„Poznajemy nasze przedszkole”
Obszar edukacyjny
POZNAWANIE I ROZUMIENIE SIEBIE I ŚWIATA
„Orientacja w pomieszczeniach p-la oraz znajomość miejsca przechowywania swoich rzeczy w sali zabaw, w szatni, w umywalni”, str. 14/1.2).
„Rozpoznawanie i nazywanie swojego znaczka rozpoznawczego”, str. 14/1.2).
„Słuchanie i rozumienie krótkich wierszy i rymowanek recytowanych przez n-lkę oraz krótkich tekstów inscenizowanych przy użyciu pacynek”, str. 15/3.
„Samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom, dzielenie się spostrzeżeniami i odkładanie ich na stałe miejsce”, str. 15/4.2).
„Uczestniczenie w rozmowach prowadzonych przez n-lkę indywidualnie lub w małej grupie”, str. 15/4.1).
„Ćw. Oddechowe zwiększające pojemność płuc polegające na wydychaniu powietrza nosem i jego powolnym wydychaniu”, str. 15/4.3).
„Ćw. słuchowe polegające na nasłuchiwaniu, wyróżnianiu i porównywaniu różnych głosów otaczającego środowiska”, 16/4.3).
„Ćw. artykulacyjne wzmacniające mięśnie narządów mowy”, str. 16/ 4.3).
„Układanie prostych całości z gotowych elementów”, str. 17/7.
„Organizowanie zabaw w bezpośrednim kontakcie z przyrodą w różnych porach roku, umożliwiających poznawanie właściwości materiałów przyrodniczych”, str. 17/8.
„Poznanie zwierząt żyjących w przedszkolu”, str. 17/8.
NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRZRZ DZIAŁANIE
„Zachęcanie do wypowiadania się nt. realizowanej zabawy”, str. 19/1.
„Szybkie reagowanie na sygnały wzrokowe i słuchowe…w powiązaniu z ustawieniem się w gromadce, rzędzie…”, str. 19/2.1).
„Rytmiczne chody i podskoki w takt muzyki”, str. 19/2.1).
„Słuchanie krótkich ilustrowanych piosenek, śpiewanych przez n-la”, str. 20/3.
„Budowanie z klocków”, str. 21/4.
„Rysowanie kredkami świecowymi”, str. 21/4.
„Swobodne wyrażanie swoich spostrzeżeń i przeżyć w formach płaskich”, str. 21/4.
„Dbanie o czystość osobistą”, str. 22/ 5.3).
„Ochrona narządów zmysłowych i układu nerwowego”, str. 22/5.4).
ODNAJDYWANIE SWOJEGO MIEJSCA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ, WSPÓLNOCIE
„Uczenie samoobsługi…”, str. 23/1.1).
„Wdrażania do przestrzegania norm regulujących współżycie”, str. 23/2.1).
BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI
„Wykorzystanie naturalnych sytuacji wychowawczych nacechowanych życzliwością, dobrocią, przejawami koleżeństwa”, str. 24/1.
v Wycieczka po przedszkolu.
v Rozmowy indywidualne w łazience, w szatni, przy stole.
v Słuchanie opowiadania pt. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” M. Kownackiej.
v Teatrzyk kukiełkowy na podst. opowiadania pt. „Do czego służy” I. Salach.
v Oglądanie książeczek obrazkowych w kąciku książek.
v Opowiadanie dzieci nt. oglądanych przedmiotów pt. „Ręcznik”.
v Ćw. oddechowe „Bibułkowe paseczki”.
v Ćwiczenia słuchowe „Co słychać wokół nas”.
v Zabawa ortofoniczna „Śpiąca lala” na głosce „a” oraz „u”.
v Układanie mozaiki płaskiej nt. dowolny.
v Zabawy w piaskownicy nt. dowolny zainspirowane rozmową „Co można zrobić z piasku?”.
v Rozmowa nt. akwarium.
v Zabawa dydaktyczna pt. „Do kogo toczysz piłeczkę” H. Trawińskiej.
v Poznawanie otoczenia przedszkola oraz zabawy w ogródku przedszkolnym.
v Nauka zab. ruch. „Balonik”.
v Nauka poruszania się przy akompaniamencie.
v Słuchanie piosenki pt. „Marsz dzieci”.
v Zabawy konstrukcyjne nt. dowolny zainspirowane rozmową nt. „Domek dla lalki i samochodu”.
v Rysowanie kredkami świecowymi nt. dowolny.
v Praca plast. zainspirowana życiem w akwarium.
v Nauka zabiegów higieniczno-sanitarnych w łazience.
v Przyzwyczajanie do opanowywania zbyt gwałtownych reakcji wywołanych lękiem lub uporem.
v Przyzwyczajanie dzieci do mówienia głosem naturalnym.
v Nauka samodzielności w szatni.
v Pomoc n-lce w karmieniu rybek.
v Słuchanie wiersza pt. „Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego.
v Wdrażanie dzieci do kolejnego, zgodnego korzystania z pojazdów.
DZIECKO POTRAFI:
è uważnie poruszać się na terenie placówki przedszkolnej,
è nazwać inne pomieszczenia: szatnia, kuchnia, sala gimnastyczna,
è opisać wyposażenie klasy, łazienki, szatni,
è użytkować te miejsca zgodnie z przeznaczeniem,
è poprawnie posługiwać się mową potoczną,
è uważnie słuchać krótkiego opowiadania,
è wyróżnić na obrazkach i nazwać znane przedmioty,
è zapamiętać własny znaczek,
è trzymać umiejętnie i właściwie posługiwać się łyżką,
è posługiwać się łyżką tylko w tym celu do czego służą,
è kulturalnie spożywać posiłki,
è samodzielnie oglądać książki,
è wyróżniać na obrazkach i nazywać znane przedmioty,
è odłożyć książkę do kącika,
è ...
Mirada