Biuletyn maturalny HISTORIA SZTUKI.pdf

(1763 KB) Pobierz
Historia sztuki2
Biuletyn maturalny
Joanna Falkowska
Beata Lewińska-Gwóźdź
Historia sztuki
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
52041915.002.png
Autor biuletynu: Joanna Falkowska, Beata Lewińska-Gwóźdź
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-220-4
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
Spis treści
1. Drogi Maturzysto, czyli słów kilka tytułem wstępu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
2. Przebieg egzaminu (procedury) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
3. Konstrukcja egzaminu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Poziom podstawowy, czyli wiedza i pewne umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Poziom rozszerzony, czyli umiejętności na bazie wiadomości . . . . . . . . . . . . . . . . 12
4. Jaką przyjąć strategię, przygotowując się do egzaminu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
5. Kiedy egzamin jest zdany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
6. Byłem już raz w muzeum, czyli na pewno dam radę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
7. Co się dzieje z arkuszami po egzaminie, czyli słów kilka o ocenianiu . . . . . . . . . . 27
8. „Nieprawdą jest...”, czyli parę mitów do obalenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
9. Przykładowy arkusz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
52041915.003.png
1
Drogi Maturzysto,
czyli słów kilka tytułem wstępu
Dobiega końca twoja edukacja na poziomie ponadgimnazjalnym i nie-
długo masz zamiar przystąpić do egzaminu maturalnego. Wynik tego egzaminu
będzie twoją przepustką na studia, a w konsekwencji może wyznaczyć twoją
drogę zawodową. W egzaminie dojrzałości, który zdawali twoi starsi koledzy, nie
było związku pomiędzy wyborem przedmiotów maturalnych a wyborem dalszego
kierunku kształcenia. W praktyce oznaczało to, że niezależnie, jakie przedmioty
wybierał na egzaminie absolwent i tak musiał zdać egzamin wstępny na studia.
Dawny egzamin sprawdzany był tylko wewnętrznie (tzn. w szkołach), toteż jego
wyniki nie mogły być porównywalne. Trudno się więc dziwić, że uczelnie chciały
weryfikować wiedzę kandydatów, organizując dla nich egzaminy wstępne. Nowa
matura jest sprawdzana zewnętrznie, tzn. że przystępujesz do niej zazwyczaj
w szkole, którą kończyłeś, ale prace maturalne przesyłane są do okręgowych
komisji egzaminacyjnych, gdzie następnie są sprawdzane. Wyniki tej matury
stały się porównywalne, toteż coraz więcej uczelni przyjmuje „nowych maturzys-
tów” jedynie na podstawie tego egzaminu. A zatem musisz sprawdzić, jakie są
kryteria naboru na wymarzony kierunek studiów i dopiero wtedy podjąć decyzję
co do wyboru przedmiotów maturalnych.
Jeśli sięgnąłeś po ten biuletyn, to znaczy, że interesuje cię historia sztu-
ki. Przedmiot ten od niedawna może być zdawany na egzaminie maturalnym.
Historia sztuki jest przedmiotem elitarnym, co oznacza, że wybiera ją niewielka
grupa absolwentów. W maju 2006 roku w skali kraju przystąpiło do tego egza-
minu 5300 maturzystów. Przedmiot ten wybierają zazwyczaj kandydaci na stu-
dia artystyczne oraz ci, którzy chcą studiować historię sztuki, kulturoznawstwo
i inne, podobne kierunki.
Jeszcze przez najbliższy rok historia sztuki może być zdawana zarówno
jako przedmiot obowiązkowy, jak i dodatkowy. Jeśli zdecydujesz się zdawać his-
torię sztuki jako przedmiot obowiązkowy – możesz dokonać wyboru poziomu
zdawania. Jeśli natomiast zechcesz zdawać historię sztuki jako czwarty, piąty czy
szósty przedmiot dodatkowy – musisz go zdać na poziomie rozszerzonym.
Decyzję co do wyboru poziomu podejmujesz już w momencie składania
deklaracji, zgodnie z ustalonymi procedurami. Zmiany co do wyboru przed-
miotów i wyboru poziomu możesz dokonać jeszcze w następnych miesiącach, ale
im bliżej do egzaminu, tym jest to trudniejsze. Jeśli nie wiesz, w jakim terminie
możesz dokonać zmian w deklaracji – zapytaj o to dyrektora szkoły, w której
przystępujesz do egzaminu.
4
52041915.004.png
2
Przebieg egzaminu (procedury)
Egzamin maturalny z historii sztuki odbywa się zgodnie z harmonogramem
ustalonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Oznacza to, że jest przeprowadzany
przez wszystkie komisje egzaminacyjne w tym samym dniu. Wszyscy maturzyści
wypełniają też te same arkusze na wybranym poziomie.
W dniu egzaminu pojawiasz się w szkole o godzinie wyznaczonej przez dyrektora.
W dużych szkołach maturzyści pojawiają się zazwyczaj na godzinę przed rozdaniem
arkuszy, ponieważ jest ich wielu, a do rozpoczęcia egzaminu trzeba wykonać jeszcze szereg
czynności. W mniejszych szkołach, w których do egzaminu przystępuje niewielu maturzys-
tów – zazwyczaj wystarcza pół godziny na przygotowania. Na egzamin powinieneś
przynieść dowód tożsamości ze zdjęciem oraz twoim numerem identyfikacyjnym (tzw.
peselem). Przed wejściem na salę losujesz numer miejsca, a następnie zajmujesz je. Egzamin
nadzoruje zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele twojej szkoły oraz przynajmniej
jeden nauczyciel zatrudniony w innej placówce. Mogą też siedzieć na sali eksperci,
powołani przez okręgowe komisje egzaminacyjne, kuratoria oświaty oraz organy
prowadzące szkoły. W zespole nadzorującym egzamin z historii sztuki nie może być
nauczyciela tego przedmiotu.
Kiedy wszystkie stoliki są już
przydzielone, wasz przedstawiciel wraz
z przewodniczącym zespołu nadzoru-
jącego udaje się po arkusze egzamina-
cyjne do miejsca, gdzie są przecho-
wywane. Dyrektor szkoły wręcza dele-
gacji komplet arkuszy, a zadaniem
waszego przedstawiciela jest sprawdze-
nie, czy są one szczelnie zapakowane
i czy nikt niepowołany do nich nie
zaglądał. Kiedy arkusze zostaną wnie-
sione na salę, zespół nadzorujący roz-
daje je o godzinie wyznaczonej har-
monogramem matur. Każdy z was musi zacząć od sprawdzenia, czy arkusze są kompletne
i dobrze wydrukowane. Gdyby się zdarzyło, że arkusz ma błędy drukarskie, trzeba to
bezzwłocznie zgłosić zespołowi nadzorującemu. Kiedy wszyscy na sali przejrzą już swoje
arkusze, przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy faktyczny czas
rozpoczęcia egzaminu. Od tego momentu masz 120 minut, jeśli wybrałeś Arkusz I lub 180
minut, jeśli wybrałeś Arkusz II. Kiedy skończysz pracę z arkuszem, a pozostało jeszcze
trochę czasu, postaraj się sprawdzić, czy nie popełniłeś błędu. Pamiętaj, że należy dokładnie
odczytać wszystkie polecenia, gdyż zdarza się często, że maturzyści pod wpływem stresu
czy pośpiechu odczytują je błędnie lub nie do końca i niejednokrotnie odpowiadają nie na
temat, lub wręcz odwrotnie, np. przy poleceniu: „Spośród podanych nazwisk artystów pod-
kreśl tych, którzy nie działali w XVII w.” – roztargniony uczeń podkreśla twórców XVII-
wiecznych. W niektórych zadaniach są zawarte odpowiedzi i należy tylko dokonać prawi-
dłowego wyboru spośród podanych możliwości.
Po zakończeniu pisania pracy musisz sprawdzić, czy prawidłowo wpisałeś swój
numer identyfikacyjny, a następnie w dwóch miejscach (na stronie tytułowej arkusza oraz
na karcie egzaminacyjnej) przykleić nalepki z kodami kreskowymi, będącymi identyfika-
torami szkół. Miejsca, na które trzeba nakleić nalepki są oznaczone, ale w razie wątpliwości
możesz poprosić o pomoc członka zespołu nadzorującego.
5
52041915.005.png 52041915.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin