ZAGADNIENIA DO EGZAMINU
z pedagogiki wczesnoszkolnej
1. Współczesne zadania pedagogiki wczesnoszkolnej.
2. Cele w pedagogice wczesnoszkolnej.
3. Pojęcia w pedagogice wczesnoszkolnej: kształcenie, wychowanie, uczenie, metodyka kształcenia wczesnoszkolnego.
4. Teorie pedagogiczne w kształceniu wczesnoszkolnym:
· modelowanie
· wspieranie rozwoju
a) Etapy, ich charakterystyka.
5. Formy organizacyjne w pedagogice wczesnoszkolnej.
6. Formy pracy w edukacji wczesnoszkolnej.
7. Podstawy programowe w kształceniu wczesnoszkolnym.
8. Źródła opracowania programu.
9. Etapy opracowania programu rozwojowego.
10. Rodzaje metod opartych na aktywności nauczyciela.
11. Rodzaje metod opartych na aktywności ucznia i ich charakterystyka:
a) Obserwacja uczestnicząca,
b) Metoda problemowa,
c) Metoda projektu,
d) Burza mózgów,
e) Metoda symulacyjna,
f) Inscenizacja i drama,
g) Dialog,
12. Rodzaje niepowodzeń szkolnych.
13. Czynniki środowiskowe niepowodzeń szkolnych.
14. Czynniki dydaktyczne niepowodzeń szkolnych.
15. Dobór treści i ich znaczenie.
16. Rodzaje aktywności uczniów w klasach I – III.
17. Miejsce, rola i rodzaje środków dydaktycznych w procesie nauczania.
18. Kształcenie wielopoziomowe i jego znaczenie.
19. Praca wyrównawcza w klasach I – III.
20. Podręcznik i jego funkcje w pedagogice wczesnoszkolnej.
21. Zasady kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej.
22. Stymulowanie rozwoju cech kreatywności.
23. Metody wychowania – rodzaje, zastosowanie.
24. Stymulowanie inteligencji emocjonalnej, postaw społecznych i moralnych.
czarna82