SCENARIUSZ ZAJĘCIA
GRUPA RODZINKOWA DZIECI 3-6 LETNIE
TEMAT : „Gdy wiosna na świecie”
CELE OGÓLNE: - doskonalenie umiejętności dodawania
- usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenie warg i języka
- rozwijanie myślenia twórczego
- doskonalenie słuchu fonematycznego
- integracja grupy oraz kształtowanie umiejętności wspólnego działania
CELE OPERACYJNE: dziecko - potrafi dodawać w zakresie do 7
- potrafi odtworzyć podany rytm
- zna cechy charakterystyczne dla wiosny
- potrafi współpracować w grupie
METODY : słowna, czynna, oglądowa
FORMY : grupowa, zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : sznurek i klamerki, materiał muzyczny, rymowanki matematyczne, kolorowe-przeźroczyste papierki, duże arkusze papieru z narysowanymi elementami kwiatów.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Powitanie - „ Popatrz w prawo, popatrz w lewo i uśmiechnij się, do wspólnej zabawy zapraszamy cię...”
- Dzieci z zamkniętymi oczami słuchają radosnej „ wiosennej” muzyki, następnie określają charakter wysłuchanego utworu i z jakimi kolorami im się kojarzy.
Odpowiadają na pytanie z jaką porą roku kojarzą im się te kolory.
- Dzieci potrafiące czytać układają z liter napis „ WIOSNA RADOSNA”, a następnie wypowiadają się na temat : „ Dlaczego wiosna jest radosna”.
- Zabawa ruchowa „Kwiatki”. Wybrane dziecko jest wiosną i budzi „uśpione” kwiatki- chodzi i dotyka różdżką kolejne dzieci . Dotknięte dziecko wstaje i idzie za wiosną. W tle muzyka.
- Oglądanie świata przez kolorowe papierki – opowiadanie swoich wrażeń.
- Dzieci siadają na dywan , miedzy krzesełkami przeciągnięty jest sznurek , obok leżą klamerki.
Nauczycielka czyta „ Zagadki Pani Wiosny”
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykami przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe ... ( kwiaty pachnące)
Rosną tu dwa zawilce i trzy krokusy.
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek?
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiatki pachnące.
Ma dwie stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
Siedziały dwie jaskółki
Na sosnowej gałązce
Jeszcze pięć przyleciało
Ile teraz jaskółek będzie
z gałązki spoglądało?
W ogrodzie na grządce
Rosło pięć słoneczników pięknych jak słońce
Obok malwa wysoka i dumna
Ile kwiatków podziwia Ela
Gdy zagląda do ogrodu co niedziela ?
Oto mysia jest rodzinka :
Mama, tata, córka Klementynka.
Dziś są urodziny myszki Klementynki
Przyszły dwie babcie i kuzynka
Już w komplecie jest rodzinka.
Ile myszek z tej rodzinki
Jest na urodzinach Klementynki?
Na wysokim niebie słońce mocno świeci
na podwórku wesoło bawią się dzieci.
Jest tu z nami Kasia, Zosia, Janka,
Basia, Marysia i Zuzanka .
Wszystkie wesoło tańczą, radośnie śpiewają
Powiedz z ilu dzieci kółeczko powstało?
Chodzi wiosna po lesie,
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków,
Dwa dla zielonej trawki,
Trzy dla leśnej zwierzyny.
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
- Dzieci słuchając rymowanek odpowiednio przypinają klamerki na sznurku, dodają, przeliczają i udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w wierszykach.
- Dzieci wyraźnie wypowiadają połączenia spółgłoski „l” z samogłoskami ( la, lo, lu, li, le, ly ).
Sylaby te wypowiadają w różny sposób np. długo- krótko ; głośno-cicho itp.
- Dzieci zostają podzielone na cztery grupy ( zróżnicowane wiekowo). Otrzymują na dużych arkuszach niedokończone kwiaty, dorysowują brakujące elementy według własnej fantazji.
Wystawka prac.
Opracowała:
mgr Ewa Walczak-Bugała
pati_label