektóre przyczyny)

1.       Związany ze złą organizacją pracy: (stanowiska i podział obowiązków nie są przedstawione w sposób precyzyjny w regulaminach)

2.       Związany z relacją przełożonego a pracownikami (brak predyspozycji do rozwiązywania sytuacji konfliktowych, niepoprawne rozdysponowanie zadań)

3.       Relacji w grupie współpracowników (brak uczestniczenia w wydarzeniach społecznych – wycieczki, imieniny itp., pojawienie się plotek o pracownikach, wypływanie informacji poza grupę pracowniczą)

Psychiczne zwolnienie się z pracy – rezygnacja z pracy połączona z utratą motywacji do pracy, wykonywanie zadań służbowych tylko wg przepisów, ucieczka w chorobę, z możliwością wcześniejszego przejścia na emeryturę.

 

Zawody szczególnie narażone na praktyki mobbingowe:

·         Kobiety mieszkające samotnie lub z rodzicami, samotnie wychowujące dzieci

·         Kobiety nie posiadające własnej rodziny, zajmująca wysokie pozycje zawodowe

·         Młodsi pracownicy ze strony współpracowników (starsi chcą tak zapobiec utracie własnej pracy) i przełożonych

 

Relacja przełożonych do pracowników (przyczyny mobbingu)

1.       Utrzymanie atmosfery strachu i zagrożenia (lęki przełożonego przed utratą pracy, reputacji, przed brakiem lojalności pracowników, intrygami pracowników)

2.       Unikanie przez kierownictwo wzięcia odpowiedzialności za działania podwładnych (BRAK brak ingerencji w pracę pracowników, PODEJMOWANIA DECYZJI, może się przez to wykreować przywódca nieformalny)

Relacje w zespole pracowników:

1.       Zatajanie ważnych informacji by dzięki zdobytej w ten sposób przewadze zabezpieczyć swoje miejsce pracy

2.       Praktyki lobbingowe mogą być podejmowane przez grupę w celu dopasowania się pracownika do wymagań stawianych przez większość

3.       Osobista wrogość, która wynika z niezadowolenia własną sytuacją życiową

 

Kto może być mobberem?

Osoby narcyzowate, mają wysokie mniemanie o sobie ale nie mają jasno określonego obrazu siebie. Jeśli ktoś podważa to wysokie mniemanie, to ta osoba może być poddana praktykom mobbingowym.

 

Jak przeciwdziałać mobbingowi:

a)      Na płaszczyźnie indywidualnej – pytanie mobbera dlaczego tak robi, prowadzenie kalendarza mobbingowego, gromadzenie informacji, poszukiwanie osoby która będzie naszym powiernikiem (np. związki zawodowe)

b)      Na płaszczyźnie – zwracanie się na piśmie do ośrodków typu dział kadr, związki zawodowe,

Zgłoś jeśli naruszono regulamin