Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc styczeń
Opracowanie
B. Drążewska
Tematyka :
1. „Witaj Nowy Roku”- 2.01.- 6.01.2006 rok
2. „ Zagościła zima” – 9.01.- 13.01. 2006 rok
3. „ Święto Babci i Dziadka”- 16.01.- 20. 01.2006 rok
4. „W karnawale” –23.01.- 27.01.2006 rok
Cele główne:
1.Kształtowanie pojęć odnoszących się do poczucia upływającego czasu. 2.Wyrabianie umiejętności wiązania typowych zjawisk atmosferycznych z porą roku.
3.Kształtowanieczynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych.
4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,
5.Organizowanie działań umożliwiających wyrażanie uczuć do najblizszych.
Plan opracowano na podstawie:
Podstawy programowej
Programu autorskiego – „Jak usprawnić komunikację werbalną dzieci w wieku przedszkolnym”
Programu autorskiego – „Chcę być dobry – pomóż mi”
Programu autorskiego- „Jestem zdrowym przedszkolakiem”
Literatury:
1. M. Bogdanowicz- Metoda W. Sherborne w terapii i wspieraniu rozwoju dziecka.
2. I. Salach- Nasza pani opowiada.
3. E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.
4. H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.
5. Edukacja w przedszkolu.
6. Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć.
7. H. Kruk-Z ludżmi i z przyrodą
8. E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko
9. Demel- Minimum logopedyczne
10. K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne
Kto to?
Na podwórku już od rana
Nie rusza się, nic nie mówi
O nic się nie pyta
Twarz okrągły, nos- kartofel
Oczy – dwa węgielki,
Szyi nie ma, nóg nie widać
A jak beczka wielki.
Koszyk stary jak kapelusz
Ma na czubku głowy.
Któż to taki? Czy już wiecie?
To bałwan śniegowy.
Wiersz „ Z okazji święta”
Babciu Miła, Dziadku drogi
Przychodzimy w wasze progi
I z okazji tego święta
Mamy buzie uśmiechnięte.
Więc uśmiechy dziś dajemy,
Babcię, Dziadka całujemy.
I wy – przy tak wielkim święcie
Bądźcie także uśmiechnięci.
Data tema-tyka
Sfera aktywności
2.01.-6.01.
2006
Witaj Nowy Roku
„Małe i duże zegary- zabawa ruchowa (orientacyjno- porządkowa).
„ Witamy ciebie Nowy Roku! ”-zapoznanie z podstawowymi wiadomościami na temat określania czasu - zegar, kalendarz, dni tygodnia, itp. na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Kalendarz pełen radości”.
„Tańczymy i ćwiczymy”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych przy muzyce.
„Zegary”- ćwiczenia ortofoniczne. naśladowanie różnych odgłosów zegarowych.
„Wiatr i śnieżynki”- zabawa ruchowa.
„ U zegarmistrza”- wprowadzenie piosenki, analiza treści, zabawa ruchowa „Zegary”.
„Na jaka głoskę zaczyna się wyraz?” – ćw. słuchu fonemowego.
„Pory roku”- malowanie farbami wybranej przez siebie pory roku.
„Pracowity tydzień”- zestaw ćw. gimnastycznych wg K. Wlaźnik.
„Tydzień”- wprowadzenie nazw dni tygodnia na podstawie wiersza Jana Brzechwy, próby określenia źródłosłowu nazw dni tygodnia, przeliczanie dni, określanie ich kolejności w tygodniu.
Zabawy ćwiczące orientację w schemacie własnego ciała z wykorzystaniem piosenek Batii Strauss.
„Minki”- ćwiczenie narządów mowy.
Zabawa ruchowa z elementem biegu „Kto pierwszy?”
„Cztery pory roku w czterech rogach sali” -zabawa dydaktyczna muzyczna. Utrwalenie charakterystycznych cech pór roku, ćwiczenie orientacji przestrzennej, odczytywanie nazw pór roku (Majchrzak).
„Wściekłe początki zdania”- cykl zdań (wyrażanie własnych emocji).
„Noworoczne zagadki”- utrwalenie wiadomości na temat kalendarza, pór roku i miesięcy w trakcie rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych, kojarzenie zdobytych wiadomości.
„Oszukaj swoją literę w alfabecie”- zabawa wg I.Majchrzak.
zdrowotna
językowa
muzyczna
ruchowa
plastyczna
matema-tyczna
społeczna
Dziecko:
-naśladuje ruch i odgłos zegara
-potrafi skupić uwagę na treści wiersza, rozumie upływ czasu i konieczność jego mierzenia, wie, że nadszedł Nowy Rok, zna nazwę nowego miesiąca
posiada podstawowe wiadomości na temat różnych sposobów mierzenia czasu, zna nazwy pór roku
-estetycznie porusza się przy muzyce, dostosowuje krok taneczny do charakteru słuchanej muzyki
-wykonuje ćwiczenia ortofoniczne wg pokazu nauczycielki
-naśladuje ruchem wiatr i śnieg
-wypowiada się na temat treści piosenki, wyklaskuje jej rytm, bierze udział w zabawie rytmiczno- ruchowe
-dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
-dokonuje odpowiedniego wyboru kolorów do przedstawienia danej pory roku, dba o estetykę pracy
-naśladuje ruchem wykonywanie ruchem różnych czynności
-przelicza stosując odpowiednie formy liczebników, zna nazwy dni tygodnia,
analizuje znaczenie wyrazów określających dni tygodnia
-orientuje się w schemacie własnego ciała
-wykonuje ćwiczenia buzi i języka wg pokazu nauczycielki
-biegnie wyznaczonym torem
-zna charakterystyczne cechy pór roku, naśladuje ruchem czynności wykonywane w poszczególnych porach, odczytuje nazwy pór roku
-wyraża własne emocje
w dowolnej formie
-zna nazwy pór roku, nazwy niektórych miesięcy, rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe potrafi logicznie myśleć podczas rozwiązywania zagadek, potrafi oczekiwać na swoja kolej podczas odpowiedzi, zgłasza chęć odpowiedzi przez podniesienie ręki.
-odnajduje wśród innych liter pierwszą literę ze swojego imienia
Data, tema-tyka
9.01.-13.01.2006r
„Zago-ściła zima”
„Rzuć i złap”- zabawa ruchowa z woreczkami.
„Jak się zimą bawią dzieci”– na podstawie ilustracji oraz wiersza „Zimowe rady” (M. Walczak) opowiadanie o swoich własnych zabawach na śniegu i lodzie.
Zestaw zabaw ruchowych z woreczkami-opracowanie własne.
Malowanie farbami na temat: „Zimowy krajobraz”
Zabawa muzyczno – słuchowa
„ Co to gra?”
„Slalom”- ćwiczenia graficzne
„Bałwankowa rodzina” -opowieść ruchowa wysnuta z treści piosenki.
„Sanna”- zabawa ruchowa z elementem biegu i ćwiczeń oddechowych (dmuchanie na zmarznięte dłonie).
„Bałwanki”- kształcenie logicznego myślenia, porównywanie ilości i wielkości bałwanków.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- „Zimowe zabawy”. Imitowanie ruchem zabaw na śniegu.
„Zimowe pogotowie”- wdrażanie do opieki nad zwierzętami podczas trudnych zimowych dni, zapoznanie z ptakami przylatującymi do nas na zimę (na podstawie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”).
Które ptaki lubią słoninkę – karta pracy.
„Dokarmiamy ptaki”- wyjście do ogrodu przedszkolnego
„Ptaki w karmniku” -stosunki przestrzenne.
„Kiedy jestem smutny, to...”-kończenie zdania.
„Jaki może być bałwanek?-
zapoznanie z wierszem Ożogowskiej „Kto to?”, określenie za pomocą przymiotników cech charakteru i wyglądu postaci bałwanka. „Kto ulepił bałwana?” -karta pracy.
„O kim mówię” -podawanie prawidłowej odpowiedzi na podstawie opisu słownego.
Gawron –słuchanie piosenki,
wypowiedzi na temat jej treści.
Śniegowe gwiazdki – wycinanie gwiazdek z papieru, naklejanie na ciemny karton (nocna śnieżyca).Praca w zespołach.
„Za co lubimy zimę?”- szukanie odpowiedzi wśród zgromadzonych ilustracji.
...
amelka67