plan I.doc

(111 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc styczeń

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc styczeń

 

Opracowanie

B. Drążewska

 

 

 

Tematyka :

 

1. „Witaj Nowy Roku”- 2.01.- 6.01.2006 rok

2. „ Zagościła zima” – 9.01.- 13.01. 2006 rok

3. „ Święto Babci i Dziadka”- 16.01.- 20. 01.2006 rok

4. „W karnawale” –23.01.- 27.01.2006 rok

 

Cele główne:

 

1.Kształtowanie pojęć odnoszących się do poczucia upływającego czasu.  2.Wyrabianie umiejętności wiązania typowych zjawisk atmosferycznych z porą roku.

3.Kształtowanieczynnych  postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych.

4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,

5.Organizowanie działań umożliwiających wyrażanie  uczuć do najblizszych.

 

 

Plan opracowano na podstawie:

 

Podstawy programowej

Programu autorskiego – „Jak usprawnić komunikację werbalną dzieci w wieku przedszkolnym”

Programu autorskiego – „Chcę być dobry – pomóż mi”

Programu autorskiego-  „Jestem zdrowym przedszkolakiem”

 

Literatury:

 

1.            M. Bogdanowicz- Metoda W. Sherborne w terapii i wspieraniu rozwoju dziecka.

2.            I. Salach- Nasza pani opowiada.

3.     E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.

4.     H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.

5.     Edukacja w przedszkolu.

6.     Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć.

7.            H. Kruk-Z ludżmi i z przyrodą

8.            E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko

9.            Demel- Minimum logopedyczne

10.        K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne

 

 

 

 

 

 

         Kto to?

Na podwórku już od rana

Dziwny gość zawitał

Nie rusza się, nic nie mówi

O nic się nie pyta

Twarz okrągły, nos- kartofel

Oczy – dwa węgielki,

Szyi nie ma, nóg nie widać

A jak beczka wielki.

Koszyk stary jak kapelusz

Ma na czubku głowy.

Któż to taki? Czy już wiecie?

To bałwan śniegowy.

 

 

 

Wiersz „ Z okazji święta”

Babciu Miła, Dziadku drogi

Przychodzimy w wasze progi

I z okazji tego święta

Mamy buzie uśmiechnięte.

Więc uśmiechy dziś dajemy,

Babcię, Dziadka całujemy.

I wy – przy tak wielkim święcie

Bądźcie także uśmiechnięci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data tema-tyka

Blok tematyczny – zajęcia całodniowe

Sfera aktywności

Cele operacyjne

2.01.-6.01.

2006

 

Witaj Nowy Roku

 

„Małe i duże zegary- zabawa ruchowa  (orientacyjno- porządkowa).

 

„ Witamy ciebie Nowy Roku! ”-zapoznanie z podstawowymi wiadomościami na temat określania czasu - zegar, kalendarz, dni tygodnia, itp. na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Kalendarz pełen radości”.

 

„Tańczymy i ćwiczymy”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych przy muzyce.

 

 

 

„Zegary”- ćwiczenia ortofoniczne. naśladowanie różnych odgłosów zegarowych.

 

„Wiatr i śnieżynki”- zabawa ruchowa.

 

„ U zegarmistrza”- wprowadzenie piosenki,   analiza treści, zabawa ruchowa „Zegary”.

 

„Na jaka głoskę zaczyna się wyraz?” – ćw. słuchu fonemowego.

 

„Pory roku”- malowanie farbami wybranej przez siebie pory roku.

 

 

„Pracowity tydzień”- zestaw  ćw. gimnastycznych  wg K. Wlaźnik.

 

„Tydzień”- wprowadzenie nazw dni tygodnia na podstawie wiersza Jana Brzechwy, próby określenia źródłosłowu nazw dni tygodnia, przeliczanie dni, określanie ich kolejności w tygodniu.

 

Zabawy ćwiczące orientację w schemacie własnego ciała z wykorzystaniem piosenek Batii  Strauss.

„Minki”- ćwiczenie narządów mowy.

 

Zabawa ruchowa z elementem biegu „Kto pierwszy?”

 

„Cztery pory roku w czterech rogach sali” -zabawa dydaktyczna muzyczna. Utrwalenie charakterystycznych cech pór roku, ćwiczenie orientacji przestrzennej, odczytywanie nazw pór roku (Majchrzak).

„Wściekłe początki zdania”- cykl zdań (wyrażanie własnych emocji).

 

„Noworoczne zagadki”- utrwalenie wiadomości na temat kalendarza, pór roku i miesięcy w trakcie rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych, kojarzenie zdobytych wiadomości.

 

 

 

„Oszukaj swoją literę w alfabecie”- zabawa wg I.Majchrzak.

 

 

 

zdrowotna

językowa

 

 

językowa

 

 

 

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

 

 

 

językowa

 

 

 

zdrowotna

 

 

muzyczna

ruchowa

językowa

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

 

zdrowotna

 

 

językowa

matema-tyczna

 

 

 

 

muzyczna

ruchowa

 

 

językowa

 

zdrowotna

 

 

muzyczna

językowa

 

 

 

 

 

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

językowa

Dziecko:

-naśladuje ruch i odgłos zegara

 

 

-potrafi skupić uwagę na treści wiersza, rozumie upływ czasu i konieczność jego mierzenia, wie, że nadszedł Nowy Rok, zna nazwę nowego miesiąca

posiada podstawowe wiadomości na temat różnych sposobów mierzenia czasu, zna nazwy pór roku

-estetycznie porusza się przy muzyce, dostosowuje krok taneczny do charakteru słuchanej muzyki

 

 

-wykonuje ćwiczenia ortofoniczne wg pokazu nauczycielki

 

-naśladuje ruchem wiatr i śnieg

 

-wypowiada się na temat treści piosenki, wyklaskuje jej rytm, bierze udział w zabawie rytmiczno- ruchowe

 

-dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów

 

-dokonuje odpowiedniego wyboru kolorów do przedstawienia danej pory roku, dba o estetykę pracy

-naśladuje ruchem wykonywanie ruchem różnych czynności

-przelicza stosując odpowiednie formy liczebników, zna nazwy dni tygodnia,

analizuje znaczenie wyrazów określających dni tygodnia

 

-orientuje się w schemacie własnego ciała

 

 

-wykonuje ćwiczenia buzi i języka wg pokazu nauczycielki

-biegnie wyznaczonym torem

 

 

-zna charakterystyczne cechy pór roku, naśladuje ruchem czynności wykonywane w poszczególnych porach, odczytuje nazwy pór roku

 

 

-wyraża własne emocje

w dowolnej formie

 

-zna nazwy pór roku, nazwy niektórych miesięcy, rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe potrafi logicznie myśleć podczas rozwiązywania zagadek, potrafi oczekiwać na swoja kolej podczas odpowiedzi, zgłasza chęć odpowiedzi przez podniesienie ręki.

 

-odnajduje wśród innych liter pierwszą literę ze swojego imienia

 

 

 

 

 

 

 

 

Data, tema-tyka

Blok tematyczny- zajęcia całodniowe

Sfera aktywności

Cele operacyjne

9.01.-13.01.2006r

 

„Zago-ściła zima”

 

„Rzuć i złap”- zabawa ruchowa z woreczkami.

 

„Jak się zimą bawią dzieci”– na podstawie ilustracji oraz wiersza „Zimowe rady” (M. Walczak) opowiadanie o swoich własnych zabawach na śniegu i lodzie.

 

 

 

 

 

 

Zestaw zabaw ruchowych z woreczkami-opracowanie własne.

 

 

 

Malowanie farbami na temat: „Zimowy krajobraz”

 

 

 

 

Zabawa muzyczno – słuchowa

„ Co to gra?”

 

„Slalom”- ćwiczenia graficzne

 

„Bałwankowa rodzina” -opowieść ruchowa wysnuta z treści piosenki.

„Sanna”- zabawa ruchowa z elementem biegu i ćwiczeń oddechowych (dmuchanie na zmarznięte dłonie).

 

„Bałwanki”- kształcenie logicznego myślenia, porównywanie  ilości i wielkości bałwanków.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- „Zimowe zabawy”. Imitowanie ruchem zabaw na śniegu.

 

„Zimowe pogotowie”- wdrażanie do opieki nad zwierzętami podczas trudnych zimowych dni, zapoznanie z ptakami przylatującymi do nas na zimę (na podstawie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”).

Które ptaki lubią słoninkę – karta pracy.

 

Zabawa ruchowa –„Wróbelki”

 

„Dokarmiamy ptaki”- wyjście do ogrodu przedszkolnego

 

„Ptaki w karmniku” -stosunki przestrzenne.

„Kiedy jestem smutny, to...”-kończenie zdania.

 

 

„Jaki może być bałwanek?-

zapoznanie z wierszem Ożogowskiej  „Kto to?”, określenie za pomocą przymiotników cech charakteru i wyglądu postaci bałwanka. „Kto ulepił bałwana?” -karta pracy.

 

 

„O kim mówię” -podawanie prawidłowej odpowiedzi na podstawie opisu słownego.

 

Gawron –słuchanie piosenki,

wypowiedzi na temat jej treści.

 

Śniegowe gwiazdki – wycinanie gwiazdek z papieru, naklejanie na ciemny karton (nocna śnieżyca).Praca w zespołach.

 

„Za co lubimy zimę?”- szukanie odpowiedzi wśród zgromadzonych ilustracji.

 

 

 

zdrowotna

 

językowa

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin