ST od Wandaua.doc

(56 KB) Pobierz
ST: - ograniczone terytorium w państwie

ST: - ograniczone terytorium w państwie

- demokratyczne lokalne wybory

- autonomia przy podejmowaniu decyzji

- zakres autonomii finansowej

- aparat adm. Który podlega wybranemu autonomicznie przedstawicielowi przedstawicielowi nie amin. Państwowej

 

Dekoncentracja – przekazywanie zadań terenowym jednostkom adm. Publ.

 

Decentralizacja symetryczna (wszystkie jednostki ten sam poziom kompetencji i zadań) i asymetryczna

 

Ustrój federalny – w którym niektóre sprawy pozostają w wyłącznej kompetencji jednostek lokalnych na mocy konstytucji (USA, Kanada, Australia, Niemcy, Szwajcaria, Austria)

 

Ustrój unitarny – w którym samorząd jest zależny od ustawodawcy

 

ST – koncepcja naturalna, koncepcja funkcjonalna, koncepcja wolności

 

Wartości ST – partycypacja, wolność, efektywność

 

Zasady subsydiarności: grupy większe nie powinny przejmować zadań grup mniejszych, grupy większe powinny spełniać zadania z którymi grupy słabsze se nie poradzą, grupy większe powinny pomagać mniejszym

 

RIO – 16 prezesów powołanych przez premiera, kolegium RIO (nadzór, badanie zgodności z prawem budżetu i innych uchwał finansowych), Wydział Kontroli (kontrole, badanie zgodności z prawem i zgodności zapisów księgowych ze stanem faktycznym), Wydział Informacji (gromadzenie sprawozdań finansowych, analizy)

 

Rola ST w dostarczaniu usług: 1. dobra publiczne (oświetlenie ulic, zieleń miejska)

2. monopole naturalne (gospodarka wodno-kanal., gaz)

3. efekty zewnętrzne (ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska)

4. dobra społeczne (edukacja)

 

Komisja wspólna rządu i samorządu terytorialnego istnieje od 1993

 

Aktualnie ok. 2500 gmin, 315+65 powiatów+miast na prawach powiatu

 

Systemy 3szczeblowe: Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania

2szczeblowe: Szwecja, Norwegia, Holandia, Grecja, Węgry, Czechy, Słowacja, Chorwacja

1szczeblowe: Czarnogóra, Litwa, Macedonia, Ukraina

 

Największe gminy: GB, Litwa, Serbia, Bułgaria Najmniejsze: Francja, Czechy, Słowacja

 

Za konsolidacją teryt.: mniejsze koszty utrzymania amin., ekonomia skali

Za fragmentacją: władza bliższa ludziom, władza ma większe zaufanie, większe zadowolenie

 

NUTS 0 – państwa 1- duże regiony 2 – województwa 3- podregiony 4- powiaty 5-gminy

 

WYBORY w gminie:

Rada gminy: do 20tys. większościowe, 15 okręgów po 1-5 radnych

                            Powyżej 20 tys. proporcjonalne, w okręgach po 5-8 radnych

Liczba radnych: 15 do 20tys, 21 do 50 tys, 23 do 100 tys, 25 do 200 tys, po 3 radnych na kazde kolejne 100 tys ale max 45 radnych

 

WYBORY w powiatach:

Proporcjonalne glosowanie, 3-10 radnych w okregu. Liczba radnych: 15 do 40 tys, po 2 na kazde 20 tys ale max 29

 

WYBORY w województwach:

Proporcjonalne gminy, 5-15 radnych w okregu, 30 do 2 milionow, na kazde kolejne 500 tys po 3 radnych

 

w/b/p odpowiada za projekt budżetu, zgłasza propozycje do rady z wyborem skarbnika i sekretarza

 

W powiecie zarząd wybierany przez rade, 3-5 czlonkow, przewodniczy starosta

 

W województwie zarząd wybierany przez rade, 3-5 czlonkow, na czele marszałek

 

MOŻLIWOŚĆ odwołania rady: referendum: na wniosek rady lub na wniosek 10% wyborcow w powiecie (5% w województwie) |||||  próg glosow – 3/5 frekwencji wyborczej, nie można szybciej niż 12 miesiecy po wyborach robic i 6 miesiecy przed nastepnymi wyborami

 

MOŻLIWOŚĆ odwołania organów wykonawczych w gminie: tylko referendum ,na wniosek mieszkańców lub ¼ radnych (wiekszoc 3/5glosow), nieskuteczne referendum z inicjatywy rady oznacza jej rozwiązanie

 

MOŻLIWOŚĆ odwołania organów wykonawczych w powiecie i woj.: 1/ sesja absolutoryjna – wiecej niż polowa składu rady -> glosowanie odwołania po 14 dniach od nieudzielania absolutorium większość 3/5 składu ||| na wniosek ¼ radnych, 3/5 radnych za ||| jest obowiązek zasięgnięcia rady od komisji rewizyjnej ||| po nieudanym glosowaniu nastepny wniosek dopiero po 6 miesiacach

 

RADA: posiada przewodniczącego, działa przez komisję, obowiązkowe powolanie komisji rewizyjnej: obecność przedstawicieli opozycji, opinia o projekcie i wykonaniu budżetu, opinie w sprawie odwolania członków zarządu, fcje kontrolne

 

WYDATKI BIEŻĄCE. W gminach: 50% oświata, 20% opieka społ., 15% admin.

                                          w miastach na pr. Pow.: 39% oświata

                                          w powiatach: 47% oświata, 20% opieka społ., 12%admin.

                                          w woj.: 33% transport, dofinansowanie kolei

 

WYDATKI MAJĄTKOWE: gminy wiejskie: 41%gosp komunalna, 26% transport

                                                        Miasta na pr pow: 42% transport

                                                        Powiaty: 47% transport, 17% oświata, 15% zdrowie

                                                        Woj.: 49% transport, sieć drogowa

 

Formy współpracy: związki komunalne, stowarzyszenia, porozumienia międzykomunalne, porozumienia międzygminne

 

Rola wojewody: przedstawiciel urzędu w terenie, realizacja polityki rządu, nadzór nad legalnością działań samorządu, nadzór nad działalnością administracji rządowej w terenie

 

Zadania ST: własne, zlecone (od adm rzadowej), powierzone, możliwość wspolnego wykonywania zadan (związki, spolki miedzykomunalne)

 

DOKUMENTY: strategia rozwoju (obowiazkowa dla woj.), plan regionalny zagosp przestrz (obow.), studium uwarunkowan i kierunkow zagosp przestrz (gmina obow.), plany miejscowe, program rozwoju lokalnego, wieloletni plan inwestycyjny, wieloletni plan finansowy

 

PHARE – program regionalny dla województw SAPARD – rozwoj wsi, infrastr., ISPA- rozwoj transportu, ochrona środowiska

 

Dobro prywatne (możliwość wykluczenia, konkurencyjne)

Dobro klubowe (możliwość wykluczenia, niekonkurencyjne –np. kablowka, wieczory panieńskie)

Dobro mieszane (brak możliwości wykluczenia, konkurencyjne)

Dobro publiczne (brak możliwości wykluczenia, niekonkurencyjne)

 

SUBWENCJA-transfer o charakterze ogólnym, można wydac na co się chce, kasa przechodzi na nastepny rok

DOTACJA- ma charakter celowy, przekazujący srodki okresla na co one sa, po upłynięciu terminu zwrot kasy

 

Kategorie źródeł finansowania samorządów: dochody własne (bieżące-podatki lokalne, opłaty za usługi i majątkowe-dochody z majątku(sprzedaż, dzierżawa)), transfery (dotacje i subwencje), udziały we wpływach z podatków państwowych, środki z kredytów kredytów pożyczek

 

KLASYFIKACJA BUDŻETOWA: 4poziomu- 1/części budżetu 2/poziom działów (nptransport oswiata) 3/poziom rozdziałów (np. lokalny transport publ.) 4/poziom paragrafów (są wydzielone dochody i wydatki)

 

Rewolucja antypodatkowa – ograniczenie roli państwa w gospodarce poprzez zmniejszanie podatków bezpośrednich. Podatki bezpośrednie mogą być decentralizowane a pośrednie nie. Dlatego panstwo przechodzilo z podatkow bezpośrednich do pośrednich

 

PODATKI I OPŁATY LOKALNE W GMINIE: od nieruchomości, rolny, lesny, od środków transportu, spadkow i darowizn, ‘karta podatkowa’-podatek od niektórych przedseibiorstw (np. fryzjer)

 

UDZIAŁY SAMORZĄDÓW W PODATKACH PAŃSTWOWYCH (PIT, CIT)

Gminy 39%, 6.7%   Powiaty 10%, 1.4%   Woj. 2%, 16%

 

Struktura dochodów samorządów w Polsce:

Woj.: duze udzialy w PIT i CIT, mniejsze subwencje i dotacje

Pow: najwięcej subwencji i dotacji na wydatki bieżące, udzialy w PIT i CIT, najmniej dochodow inwestycyjnych

Gminy:wazne dochody z PITu

Subwencje – 40% budżetu w gminach wiejskich

 

Podstawowe wymagania wobec systemu transferów: przejrzystość, przewidywalnosc, minimalizacja wpływu na autonomie lokalna, odporność na manipulacje polityczne z centrum i manipulacje wskaźnikami przez samorządy

 

SUBWENCJA OGÓLNA składa się z 1/części wyrównawczej 2/czesci oświatowej 3/ czesci równoważącej(gm i pow)/regionalnej(woj.)

Subwencja oswiatowa: 1,33 dla szkol wiejskich, 1,5-3,5 dla uzniow niepełnosprawnych, 1,2-1,5 dla szkol z jezykiem mniejszości nar. 1,15 dla szkol zawodowych

Subwencja wyrownawcza: czesc podst + czesc uzupelniajaca

Czesc podst: w powiatach 88% roznicy średniej krajowej, w woj. 70% roznicy, w gminach odnośnikiem nie jest srednia ale wpływy jakie gmina uzyskiwalaby gdyby stosowala maksymalne stawki podatku i nie przyznawala ulg (75-90% do 92%)

Czesc uzupelniajaca: woj. –ponizej 3 mln mieszkańców, pow – jeśli bezrobocie powyżej 110% średniej, gm – jeśli dochody poniezej 150% średniej a gęstość zaludnienia poniżej średniej

Subwencja rownowazaca/regionalna – tzw podatek janosikowy. Płatnicy na rzecz <- subwencji: 1 woj., 19powiatow, 45 miast na prawach powiatu, 11 gmin wiejskich, 30 gmin miejsko wiejskich

 

Silne strony dotacji celowych: mierzalne i obiektywne kryteria, stosunkowo stabilny system, umiarkowany system wyrównywania w gminach

 

Nie można zadłużać się na finansowanie wydakow bieżących, można dosadnie zadłużać się na realizacje programow inwest.

 

FORMY ZADŁUŻENIA: kredyt komercyjny w banku, preferencyjny kredyt/pożyczka, obligacje (ogólne – zabezpieczeniem sią przyszłe dochody samorządu, przychodowe – zabezpieczeniem sa spodziewane dochody z inwestycji)

 

NIEBEZPIECZNE ZADŁUŻENIE: przeznaczone na wydatki bieżące, zaciągane na okres dłuższy niż planowane użytkowanie,  nadmierne zadłużenie spółek komunalnych, powodujące spłaty przekraczające wielkość spodziewanej nadwyżki operacyjnej(dochody bież-wydatki bież)

 

Najwięcej kredytów biorą gminy i miasta na prawach powiatu

 

ZASADY planowania budżetu: zupełność (wszystkie wydatki i dochody sa objęte jednym planem budżetowym), uprzedniość, jedność(jednolity plan, unikac sytuacji kiedy dochód przypisywany jest konkretnemu wydatkowi), roczny horyzont, jawność, przejrzystość, gospodarność

 

SAMORZĄD JAKO DOSTAWCA USŁUG PUBLICZNYCH

ZA: 1/działalność gosp pozwala zwalczac bezrobocie 2/dochody pomagaja finansowac zadania samorządu 3/w niektórych dziedzinach rynek jest plytki

PRZECIW: 1/gmina ustala reguly konkurencji w której bierze udzial 2/ gmina może dofinansowywac swoja przedsiębiorczość 3. gmina może wykorzystac swoja sile polityczna  4. mniejsza efektywność 5. mniejsze ryzyko upadłości, uprzywilejowanie do kredytu

 

WYKONYWANIE USŁUG LOKALNYCH

Model tradycyjny: samorząd odpowiada za usługę, samorząd wykonuje usługe, oplaty za usługi niskie, subsydiowane przez podatki lokalne, monopol na rynku dostawcow usług

Model rynkowy: opłaty często pokrywaja koszty, konkurencja kilku dostawcow, rola samorządu regulowanie rynku

 

CECHY NOWEGO MODELU DOSTARCZANIA USŁUG

1/ scisle oddzielenie tych którzy sa odpowiedzialni od tych którzy świadczą usługi

2/ zmiana kultury organizacyjnej – traktowanie mieszkańców jak klientow

3/ nacisk na kontrole jakości, formalne certyfikaty

4/ zmiana organizacji świadczących usługi od dużych hierarchicznych do mniejszych elastycznych

5/zmniejszenie bezpieczeństwa zatrudnienia w sektorze usług lokalnych

6/ zwiekszenie się rozpiętości w placach pomiedzy personelem kierowniczym a pracownikami

 

MODELE DOSTARCZANIA USŁUG

1.      bezpośrednio przez adm

2.      delegowanie do jednostki gminnej, podlegającej adm

3.      delegowanie do spolki komunalnej

4.      contracting out

5.      koncesjonowanie

6.      BOT – firma prywatna buduje, przez jakis czas zarzadza potem oddaje gminie

7.      wykorzystanie organizacji pozarządowych

8.      bony

9.      wykonywanie przez jednostki prywatne z własnej inicjatywy

 

ARGUMENTY ZA I PRZECIW URYNKOWIENIU

ZA:

1. oszczedznosc dzieki konkurencji

2. nowy kapital potrzebny do inwestowania

3. wieksza elastyczność, dopasowanie do potrzeb klienta

4. wzrost jakości rzadzenia – rzad może się skoncetrowac tylko na polityce

PRZECIW:

1.      oszczednosci krotkotrwale

2.      mieszkancy oszczędzają jako podatnicy ale wiecej placa jako użytkownicy

3.      proces kontraktowania okazja do korupcji

4.      trudności samorządu w wywiązaniu się z roli koordynatora i organizatora

KRYTERIA OCENY USŁUG: dostęp, cena, jakość, rozwój, wpływ

 

Jednostki budżetowe dominuja w utrzymywaniu zieleni miejskiej, zakłady budżetowe w mieszkaniach, wodociągach, spolki komunalne w ciepłownictwie, transporcie, oczyszczaniu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin