Aleksandra Olejarz
II rok KEA
SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI W KLASIE 4 – 6
TEMAT LEKCJI: W oczekiwaniu na świąteczne wieczory. Nauczenie pastorałki „My też, pastuszkowie”
CLE: * uczeń :
- zna tradycje i symbolikę związaną z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia
- potrafi samodzielnie zaśpiewać pastorałkę „My też, pastuszkowie”
- zna różnice pomiędzy pastorałką, a kolędą;
- wie, czym jest kapela ludowa
- zna podstawowe instrumenty kapeli ludowej - potrafi uszeregować wartości rytmiczne od najkrótszej do najdłuższej
- potrafi zagrać na dzwonkach lub flecie dźwięki wypadające na pierwszą miarę taktu
- uczeń zna instrumenty oraz potrafi je przyporządkować do odpowiedniej grupy.
- potrafi zagrać oktawę na flecie: dźwięk d` – d``
- potrafi prawidłowo odczytać dynamikę utworu
FORMA: - zbiorowa
METODY: - wprowadzająco – ćwiczeniowa
- sprawdzająca
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - nuty kolędy „My też pastuszkowie”
- flety, dzwonki
- partytura utworu
- zeszyt w pięciolinię
- podręcznik
PRZEBIEG LEKCJI
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjne:
- uczniowie zajmują miejsca przy stanowiskach;
- przywitanie dzieci;
- sprawdzenie listy obecności.
2. Odśpiewanie znanej już piosenki: Zimowa moda .
CZĘŚĆ GŁÓWNA
3. Ćwiczenia wstępne:
- pieski – szybkie wdechy i wydechy naśladowanie zdyszanego pieska
- śpiewanie samogłosek a, e, i, o, u , y na dźwiękach gamy C-dur zaczynając od g1 w kierunku wstępującym i zstępującym
- mówienie dzień dobry ze złością, zapytaniem, wykrzyknieniem, zdziwieniem.
4. Sprawdzenie zadania domowego: Zaśpiewanie znanej już piosenki: Listopad; (dzieci miały stworzyć swój własny układ choreograficzny). Ocena najbardziej pomysłowej choreografii.
5. Nauczyciel prezentuje a`capella pastorałkę: „My też pastuszkowie” - dzieci mają się zastanowić jakie elementy dynamiki zauważyli (forte i piano)
6. Dzieci zastanawiają się kto jest autorem pastorałki – kto ją wykonuje. Zastanawiają się, czym jest kapela ludowa i na jakich instrumentach gra
7. Zlecamy otwarcie podręcznika na ostatniej stronie - „tabela chwytów”, dzieci szukaką jak zagrać d``
8. Zabawa: taniec na siedząco: dzieci siedzą na krzesłach i wykonują polecenia w rytm muzyki: tańczą moje dłonie, ręce, stopy, nogi, głowa, itp
9. Rozdanie dzieciom instrumentów.
10. Gramy na fletach:
11. Rozdanie partytury.
12. Dzieci wypisują do zeszytu w pięciolinie wartości rytmiczne od najkrótszej do najdłuższej.
13. Zaakompaniowanie do pastorałki ( nauczyciel śpiewa, uczniowie na instrumentach – dzwonkach lub fletach grają dźwięki przypadające na pierwszą miarę każdego taktu)
14. Nauczyciel pyta dzieci:
- Kto może być autorem tego utworu, kto go wykonuje.
- Czy jest to kolęda, czy pastorałka? Czym się one od siebie różnią.
Pastorałka – pień pasterska, opowiada o polskiej wsi, dawnych zwyczajach i obrzędach. Kiedyś nie można ich było śpiewać w kościele ze względu na zbyt wesoły tekst. Wykonywano je wtedy w zaciszu domowym, podczas szopek i jasełek.
Kolęda – pieśń Bożonarodzeniowa, ściśle związana z tradycją Narodzenia Pana Jezusa.
15. Uczniowie podkreślają w tekście instrumenty, na których grają pastuszkowie.
16. Wytłumaczenie niezrozumiałych słów pastorałki.
17. Dzieci zastanawiają się jakie znają pieśni o Bożym Narodzeniu, oraz które z nich są pastorałkami.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
18. Wspólne odśpiewanie pastorałki „My też pastuszkowie”
19. Zapowiedz następnego tematu: Karnawał. Tańczymy czaczę.
20. Zadanie domowe:
a) dowiedz się, czy w twojej miejscowości, w której mieszkasz, jest kapela ludowa. Jeśli tak – sprawdź na jakich instrumentach grają muzycy.
B) narysuj w zeszycie kapele która przygrywa Panu Jezusowi
1. My też pastuszkowie, nie tylko królowie, na wozie, na wozie jedziemy z kapelą, niech nas rozweselą na mrozie, na mrozie.
Graj, mówi Jezus, Bartku swoje; stój Dziecię, tylko bas wystroję i smyczek, i smyczek .
2. Bartek sobą troska, że nie ma i włoska na smyczku, na smyczku; a nie myśląc wiele, szast ogon kobyle do szyku, do szyku.
Jak zarżnie w swoje szałamaje, aż Jezus paluszkami łaje: powoli, powoli.
3. Stach do swoich basów przypiął sześć kiełbasów, wesoło, wesoło; Jan na swej oboi wielkie figle stroi nuż w koło, nuż w koło.
Ru ru ru, Stach na swoim basie, dyl dyl dyl, Kuba na kiełbasie ha sa sa, ha sa sa.
zoldiar