Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim
Klasa: V a
Data: 20. 09. 2010 r.
Student: Magdalena Wierzbicka
Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska
Metodyk: dr Renata Makarewicz
TEMAT: „Więc chodź, pomaluj mój świat”. Malujemy obrazy poetyckie.
1. Cele lekcji:
a) Poziom wiadomości:
- uczeń wie, kim był Vincent van Gogh,
- uczeń wie, czym jest obraz poetycki,
- uczeń zna kilka związków frazeologicznych związanych z wyrazem „słońce”.
b) Poziom umiejętności:
- uczeń potrafi wyodrębnić obrazy poetyckie,
- uczeń potrafi odnaleźć w tekście przenośnie,
- uczeń potrafi porównać obraz z wierszem,
- uczeń potrafi opisać obraz i jego kolorystykę.
c) Poziom postaw:
- uczeń doznaje uczuć estetycznych oraz świadomie obcuje ze sztuką,
- uczeń wyraża swoje uczucia.
2. Metody nauczania:
- pogadanka heurystyczna,
- metoda oglądowa
- praca z tekstem
3. Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna.
4. Środki dydaktyczne:
- Plansza z obrazem van Gogha „Słoneczniki”.
- Wiersz „Dwa słońca” J. Ratajczaka.
5. Literatura:
a) Merytoryczna:
- J. Ratajczak, Dwa słońca, [w:] Język polski „Między nami” Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, str. 16-19.
b) Metodyczna:
- S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, wyd. Brictius, Warszawa 1991.
Etapy budowy lekcji
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
Część wstępna
Wita się z uczniami.
Sprawdza listę obecności.
Prosi jednego z uczniów o zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Witają się z nauczycielem.
Chętny zapisuje na tablicy temat lekcji.
Część właściwa
Prosi uczniów o przypomnienie sobie znanych im związków frazeologicznych związanych z wyrazem słońce.
Prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia związek frazeologiczny własnymi słowami.
Prosi o wymyślenie oraz zapisanie po jednym zdaniu z każdym z wymienionych związków frazeolo-
gicznych.
Prosi kilka osób o przeczytanie zdań, które napisały.
Prosi o otworzenie podręcznika na str.16.
Prosi uczniów o głośne przeczytanie wiersza.
Czyta jeszcze raz wiersz.
Zadaje pytania do wiersza:
1. jakie znacie typy wierszy i do którego z nich należy ten wiersz?
2. jakie rymy możemy w tym utworze odnaleźć?
3. jakie rysunki moglibyście narysować, by zobrazować każdą ze strof?
Mówi, że rysunki, które dzieci chciałyby narysować do każdej strofy, to ich wyobrażenie o treści wiersza, a więc obrazy poetyckie. Takie obrazy poeci tworzą słowami przy pomocy przenośni, epitetów lub porównań. Prosi o przypomnienie czym są poszczególne z wymienionych środków poetyckich.
Prosi o zapisanie w zeszytach krótkiej definicji obrazu poetyckiego:
Prosi o otworzenie podręcznika na str. 16 i przeczytanie polecenia do zadania nr2: wpisz do tabeli cytaty wiersza, które z nich mają sens przenośny?
Pyta, czy znają inne obrazy nawiązujące do omówionego wiersza? Podpowiada, że chodzi o takie, które związane są ze słońcem albo słonecznikami.
Prosi o otworzenie podręcznika na str. 17 i przyjrzenie się obrazowi.
Opowiada o autorze tego obrazu i prosi o zapisanie kilku informacji do zeszytów. Wspólnie z uczniami tworzy notatkę: Vincent van Gogh (30 marca 1853r. – 27 lipca 1890r. ) był holenderskim malarzem. Malować zaczął w wieku 27 lat i stworzył około 800 obrazów. Był człowiekiem wrażliwym na kolorystykę otaczającego go świata. Szczególnym upodobaniem darzył kolor żółty i wszelkie jego odcienie. Jest autorem serii obrazów pt. „Słoneczniki”.
Prosi jedną osobę, aby opisała obraz zamieszczony w podręczniku.
Zadaje dodatkowe pytania umożliwiające prawidłową interpretację obrazu:
- Co znajduje się na pierwszym planie?
- Jaki kolor przeważa na obrazie?
- Jak określisz kolorystykę tła i pierwszego planu?
- Czym charakteryzują się słoneczniki? Ile ich jest? Jakie one są?
- Z czym kojarzą wam się słoneczniki, co mogą przypominać kształtem, kolorem?
Dziękuje za odpowiedzi i opisanie obrazu. Prosi o przypomnienie zasad pisowni opisu.
Wymieniają kilka związków frazeologicznych, np.: jasne jak słońce, słoneczny uśmiech, porywać się z motyką na słońce.
Chętny wyjaśnia czym jest związek frazeologiczny: jest to?
Zapisują w zeszytach zdania.
Chętni czytają swoje zdania.
Otwierają podręczniki na wskazanej stronie.
Wskazani uczniowie czytają odpowiednie fragmenty.
Słuchają czytania.
Odpowiadają:
1. wiersze są rymowane i nierymowane, czyli białe. Ten wiersz jest rymowany.
2. w tym wierszu mamy rymy krzyżowe i sąsiadujące.
3. Pierwsza strofa to słońce rosnące w ogrodzie na łodydze słonecznika i słońce widoczne na niebie.
Druga strofa to: słonecznik widoczny na niebie i słońce na łodydze rośliny w ogrodzie za płotem.
Trzecia strofa: słońce na niebie, a wokół niego stado wróbli i słonecznik, z którego wypadają ziarna.
Uczniowie odpowiadają, że:
Przenośnia to: jest to taki środek poetycki, który zmienia dosłowne znaczenie zwrotu.
Epitet to: : wyraz określający rzeczownik w wierszu, nadający plastyczności obrazowi.
Porównanie to: jest to zestawienie ze sobą dwóch wartości o wspólnej cesze. Wartość określająca podkreśla cechy wartości określanej.
Zapisują definicję w zeszytach.
Czytają polecenie i wykonują je według instrukcji nauczyciela.
Odpowiadają, że znają obraz Vincenta van Gogha lub odpowiadają, ze nie znają takich obrazów.
Otwierają podręczniki i oglądają obraz pt. „Słoneczniki”.
Słuchają informacji i zapisują je do zeszytów.
Chętny uczeń opisuje własnymi słowami obraz.
Korzystają z podpowiedzi i odpowiadają na pytania:
- Na pierwszym planie widoczny jest wazon ze słonecznikami.
- Na obrazie przeważa kolor żółty, czyli ulubiony kolor malarza.
- Tło obrazu jest zimne – błękitne, a pierwszy plan jest ciepły, słoneczny, rozżarzony.
- Słoneczniki są bardzo wiernie oddane, jest ich 12 i są powykręcane w różne strony. Część z nich odkręca się w jaśniejszą stronę obrazu – w ...
hobbit1980