Integracja sensoryczna(1).pdf
(
109 KB
)
Pobierz
1435429 UNPDF
PREZENTACJA O TERAPII INTEGRACJI SENSORYCZNEJ/ AGATA/
-
Głównym zadaniem
terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych (w
szczególności przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych) w taki sposób, że dziecko spontanicznie będzie formułowało reakcje
adaptacyjne poprawiające integrację tych bodźców.
zachodzące między procesami sensorycznymi i zachowaniem ruchowym kształtują i poprawiają połączenia
synaptyczne w OUN. Prawidłowa organizacja synaptyczna OUN determinuje właściwe programowanie i przewarzanie informacji
synaptyczne w OUN. Prawidłowa organizacja synaptyczna OUN determinuje właściwe programowanie i przewarzanie informacji
sensorycznych w następnych relacjach jednostki z otoczeniem.
sensorycznych w następnych relacjach jednostki z otoczeniem.
Dla kogo terapia?
-Terapia prowadzona jest na niemowlętach, dzieciach
w wieku przedszkolnym i szkolnym (szkoła podstawowa)//
Terapii najczęściej
poddawane są dzieci z
dysfunkcjami integracji sensorycznej//
Terapia SI może być również wykorzystywana jako
środek profilaktyczny,
służący stymulacji rozwoju dziecka już od okresu niemowlęctwa (szczególnie w grupie ryzyka okołoporodowego)//
Jest stosowana jako
metoda komplementarna w MPD,
upośledzeniach umysłowych, autyzmie i u dzieci niewidomych//
Czasem stosowana u dorosłych z
nadpobudliwością
objawy dysfunkcji:
Trudności w uczeniu się i koncentracji//Nadmierna wrazliwość na bodźce dotykowe,
wzrokowe, słuchowe oraz
ruch//
Zbyt mała wrażliwość lub reaktywność na stymulację
sensoryczną//
Za wysoki lub za niski poziom aktywności ruchowej//Problemy
z koordynacji//Słaba orgaizacja zachowania//Opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym
jak przebiega terapia?Terapia trwa zwykle od
roku do 2 lat (zależy od stopnia nasilenia i rodzaju zaburzenia oraz od tempa czynionych
postępów)///
Najczęściej sesje
terapeutyczne odbywają sie 1-2 razy w tyg. Po 45-60 minut///
Co 3-6 miesięcy wykonuje
się badanie
kontrolne//
U niektórych dzieci
stosowana jest metoda interwałowa- terapia 6-9 miesięcy, rok przerwy, terapia 6-9 miesięcy
nadmuchiwanej beczce, kręcenie się i huśtanie w hamaku, jazda na deskorolce czy wąchanie zapachów jest zabawą, ale jest to
jednocześnie „działalność naukowa”
„naukowa zabawa”, ponieważ dla dziecka toczenie się po podłodze w ręczniku lub
gdzie odbywają się zajęcia?
Zajęcia terapii SI odbywają
się na sali gimnastycznej lub w dużym i odpowiednio przystosowanym pomieszczeniu///
Sala musi być
wyposażona w odpowiednie przyrządy: -urządzenia do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego,
wzrokowego, słuchowego
sprzęt:
Zjeżdżalnie, Platformy do huśtania, Liny do wspinania, Koła do wskakiwania, Trapezy do huśtania, Różnej wielkości piłk,i Batut,
Materace – ten 'prawdziwy” jest b. Drogi i niewiele placówek go ma.
kto prowadzi zajęcia?
Osoba przeprowadzająca
badania a następnie terapię powinna być wykwalifikowanym terapeutą SI, najlepiej z
wykształceniem fizjoterapeuty!///
Terapeuta powinien
utrzymywać podczas zajęć przyjazną atmosferę, sprzyjającą rozwojowi dziecka
jak powinny wyglądać zajęcia?
Dziecko wykonuje
czynności rozwijające podstawowe umiejętności, np. Łapanie piłki///
Stopień trudności ćwiczeń
stopniowo wzrasta i
musi być dobrany do aktualnych możliwości dziecka, tak aby ćwczenia nie były ani za łatwe, ani za trudne
efekty terapii:
Dziecko jest w stanie w
sposób bardziej efektywny automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane
informacje sensoryczne.///
Obserwujemy pozytywne
zmiany z zachowaniu i stosunkach z rówieśnikami ///
Zwiększa się poczucie
własnej
wartości///
Postępy w rozwoju mowy i
innych umiejętnościach szkolnych///
Lepsza koncentracja
zasady pomocne w doborze zabaw:
W okresie niemowlęctwa trzeba dostarczać dziecku wrażeń nie
tylko wzrokowych i słuchowych,
ale także dotykowych i ruchowych
Silniejszy dotyk lub ucisk ma efekt bardziej wyciszający i
uspokajający niż lekki
Dziecko ma naturalną zdolność do poszukiwania takich rodzajów
stymulacji sensorycznej, których potrzebuje ich układ nerwowy
Trzeba pamiętać, że niektóre dzieci mają roblem z przetważaniem
wrażeń sensorycznych i muszą się całkowicie skupić na jednej
czynności
Trzeba trzymać się zasady, aby nie próbować niczego, co
wykracza poza zakres naturalnej zabawy
Bardzo ważny jest AKTYWNY udział dziecka w zabawie, bo
stwarza najlepsze warunki do zmian zachodzących w mózgu, a
prowadzących do rozwoju, uczenia się i lepszej organizacji zachowania
dodatek- czym jest int. Senso:
ntegracja sensoryczna to organizacja wejściowych danych zmysłowych dokonywana przez mózg w celu produkowania odpowiedzi
adaptacyjnych na wymagania otoczenia /Przyrowski 1998/.
Ayers/1991/ pisze że integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób by
mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym mózg informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów segreguje , rozpoznaje ,
interpretuje , łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska.
-Podczas terapii IS relacje
zachodzące między procesami sensorycznymi i zachowaniem ruchowym kształtują i poprawiają połączenia
-Podczas terapii IS relacje
-
Terapia SI określana jest często terminem
Plik z chomika:
anna_u
Inne pliki z tego folderu:
Integracja sensoryczna(1).pdf
(109 KB)
Pedagogika_Grupa_2_Integracja_Sensoryczna(1).doc
(55 KB)
Metoda Integracji Sensorycznej.docx
(62 KB)
Wybrane metody aktywizujące i ich wykorzystanie w edukacji uczniów niepełnosprawnych.(1).doc
(200 KB)
Pedagogika_Grupa_2_Integracja_Sensoryczna.doc
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
# FILMY O AUTYZMIE
Autyzm
Autyzm(1)
E-booki
Filmy o tematyce autyzmy itp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin