scenariusz zabaw.pdf
(
1129 KB
)
Pobierz
53659960 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i wzroku
I. Rozpoznaj drzewo
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: ogródek przedszkolny (jeśli rosną w nim różne gatunki
drzew); park; wykorzystanie zadrzewionej powierzchni napotkanej w trakcie
wycieczki
4. Pomoce i rekwizyty: opaska służąca do przewiązania oczu
5. Opis: Każde dziecko wybiera sobie swoje drzewo i przez 2 minuty ogląda je,
dotyka, rozpoznaje kształt liści itp., tak aby dokładnie zapamiętać. Następnie
z zamkniętymi, a najlepiej przewiązanymi opaską oczami jest prowadzone
przez wychowawcę do 2 różnych drzew. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie
oglądanego wcześniej drzewa.
6. Uwagi: czas trwania zabawy zależy od liczby gatunków drzew, jakie mamy do
dyspozycji w ramach danej scenerii.
II. Fasolka i kamyki
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i porów-
nywania ciężaru przedmiotów, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: duże naczynie (najlepiej z nietłukącego się materiału);
świeża czerwona fasolka i podobnej wielkości kamienie (wcześniej znalezione
przez dzieci na podwórku przedszkolnym lub przyniesione z domu jako przykład
pamiątki); opaska służąca do przewiązania oczu
5. Opis: w dużym naczyniu znajdują się czerwona fasola i podobnej wielkości ka-
mienie. Nauczyciel po kolei zawiązuje dzieciom oczy, a następnie prosi o znale-
zienie tylko kamyków lub tylko fasoli. Można również podzielić zabawę na dwie
części (pierwsza runda – szukanie kamyków, druga runda – szukanie fasoli) lub
podzielić dzieci na dwie grupy (jedna grupa szuka kamyków, druga grupa – fasoli,
a potem odwrotnie).
6. Uwagi: zabawę można przeprowadzić np. w trakcie zajęć dotyczących wspo-
mnień z wakacji lub często odwiedzanych przez dzieci miejsc. Dzieci mogą przy-
nieść kasztany, muszelki, niewielkie kamyki itp.
Zabawy rozwijające zmysł smaku i wzroku
III. Królestwo soków
1. Cele: rozwój zmysłu smaku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 30 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala
4. Pomoce i rekwizyty: wyciskarki do soków (jeśli przedszkole ich nie posiada,
można poprosić rodziców o wypożyczenie takiego sprzętu na jeden dzień); dla
każdego dziecka: marchewka, pomarańcza i cytryna; opaska służąca do prze-
wiązania oczu
5. Opis: Dzieci z pomocą nauczyciela wyciskają soki z marchewek, pomarańczy
i cytryn. Następnie zapamiętują, jaki kolor i smak ma każdy sok. Ochotnikom lub
wszystkim dzieciom zawiązujemy oczy i dajemy do spróbowania soki. Zada-
niem przedszkolaków jest rozpoznanie smaku i odgadnięcie, z czego dany sok
jest zrobiony.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
IV. Żelkowe zabawy – Kreatywny podwieczorek
1. Cele: rozwój zmysłu wzroku i smaku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: podwieczorek w przedszkolnej sali lub na świeżym po-
wietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: różne owoce: truskawki, maliny, poziomki, pomarańcze,
jabłka, kiwi, banany, gruszki. Żelki o różnych kolorach, kształtach i wielkości, np.
długie kabelki Balla – Balla, spaghetti Sour – Snup, owoce leśne – Beerentraum;
żelki w kształcie zwierzątek – Złote Misie, okrągłe Jogi – Bussi, jednorazowe
talerzyki
5. Opis: Aby nadać podwieczorkowi niecodzienną formę przygotowujemy talerzyki
z owocami i żelkami. Nauczyciel zaprasza dzieci do częstowania się. Następnie
prosi przedszkolaki o odnalezienie żelków w określonym kolorze lub kształcie. Jeśli
maluchy dobrze sobie radzą, można zaproponować im, by mając do dyspozycji
żelki w takim samym kolorze, odnalazły wybrany przez nauczyciela smak żelków
i dobrały do niego odpowiedni owoc. Czerwone żelki smakują jak truskawka, ma-
lina lub poziomka, zielone – jak kwaśne jabłko lub kiwi, żółte mają smak cytryny,
ananasa lub banana, a pomarańczowe – pomarańczy lub moreli.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
Zabawy rozwijające zmysł słuchu
V. Karmienie wróbelka
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: niewielki pojemnik z nietłukącego się materiału np. pusz-
ka z ziarnami słonecznika lub dyni; opaska do przewiązania oczu
5. Opis: W pojemniku umieszczone są ziarna słonecznika lub dyni. Nauczyciel prosi,
by przedszkolaki dobrały się w pary. Jedno dziecko odgrywa rolę wróbelka, który
z przewiązanymi oczami nasłuchuje odgłosu ziarenek, a drugie – rolę osoby przy-
wołującej wróbelka za pomocą potrząsania pojemnikiem z ziarenkami. Parę dzieci
dzieli określona odległość. Zadaniem dziecka – wróbelka jest dotarcie do osoby
z pojemnikiem ziarenek na podstawie odgłosów wydawanych przez potrząsany
pojemnik. W kolejnej rundzie do pojemnika można włożyć np. guziki lub koraliki,
aby zróżnicować natężenie dźwięków. Nauczyciel może również zaproponować,
by dzieci sterujące odgłosami potrząsały pojemnikiem w różnym tempie, dzięki
czemu przedszkolaki będą ćwiczyć poczucie rytmu.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
VI. Odgadywanie odgłosów
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: magnetofon; kaseta magnetofonowa, na którą nauczyciel
nagrywa dźwięki i odgłosy, z którymi dzieci stykają się na co dzień
5. Opis: Nauczyciel puszcza dzieciom z kasety różne odgłosy (np. szczekanie psa,
pukanie do drzwi, dzwonek telefonu komórkowego, grzmot, westchnienie, okrzyk
radości, płacz niemowlęcia, śmiech. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jaki dźwięk
usłyszały. Można dodatkowo poprosić przedszkolaki o opisanie,z jakimi sytuacja-
mi, zjawiskami lub uczuciami kojarzą im się dane dźwięki lub odgłosy. Dzięki temu
dzieci zapoznają się jednocześnie z nazwami tych sytuacji lub zjawisk.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
Przedstawione zabawy angażują także wszystkie pozostały zmysły, jednak w mniejszym stopniu niż
wymienione w opisie.
www.haribo.com
Plik z chomika:
pati_label
Inne pliki z tego folderu:
scenariusze uroczystości przedszkolnych różne.docx
(13340 KB)
scenariusz zabaw.pdf
(1129 KB)
Wielka_uczta_w_ptasiej_stolowce.doc
(32 KB)
zabawy_dydaktyczne.doc
(123 KB)
zabawy_dydaktyczne(1).doc
(123 KB)
Inne foldery tego chomika:
emocje buźki
EMOCJE obrazki
emocje teoria umysłu
emocje1
Emocje2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin