Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Zespołem Downa.doc

(77 KB) Pobierz
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Zespołem Downa

Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Zespołem Downa

mgr Henryka Bartnik - Przedszkole w Kłomnicach


Charakterystyka programu

Program edukacji integracyjnej pod tytułem „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z Zespołem Downa” przeznaczony jest do dodatkowej pracy dydaktyczno – wychowawczej dla chłopca z Zespołem Downa. Chłopiec uczęszcza do grupy, w której zdecydowaną większość stanowią dzieci nieobciążone deficytami rozwojowymi. Praca nauczyciela z tym dzieckiem koncentruje się na nie tylko na przekazywaniu wiedzy, kształtowaniu niezbędnych umiejętności i nawyków, ale także na wyrabianiu postaw społecznych. Takie postępowanie ukształtuje w nim przekonanie, że nie różni się od innych dzieci w grupie rówieśniczej. Pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie, wzmocni samoakceptację.

Program pracy rewalidacyjnej opracowano z uwzględnieniem opinii psychologiczno – pedagogicznej. Na tej podstawie wytyczony został charakter podejmowanych działań.

Charakterystyka dziecka

Dziecko uczęszcza do Przedszkola w Kłomnicach do grupy 3-4-latków. Specjaliści z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Częstochowie zdiagnozowali niego Zespół Downa.

U chłopca zaobserwowałam opóźniony rozwój psycho - ruchowy w zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz mowy czynnej i biernej. Jakub opanował wiele umiejętności w zakresie samoobsługi, próbuje naśladować czynności domowe. Rozumie reguły prostych zabaw i uczestniczy w nich, manipuluje przedmiotami, rysuje bazgrząc spontanicznie. Przedmioty chwyta kciukiem i palcem. Wypowiada otwarte sylaby znaczeniowe, próbuje mówić „mama”, „tata”, „papa”, „ciocia”, „pani”, „daj”. Wskazuje nazywaną część ciała. Rozumie proste polecenia typu: „chodź / daj / siedź / nie ruszaj”. Rozpoznaje osoby, zwierzęta i przedmioty na obrazkach.

CEL OGÓLNY:

Stymulacja rozwoju w sferze somatyczne z uwzględnieniem sprawności motorycznej, rozwoju mowy, a przede wszystkim sfery społecznej, intelektualnej i duchowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Kształtowanie u dziecka kompetencji zmysłowych, motorycznych, interakcyjnych, intelektualnych, emocjonalnych,
  2. Rozwijanie wszechstronnej stymulacji ze szczególnym uwzględnieniem terapii logopedycznej i rewalidacji,
  3. Wykonywanie ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo – ruchową,
  4. Kształtowanie u dziecka kompetencji zmysłowych, motorycznych, interakcyjnych, intelektualnych, emocjonalnych.

PLANOWANIE PRACY:

o        Ukształtować dojrzałość do uczenia się i samodzielności,

o        Rozwijać funkcje słowno – pojęciowe,

o        Wzbogacać wszechstronną stymulację dziecka ze szczególnym uwzględnieniem terapii logopedycznej,

o        Wdrażać do obowiązujących norm i zachowań społecznych,

o        Rozwijać percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo – ruchową,

o        Wydłużać czas koncentracji na zadaniu,

o        Nagradzanie jako niezbędny element pracy z dzieckiem.

Podczas opracowywania programu zajęć wykorzystałam następujące metody psychologiczno - pedagogiczne pracy z dzieckiem, m.in.:

o        Elementy ćwiczeń wg metody Domana,

o        Elementy ćwiczeń wg metody W. Sherborne,

o        Elementy ćwiczeń wg metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

o        Elementy ćwiczeń relaksacyjnych i energetyzujących wg metody Denissonów,

o        Elementy ćwiczeń pedagogiki zabawy.

WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z OBSERWACJI DZIECKA:

o        Akceptuje normy społeczne i stosuje się do nich podczas zabaw i zajęć dydaktyczno- wychowawczych, wyrównawczych, na wycieczkach, przedszkolnym placu zabaw,

o        Dostrzega, ale nie respektuje związków przyczynowo – skutkowych między właściwym, a niewłaściwym zachowaniem,

o        Manipuluje przedmiotami i rozumie proste polecenia,

o        Przejawia chęć bawienia się i zainteresowania zabawką, szuka partnera do zabawy,

o        Ujawnia swoje uczucia zadowolenia i niezadowolenia,

o        Płacze gdy nie może poradzić sobie z zabawą,

o        Unika trudności gdy cos mu nie wychodzi.

Program wczesnego wspomagania uwzględnia następujące założenia:

o        Uczenie dziecka niepełnosprawnego społecznego funkcjonowania w grupie pomimo ograniczeń,

o        Całościowe postrzeganie dziecka, a nie tylko jego zaburzeń (postrzeganie jego mocnych stron),

o        Uczenie dziecka podejmowania właściwych decyzji poprzez dawanie mu możliwości wyboru danego zadania,

o        Zapewnienie warunków bezpieczeństwa, ważności, równości jak każdemu dziecku,

o        Wyposażanie dziecka w wiedzę wszechstronna, ułatwiającą odnalezienie swojego miejsca w życiu dorosłym,

o        Wyrównywanie i kompensowanie braków i opóźnień rozwojowych – usprawnianie zaburzonych sfer,

o        Przygotowanie w ramach zajęć, zabaw, pracy indywidualnej i zespołowej do samodzielnego funkcjonowania i pełnienia ról w grupie,

o        Zaspokajanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych poprzez doświadczenia, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI WRAZ Z REWALIDACJĄ

Kierunek pracy

Rodzaj ćwiczeń

Przewidywane osiągnięcia dziecka

Usprawnianie narządów artykulacyjnych

o                                 ćwiczenia oddechowe:

§                                  dmuchanie waty, piórek, papierków dmuchanie po gładkiej powierzchni róznych przedmiotów,

§                                  dmuchanie baloników i gumowych zabawek,

§                                  gaszenie świec,

§                                  dmuchanie w piszczałki trąbki,

§                                  robienie baniek mydlanych,

§                                  bieganie z zamkniętymi ustami,

§                                  naśladowanie wiatraków,

o                                 ćwiczenia mięśni warg:

§                                  masaż wargi górnej,

§                                  rozciąganie małymi palcami obu rąk ściągniętych kącików ust,

§                                  uchylenie wargi górnej palcami obu rąk, odciągnięcie od wyrostka zębodołowego, uniesienie w kierunku nosa i następnie ściągnięcie na wargę dolną,

§                                  rozciąganie warg przy szerokim uśmiechu i ściąganie kącików ust oraz wysunięcie warg do przodu,

§                                  chowanie wargi dolnej pod górną,

§                                  ćwiczenia z guzikiem na nitce,

§                                  wibracja warg i języka na wardze.

o                                 ćwiczenia mięśni podniebienia i języka:

§                                  wysunięcie języka w kierunku nosa, brody i policzków,

§                                  przesunięcie języka po przedsionku i podniebieniu od zębów do podniebienia miękkiego,

§                                  przesuwanie języka po policzkach i przedsionkach,

§                                  szybkie odrywanie języka od siekaczy górnych,

§                                  chrząkanie (ćwiczenie środka języka),

§                                  zwijanie języka w rulon,

§                                  wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej,

§                                  trzymanie języka w spoczynku,

§                                  układanie języka na wardze górnej, warga dolna nie kontaktuje się z językiem,

§                                  język ułożony na wardze dolnej – język zgięty w kierunku podbródka,

§                                  mlaskanie,

§                                  wibracja języka na wardze.

Dziecko potrafi:

o                                 robić bańki mydlane,

o                                 dmuchać w piszczałki i trąbki,

o                                 rozciągać wargi przy szerokim uśmiechu, ściągać usta oraz wysunąć wargi do przodu,

o                                 ćwiczyć z guzikiem przymocowanym na nitce,

o                                 chrząkać,

o                                 zwinąć język w rulon,

o                                 mlaskać,

o                                 schować wargę dolna pod górną,

o                                 trzymać język w spoczynku,

o                                 skoncentrować uwagę na wykonywanym zadaniu / ćwiczeniu,

o                                 doprowadzić podjęte działania do etapu finalnego,

o                                 uważnie słuchać i wykonywać polecenia nauczycielki.

Usprawnianie funkcji naśladowczych dotyczących rozumienia mowy

o                                 podnoszenie rąk do góry,

o                                 klaskanie i machanie ręką,

o                                 dotykanie i wyciąganie ramion,

o                                 tupanie nogami,

o                                 klaskanie w nogi,

o                                 kładzenie rąk na biodrach,

o                                 otwieranie i zamykanie dłoni,

o                                 dotykanie palcem wskazującym dłoni drugiej ręki i kolejnych palców ręki,

o                                 dotykanie palcem wskazującym części ciała (nos, oko, ucho, usta, kolano, itd.),

o                                 otwieranie ust i wysuwanie języka, uśmiechanie się,

o                                 złożenie ust do pocałunku,

o                                 dmuchanie, nadymanie policzków, marszczenie czoła i brwi,

o                                 cmokanie wargami,

o                                 podnoszenie słuchawki do ucha,

o                                 popychanie samochodzika,

o                                 karmienie i czesanie lalki,

o                                 mieszanie łyżeczką w kubeczku,

o                                 wycieranie nosa misiowi.

Dziecko potrafi:

o                                 dotknąć palcem wskazującym dłoni drugiej ręki i kolejnych palców ręki,

o                                 cmokać wargami,

o                                 klaskać i machać rękami,

o                                 tworzyć i zamknąć dłoń,

o                                 Samodzielnie mieszać łyżeczką w ku...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin