klasa 5a sloneczniki.doc

(56 KB) Pobierz

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: V a

Data: 20. 09. 2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

TEMAT: „Więc chodź, pomaluj mój świat”. Malujemy obrazy poetyckie.

 

1.      Cele lekcji:

 

a)     Poziom wiadomości:

-          uczeń wie, kim był Vincent van Gogh,

-          uczeń wie, czym jest obraz poetycki,

-          uczeń zna kilka związków frazeologicznych związanych z wyrazem „słońce”.

b)     Poziom umiejętności:

-          uczeń potrafi wyodrębnić obrazy poetyckie,

-          uczeń potrafi odnaleźć w tekście przenośnie,

-          uczeń potrafi porównać obraz z wierszem,

-          uczeń potrafi opisać obraz i jego kolorystykę.

c)      Poziom postaw:

-          uczeń doznaje uczuć estetycznych oraz świadomie obcuje ze sztuką,

-          uczeń wyraża swoje uczucia.

 

2.      Metody nauczania:

-          pogadanka heurystyczna,

-          metoda oglądowa

-          praca z tekstem

 

3.      Formy pracy:

-          zbiorowa,

-          indywidualna.

 

4.      Środki dydaktyczne:

-          Plansza z obrazem van Gogha „Słoneczniki”.

-          Wiersz „Dwa słońca” J. Ratajczaka.

5.      Literatura:

a)     Merytoryczna:

- J. Ratajczak, Dwa słońca, [w:] Język polski „Między nami” Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, str. 16-19.

b)     Metodyczna:

-          S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, wyd. Brictius, Warszawa 1991.

 

 

 

 

 

 

Etapy budowy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Uwagi

Część wstępna

Wita się z uczniami.

 

Sprawdza listę obecności.

 

Prosi jednego z uczniów o zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Witają się z nauczycielem.

 

 

Chętny zapisuje na tablicy temat lekcji.

 

Część właściwa

Prosi uczniów o przypomnienie sobie znanych im związków frazeologicznych związanych z wyrazem słońce.

 

 

 

Prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia związek frazeologiczny własnymi słowami.

 

Prosi o wymyślenie oraz zapisanie po jednym zdaniu z każdym z wymienionych związków frazeolo-

gicznych.

 

Prosi kilka osób o przeczytanie zdań, które napisały.

 

Prosi o otworzenie podręcznika na str.16.

 

Prosi uczniów o głośne przeczytanie wiersza.

 

 

Czyta jeszcze raz wiersz.

 

Zadaje pytania do wiersza:

1. jakie znacie typy wierszy i do którego z nich należy ten wiersz?

 

2. jakie rymy możemy w tym utworze odnaleźć?

3. jakie rysunki moglibyście narysować, by zobrazować każdą ze strof?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mówi, że rysunki, które dzieci chciałyby narysować do każdej strofy, to ich wyobrażenie o treści wiersza, a więc obrazy poetyckie. Takie obrazy poeci tworzą słowami przy pomocy przenośni, epitetów lub porównań. Prosi o przypomnienie czym są poszczególne z wymienionych środków poetyckich.

 

 

 

 

 

 

 

Prosi o zapisanie w zeszytach krótkiej definicji obrazu poetyckiego:

 

Prosi o otworzenie podręcznika na str. 16 i przeczytanie polecenia do zadania nr2: wpisz do tabeli cytaty wiersza, które z nich mają sens przenośny?

 

Pyta, czy znają inne obrazy nawiązujące do omówionego wiersza? Podpowiada, że chodzi o takie, które związane są ze słońcem albo słonecznikami.

 

Prosi o otworzenie podręcznika na str. 17 i przyjrzenie się obrazowi.

 

Opowiada o autorze tego obrazu i prosi o zapisanie kilku informacji do zeszytów. Wspólnie z uczniami tworzy notatkę: Vincent van Gogh (30 marca 1853r. – 27 lipca 1890r. ) był holenderskim malarzem. Malować zaczął w wieku 27 lat i stworzył około 800 obrazów. Był człowiekiem wrażliwym na kolorystykę otaczającego go świata. Szczególnym upodobaniem darzył kolor żółty i wszelkie jego odcienie. Jest autorem serii obrazów pt. „Słoneczniki”.

 

Prosi jedną osobę, aby opisała obraz zamieszczony w podręczniku.

 

Zadaje dodatkowe pytania umożliwiające prawidłową interpretację obrazu:

- Co znajduje się na pierwszym planie?

- Jaki kolor przeważa na obrazie?

- Jak określisz kolorystykę tła i pierwszego planu?

- Czym charakteryzują się słoneczniki? Ile ich jest? Jakie one są?

- Z czym kojarzą wam się słoneczniki, co mogą przypominać kształtem, kolorem?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziękuje za odpowiedzi i opisanie obrazu. Prosi o przypomnienie zasad pisowni opisu.

 

 

Wymieniają kilka związków frazeologicznych, np.: jasne jak słońce, słoneczny uśmiech, porywać się z motyką na słońce.

 

 

Chętny wyjaśnia czym jest związek frazeologiczny: jest to?

 

 

Zapisują w  zeszytach zdania.

 

 

 

 

Chętni czytają swoje zdania.

 

Otwierają podręczniki na wskazanej stronie.

 

Wskazani uczniowie czytają odpowiednie fragmenty.

 

Słuchają czytania.

 

Odpowiadają:

1. wiersze są rymowane i nierymowane, czyli białe. Ten wiersz jest rymowany.

2. w tym wierszu mamy rymy krzyżowe i sąsiadujące.

3. Pierwsza strofa to słońce rosnące w ogrodzie na łodydze słonecznika i słońce widoczne na niebie.

Druga strofa to: słonecznik widoczny na niebie i słońce na łodydze rośliny w ogrodzie za płotem.

Trzecia strofa: słońce na niebie, a wokół niego stado wróbli i słonecznik, z którego wypadają ziarna.

 

Uczniowie odpowiadają, że:

Przenośnia to: jest to taki środek poetycki, który zmienia dosłowne znaczenie zwrotu.

Epitet to: : wyraz określający rzeczownik w wierszu, nadający plastyczności obrazowi.

Porównanie to: jest to zestawienie ze sobą dwóch wartości o wspólnej cesze. Wartość określająca podkreśla cechy wartości określanej.

 

Zapisują definicję w zeszytach.

 

 

Czytają polecenie i wykonują je według instrukcji nauczyciela.

 

 

 

 

Odpowiadają, że znają obraz Vincenta van Gogha lub odpowiadają, ze nie znają takich obrazów.

 

Otwierają podręczniki i oglądają obraz pt. „Słoneczniki”.

 

Słuchają informacji i zapisują je do zeszytów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chętny uczeń opisuje własnymi słowami obraz.

 

Korzystają z podpowiedzi i odpowiadają na pytania:

- Na pierwszym planie widoczny jest wazon ze słonecznikami.

- Na obrazie przeważa kolor żółty, czyli ulubiony kolor malarza.

- Tło obrazu jest zimne – błękitne, a pierwszy plan jest ciepły, słoneczny, rozżarzony.

- Słoneczniki są bardzo wiernie oddane, jest ich 12 i są powykręcane w różne strony. Część z nich odkręca się w jaśniejszą stronę obrazu – w ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin