Scenariusz zajęć . Dzieci czteroletnie
Blok tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
Temat dnia: Wiatraczki
Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:
· uważnie słucham wiersza i rozumiem jego treść,
· buduję wiatraczek zgodnie z instrukcją,
· ćwiczę prawidłowe oddychanie,
· dmucham z różnym natężeniem,
· doskonalę sprawność ruchową,
· poznaję słowa i melodię piosenki,
· rozróżniam przedmioty dokładnie takie same i podobne,
· czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,
· naśladuję czyjeś ruchy.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
· „Wiatraki” – słuchanie wiersza-instrukcji Krystyny Artyniewicz.Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza. Proponuje im budowę własnych wiatraczków.
K. Artyniewicz, „Wiatraki” [w:] Elbanowska S., „Jak zadziwić przedszkolaka tym co świeci, pływa, lata. Jesień”, Medium, Warszawa 1994, s. 16
· „Wiatrak” – praca plastyczno-techniczna. Nauczyciel prosi dzieci, by usiadły przy stolikach. Rozdaje im kartki z bloku technicznego z odrysowanym „wiatrakiem” oraz nożyczki, patyczki i czyta ponownie wiersz. Dzieci wykonują czynności zgodnie z instrukcją i z pomocą nauczyciela – wycinają wiatraczek, przypinają różki do patyczka za pomocą pinezki.
kartki techniczne, patyczki, pinezki, nożyczki
· „Dęcia, dmuchy i podmuchy” – nauczyciel proponuje zabawę z użyciem wykonanych przez dzieci wiatraczków. Każde dziecko to wiatr. Gdy wieje słaby wiatr, wiatraczki kręcą się wolno, przy silnym wietrze wiatraczki kręcą się szybko. Lekkie podmuchy wiatru – wiatraczki kręcą się krótko i rytmicznie – wdech, potem krótkie, rytmiczne wydechy. Wiatr coraz silniej dmucha – dłuższy wydech, ale o średniej sile. Teraz dmie z całych sił! – dzieci dmuchają jak najmocniej, silny wydech.
lub:
Na polecenie nauczyciela dzieci biorą do swoje wiatraczki i dmuchają w nie. Nauczyciel opowiada: – Był piękny jesienny poranek. Do ogródka przedszkolnego przyleciał spokojny wietrzyk i delikatnie dmuchał na wiatraczek pozostawiony przez przedszkolaki przy zjeżdżalni. Delikatnie dmuchamy na wiatraczki. – Po chwili przyleciał drugi wietrzyk i razem zaczęli bawić się w ganianego. Dmuchamy mocniej na nasze wiatraczki. – Nagle niebo pokryło się chmurami. Przywiał je silny bardzo wiatr. Dmuchamy z całej siły na wiatraczki, pamiętając o wdechu nosem i wydechu ustami.
wiatraczki z poprzednich zajęć
II. Zajęcia główne
· „Prawy do lewego” – ćwiczenia gimnastyczne wg P. Dennisona.
Dzieci w rozsypce, zwrócone twarzą do nauczyciela, wykonują wraz z nim ćwiczenia.
1. Naprzemienne chodzenie w miejscu polegające na dotykaniu prawym kolanem lewego łokcia i prawym łokciem lewego kolana.
2. Naprzemienne równoczesne odchylanie lewej nogi i prawej ręki oraz lewej ręki i prawej nogi.
3. Naprzemienne dotykanie prawą ręką lewej stopy i lewą ręką prawej stopy.
4. Krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na górze raz była ręka prawa, raz lewa.
5. Dotykanie prawą dłonią lewego ucha i odwrotnie.
6. Dotykanie prawą dłonią lewego łokcia i odwrotnie itp.
7. „Rowerek” – podnosimy ręce i głowę do góry, obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Prawym łokciem dotykamy lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana itd.
C. Hannaford, „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł”, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa 1998
· „Wiatr jesienny” Rozmowa na temat piosenki.Omówienie treści i nastroju piosenki – czy melodia jest wesoła, czy smutna? Dzieci śpiewają melodię piosenki na różnych sylabach: tu, mu, no. Powtarzają za nauczycielem fragmenty piosenki z tekstem na zasadzie „echa”.
CD Piosenki i zabawy cz. 1 – „Wiatr jesienny” (nr 18)
III. Zajęcia popołudniowe
· „Jaki? Taki!” – zabawa dydaktyczna. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi kilka identycznych klocków i kilka podobnych, ale różniących się wielkością, kolorem lub kształtem. Następnie bierze dwa identyczne klocki i prosi dzieci, by przyjrzały się im i odpowiedziały na pytanie: Czy są takie same? Po czym odkłada na bok, ale w widocznym miejscu, w zasięgu wzroku dzieci. Następnie wybiera kolejną parę klocków: jeden taki sam jak w poprzedniej parze, a drugi różniący się jedną cechą, np. kolorem (klocek takiego samego kształtu i wielkości, ale innego koloru). Zadaje pytanie: Czy są takie same? Czy są tylko podobne? Co je różni? Działania te nauczyciel powtarza dopóty, dopóki dzieci będą miały problem z określeniem, kiedy mają do czynienia z klockami takimi samymi, a kiedy z podobnymi. W drugiej części zabawy prowadzący pokazuje klocek i prosi chętne dziecko o podanie klocka albo dokładnie takiego samego, albo podobnego. Wszystkie prawidłowe odpowiedzi nagradza pochwałą.
·
klocki
· „Wiatraczki” – zabawa naśladowcza. Dzieci ustawiają się w rozsypce na dywanie tak, aby sobie nie przeszkadzać. Nauczyciel jest wiatrakiem, który pokaże mniejszym wiatraczkom, jak należy się kręcić. Wykonuje ruchy okrężne ramion w przód. Dzieci powtarzają. Następuje zmiana ruchów. Teraz należy kręcić tylko prawą ręką do przodu. Następnie do tyłu i naprzemiennie.
2
dmonia1