Informatyka Europejczyka Program nauczania informatyki w szkole podstawowej kl IV VI Edycja Windows XP Windows Vista Mac OS 10 5 Linux Ubuntu prsp46.pdf

(214 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka. Program nauczania informatyki w szkole podstawowej, kl. IV - VI. Wydanie III
Informatyka Europejczyka.
Program nauczania informatyki
w szkole podstawowej, kl. IV – VI.
Wydanie III
ISBN: 978-83-246-2499-7
Format: 122 × 194, stron: 88
„Informatyka Europejczyka” to doskona³y i kompletny zestaw edukacyjny, przygotowany
przez dysponuj¹cego ogromnym doœwiadczeniem lidera na rynku ksi¹¿ek informatycznych
– wydawnictwo Helion.
Podrêczniki oraz inne pomoce naukowe nale¿¹ce do tej serii zosta³y opracowane w taki
sposób, aby ich u¿ytkownicy mogli nie tylko poszerzaæ swoj¹ wiedzê, ale te¿ szybko
i skutecznie utrwalaæ nowe wiadomoœci.
Proponowane przez nas rozwi¹zania szczególnie wa¿ne s¹ w³aœnie dziœ, gdy znajomoœæ
informatyki sta³a siê kluczowa – bez niej nie sposób nad¹¿yæ za tempem rozwoju
dowolnej dziedziny wiedzy i zrozumieæ fundamentalnych zmian zachodz¹cych na ca³ym
œwiecie.
„Informatyka Europejczyka. Program nauczania informatyki w szkole podstawowej,
kl. IV – VI” nie jest po prostu kolejnym materia³em dydaktycznym dla nauczycieli
prowadz¹cych zajêcia z informatyki w szkole podstawowej.
Jego wyj¹tkowoœæ polega na tym, ¿e jest on niezale¿ny od platformy sprzêtowej i mo¿e
byæ wykorzystywany podczas pracy na ró¿nych systemach operacyjnych (Mac, Vista
i XP). Wydawnictwo odpowiedzia³o w ten sposób na postulaty zg³aszane przez samych
nauczycieli. W ksi¹¿ce znaleŸæ mo¿na szczegó³owe za³o¿enia programu, opis
poszczególnych osi¹gniêæ i systemu oceniania uczniów, a tak¿e proponowane metody
pracy i œrodki dydaktyczne.
Ponadto zamieszczono tu dok³adne omówienie treœci nauczania oraz dzia³añ uczniów
w zakresie celowego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania ze sprzêtu, obs³ugi
podstawowych programów, rozwi¹zywania problemów, wyszukiwania informacji oraz
zagadnieñ etycznych i prawnych.
„Informatyka Europejczyka” to:
gruntowne poznanie podstaw obs³ugi komputera i najczêœciej u¿ywanych
programów;
atrakcyjnie przekazywana wiedza, niezbêdna do zrozumienia wspó³czesnego
œwiata;
kreatywne wykorzystanie dostêpnych mo¿liwoœci i proponowanie w³asnych
rozwi¹zañ.
„Podrêczniki szyte na miarê – informatyka w najlepszym wydaniu”
454032573.001.png 454032573.002.png
Spis treci
1. Od autora
5
2. Zaoenia programu
6
3. Szczegóowy program nauczania
do przedmiotu Zajcia komputerowe
w szkole podstawowej w klasach IV – VI
8
4. Treci nauczania oraz dziaania uczniów
65
5. Osignicia ucznia
71
6. Ocena pracy ucznia
72
7. Metody pracy i rodki dydaktyczne
79
7.1. Metody pracy
79
7.2. rodki dydaktyczne
83
Bibliografia
88
1. O D AUTORA
5
1. Od autora
Pomys napisania programu nauczania niezalenego od platformy
sprztowej zrodzi si w czasie moich licznych spotka z nauczycie-
lami informatyki, które odbyway si w trakcie konferencji meto-
dycznych organizowanych przez wydawnictwo Helion w caej Pol-
sce. Nauczyciele bardzo czsto pytali mnie, dlaczego nie ma na rynku
takiego programu, zwaszcza e w coraz wikszej liczbie szkó równo-
legle funkcjonuj pracownie wykorzystujce róne rodowiska (Linux,
Windows, Mac OS X). Zazwyczaj uczy w nich ten sam nauczyciel.
Ponadto coraz czciej uytkownicy komputerów instaluj alter-
natywne systemy operacyjne. Doszam do wniosku, e ucze po-
winien zosta tak przygotowany, by w przyszoci potrafi pracowa
w rónych rodowiskach, nawet takich, których wczeniej nie zna.
W zamiarze napisania uniwersalnego programu utwierdzio mnie
dodatkowo wprowadzenie nowej podstawy programowej [1].
W skad pakietu Informatyka Europejczyka opracowanego na po-
trzeby ksztacenia blokowego wchodz:
program nauczania oraz
(dostosowane do platformy sprztowej edycje: Windows XP,
Windows Vista, Mac):
podrcznik, który zawiera omówienie zagadnie
niezbdnych do realizacji treci programowych,
zeszyt wicze (cz. I
pyta CD dla ucznia,
poradnik dla nauczyciela,
strona http://edukacja.helion.pl z gotowymi materiaami
dla nauczyciela, takimi jak:
propozycje rozkadów materiau,
plany wynikowe,
konspekty lekcji,
zestawy testów do kadego rozdziau,
kryteria oceniania,
wskazówki do pracy z uczniami uzdolnionymi
i pracy nad projektem,
wskazówki metodyczne,
forum.
II) zastpujcy zeszyt przedmiotowy,
zawierajcy komplet zada do wszystkich rozdziaów
podrcznika,
454032573.003.png
6
P ROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W KLASACH IV - VI
Nauczycielom rozpoczynajcym prac z pakietem Informatyka Eu-
ropejczyka proponuj w pierwszej kolejnoci zarejestrowanie si na
stronie http://edukacja.helion.pl i wybranie odpowiedniego rozkadu
materiau. Do kadego podpite s konspekty lekcji oraz plany
wynikowe w wersji edytowalnej, na bazie których mona przygo-
towa wasne dokumenty potrzebne w pracy. Dostpne jest równie
forum, gdzie mona uzyska bezporedni pomoc i wsparcie w razie
jakichkolwiek wtpliwoci. Serwis internetowy jest na bieco moni-
torowany, uzupeniany i aktualizowany.
2. Zaoenia programu
Zaoenia programu
Program nauczania zosta opracowany zgodnie z:
Rozporzdzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz ksztacenia ogólnego
w poszczególnych typach szkó (Dz. U. z 2009 roku, Nr 4,
poz. 17);
Rozporzdzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
23 marca 2009 r. zmieniajcym rozporzdzenie w sprawie
ramowych planów nauczania w szkoach publicznych
(Dz. U. Nr 54, poz. 442);
Zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych
w procesie uczenia si przez cae ycie (2006/962/WE).
Gównym celem nauczyciela pracujcego z tym programem jest
przygotowanie uczniów do bezpiecznego i odpowiedzialnego
posugiwania si komputerem i korzystania z technologii in-
formacyjnej . Gównym zadaniem — wsparcie ucznia w deniu
do pogbiania wiedzy i opanowywania nowych umiejtnoci.
Zajcia komputerowe ucz, jak wykorzysta komputer i jak stosowa
technologi informacyjn. Celowo pominam wiele technicznych
zagadnie, gdy na tym etapie najwaniejsze jest opanowanie nie-
zbdnych umiejtnoci manualnych oraz wyksztacenie waciwych
nawyków zwizanych z posugiwaniem si aplikacjami uytkowymi.
Realizujc materia nauczania, uczniowie zdobywaj wiedz
i umiejtnoci take z innych dziedzin. Zadania i wiczenia doty-
Z AOENIA PROGRAMU
7
cz zagadnie poruszanych na lekcjach przyrody, jzyka polskiego,
historii, plastyki, matematyki. Rozwizanie to pozwala zachowa
spójno z treciami programowymi realizowanymi w szkole.
Program dostosowany jest do moliwoci intelektualnych uczniów
na tym etapie rozwoju. Uwiadamia im, jakie zagroenia niesie z sob
korzystanie z komputera i internetu. Uczy realizacji projektów.
Program ma ukad spiralny, co umoliwia wielokrotne powra-
canie do tych samych treci, prezentowanych jednake w bogatszej
i bardziej rozwinitej formie. Ucze, sigajc ponownie do po-
znanych wczeniej informacji, utrwala i wzbogaca swoj wiedz.
Aby zapewni uczniom nabycie kompetencji przewidzianych
w podstawie programowej, w niniejszym programie nauczania
uwzgldniam treci umoliwiajce poznanie mechanizmów dziaa-
nia programów komputerowych. Na zakoczenie cyklu ksztacenia
uczniowie bd mieli podstawowe umiejtnoci w zakresie:
obsugi komputerów i urzdze opartych na technice
komputerowej,
stosowania rónego rodzaju programów uytkowych
i edukacyjnych,
korzystania z dostpnych róde informacji
(w tym z internetu),
rozwizywania problemów i podejmowania decyzji
z wykorzystaniem komputera i internetu,
komunikowania si za pomoc komputera z innymi
uytkownikami (kolegami i koleankami z klasy).
Program jest przewidziany do realizacji w trzech kolejnych latach
nauczania informatyki, w wymiarze jednej godziny tygodniowo
(cznie 90 godzin). Moliwe s równie inne rozkady:
dwie godziny w pierwszym roku, jedna w drugim roku
nauczania,
jedna godzina w pierwszym, dwie w drugim roku nauczania.
Program moe by take realizowany w wymiarze 2 godzin tygo-
dniowo w cyklu dwuletnim, co daje 120 godzin. Wtedy uczniowie
bd mieli szans zdobycia wymienionych kompetencji na pozio-
mie wyszym ni minimalny.
Aby zrealizowa zaoenia programowe, zgodnie z zaleceniami
nowej podstawy programowej szkoa powinna:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin