Psychologia rozwoju o średniej dorosłości.rtf
(
42 KB
)
Pobierz
ROZWÓJ W ŚREDNIEJ DOROSŁOŚCI
ROZWÓJ W ŚREDNIEJ DOROSŁOŚCI
Dwa podejścia do średniej dorosłości:
- okres kryzysowy, prowadzący do negatywnej oceny siebie, poczucia nieszczęścia i depresji (życie po 40., to życie „z górki”);
- okres rozwojowy, w którym jednostki lepiej poznają siebie, akceptują i są w stanie zapewnić sobie niemal doskonałą harmonię ze światem (życie zaczyna się po czterdziestce).
ROZWÓJ FIZYCZNY
- starzenie się zewnętrzne;
- starzenie się wewnętrzne.
Biologiczne teorie rozwoju w ciągu życia
wyjaśniające procesy starzenia się organizmu:
- teoria zużywania się;
- teoria komórkowa;
- teoria odporności.
-
Teoria zużywania się
: wraz z upływem lat organizm podobnie jak maszyna zużywa się, a w ciele narastają trwałe uszkodzenia. Zwiększa się więc podatność osłabionego organizmu na negatywne czynniki - stres, niedożywienie, nałogi;
-
Teoria komórkowa
: wyjaśnia starzenie się nieprawidłowościami w podziale komórki, prowadzące do pojawienia się komórek wadliwych. Funkcje podejmowane przez taką grupę komórek są nieprawidłowe;
-
Teoria odporności
: w miarę starzenia się ciała, jego system odpornościowy staje się mniej skuteczny, wskutek czego szkodliwe komórki przeżywają i powodują uszkodzenia.
-
Starzenie się zewnętrzne
:
- starzenie się skóry: zmarszczki śmiechu, kurze łapki; rak podstawnokomórkowy;
- włosy: siwienie (na skutek ubytku melaniny w cebulkach włosowych), przerzedzanie się; męski typ łysienia;
-
Starzenie się wewnętrzne
:
- układ krążenia (umiarkowane podniesienie ciśnienia krwi; problem stężenia cholesterolu we krwi - miażdżyca tętnic; miażdżyca naczyń wieńcowych - choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego);
-
system nerwowy
: mało znaczące zmiany strukturalne w mózgu, ale stopniowa utrata neuronów w mózgu i rdzeniu kręgowym;
-
układ oddechowy
: początek utraty elastyczności płuc; klatka piersiowa zmniejsza się, mięśnie poruszające ją - słabną;
-
zdolności sensomotoryczne
: wzrok: słabnie zwłaszcza po 40 r.ż.- presbiopia czyli dalekowzroczność; słuch: od 40 r.ż. - ubytki, mężczyźni stopniowo tracą zdolność słyszenia wyższych dźwięków.
Problem
otyłości
(nadmiaru tkanki tłuszczowej - przekroczenie od 10 do 20% więcej ponad zalecaną normę); problem
nadwagi
- ciężar ciała większy niż zalecany dla danego wzrostu.
Problem
menopauzy
:
menopauza = zatrzymanie menstruacji, po okresie dojrzewania od 300 do 500 pęcherzyków jajowych. (
Klimakterium
- okres pomiędzy początkiem nieregularnych menstruacji a całkowitym się ich zatrzymaniem).
Andropauza (?)
TEORIA STRUKTURY ŻYCIA
DANIELA J. LEVINSONA
1. Era przeddorosłości (dzieciństwo i dorastanie) - od poczęcia do około 22 roku życia;
2. Era wczesnej dorosłości (dojrzałości) - od 17 do 45 roku życia;
3. Era średniej dorosłości (wieku średniego) - od 40 do 65 roku życia;
4. Era późnej dorosłości - od 60 roku życia do końca życia
1. Okres przejścia do wczesnej dorosłości - od 17 do 22 roku życia;
2. Okres przejścia między wczesną a średnią erą dorosłości - od 40 do 45 roku życia: wkraczanie w wiek średni;
3. Okres przejścia do późnej dorosłości - od 60 do 65 roku życia: wkraczanie w późną dorosłość.
WCZESNA DOROSŁOŚĆ
1.
Okres przejścia do wczesnej dorosłości
(od 17 do 22 roku życia)
- zdobywanie niezależności;
- opuszczanie domu rodzinnego i samodzielne zamieszkanie;
- definiowanie swoich aspiracji, próby wcielania ich w życie;
- zaręczanie się i narzeczeństwo.
d.c. Wczesnej dorosłości
2.
Wstępowanie w świat dorosłych
(debiut w świecie dorosłych) - od 22 do 29 roku życia
- działalność zawodowa;
- zawarcie małżeństwa i założenie rodziny;
- utrzymanie rodziny;
- zadania związane z
indywidualnym rozwojem
:
A) konfrontowanie z rzeczywistością swoich marzeń co do miejsca w świecie dorosłych;
B) próba tworzenia relacji między osobą doświadczoną (mentorem) a niedoświadczoną;
- tendencje konfliktowe: niezależność i autonomia kontra oczekiwania społeczne co do zaangażowania się w życie społeczne.
d.c. Wczesnej dorosłości
3.
Wejście w lata trzydzieste
- od 29 do 33 roku życia
- ocena dokonanych wyborów życiowych;
- kryzys - gdy ocena jest negatywna.
4.
Kulminacja wczesnej dorosłości
- od 33 do 40 roku życia (stabilizacja)
- koncentracja na określonej formie aktywności;
- dążenie do zwiększania swego autorytetu, niezależności i samowystarczalności;
- uniezależnianie się od społecznych nakazów i zakazów;
- pozostawanie w zgodzie ze swoimi wartościami.
WIEK ŚREDNI
1.
Okres przejścia
- od 40 do 45 roku życia
- dokonywanie ocen przeszłości;
- przygotowanie się do przyszłości i do rozstania z erą wczesnej dorosłości;
- integrowanie przeciwstawnych tendencji: młody/stary, destrukcyjny/twórczy, męski/kobiecy i przywiązany/izolowany.
2.
Wejście w wiek średni
- od 45 do 50 roku życia (debiut)
- osiągnięcie szczytu swoich możliwości;
- świadomość swych dążeń i planów zawodowych, rodzinnych, stylu spędzania wolnego czasu;
- syndrom pustego gniazda.
d.c. Średniej dorosłości
3.
Wkroczenie w lata pięćdziesiąte
- od 50 do 56 roku życia
- oszacowanie swoich osiągnięć;
- podjęcie próby dokonywania zmian w niezadowalających dziedzinach życia.
4.
Kulminacja wieku średniego
- od 56 do 60 roku życia
- okres wykorzystywania osiągnięć i zdobyczy (realizacja aspiracji z lat czterdziestych - stanowiska, pozycje, role i zasoby)
Rozwój moralny: ETYKA TROSKI I OPIEKI C.Gilligan a problem płci.
1. Etyka sprawiedliwości cechująca mężczyzn;
2. Etyka troski i opieki cechująca kobiety.
Przyczyny: odmienne wzorce socjalizacji
- kobiety zachęcane są do odpowiedzialności i opieki
-
a
mężczyźni socjalizowani w kierunku moralności praw, autonomii, wolności oraz szacunku dla praw;
- męskość definiowana jest przez separację;
-
a
kobiecość przez przywiązanie;
- tożsamość płciowa mężczyzn zagrożona jest przez bliskość;
-
a
tożsamość kobieca zagrożona jest przez separację.
Etapy rozwoju moralnego wg Gilligan
Poziom 1
. Przetrwanie (troska o siebie)
Poziom 1,5
. Przejście od przetrwania do odpowiedzialności
Poziom 2
. Konwencjonalne dobro i troska o innych
Poziom 2,5
. Przejście od perspektywy konwencjonalnej opieki do perspektywy refleksyjnej prawdy o wzajemnych relacjach
Poziom 3
. Etyka opieki - opiekowanie się tak sobą, jak innymi.
Szerszy opis stadiów w koncepcji Gilligan
POZIOM 1: Przyjęta perspektywa: troska o siebie dla zapewnienia przetrwania i osobistego szczęścia. Brak dowodów na troskę o innych.
POZIOM 1,5: Przejście od przetrwania do odpowiedzialności. Pojawia się pewne zainteresowanie innymi ludźmi, ale przetrwanie jest najważniejszym celem.
POZIOM 2: Konwencja dobroci, troski o innych. Przyjęta perspektywa: odpowiedzialność, obowiązek, zobowiązanie. Wyznaczana przez: społeczne wartości i konwencjonalnie definiowaną dobroć jako: samopoświęcanie się dla dobra innych.
POZIOM 2,5: Przejście od perspektywy konwencjonalnej opieki do perspektywy refleksji i prawdy o wzajemnych relacjach. Przejście od koncentracji na dobroci do szczerości i prawdy. Rozważenie relacji pomiędzy dobrocią wobec innych a własnymi kosztami.
POZIOM 3: Etyka opieki - opiekowanie się zarówno sobą, jak i innymi. Osiągana jest równowaga pomiędzy egoizmem a odpowiedzialnością. Dokonywany jest samodzielny wybór pod wpływem wewnętrznych kryteriów dobra.
RODZINA
- Rola ojca i rola matki w koncepcji miłości rodzicielskiej E.Fromma:
- matka jako kapłanka domowego ogniska;
- ojciec jako łącznik ze społeczeństwem i kulturą
- miłość bezwarunkowa matki
- miłość warunkowa ojca
- sumienie matczyne
- sumienie ojcowskie
STYLE WYCHOWANIA W RODZINIE
- Autokratyczny
- Demokratyczny
- Liberalny
- Ciepły autokratyzm
Kryteria
:
- kto podejmuje decyzje;
- kto wykonuje zadania;
- kto ocenia i jak;
- komu przypisuje się zasługi
DOMINACJA
Kontakt agresywny
kontakt uporczywie
korygujący
NADMIERNY
NADMIERNA
DYSTANS
...
Plik z chomika:
animacja
Inne pliki z tego folderu:
Psychologia rozwoju późna dorosłość.rtf
(15 KB)
Psychologia rozwoju o średniej dorosłości.rtf
(42 KB)
10 Późna dorosłość(1).rtf
(17 KB)
08 Okres dorastania.rtf
(31 KB)
07 Okres dorastania i wczesna dorosłość.rtf
(41 KB)
Inne foldery tego chomika:
prezentacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin