Technik_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_315[01].Z1.02_n.pdf

(309 KB) Pobierz
Technik_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_315[01].Z1.02_n
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Magdalena Maj
Oddziaływanie przedsiębiorstwa przemysłowego na
środowisko przyrodnicze 315[01].Z1.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
308206603.004.png 308206603.005.png 308206603.006.png
Recenzenci:
dr inŜ. Rafał Bator
dr inŜ. Paweł Religa
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Magdalena Maj
Konsultacja:
mgr inŜ. Wanda Bukała
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].Z1.02
„Oddziaływanie przedsiębiorstwa przemysłowego na środowisko przyrodnicze”, zawartego
w programie nauczania dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
308206603.007.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Przykładowe scenariusze zajęć
8
5. Ćwiczenia
14
5.1. Redukcja zanieczyszczeń przemysłowych powietrza
14
5.1.1. Ćwiczenia
14
5.2. Oczyszczanie ścieków
17
5.2.1. Ćwiczenia
17
5.3. Odpady niebezpieczne
18
5.3.1. Ćwiczenia
18
5.4. Warunki korzystania ze środowiska przyrodniczego
22
5.4.1. Ćwiczenia
22
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
28
7. Literatura
40
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
308206603.001.png
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny
pracy.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć juŜ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania–
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
-
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
literaturę uzupełniającą.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone róŜnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróŜnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia. Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
PoniewaŜ zagadnienie oddziaływania przedsiębiorstwa przemysłowego na środowisko
związane jest z regulacjami prawnymi, naleŜy zwrócić uwagę uczniom, Ŝe niektóre z aktów
prawnych (szczególnie rozporządzenia) często ulegają zmianom. Uczniowie powinni
wiedzieć, w jaki sposób naleŜy szukać ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony
środowiska, dlatego warto korzystać na zajęciach ze stron internetowych (np. strony
Ministerstwa Środowiska).
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które
zawierają podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest
zwrócenie uwagi na następujące elementy:
-
materiał nauczania – w miarę moŜliwości uczniowie powinni przeanalizować
samodzielnie. Obserwuje się niedocenianie przez nauczycieli niezwykle waŜnej
umiejętności, jaką uczniowie powinni bezwzględnie posiadać – czytanie tekstu
technicznego ze zrozumieniem,
-
pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy
jest przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zaleŜności od tematu moŜna zalecić
uczniom samodzielne odpowiedzenie na pytania lub wspólne z całą grupą uczniów,
w formie dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza,
poniewaŜ nauczyciel sterując dyskusją moŜe uaktywniać wszystkich uczniów oraz
w trakcie dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
-
dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu materiału spełniają
ćwiczenia. W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń powinien zweryfikować wiedzę
teoretyczną oraz opanować nowe umiejętności. Przedstawiono dosyć obszerną
propozycję ćwiczeń wraz ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia,
uwzględniając róŜne moŜliwości ich realizacji w szkole. W ćwiczeniach dotyczących
korzystania ze środowiska i związanych z tym opłat, sprawozdań itp. podano rok,
w związku z tym powoływano się na obowiązujące wówczas akty prawne. Niektóre
z nich zostały juŜ uchylone, a na ich miejsce wprowadzono nowe. Nie ma to jednak
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
-
308206603.002.png
znaczenia dla procesu dydaktycznego, waŜne jest, aby uczeń poznał sposób postępowania
przy naliczaniu opłat i sporządzaniu sprawozdań i potrafił skorzystać z obowiązujących
na daną chwilę ustaw i rozporządzeń.
Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych ćwiczeń jest w stanie zrealizować przy
określonym zapleczu techno-dydaktycznym szkoły. Prowadzący moŜe równieŜ
zrealizować ćwiczenia, które sam opracował,
-
sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału, zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń powinien samodzielnie czytając
zamieszczone w nim stwierdzenia potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego
zakresu materiału. JeŜeli wystąpią zaprzeczenia, nauczyciel powinien do tych zagadnień
wrócić, sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia
przez ucznia tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie nauczania.
W tym miejscu jest szczególnie waŜna rola nauczyciela, gdyŜ od postawy nauczyciela,
sposobu prowadzenia zajęć zaleŜy między innymi zainteresowanie ucznia. Uczeń
niezainteresowany materiałem nauczania, wykonywaniem ćwiczeń nie nabędzie w pełni
umiejętności załoŜonych w jednostce modułowej. NaleŜy rozbudzić wśród uczniów tak
zwaną „ciekawość wiedzy”. Potwierdzenie przez ucznia opanowania materiału nauczania
rozdziału moŜe stanowić podstawę dla nauczyciela do sprawdzenia wiedzy i umiejętności
ucznia z tego zakresu. Nauczyciel realizując jednostkę modułową powinien zwracać
uwagę na predyspozycje ucznia, ocenić, czy uczeń ma większe uzdolnienia manualne,
czy moŜe lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów teoretycznych,
-
testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osiągnięć ucznia zawierają zadania z zakresu
całej jednostki modułowej i naleŜy je wykorzystać do oceny uczniów, a wyniki
osiągnięte przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej
nauczyciela realizującego tę jednostkę modułową. KaŜdemu zadaniu testu przypisano
określoną liczbę moŜliwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena końcowa
uzaleŜniona jest od ilości uzyskanych punktów. Nauczyciel moŜe zastosować test według
własnego projektu oraz zaproponować własną skalę ocen. NaleŜy pamiętać, Ŝeby tak
przeprowadzić proces oceniania ucznia, aby umoŜliwić mu jak najpełniejsze wykazanie
swoich umiejętności.
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
-
pokaz,
-
ćwiczenie (laboratoryjne lub inne),
-
metoda projektów,
-
metoda przewodniego tekstu.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
308206603.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin