Kolęda IV - VI.doc

(460 KB) Pobierz
TEMAT DNIA: Świąteczne życzenia dla naszych bliskich

              Aleksandra Olejarz

II rok KEA

 

SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI W KLASIE 4 – 6

 

TEMAT LEKCJI:               W oczekiwaniu na świąteczne wieczory. Nauczenie pastorałki „My też, pastuszkowie

CLE:                                                                       * uczeń :

                                                                      - zna tradycje i symbolikę związaną z obchodzeniem Świąt                                                                       Bożego Narodzenia

                                                                      - potrafi samodzielnie zaśpiewać pastorałkę              „My też,                                                                                     pastuszkowie”

                                                                      - zna różnice pomiędzy pastorałką, a kolędą;

                                                                      - wie, czym jest kapela ludowa

                                                                      - zna podstawowe instrumenty kapeli ludowej                                                                                                   - potrafi uszeregować wartości rytmiczne od najkrótszej do                                                                       najdłuższej

                                                                      - potrafi zagrać na dzwonkach lub flecie dźwięki wypadające na                                                                       pierwszą miarę taktu

                                                                      - uczeń zna instrumenty oraz potrafi je przyporządkować do                                                                       odpowiedniej grupy.

                                                                      - potrafi zagrać oktawę na flecie: dźwięk d` – d``

                                                                      - potrafi prawidłowo odczytać dynamikę utworu

 

FORMA:                                                        - zbiorowa              

 

METODY:                                                         - wprowadzająco – ćwiczeniowa

                                                                      - sprawdzająca

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:               - nuty kolędy „My też pastuszkowie”

                                                                      - flety, dzwonki

                                                                      - partytura utworu

                                                                      - zeszyt w pięciolinię

                                                                      - podręcznik

 

 

 

PRZEBIEG LEKCJI

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.      Czynności organizacyjne:

- uczniowie zajmują miejsca przy stanowiskach;

- przywitanie dzieci;

- sprawdzenie listy obecności.

2.      Odśpiewanie znanej już piosenki: Zimowa moda .

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA

3.      Ćwiczenia wstępne:

                            - pieski – szybkie wdechy i wydechy naśladowanie zdyszanego pieska

                            - śpiewanie samogłosek a, e, i, o, u , y na dźwiękach gamy C-dur zaczynając od g1 w kierunku wstępującym i zstępującym

                            - mówienie dzień dobry ze złością, zapytaniem, wykrzyknieniem, zdziwieniem.

4.      Sprawdzenie zadania domowego: Zaśpiewanie znanej już piosenki: Listopad; (dzieci miały stworzyć swój własny układ choreograficzny). Ocena najbardziej pomysłowej choreografii.

5.      Nauczyciel prezentuje a`capella pastorałkę: My też pastuszkowie- dzieci mają się zastanowić jakie elementy dynamiki zauważyli (forte i piano)

6.      Dzieci zastanawiają się kto jest autorem pastorałki – kto ją wykonuje. Zastanawiają się, czym jest kapela ludowa i na jakich instrumentach gra

7.      Zlecamy otwarcie podręcznika na ostatniej stronie - „tabela chwytów”, dzieci szukaką jak zagrać d``

8.      Zabawa: taniec na siedząco: dzieci siedzą na krzesłach i wykonują polecenia w rytm muzyki: tańczą moje dłonie, ręce, stopy, nogi, głowa, itp

9.      Rozdanie dzieciom instrumentów.

10.  Gramy na fletach:

 

 

11.  Rozdanie partytury.

12.  Dzieci wypisują do zeszytu w pięciolinie wartości rytmiczne od najkrótszej do najdłuższej.

13.  Zaakompaniowanie do pastorałki ( nauczyciel śpiewa, uczniowie na instrumentach – dzwonkach lub fletach grają dźwięki przypadające na pierwszą miarę każdego taktu)

 

             

14.  Nauczyciel pyta dzieci:

                            - Kto może być autorem tego utworu, kto go wykonuje.

                            - Czy jest to kolęda, czy pastorałka? Czym się one od siebie różnią.

                           

Pastorałka – pień pasterska, opowiada o polskiej wsi, dawnych zwyczajach  i obrzędach. Kiedyś nie można ich było śpiewać w kościele ze względu na zbyt wesoły tekst. Wykonywano je wtedy w zaciszu domowym, podczas szopek i jasełek.

 

Kolęda – pieśń Bożonarodzeniowa, ściśle związana z tradycją Narodzenia Pana Jezusa.

 

15.  Uczniowie podkreślają w tekście instrumenty, na których grają pastuszkowie.

16.  Wytłumaczenie niezrozumiałych słów pastorałki.

17.  Dzieci zastanawiają się jakie znają pieśni o Bożym Narodzeniu, oraz które z nich są pastorałkami.

 

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

18.  Wspólne odśpiewanie pastorałki „My też pastuszkowie”

19.  Zapowiedz następnego tematu: Karnawał. Tańczymy czaczę.

20.  Zadanie domowe:

a)      dowiedz się, czy w twojej miejscowości, w której mieszkasz, jest kapela ludowa. Jeśli tak – sprawdź na jakich instrumentach grają muzycy.

                            B) narysuj w zeszycie kapele która przygrywa Panu Jezusowi

 

1.               My też pastuszkowie,
              nie tylko królowie,
              na wozie, na wozie
              jedziemy z kapelą,
              niech nas rozweselą
              na mrozie, na mrozie.


Graj, mówi Jezus, Bartku swoje;
stój Dziecię, tylko bas wystroję
i smyczek, i smyczek .


2.               Bartek sobą troska,
              że nie ma i włoska
              na smyczku, na smyczku;
              a nie myśląc wiele,
              szast ogon kobyle
              do szyku, do szyku.


Jak zarżnie w swoje szałamaje,
aż Jezus paluszkami łaje:
powoli, powoli.


3.               Stach do swoich basów
              przypiął sześć kiełbasów,
              wesoło, wesoło;
              Jan na swej oboi
              wielkie figle stroi
              nuż w koło, nuż w koło.


Ru ru ru, Stach na swoim basie,
dyl dyl dyl, Kuba na kiełbasie
ha sa sa, ha sa sa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin