Andragogika ma rodowód grecki andros- mężczyzna człowiek dorosły, gogika-prowadze – nauka o prowadzeniu ludzi dorosłych. Pojecie andragogika odnosi się do szeroko pojętego wychowania ludzi dorosłych.
Przedmioty badań andragogiki - kształcenie celowe kształcenie rozwoju, kształcenie osobowości, uczenie się i włączanie człowieka dorosłego w życie społeczne, samokształcenie, wychowanie i samowychowanie, edukacja młodzieży pracującej i ludzi dorosłych rozumienia jako ogol procesów oświatowo -wychowawczych.
Cele:
poznawcze rozszerzenie wiedzy i teorii kształcenia dorosłych,
utylitarne włączenie teorii do praktyki
- wykrywanie związków i zależności miedzy zjawiskami wychowawczymi i formowaniem wniosków przedstawiających prawidłowości przebiegu procesów wychowawczych, wyjaśnienia tych związków i zależności w celu ukazania, które zjawiska wywołują procesy wychowawcze a które są niepożądane z punktu widzenia prawidłowego rozwoju osobowości człowieka.
- ustalenie celów i zasad edukacji dorosłych w funkcjonalnym związku z rozwojem społeczno-ekonomicznym społeczeństwa, wytyczenie metod realizacji celów wychowania
- sprawdzenie skuteczności tych metod w praktyce wychowawczej
- wskazywanie możliwości i sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych w konkretnych środowiskach wychowawczych i w odniesieniu do konkretnej sytuacji życiowej człowieka dorosłego
- konstruowanie modelu osobowości człowieka przy uwzględnieniu tendencji rozwojowych stosunków społecznych nauki techniki kultury
Działy andragogiki:
1 andragogika ogólna
2 teoria wychowania dorosłych
3 dydaktyka dorosłych
4 andragogika edukacji dorosłych
5 andragogika porównawcza
6 historia oświaty dorosłych i myśli andragogicznej
Andragogika ogólna zajmuje się problemami przedmiotu edukacji dorosłych
- Ogólny charakter andragogiki
- Jest struktura
- Celami edukacji dorosłych
- metoda badań i filozoficzna problematyka wychowania dorosłych
- Innymi dziedzinami, które się jeszcze nie usamodzielniła
- Uogólnieniem wyników pozostałych działów dostarczaniem im ogólnej koncepcji teoretycznej i metodologicznej
- 3 funkcje andragogiki
- Kodyfikacyjna- odnosi się do zastanej wiedzy, dostarcza ogólnej hipotezy, ukazuje osiągnięcia innych dyscyplin mające związek z andgagogiką,
- Inspiracyjna polega na ukazywaniu z punktu widzenia teorii edukacji dorosłych wzajemnych związków miedzy elementami istniejącej wiedzy o człowieku dorosłym występuje w różnych dyscyplinach naukowych
- Kontrolna pozwala na ocenę osiągniętych wyników badawczych na sformowanie wniosków i hipotezy do dalszych poszukiwań badawczych
- Teoria wychowania dorosłych zajmuje się
- Analiza ogólnych doktryn dorosłych
- Charakterystyka działalności wychowawczej wśród dorosłych
- Celami, treścią, metodami, procesami wychowawczymi i samowychowania
- Wychowaniem do pracy i czasem wolnym oraz środowiskami uwarunkowanymi wychowania dorosłych
- Ma 3 funkcje
- Diagnostyczna – polega na dostarczeniu diagnoz dotyczących potrzeb i możliwości wychowawczych dorosłych
- Organizacyjna – polega na określaniu warunków, w jakich należy organizować działania wychowawcze
- Wyjaśniające – wyjaśnienie procesów rozwoju i kształceniu osobowości człowieka dorosłego, zachowań ludzkich i mechanizmów ról społecznych
Dydaktyka dorosłych zajmuje się teoria nauczania, kształcenia dorosłych. W ramach tej teorii prowadzone są badania w zakresie
- Kształcenia zawodowego i ogólnego
- Samokształcenia i popularyzacji wiedzy, przedmiotem badań są
- Systemy dydaktyczne
- Teorie doboru treści i metod kształcenia
- System kształcenia zawodowego
- Praca i zawód jako główne kat kształcenia dorosłych
- Proces doskonalenia zawodowego
- Sylwetka zawodowa
1 dydaktyka systemu klasowo-lekcyjnego
2 dydaktyka systemu kształcenia za pomocą słowa pisanego
3 dydaktyka systemu poglądowego kształcenia za pomocą TV, filmów
4 dydaktyka systemu muzealnego
5 dydaktyka systemu turystyki i krajoznawstwa
6 dydaktyka systemu samokształcenia
7 dydaktyka systemu kół oświatowych
8 dydaktyka systemu kształcenia zaocznego
9 dydaktyka systemu kształcenia za pomocą słowa żywego
-charakterystyka i klasyfikacja placówek kulturalno - oswiatowzch
-ruchami społeczno-kulturalnymi
-upowszechnieniem czytelnictwa
-rozwojem amatorskiego ruchu artystycznego
-zawodem pracownika kulturalno -oswiatowego
-metodyka pracy kulturalno - oświatowej
-diagnostyka potrzeb i zainteresowań oświatowo - kulturalnych
-bada i analizuje politykę oświatową i organizuje system oświaty dorosłych na świecie oraz społeczne i gospodarcze warunki ich rozwoju
-uogólnia i upowszechnia wiedze stwarzająca podstawy do wypracowania zasad najbardziej odpowiedniej polityki w dziedzinie oświaty dorosłych
-informacyjna - rozwiązywanie problemów oświaty dorosłych
-interpretacyjna- polega na analizowanych zgromadzonych faktów i wyjaśnieniu ich istoty. Korzysta się z danych dostarczonych przez inne dyscypliny naukowe.
-syntetyczna- znajduje wyraz w formowaniu oświaty dorosłych w skali światowej
Dzieje myśli i doktryn analizuje historyczny rozwój placówki i instytucji oświaty dorosłych
-życia rodzinnego
-szkolna
-szkolnictwa wyższego
-samokształcenia
-pracy
-rolnicza
-wojskowa
-współżycia sąsiedzkiego
-działalności społeczno-politycznej
-uczestnictwa w polityce
-zdrowia
-rehabilitacyjna
-resocjalizacyjna
-kultury seksualnej
-wolnego czasu
-uczestnictwa w kulturze
-edukacji międzykulturowej
-twórczości
-turystyki
-sportu i rekreacji ruchowej
-działalności samorządowej
-współpracy międzynarodowej
-porównawcza
-ekologiczna
- wieku emerytalnego
- schyłku życia
man1957