Przedmioty badań andragogiki.doc

(39 KB) Pobierz
Andragogika ma rodowod grecki andros- mezczyzna czlowiek dorosly , gogika-prowadze – nauka o prowadzeniu ludzi doroslzch

Andragogika ma rodowód grecki andros- mężczyzna człowiek dorosły, gogika-prowadze – nauka o prowadzeniu ludzi dorosłych. Pojecie andragogika odnosi się do szeroko pojętego wychowania ludzi dorosłych.

 

Przedmioty badań andragogiki - kształcenie celowe kształcenie rozwoju, kształcenie osobowości, uczenie się i włączanie człowieka dorosłego w życie społeczne, samokształcenie, wychowanie i samowychowanie, edukacja młodzieży pracującej i ludzi dorosłych rozumienia jako ogol procesówwiatowo -wychowawczych.

Cele:

poznawcze rozszerzenie wiedzy i teorii kształcenia dorosłych,

utylitarne włączenie teorii do praktyki

 

Zadania:

- szukanie odpowiedzi na pytanie jak przebiegają procesy   

wychowawcze w tej fazie życia człowieka

- wykrywanie związków i zależności miedzy zjawiskami wychowawczymi i formowaniem wniosków przedstawiających prawidłowości przebiegu procesów wychowawczych, wyjaśnienia tych związków i zależności w celu ukazania, które zjawiska wywołują procesy wychowawcze a które są niepożądane z punktu widzenia prawidłowego rozwoju osobowości człowieka.

- ustalenie celów i zasad edukacji dorosłych w funkcjonalnym związku z rozwojem społeczno-ekonomicznym społeczeństwa, wytyczenie metod realizacji celów wychowania

- sprawdzenie skuteczności tych metod w praktyce wychowawczej

- wskazywanie możliwości i sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych w konkretnych środowiskach wychowawczych i w odniesieniu do konkretnej sytuacji życiowej człowieka dorosłego

- konstruowanie modelu osobowości człowieka przy uwzględnieniu tendencji rozwojowych stosunków społecznych nauki techniki kultury

 

Działy andragogiki:

1 andragogika ogólna

2 teoria wychowania dorosłych

3 dydaktyka dorosłych

4 andragogika edukacji dorosłych

5 andragogika porównawcza

6 historia oświaty dorosłych i myśli andragogicznej

Andragogika ogólna zajmuje się problemami przedmiotu edukacji dorosłych

-         Ogólny charakter andragogiki

-         Jest struktura

-         Celami edukacji dorosłych

-         metoda badań i filozoficzna problematyka wychowania dorosłych

-         Innymi dziedzinami, które się jeszcze nie usamodzielniła

-         Uogólnieniem wyników pozostałych działów dostarczaniem im ogólnej koncepcji teoretycznej i metodologicznej

-         3 funkcje andragogiki

-         Kodyfikacyjna- odnosi się do zastanej wiedzy, dostarcza ogólnej hipotezy, ukazuje osiągnięcia innych dyscyplin mające związek z andgagogiką,

-         Inspiracyjna polega na ukazywaniu z punktu widzenia teorii edukacji dorosłych wzajemnych związków miedzy elementami istniejącej wiedzy o człowieku dorosłym występuje w różnych dyscyplinach naukowych

-         Kontrolna pozwala na ocenę osiągniętych wyników badawczych na sformowanie wniosków i hipotezy do dalszych poszukiwań badawczych

-         Teoria wychowania dorosłych zajmuje się

-         Analiza ogólnych doktryn dorosłych

-         Charakterystyka działalności wychowawczej wśród dorosłych

-         Celami, treścią, metodami, procesami wychowawczymi i samowychowania

-         Wychowaniem do pracy i czasem wolnym oraz środowiskami uwarunkowanymi wychowania dorosłych

-         Ma 3 funkcje

-         Diagnostyczna – polega na dostarczeniu diagnoz dotyczących potrzeb i możliwości wychowawczych dorosłych

-         Organizacyjna – polega na określaniu warunków, w jakich należy organizować działania wychowawcze

-         Wyjaśniające wyjaśnienie procesów rozwoju i kształceniu osobowości człowieka dorosłego, zachowań ludzkich i mechanizmów ról społecznych

 

Dydaktyka dorosłych zajmuje się teoria nauczania, kształcenia dorosłych. W ramach tej teorii prowadzone badania w zakresie

-         Kształcenia zawodowego i ogólnego

-         Samokształcenia i popularyzacji wiedzy, przedmiotem badań

-         Systemy dydaktyczne

-         Teorie doboru treści i metod kształcenia

-         System kształcenia zawodowego

-         Praca i zawód jako ówne kat kształcenia dorosłych

-         Proces doskonalenia zawodowego

-         Sylwetka zawodowa

 

W dydaktyce dorosłych można wyróżnić

1 dydaktyka systemu klasowo-lekcyjnego

2 dydaktyka systemu kształcenia za pomocą słowa pisanego

3 dydaktyka systemu poglądowego kształcenia za pomocą TV, filmów

4 dydaktyka systemu muzealnego

5 dydaktyka systemu turystyki i krajoznawstwa

6 dydaktyka systemu samokształcenia

7 dydaktyka systemu kół oświatowych

8 dydaktyka systemu kształcenia zaocznego

9 dydaktyka systemu kształcenia za pomocą słowa żywego

 

Andragogika edukacji kulturalnej zajmuje się

-charakterystyka i klasyfikacja placówek kulturalno - oswiatowzch

-ruchami społeczno-kulturalnymi

-upowszechnieniem czytelnictwa

-rozwojem amatorskiego ruchu artystycznego

-zawodem pracownika kulturalno -oswiatowego

-metodyka pracy kulturalno - oświatowej

-diagnostyka potrzeb i zainteresowańwiatowo - kulturalnych

 

Teoria porównawcza systemów edukacji dorosłych

-bada i analizuje politykę oświatową i organizuje system oświaty dorosłych na świecie oraz społeczne i gospodarcze warunki ich rozwoju

-uogólnia i upowszechnia wiedze stwarzająca podstawy do wypracowania zasad najbardziej odpowiedniej polityki w dziedzinie oświaty dorosłych

Funkcje

-informacyjna - rozwiązywanie problemów oświaty dorosłych

-interpretacyjna- polega na analizowanych zgromadzonych faktów i wyjaśnieniu ich istoty. Korzysta się z danych dostarczonych przez inne dyscypliny naukowe.

-syntetyczna- znajduje wyraz w formowaniu oświaty dorosłych w skali światowej

Dzieje myśli i doktryn analizuje historyczny rozwój placówki i instytucji oświaty dorosłych

Andragogiki szczegółowe

-życia rodzinnego

-szkolna

-szkolnictwa wyższego

-samokształcenia

-pracy

-rolnicza

-wojskowa

-współżycia sąsiedzkiego

-działalności społeczno-politycznej

-uczestnictwa w polityce

-zdrowia

-rehabilitacyjna

-resocjalizacyjna

-kultury seksualnej

-wolnego czasu

-uczestnictwa w kulturze

-edukacji międzykulturowej

-twórczości

-turystyki

-sportu i rekreacji ruchowej

-działalności samorządowej

-współpracy międzynarodowej

-porównawcza

-ekologiczna

- wieku emerytalnego

- schyłku życia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin