4-latki, styczeń(1).doc

(125 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH

NA MIESIĄC – STYCZEŃ

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ - Nadszedł Nowy Rok.  

II  TYDZIEŃ - Wesołe zabawy na śniegu.

III TYDZIEŃ - Świętujemy Dzień Babci i Dziadka.

IV TYDZIEŃ - Wycieczka po Francji w karnawale. 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY –  Nadszedł Nowy Rok   

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Rozmowa na temat czterech pór roku.

 

 

 

 

 

§     Rozwiązywanie zagadek słownych, obrazkowych i słuchowych

 

 

 

 

 

§ Słuchanie opowiadania „Zimowe pogotowie”.

 

 

 

§ Rozmowa przy obrazkach na temat – kto pomaga zwierzętom podczas zimy.

 

 

§ Słuchanie wiersza I. Salach pt. „Śnieg”.

 

 

§ Opowieść matematyczna „Głodne sarenki w lesie”.

 

 

 

o    Zapoznanie dzieci z nazwą nowego miesiąca – styczeń oraz uświadomienie, że nadszedł Nowy Rok. Dobieranie właściwych ilustracji do wyrazów: wiosna, lato, jesień, zima; czytanie globalne wyrazów oraz podział na sylaby.

o    Utrwalenie znajomości charakterystycznych zjawisk towarzyszących zimie: śnieg, mróz, lód, śnieżynki, bałwan; doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek.

 

 

o    Poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (sarna, jeleń, zając) oraz konieczności dokarmiania i pojenia tych zwierząt w czasie zimy, nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt.

o Zapoznanie z działalnością człowieka w lesie – rola gajowego; wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania – paśnik.

 

o Usystematyzowanie wiedzy o zimie i jej charakterystycznych oznakach.

 

o Nabywanie umiejętności operowania liczebnikami głównymi i porządkowymi       w zakresie dostępnym dzieciom.

 

RUCHOWA

 

§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) Przybory : woreczki.

 

§ Zabawy ruchowe :

§         - orient. – porząd. „Pory roku”.

§         zabawa z chustą animacyjną „Spadające płatki śniegu”.

 

§ Wycieczka do pobliskiego ogrodu celem obserwowania zimowego krajobrazu.

 

o   Kształcenie sprawności rzutu i chwytu; prawidłowe wykonywanie poleceń.

 

 

 

o   Dopasowanie koloru do pory roku.

 

o   Spokojne falowanie chustą, delikatne wykonywanie ruchów.

 

o   Podziwianie piękna  pory roku - zimy; uczenie dzieci dostrzegania uroków przyrody; spontaniczne wypowiedzi na temat zimowego krajobrazu.

 

               

ESTETYCZNA

 

§     Zabawy rytmiczne przy muzyce.

 

 

 

§     Wprowadzenie piosenki do nauki „Szanujmy, kochajmy ich”.

 

§     Zabawa muzyczno – słuchowa „Co to za instrument?”.

 

§     Zabawa kołowa do piosenki „Biały walczyk” z wykorzystaniem kroku walczyka.

 

 

§     Ćwiczenia słuchowe „Jaka to melodia?”.

 

 

 

o       Doskonalenie reakcji na zmianę rytmu; odróżnianie podczas zabaw tonacji dur        i moll - zabawa „Wesoło - smutno”.

 

o       Rozmowa na temat treści piosenki, nauka prostego kroku walczyka.

 

o       Rozpoznawanie brzmienia różnych instrumentów oraz utrwalenie ich nazw.

 

o       Taniec po kole i w parach; utrwalenie pojęć: głośno, cicho, wysoko, nisko; wprowadzenie piosenki „Szanujmy, kochajmy ich ” do programu z okazji Dnia Babci i Dziadka”.

o       Rozpoznawanie po kilku dźwiękach znanych piosenek.

 

ESTETYCZNA

 

§     Karta pracy – okienko czterech pór roku.

 

§     Zabawy wg metody P. Dennisona – ruchy naprzemienne (jazda na nartach, łyżwach), oraz ćwiczenie „leniwa ósemka”.

 

§     Rysowanie zimowego krajobrazu białą kredą na ciemnym tle – praca w grupach.

 

§     „Śnieżna wycinanka”.

 

 

 

 

 

 

§     Obserwowanie śniegowych płatków za pomocą szkła powiększającego.

 

 

 

 

o       Umiejętne dopasowanie zjawisk atmosferycznych (śnieg, deszcz, słońce, chmury itp.)

o       Doskonalenie sprawności wzrokowej.

 

 

 

 

o       Inspiracja odbytą wycieczką; rozwijanie dziecięcej wyobraźni oraz doskonalenie sprawności manualnej.

 

o       Wycinanie różnorodnych kształtów             i układanie ich w formie gwiazdek śniegowych wg pomysłów dzieci; umiejętne posługiwanie się nożyczkami       i klejem; zwrócenie uwagi na estetykę pracy; budzenie radości z efektów własnej pracy.

o       Wysłuchanie wiersza S. Szuchowej „Zawierucha” w celu zainspirowania dzieci do zabawy badawczej.

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: styczeń, wiosna, lato, jesień, zima, paśnik.

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY –  Wesołe zabawy na śniegu.  

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Historyjka obrazkowa „Przygoda z Asem”. Wysłuchanie wiersza Danuty Wawiłow „Śnieżysko”.

 

§ Rozwiązywanie zagadek o sportach zimowych.

 

§ Osłuchanie z wierszem „Powitanie”.

 

§ Ćwiczenia oddechowe z chusteczką higieniczną „Płatki śniegu”.

 

§ Ćwiczenia mięśni narządów mowy - ćw. języka.

 

§ Zabawa dydaktyczna „Zimowa garderoba” - wprowadzenie dzieciom pojęcia para.

 

 

o    Inspirowanie dzieci do wypowiedzi na temat uroków zimy; prawidłowe określanie związków przyczynowo-skutkowych.

 

o    Rozmowa na temat zabaw na śniegu  przy ilustracjach. Próby odgadnięcia zagadki.

 

o Omówienie z dziećmi treści wiersza, próby nauczenia się go na pamięć.

 

o Próby umiarkowanego dmuchania na przygotowane „płatki śniegowe” – rozwijanie pojemności płuc.

o Próba wykonania „rurki” z wysuniętego języka; ćw. podniebienia miękkiego - gwizdanie początkowo z zatkanym nosem.

o Ćwiczenie analizatora wzrokowego poprzez wyszukiwanie takich samych przedmiotów; (para rękawiczek, ciepłych skarpetek, ciepłych butów).

 

RUCHOWA

 

§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) (powt.) Przybory : woreczki.

 

§ Zabawy ruchowe :

§         z gazetą „Taniec na krze”,

§         zabawa z chustą animacyjną „Zimowe powitanie”.

§         z elementem rzutu „Rzuty śnieżkami”.

 

 

§ Wspólne zabawy na śniegu.

 

 

 

 

o   Kształcenie sprawności rzutu i chwytu; prawidłowe wykonywanie poleceń. ćwiczenia dużych grup mięśniowych             i tułowia; szybkie ustawianie się na zbiórkę.

o   Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.

o   Delikatne chodzenie po chuście słuchając poleceń nauczyciela.

 

o   Toczenie kul śniegowych, rzucanie do celu. 

 

 

o   Zachęcenie dzieci do czerpania radości                      z zabawy na świeżym powietrzu                              z jednoczesnym przestrzeganiem zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.

 

 

 

               

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin