Ściąga C++
TYPY C++:
int – liczba całkowita (4 bajty w systemie 32bit), zakres: od -2147483648 do 2147483647,
float – liczba ułamkowa (4 bajty),
double – liczba ułamkowa (8 bajtów),
char – liczba całkowita (1 bajt), zakres: od -128 do 127,
bool – wartość logiczna, prawda lub fałsz (1 bajt) zakres: true lub false(1 lub 0)
void – pusty typ(funkcja nic nie zwraca)
PRZEDROSTKI:
unsigned – tylko liczby dodatnie(działa tylko z int i char)
signed – tylko liczby ujemne(działa tylko z int i char)
long – wydłuża wielkość zmiennej o 2 bajty(działa tylko z int i double)
short – skraca wielkość zmiennej o 2 bajty(działa tylko z int i double)
const – wartość zmiennej jest stała(działa ze wszystkimi typami)
register – zmienna przechowywana w procesorze(działa ze wszystkimi typami)
OPERATORY:
a) arytmetyczne
+
dodawanie
++
zwiększenie o 1
-
odejmowanie
--
zmniejszenie o 1
*
mnożenie
+=
powiększ o
/
dzielenie
-=
zmniejsz o
%
reszta z dzielenia
b) przypisania
zmienna=wartość;
c) porównywania
= =
równy
<
mniejszy
!=
nierówny
>=
większy lub równy
>
większy
<=
mniejszy lub równy
d) logiczne
&&
operator i
||
operator lub
!
operator zaprzeczenia(not)
e) inne
sizeof() – zwraca wielkość zmiennej lub struktury w bajtach,
& - zwraca adres zmiennej,
* - zwraca wartość zmiennej, na którą wskazuje wskaźnik.
OPERACJE WEJŚCIA-WYJŚCIA
std::cin<<”Tekst\n”<<std::endl;
cin>>zmienna;
INSTRUKCJE WARUNKOWE
if(warunek) instrukcja; else instrukcja_jeżeli_nie;
switch(zmienna)
{
case wartość:
instrukcja;
break;
case wartość2:
default:
}
PĘTLE
while (warunek) instrukcja;
do instrukcja; while (warunek);
for (zmienna; warunek; krok) instrukcja;
wiktorek140