Temat Gry i zabawy ruchowe.rtf

(17 KB) Pobierz

Scenariusz/konspekt zajęć

 

Data:

Prowadzący: Agata Bator

Grupa:

Rodzaj zajęć: zajęcia integracyjne

Czas trwania: 2 x 45 min

 

Temat zajęć: Gry i zabawy ruchowe

 

Cele ogólne: - wywołanie zaciekawienia, przełamanie onieśmielenia

- rozluźnienie, przyjemna atmosfera

- rozwijanie uwagi i refleksu

Cele szczegółowe w zakresie:

- wiedzy: uczeń poznaje nowe zabawy, wie jak lepiej zapamiętywać nowe imiona i informacje o członkach grupy

- umiejętności: uczeń wie jak nawiązać pierwsze kontakty i przełamać opory wobec drugiego człowieka np. onieśmielenie

- postawy: przełamanie bariery kontaktu fizycznego z drugą osobą

Metody: aktywizujące, wpływu osobistego, poszukująca, ekspresyjna, praktyczna

Formy pracy: 1.Pod względem organizacyjnym - zajęcia w grupie

2.Pod względem przedmiotowym:

a) żywe słowo mówione bezpośrednio
b) gry i zabawy ruchowe

Literatura: M. Jachimska Grupa bawi się i pracuje. Wałbrzych 1994, "Unus" 

A. Z. Wiechowie "Poradnik dla wychowawców świetlic szkolnych. Warszawa 1986, WSiP

Klaus W. Vopel: Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce 1999, Jedność

Mariola Chomczyńska – Miliszkiewicz, Dorota Pankowska: Polubić szkołę. Warszawa 1995, WSiP

Ewa Kozdrowicz (red): Poradnia w szkole. Z doświadczeń szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Warszawa 1993,Agencja Informacji Użytkowej

Środki dydaktyczne: arkusze papieru (pakowny, gazeta) wielkość około 40 cm x 60 cm

 

Przebieg zajęć                                                                                                                                            Uwagi

 

ęłęóI "Powitanie" Uczestnicy siedzą. Prowadzący podaje kolejne hasła,

a uczniowie, których dotyczy wymienione kryterium wstają (mogą przy

tym wykonać zabawne ukłony czy gesty, pozdrowienia wobec grupy),

na przykład: Witam wszystkich, którzy: - są radośni! - mają dziś zły dzień
- noszą okulary, - jedli jajka na śniadanie, - lubią słońce! 

- mają na sobie coś niebieskiego,- lubią chodzić do szkoły.

ęłęóII Imię i gest" Uczestnicy stoją w kręgu, jedna osoba wypowiada swoje

imię z odpowiednią intonacją i jednocześnie wykonuje wymyślone przez

siebie gesty. Następnie wszyscy razem powtarzają imię i gest. Przedstawiają

się wszyscy po kolei.

III " Łańcuszek imion" W celu utrwalenia, zapamiętania wszystkich imion

osoba rozpoczyna podając swoje imię, następna powtarza jej imię i dodaje swoje,

kolejna powtarza imiona osób, które już mówiły i dodaje własne. Ostatnia osoba

w kręgu ma zadanie najtrudniejsze, musi powtórzyć wszystkie imiona.
IV "Chodzenie" Uczestnicy chodzą spokojnie po sali.

Prowadzący zmienia co jakiś czas polecenia, np.
- chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni, zamyśleni;
- chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach,

po gorącym piasku, skacząc po kamieniach przez górski strumyk;                                          Uwagi
- chodząc, dotknijcie prawą ręką wszystkich ścian, ustawcie się rzędami

według kolorów włosów, ustawcie się według wzrostu;
-"Ministerstwo głupich kroków" – każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia.

V "Uściśnij dłoń" Uczestnicy chodzą swobodnie po sali, a prowadzący podaje

im kolejne instrukcje:- uściśnij jak najwięcej dłoni;
- stańcie w kręgu, weźcie się za ręce i zróbcie falę;
- stając w ciasnym kręgu, zróbcie jednocześnie przysiad.

VI "Pasażerowie statku" Prowadzący prosi uczestników, aby wyobrazili

sobie, że są pasażerami statku.Wyjaśnia znaczenie poszczególnych komend:
- "na prawą burtę" – wszyscy biegną na prawą stronę;
- "na lewą burtę" – wszyscy biegną na lewą stronę;
- "cała naprzód" – do przodu;
- "na rufę" – do tyłu;   - "sztorm" – łapią się za ręce;
- "kapitańskie tango" – tańczą w parach.
Nauczyciel podaje kolejne hasła. Zabawa trwa, dopóki budzi zainteresowanie.

VII "Tratwa ratunkowa". Uczestnicy dzielą się na 4-5-osobowe zespoły.
Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru wyobrażający tratwę ratunkową.

Wszyscy uczestnicy mają się zmieścić na nim i wytrzymać przez około 30 sekund.

ęłęóVIII "Zgadnij – czyje słyszysz imię" Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

aby po powrocie odgadło, jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność wybieramy imię

dziecka z sali np. Bartek. Dzielimy je na sylaby BAR–TEK.  Na dany znak, dzieci

w dwóch grupach skandują jednocześnie sylaby wybranego imienia.
Jeżeli zgadujący trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu, daje fant.

IX "Zaproszenie" Siedzimy w kręgu, jedno krzesło jest wolne. "Miejsce po mojej

prawej stronie jest puste i zapraszam na nie ... (imię), którą lubię za ...

(podajemy cechę, umiejętność lub inną zaletę podanej osoby)".

X Zakończenie zajęć Rundka Dokończ zdanie:

Na dzisiejszych zajęciach najbardziej podobało mi się, gdy...
Iskierka przyjaźni Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do

mych rąk. Stojąc łapiemy się za ręce i przesyłamy uścisk.

 

 

Zatwierdzenie scenariusza / konspektu do realizacji .............................................................

                           

 

EWALUACJA ZAJĘCIA

pozytywne aspekty  ........................................................................................................................................ ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

negatywne aspekty    ......................................................................................................................................  ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

wnioski ........................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

UWAGI OCENIAJĄCEGO ZAJĘCIE: ............................................................................................................ ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

OCENA ZA SCENARIUSZ / KONSPEKT ......................................................................................................

OCENA ZA PRZYGOTOWANIE I PRZEPROWADZENIE .............................................................................                                         

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin