projektowanie i konstrukcje inżynierskie- lipiec-sierpien 2008.pdf

(12292 KB) Pobierz
PiKI_7-8(10-11)2008_website_HQ.indd
Cuda nad
Berlinem
Nowa generacja rozwiązań
CAD 3D
Historia:
Samochodzik „WM”
92 strony!
Oprogramowanie
CAD, CAM, CAE
CAD, CAM, CAE
i inne dla branży mechanicznej.
i inne dla branży mechanicznej.
Przegląd programów
Przegląd programów
dostępnych na polskim rynku.
dostępnych na polskim rynku.
Porównanie oferty
Porównanie oferty
przedstawicieli,
przedstawicieli,
dystrybutorów, resellerów...
dystrybutorów, resellerów...
s. 9
Intuicyjność
projektowania
projektowania
w systemach CAD
w systemach CAD
s. 78
s. 78
Polskie projekty:
Ciągnik jako
Ciągnik jako
lokomotywa
manewrowa...
manewrowa...
s. 84
s. 84
Raport:
Oprogramowanie
s. 9
Intuicyjność
Polskie projekty:
Ciągnik jako
Ciągnik j
lokomotywa
46865281.019.png 46865281.020.png 46865281.021.png
 
Współpraca docierająca
na bezprecedensową
wysokość
Program F-35 Lightning II, kierowany przez Lockheed
Martin, dostarcza amerykańskim Siłom Powietrznym,
Marynarce i Korpusowi Piechoty Morskiej, jak również
Marynarce Królewskiej Wielkiej Brytanii i RAF-owi, prawie
niewykrywalne dla radarów samoloty taktyczne, będące
ponadto w przystępnej cenie. Potrzeba umożliwienia
równoległej pracy wielu konstruktorom i ponad 500
dostawcom na całym świecie w praktycznie każdej strefie
czasowej skłoniła Lockheed Martin do sięgnięcia po
technologię zarządzania cyklem życia produktu (PLM)
oferowaną przez Siemens PLM Software – Teamcenter.
Równoległa praca online jest teraz rzeczywistością
zarówno dla inżynierów zaangażowanych w konstrukcję,
jak i projektów produkcyjnych u 5-ciu głównych partnerów
i 35-ciu dostawców projektowych. Zasady pracy
kontrolowane przez system pozwalają na podłączenie
wszystkich użytkowników na odpowiednim poziomie
zabezpieczeń, tak aby zachować zgodność z regulacjami
ITAR (International Traffic In Arms Regulations) i
procedurami kontroli dostępu.
Dzięki zastosowaniu rozwiązania Teamcenter, Lockheed
Martin spodziewa się 35% redukcji czasu projektowania
detali. Lockheed Martin przewiduje, że czas montażu
skróci się o 67%, jak również, że koszt utrzymania floty
F-35 znacząco spadnie.
Oprogramowanie Teamcenter otrzymało ostatnio nagrodę
Aviation Week i Space Technology Breakthrough
w dziedzinie Defense Design.
Pełna historia F-35 na:
www.siemens.com/plm/assessment
Siemens PLM Software (do maja 2007 UGS) oferuje
oprogramowanie CAD/CAM/CAE/PDM/PLM
Poza aplikacją Teamcenter, portfolio Siemens PLM
Software obejmuje również: NX (dawny Unigraphics),
NX I-deas, NX Nastran, Velocity Series (Solid Edge,
CAM Express, Femap i Teamcenter Express).
Więcej informacji na stronie:
www.ugs.pl
Daj swoim zespołom większe możliwości innowacji.
Dowiedz się więcej:
www.siemens.com/plm/greaterpowers
Siemens PLM Software (PL) Sp. z o.o.
ul. Marynarska 19A
02-674 Warszawa
Tel. (022) 339 36 80
info@ugs.pl
46865281.001.png
W numerze...
7/8(10/11) lipiec-sierpień 2008
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
NOWOŚCI
5 IV edycja konferencji AUTOEVENT 2008
7 Cuda nad Berlinem
Ryszard Romanowski
76 Okablowanie w mechanice
Marek Staszyński
78 Intuicyjność projektowania w systemach CAD
Andrzej Wełyczko
Większość z dostępnych na rynku systemów
wspomagających projektowanie może być zastosowana
przez konstruktorów różnych specjalności. Ale czy to
oznacza, że te systemy nie różnią się od siebie? Oczywiście,
że nie. Każdy system oferuje różny zakres wspomagania
prac inżynierskich (na przykład tylko 2D lub w zakresie
3D tylko modelowanie powierzchniowe), ma inny interfejs
użytkownika, różne tolerancje geometryczne, itd. Krótko
mówiąc każdy system CAD/CAM/CAE ma swoją specyfikę.
RAPORT
9 Oprogramowanie CAD, CAM, CAE dla inżynierów
projektantów branży mechanicznej
Maciej Stanisławski
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z faktu, iż komputerowe
wspomaganie projektowania (CAD), wytwarzania (CAM),
analiz i obliczeń inżynierskich (CAE) odgrywa decydującą
rolę praktycznie we wszystkich obszarach działalności
produkcyjnej, konstrukcyjnej, technologicznej. Bez ich udziału
trudno wyobrazić sobie zaprojektowanie i wyprodukowanie
czegokolwiek, chociaż zanim systemy informatyczne wyparły
tradycyjne deski kreślarskie, suwaki logarytmiczne czy
wyspecjalizowane kalkulatory, dużo większe znaczenie miało
nie tyle „czym”, ile „w jaki sposób”. Na pierwsze miejsce
wysuwały się umiejętność logicznego myślenia i wiedza.
POLSKIE PROJEKTY
84 Traktorem po torach
Zbigniew Brodowski
Ten pojazd od razu zwrócił naszą uwagę. Ustawiony na
torowisku przed Salonem „Transporty” w trakcie trwania
tegorocznych poznańskich targów ITM, wyglądał z daleka
jak kolejny z pojazdów drogowo-szynowych
opracowywanych w ostatnich latach w Instytucie Tabor.
10 Przewodnik po Raporcie
64 Synchronous Technology. Nowa generacja
rozwiązań CAD 3D
Tomasz Brząkała
Czy można uchwycić nagle pojawiające się pomysły
i przekształcić je w wirtualne modele? Czy można szybko
i skutecznie wprowadzać zmiany inżynierskie
do każdego modelu bez względu na to, w jakim systemie CAD
został on utworzony? W jaki sposób zwiększyć efektywność
wykorzystania wielu różnych systemów CAD działających
w obrębie jednej firmy? I w jaki sposób przyspieszyć tempo
postępu technicznego firmy w warunkach zwiększonej
konkurencyjności i ograniczonych zasobów? Te i wiele
innych pytań pada każdego dnia we współczesnych
przedsiębiorstwach produkcyjnych na całym świecie.
WBREW POZOROM
89 Uczmy się od dzieci
Tomasz Gerard
HISTORIA
90 Cztery koła, dwie litery...czyli samochodzik „WM”
W kwietniu 1927 roku w miesięczniku „Przegląd
Samochodowy i Motocyklowy” ukazał się artykuł
inż. Paszowskiego, pt. „Zaczynamy”. W artykule tym
autor proponował polskim przemysłowcom przystąpienie
do wspólnej akcji, mającej na celu budowę prototypu,
a następnie serii małych samochodów popularnych.
Ich konstruktorem był inż. Władysław Mrajski...
68 Tworzenie cyfrowego prototypu:
System sterowania i struktura okablowania
realizowane w AutoCAD Electrical 2009
Radosław Stusiński
74 Z myślą o inżynierach: Acrobat 9 Pro Extended
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie www.konstrukcjeinzynierskie.pl
redaktor naczelny Maciej Stanisławski, ms@konstrukcjeinzynierskie.pl, 0602 336 579
reklama sales manager: Przemysław Zbierski, pz@konstrukcjeinzynierskie.pl,
0606 416 252, (022) 402 36 10, reklama@konstrukcjeinzynierskie.pl
adres redakcji ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa,
tel.: (022) 402 36 10, faks: (022) 402 36 11, redakcja@konstrukcjeinzynierskie.pl
wydawca ITER, wydawnictwo@iter.com.pl
opracowanie graficzne, DTP skladczasopism@home.pl druk www.drukarnia-interdruk.pl
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 3
46865281.002.png 46865281.003.png 46865281.004.png 46865281.005.png 46865281.006.png 46865281.007.png 46865281.008.png
Od wydawcy
Szanowni Czytelnicy!
Jak mawiali starożytni: Omnia principia parva sunt , czyli – wszystkie początki
są skromne.
Taki też był pierwszy okres istnienia naszego magazynu na rynku. Minione dziesięć
miesięcy to jednak dla Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich czas niezwykle udany.
Żywe i ciągle rosnące zainteresowanie, jakie towarzyszy naszemu miesięcznikowi,
to najlepsza nagroda za podjęty wysiłek.
Przy okazji tego skromnego „mikrojubileuszu” dziękujemy więc wszystkim,
którzy kierowali pod naszym adresem wyrazy sympatii, uznania i wsparcia.
Dziękujemy za życzliwość, z jaką spotykaliśmy się podczas wielu konferencji
i targów. Dziękujemy za rzeczowe opinie o prezentowanych treściach i za formułowanie
oczekiwań wobec naszego miesięcznika. W dalszym ciągu liczymy na Państwa uwagi
i zachęcamy do proponowania tematyki, którą należałoby poruszyć na naszych łamach.
Będziemy starać się, aby Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie było pismem coraz
bardziej atrakcyjnym i użytecznym dla Państwa. Będziemy więc wprowadzać nowe
działy tematyczne, będziemy starać się o większą wnikliwość i konkretność naszych
opracowań, unikając „ślizgania się” po powierzchni. A, jako że nic tak nie inspiruje
jak czyjś przykład, będziemy nadal prezentować na naszych łamach (niewykluczone,
że w szerszym nawet zakresie) nowe konstrukcje z Polski i zza granicy, nie zapominając
jednakże o wyjątkowych postaciach i projektach z historii myśli technicznej.
Krótko mówiąc: chcemy dla Państwa stawać się lepsi – i to z każdym następnym
wydaniem. Wierzymy, że jest to możliwe i do tego będziemy dążyć.
Z satysfakcją oddajemy w Państwa ręce dziesiąty (i zarazem jedenasty) numer
Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich. A przygotowaliśmy – jak na podwójny
numer przystało – przeszło dziewięćdziesiąt stron materiałów, które zdecydowanie
zdominowała tematyka oprogramowania inżynierskiego, w postaci raportu
o rynku CAD CAM CAE w Polsce 2008.
Życząc Państwu udanego wypoczynku mam nadzieję, że czas urlopów i wakacji
pozwoli też na spokojną lekturę naszego magazynu.
Przemysław Zbierski
4 P rojektowanie i K onstrukcje I nżynierskie lipiec-sierpień 2008 www.konstrukcjeinzynierskie.pl
46865281.009.png 46865281.010.png 46865281.011.png 46865281.012.png
Nowości, wieści ze świata
IV edycja konferencji AUTOEVENT 2008
35 prelegentów i panelistów, 35 wystawców i rekordowa liczba około 300 uczestników,
to bilans IV Dorocznej Konferencji Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce – AutoEvent 2008.
Zgodnie z dotychczasową tradycją, również i tegoroczna edycja odbyła się w Poznaniu,
w dniach 18-20 czerwca. Nasz tytuł po raz pierwszy objął patronat medialny nad tym istotnym
dla sektora motoryzacyjnego wydarzeniem...
Konferencję otworzył Prezes Polskiej
Izby Motoryzacji – Roman Kantorski.
Witając zebranych wyraził nadzieję, że
tak jak w poprzednich latach, uczestnicy
konferencji będą mogli wysłuchać inte-
resujących wystąpień przedstawicieli
krajowego i zagranicznego przemysłu
motoryzacyjnego, a także poznać innych
przedstawicieli rynku.
Pierwszy panel otworzyła prezentacja
Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji
Zagranicznych (PAIiIZ). Jej reprezentant,
wiceprezes Robert Kwiatkowski scharak-
teryzował sytuację związaną
z inwestycjami zagranicznymi w branży
motoryzacyjnej w Polsce, których wartość
skumulowana przekroczyła 27,7 mld
dolarów w 2007 r. Umożliwiło to wzrost
udziału sektora motoryzacyjnego w PKB
do 7%. Nie bez znaczenia jest też fakt, że
wszyscy światowi dostawcy są obecni
w naszym kraju (np. Delphi, Faurecia,
Lear, Valeo, TRW, Kirchoff Polska).
Najważniejszymi inwestycjami motoryza-
cyjnymi w Polsce w roku 2007 były dzia-
łania firm: Toyota, Johnson Controls, Voit
Polska, Borg Warner Turbo System, Jost,
Cefa oraz Wasiak – Products.
Następna prezentacja należała do eks-
perta przemysłu motoryzacyjnego – Rafa-
ła Orłowskiego, który przedstawił aktual-
ny stan przemysłu motoryzacyjnego
w Polsce oraz perspektywy jego rozwoju
w najbliższych latach. – W Polsce istnie-
je ponad 700 poddostawców, z których
co najmniej 340 to inwestorzy zagranicz-
ni. W 2007 r. wartość eksportowanych
komponentów przekroczyła 4,8 mld euro
– mówił Rafał Orłowski.
Kolejnym prelegentem AutoEvent
2008 była Małgorzata Leżoń, Dyrektor
Grupy Klienta Suzuki – Kirchhoff Polska
Sp. z o.o. Spółka ta należy do niemiec-
kiej grupy Kirchhoff Automotive i jest
dostawcą części i komponentów meta-
lowych dla przemysłu motoryzacyjnego
na całym świecie. Zakład Kirchhoff
Polska rozpoczął działalność 9 lat temu
w Mielcu, od inwestycji typu greenfield.
Według Małgorzaty Leżoń Polska ciągle
oferuje wyjątkowe szanse biznesowe,
inwestycyjne oraz jest postrzegana przez
zagranicznych inwestorów jako atrakcyj-
na lokalizacja dla swoich zakładów.
W następnej prezentacji w wykonaniu
Tomasza Serafina, przedstawiciela firmy
Volkswagen Motors Polska Sp. z o.o.,
scharakteryzowana została firma Volks-
wagen Motor Polska, która wytwarza
silniki wysokoprężne oraz (w mniejszym
zakresie) komponenty do nich. Volkswage-
na – powiedział Tomasz Serafin.
Drugi panel otworzył Philippe Demure,
Manager EMEA Dassault Systemes. Firmy
tej nie trzeba przedstawiać naszym czytel-
nikom. Zaprezentowane zostały różne roz-
wiązania, w zakresie np. systemów samo-
chodowych oraz oprzyrządowania, oraz
efekty ich zastosowania przez dostawców
motoryzacyjnych.
Ostatnim prelegentem w tym panelu był
Bruno Jończyk, Prezes Zarządu/Dyrektor
Operacyjny na Polskę firmy Faurecia FS
Sp. z o.o. Faurecia jest jednym ze świato-
wych liderów w produkcji wyposażenia
samochodowego. W ośmiu fabrykach
(i jednym Centrum R&D) w Polsce
koncern zatrudnia ponad 6000 osób.
REKLAMA
46865281.013.png 46865281.014.png 46865281.015.png 46865281.016.png 46865281.017.png 46865281.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin