System aktywnej triangulacji trójwymiarowej.pdf

(4470 KB) Pobierz
174761655 UNPDF
Politechnika Wrocławska
Wydział Elektroniki
Kierunek: Automatyka i Robotyka
Specjalnosc: Robotyka
PRACA DYPLOMOWA
MAGISTERSKA
System aktywnej triangulacji trojwymiarowej
AUTOR:
PROWADZCY PRAC E:
Maciej Miklas
dr Marek Wnuk
OPIEKUN:
dr Bohdan Kreczmer
OCENA PRACY:
Wrocław 2000
174761655.001.png 174761655.002.png
Spis tresci
1 Wst ep
2
2 Og olna koncepcja
4
2.1 Zasada działania zaprojektowanego systemu stereowizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
3 Model geometryczny kompletnego systemu stereowizyjnego
8
3.1 Ustalenie rzeczywistej lokalizacji plamki wskaznika laserowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
3.2 Wyznaczenie wektora przesuni ecia jako rzutu na płaszczyzn e silnika SM1 . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
v x v y v z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3.5 Wyznaczenie połozenia silnika SM2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3.6 Wyznaczenie połozenia silnika SM1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
4 Praktyczna realizacja kompletnego systemu wizyjnego
19
4.1 Zaleznosc ruchu silnik ow od przesuni ecia wskaznika laserowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
4.4 Poł aczenie kontrolera wskaznika laserowego z klientem systemu wizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . 22
5 Obr obka obrazu
23
5.1 Znajdowanie obiekt ow do lokalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
5.1.1 Lokalizacja wskaznika we wsp ołrz ednych lokalnych lewej i prawej kamery . . . . . . . . . . . . 24
5.2.1 Format zapisu i obr obki danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
5.2.2 Odejmowanie obraz ow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
5.2.3 Znajdowanie histogramu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
5.2.4 Znajdowanie progu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
5.2.5 Połprogowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
5.2.6 Znajdowanie srodka masy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
5.2.7 Indeksowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
6 Test skonstruowanego systemu wizyjnego
29
6.1 Dokładnosc systemu wizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
6.2 Spos ob realizacji programu steruj acego ( laser3d ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1
3.3 Wyznaczenie wektora przesuni ecia jako rzutu na płaszczyzn e silnika SM2 . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
3.4 Wyznaczenie wektora przesuni ecia: v
4.2 Wst epna kalibracja systemu wizyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
4.3 Spos ob realizacji oprogramowania wskaznika laserowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
5.1.2 Lokalizacja wskaznika we wsp ołrz ednych lokalnych prawej kamery (koncepcja) . . . . . . . . . 24
5.2 Realizacja operacji na obrazie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
6.3 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wazn a umiej etnosci a człowieka jest podejmowanie decyzji na podstawie bodzcow zewn etrznych.
Najistotniejszym narz adem zmysłu człowieka jest wzrok, poniewaz informacje poprzez niego uzy-
skiwane maj a najwi ekszy wpływ na nasze działanie w roznych okolicznosciach. Istotnym zada-
niem automatyki w obecnych latach jest stworzenie system ow wizyjnych jak najbardziej zblizonych
mozliwosciami do oka ludzkiego, a jednoczesnie wymagaj acych jak najmniejszych mocy obliczenio-
wych.
Systemy wizyjne obecnie s a stosowanie w coraz szerszym zakresie. Stanowi a wyposazenie robot ow,
stanowisk przemysłowych, czy sterowanie ruchem ulicznym. Operacje przetwarzania obrazu pozwa-
laj a na łatw a analiz e zdj ec satelitarnych Ziemi. Dzi eki przetwarzaniu obrazow w specjalny spos ob
przetwarzaniu obrazow mozna wykryc niekt ore schorzenia oraz leczyc je nawet w bardzo trudno
dost epnych miejscach. W metalurgii analiza obrazow znajduje zastosowanie w przerobce surowcow
mineralnych i procesie oceny probek materiał ow kompozytowych.
Jezeli uzyjemy kamer telewizyjnych jako zrodła obrazow, nalezy otrzymany obraz przekształcic na
postac cyfrow a, a nast epnie przeprowadzic proces jego przetwarzania i analizy, w skład kt orego wcho-
akwizycja obrazu
przetwarzanie obrazu (ltracja wst epna,wyostrzenie, eliminacja zakłocen, kompresja obrazu,
analiza obrazu (wydobycie cech opisuj acych obraz)
Zadania realizowane przez komputerowe systemy przetwarzania obrazu cechuje duza złozonosc ob-
liczeniowa oraz wysoki stopie n trudnosci realizacji takich algorytm ow. U człowieka czynnosc ta jest
wykonywana na biez aco przez m ozg. Uczymy si e jej juz we wczesnym okresie niemowl ecym i do-
mat sceny. Zgromadzone informacje maj a wpływ na reakcj e systemu. Najcz esciej uzyskujemy t a
drog a wizualne sprz ezenie zwrotne. Uzyskana informacja moze byc dla robota informacj a o prze-
2
1 Wst ep
mozemy uzyskac informacje nie rozrozniane przez system wzrokowy człowieka. W medycynie dzi eki
dzi:
eksponowanie waznych cech, itp. )
rozpoznanie obrazu i jego interpretacja
skonalimy przez całe zycie, wobec czego wydaje si e nam ona naturalna i oczywista.
Celem sztucznego przetwarzania lub analizy obrazu jest uzyskanie poszukiwanych informacji na te-
Nie nalezy mylic analizy obrazow z przetwarzaniem graki komputerowej. S a to zupełnie prze-
obiekt ow i ich cech do komputerowej wizualizacji uzyskanego efektu w postaci obrazu dwuwymia-
rowego lub pseudo - trojwymiarowego. Natomiast w analizie obrazu chodzi o to, zeby znalezc na
podstawie rzeczywistego obrazu jego skrocony opis i wydobyc z niego interesuj ace nas dane.
cji o scenie i znajdowanie interesuj acych nas obiekt ow. Bardzo wazn a składow a tego zadania jest
okreslenie ich odległosci. Na podstawie informacji z kamer mozemy dokonywac analizy sceny oraz
badac odległosc do interesuj acych nas obiekt ow. Dzi eki temu stosuj ac taki system na przykład w ro-
bocie mobilnym mamy mozliwosc bezkolizyjnie poruszac si e w nieznanym srodowisku oraz (ewen-
3
szkodzie, jej odległosci a, czy informacj a, ze nalezy wykonac jakies operacje na obiekcie.
ciwstawne dziedziny. Celem zastosowania graki komputerowej jest przejscie od skroconego opisu
Zadaniem wykonanego i opisanego w tej pracy systemu stereowizyjnego jest zbieranie informa-
tualnie) znajdowac elementy o interesuj acym nas kształcie.
2 Og olna koncepcja
Przyjmijmy, ze standardowy system stereowizyjny składa si e z dwoch kamer (lewej i prawej). Najcz esciej
mer. Jednak znalezienie np. odległosci do interesuj acego nas obiektu jest zadaniem wymagaj acym
duzej mocy obliczeniowej. Jest to uwarunkowane tym, ze system musi dla wszystkich punkt ow z
lewej kamery odszukac odpowiadaj ace im punkty na obrazie z prawej kamery. Taka operacja wi aze
si e z przetwarzaniem duzej ilosci danych.
Sytuacja ulega uproszczeniu jezeli mozemy wyrezyserowac scen e poprzez naniesienie na ni a kon-
trastowych punkt ow. Odnalezienie odległosci od tak oznakowanych obiekt ow wymaga znacznie
mniejszej mocy obliczeniowej. Dopasowanie obrazow sprowadza si e do znalezienia oznakowa-
dokładniejsza, poniewaz połozenie punktu, kt ory jest kontrastowy na danym tle mozna okreslic z
wi eksz a dokładnosci a.
Takie rozwi azanie jednak dyskwalikuje zastosowanie systemu wizyjnego w nieznanej scenerii.
2.1 Zasada działania zaprojektowanego systemu stereowizyjnego
Proponowane w pracy rozwi azanie posiada zalety lokalizacji znacznikow bez koniecznosci rezyserii
Zaprojektowany system wizyjny korzysta z typowej głowicy stereo wyposazonej w dwie kamery
CCD (lewa i prawa).
System został tak zaprojektowany, zeby przy wykorzystaniu jak najmniejszej mocy obliczeniowej
uzyskac mozliwie dokładne pomiary odległosci.
Ogolnym zadaniem tego systemu jest pomiar odległosci punktu widzianego na obrazie pobranym z le-
Wsp ołrz edne poszukiwanych punkt ow zostaj a znalezione jako srodki ci ezkosci ciemnych obiekt ow
Wskaznik laserowy nadaje si e do dynamicznego znakowania obiekt ow poniewaz:
promie n swietlny ma mały k at bryłowy, co powoduje niewielkie zmieszanie intensywnosci
swiecenia ze wzrostem odległosci;
wykorzystane w systemie wizyjnym kamery s a wyposazone w przetworniki CCD. Najwi eksza
4
gromadzenie informacji na scenie odbywa si e poprzez porownywanie obrazow otrzymanych z obu ka-
nego punktu w lokalnych wsp ołrz ednych obydwu kamer. Rowniez lokalizacja takiego obiektu jest
sceny. Zastosowano dynamiczne znakowanie obiekt ow z wykorzystaniem wskaznika laserowego.
wej kamery, co w rezultacie daje nam informacj e o odległosci obiektu przez niego reprezentowanego
na jasnym tle.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin