monitorowanie higieny szpitalnej.doc

(33 KB) Pobierz

 

Monitorowanie higieny szpitalnej

                                                                                                                                                         

 

 

 

Higiena Szpitalna

 

Higiena rąk personelu

Dezynfekcja i sterylizacja

Zasady przechowywania sprzętu medycznego

Utrzymywanie czystości środowiska szpitalnego

Segregacja i usuwanie odpadów medycznych

Zasady postępowania z bielizną szpitalną

Aseptyka i antyseptyka w procedurach medycznych

Izolacja

 

 

Podstawowym celem higieny szpitalnej jest:

 

§przerywanie dróg przenoszenia drobnoustrojów na wrażliwych na infekcję pacjentów

§

§ochrona personelu przed zakażeniem nabytym w czasie pracy.

 

Nadzór

Nadzór: systematyczne zbieranie, porządkowanie, analizowanie i przekazywanie uzyskanych informacji do tych osób, które mają wpływ na podejmowanie decyzji i sposób postępowania.

 

Powinien zapewnić aktualną i dokładną informację o źródłach i drogach rozprzestrzeniania się zakażeń.

 

 

 

Głównym celem nadzoru higieny szpitalnej jest:

 

zapobieganie zakażeniom oraz wczesne wykrywanie ognisk epidemicznych

określenie skuteczności stosowanych metod zapobiegania i kontroli zakażeń

 

Zespół Zakażeń Szpitalnych określa:

 

aspekty higieny szpitalnej objęte nadzorem,

oddziały / komórki organizacyjne objęte nadzorem,

metody monitorowania higieny szpitalnej,

czas trwania nadzoru

osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń dotyczących higieny szpitalnej oraz prowadzenie nadzoru

 

 

Metody Nadzoru

 

Metody nadzoru muszą być przedyskutowane i uzgodnione z pracownikami, których dotyczą.

 

Metody nadzoru muszą być dostosowane do istniejących warunków szpitala

 

Planowanie (kryteria dla poszczególnych aspektów higieny szpitalnej, narzędzia, co, jak, kiedy powinno być kontrolowane, kto kontroluje)

Dane powinny być zbierane przy użyciu standardowych kryteriów

Wyniki ( dane) powinny być porównywane do poprzednich analiz

Zebrane informacje należy analizować ( umożliwi to ocenę sytuacji i opracowanie sposobów postępowania)

Wyniki analizy i ewentualne zalecenia powinny być przekazywane zwrotnie osobom odpowiedzialnym za utrzymanie higieny szpitalnej

 

Alert patogenny.

Alert warunki bytowe, okoliczności.

Standardy, procedury, algorytmy, wytyczne, zasady postępowania ...

 

 

Protokoły kontroli

Ankiety

Testy

Wskaźniki

Dokumentacja

Zapisy w księgach

Badania bakteriologiczne

 

Proces nadzoru

 

 

 

 

 

 

Ustanawianie standardów

 

Oszacowywanie praktyki w

oparciu o

funkcjonujące standardy

Ponowne oszacowanie

po wprowadzeniu zmian

 

Przykłady:

Higiena rąk personelu

Dekontaminacja i zasady przechowywania sprzętu medycznego

Utrzymanie czystości

Aseptyka i antyseptyka w procedurach medycznych

 

 

Zmiana

 

 

 

Nadzór

 

 

 

 

Nadzór – ocena czystości pomieszczeń

 

 PROTOKÓŁ  KONTROLI  CZYSTOŚCI SAL CHORYCH

 Oddział................                                                                      sala nr............                     

 Nazwisko  osoby  odpowiedzialnej                                                   .................................................

 

Nazwisko  osoby  kontrolującej                                                        ..................................................                                                                     

Data                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

                                                                

                                                                      Punktacja

 

1.  Pomieszczenia czyste, wywietrzone.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

2.    Ramy łóżek czyste.                                                                      ..........   ..........   ..........   ..........

 

3.    Pościel czysta , nieuszkodzona.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

4.  Stoły, krzesła ,szafki, półki czyste.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

5.  Powierzchnie kasetonów czyste, bez kurzu.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

6.  Stojaki, wysięgniki czyste, bez kurzu.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

7.  Ramy, obrazy czyste , bez kurzu.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

8.  Okna, parapety czyste, bez kurzu.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

9.  Żaluzje, rolety czyste , bez kurzu.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

10.  Kaloryfery czyste, bez kurzu.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

11. Ściany, ścianki działowe przeszklone czyste.              ..........   ..........   ..........   ..........

 

12. Drzwi, klamki, futryny czyste.                                          ..........   ..........   ..........   ..........

 

13. Umywalki oraz baterie kranowe czyste.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

14. Lustra, kafelki wokół umywalek czyste.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

15. Pojemniki na mydło, ręczniki, płyn

  dezynfekcyjny czyste, uzupełnione...........   ..........   .......... .....

 

16. Powierzchnie lamp oświetleniowych czyste.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

17. Powierzchnie lamp bakteriobójczych czyste.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

18. Powierzchnie kratek i wywietrzników czyste.                            ..........   ..........   ..........   ..........

 

19. Podłogi i cokoły czyste, bez widocznych plam.                            ..........   ..........   ..........   ..........

          Ilość uzyskanych punktów                                                                  .........   ..........   ..........   ..........

                    

Możliwa ilość punktów 19– ND =                                     ........     ..........   ..........   ..........   ..........              

 

                    

Podpis osoby odpowiedzialnej                                                      ..........   ..........   ..........   ..........

                  

Podpis osoby kontrolującej                                          ..........   ..........   ..........   ..........             

 

 

 

 

Dobór sprzętu i środków do utrzymania czystości

 

 

 

 

 

Mikrobiologiczna ocena czystości pomieszczeń

 

Kontrola mikrobiologiczna środowiska szpitalnego powinna być wykonywana w sposób przemyślany, pozwalający na osiągnięcie trzech podstawowych celów:

 

 określenie i eliminację źródła infekcji;

 

określenie i przecięcie dr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin