praca 45a.pdf
(
320 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - praca 45a.doc
ISSN 1508-2393
2 czerwiec 2007 - zeszyt 45 -
PRACA nad sob
Ģ
mojej lekkomy
Ļ
lno
Ļ
ci. Wobec istniej
Ģ
cej choroby rozró
Ň
nianie
przyczyn to rzecz mało wa
Ň
na.
W rozmy
Ļ
laniu o własnych grzechach nie wiele mi pomo
Ň
e
zastanawianie si
ħ
ile złego wynikło z moich genów, a ile z mojej
wolnej woli. Staj
ħ
przed Najwy
Ň
szym Lekarzem i mówi
ħ
Mu swymi
my
Ļ
lami po prostu „jestem grzeszny i prosz
ħ
o lekarstwo”.
Lekarstwem jest spowied
Ņ
- uznanie grzeszno
Ļ
ci która jest we mnie,
a wi
ħ
c i spełnienie warunków do spowiedzi nale
ŇĢ
cych. A potem
dalsz
Ģ
kuracj
Ģ
wzmacniaj
Ģ
c
Ģ
jest Komunia
ĺ
wi
ħ
ta.
Kto z nas nie chce by
ę
zdrowy?
Kto z nas nie chce by
ę
dobrym człowiekiem?
Cz
ħ
sto składaj
Ģ
c
Ň
yczenia mówimy „...przede wszystkim
zdrowia”.
Czemu to uwa
Ň
amy,
Ň
e nie wypada
Ň
yczy
ę
przede wszystkim
czystego sumienia?
PRACA
nad sob
Ģ
A P E R I O D Y K M A R I A W I C K I
Zeszyt 45 Krakw, czerwiec 2007 r.
MOJA WINA CZY WINA GENíW ?
ņ
e nie działamy idealnie, o tym nas nie trzeba przekonywa
ę
. Nieraz
czujemy,
Ň
e
Ļ
my post
Ģ
pili
Ņ
le. Wstydzimy si
ħ
własnych post
ħ
pków,
czujemy po nich niesmak. Sto lat temu ludzie religijni pytali czasem:
czy to moja wina, czy wina grzechu Ewy i Adama,
Ň
e mam złe
cechy charakteru,
Ň
e chc
ħ
by
ę
dobry, a nie mog
ħ
? Dzi
Ļ
zamiast na
Prarodziców raczej skłonni
Ļ
my wszystko zrzuca
ę
na geny. Chciałbym
by
ę
uprzejmy, serdeczny, uczynny, a to nie wychodzi, bo
odziedziczyłem złe geny po przodkach. Podobno jaki
Ļ
genetyk odkrył
nawet gen przest
ħ
pczo
Ļ
ci. Wiadomo jednak,
Ň
e człowiek ze złym
charakterem mo
Ň
e nad sob
Ģ
pracowa
ę
i pewien rezultat zawsze to
daje. Mamy ró
Ň
ne skłonno
Ļ
ci, jedni lepsze, inni - gorsze, ale nikt nie
jest
Ļ
ci
Ļ
le zaprogramowany do dobrego lub złego.
Moje grzechy to moja choroba, choroba mojej duszy. A
grzeszno
Ļę
panuj
Ģ
ca w
Ļ
wiecie to epidemia, a raczej pandemia.
Gdy zapadn
ħ
w czasie epidemii na gryp
ħ
, gdy szukam
lekarstwa, gdy rozmawiam z lekarzem, mało si
ħ
zastanawiam ile w
mojej chorobie winy szalej
Ģ
cej epidemii, a ile osobistej winy,
Ň
e
wyszedłem w słotn
Ģ
pogod
ħ
bez szalika. Przede wszystkim prosz
ħ
o
skuteczne lekarstwo, które si
ħ
przeciwstawi skutkom i epidemii i
brat Paweł
================
MATECZKA O GRZECHU I SPOWIEDZI
Dla mariawitów sakrament pokuty ma niezwykle istotne
znaczenie, st
Ģ
d obszerna nauka dotycz
Ģ
ca tego tematu została zawarta
w naukach Marii Franciszki. Mateczka zostawiła wiele cennych
wskazówek nie tylko dla grzesznika, ale i dla kapłana
przeprowadzaj
Ģ
cego spowied
Ņ
.
ĺ
wi
ħ
ta Maria Franciszka wskazywała głównie na ogromn
Ģ
potrzeb
ħ
i sam sposób odprawiania sakramentu pokuty, jako istotnego
warunku pojednania człowieka z Bogiem. By godnie został
odprawiony, potrzebne jest wła
Ļ
ciwe jego zrozumienie. Cz
ħ
sto ludzie
uwa
Ň
aj
Ģ
za pokut
ħ
modlitwy oraz dobre uczynki zalecone przez
kapłana po spowiedzi
Ļ
wi
ħ
tej. Inni traktuj
Ģ
za pokut
ħ
nadmierne
posty, zewn
ħ
trzne umartwienia ciała. S
Ģ
to jednak tylko
Ļ
rodki
pomocnicze do czynienia pokuty. Sama istota pokuty, to co
Ļ
znacznie
gł
ħ
bszego, stanowi bowiem odrodzenie wewn
ħ
trzne człowieka,
PRACA nad sob
Ģ
-
zeszyt 45 - czerwiec 2007 3
4 czerwiec 2007 - zeszyt 45 -
PRACA nad sob
Ģ
nast
ħ
pstwie przyniosła wszystkie okrucie
ı
stwa jakie były i jakie si
ħ
przydarz
Ģ
do ko
ı
ca
Ļ
wiata. Ka
Ň
dy zły post
ħ
pek powi
ħ
ksza jeszcze
ogrom obiektywnego zła zapocz
Ģ
tkowanego grzechem pierwszych
rodziców. Dotyczy to nie tylko wielkich zbrodni. Nawet
najdrobniejsze przekroczenia Bo
Ň
ej woli maj
Ģ
ujemny wpływ na losy
Ļ
wiata, s
Ģ
realn
Ģ
przeszkod
Ģ
w wypełnieniu celu istnienia
Ļ
wiata
ziemskiego
3
.
Podstawowym, najwa
Ň
niejszym warunkiem nastania Królestwa
Bo
Ň
ego na ziemi jest całkowite wykorzenienie grzechu w duszach
ludzkich. >>
Usu
ı
my tylko grzech z oblicza ziemi, a ludzko
Ļę
zacznie
Ň
y
ę
Ň
yciem duchowym czyli Bo
Ň
ym
4
.<< Chrystus ustanowił sakrament
pokuty po to, by człowiek pomimo popełnienia grzechów
uczynkowych, miał mo
Ň
liwo
Ļę
duchowego powrotu do Boga. Jest to
swoistego rodzaju s
Ģ
d, który si
ħ
zawsze powinien ko
ı
czy
ę
pojednaniem. W jaki sposób mo
Ň
emy korzysta
ę
z sakramentu pokuty
wyja
Ļ
nia nam nauka Ko
Ļ
cioła, wskazuj
Ģ
c pi
ħę
istotnych warunków.
Pierwszym jest rachunek sumienia - pilne zbadanie i
przypomnienie sobie grzechów popełnionych od ostatniej, dobrze
odprawionej spowiedzi
Ļ
wi
ħ
tej. Nale
Ň
y zrobi
ę
to dokładnie bez
po
Ļ
piechu i zniecierpliwienia. Dla łatwiejszego i dokładnego
przypomnienia sobie grzechów penitent powinien przebiega
ę
w my
Ļ
li
swoje wszystkie zaj
ħ
cia, osoby z którymi si
ħ
stykał, miejsca w
których przebywał. >>
Jak owa niewiasta ewangeliczna, która
przetrz
Ģ
sa i wymiata cały swój dom, przegl
Ģ
da wszystkie sprz
ħ
ty,
przywołuje na pami
ħę
wszystkie zaj
ħ
cia i okoliczno
Ļ
ci
Ň
ycia, a
Ň
eby
odnale
Ņę
zagubiony grosz, - tak powinien penitent dokładnie przejrze
ę
swoje sumienie, by dostrzec w niem wszelkie zło moralne, by
nast
ħ
pnie usun
Ģę
je i w ten sposób odnale
Ņę
skarb niewinno
Ļ
ci i
przyja
Ņ
ni z Bogiem
5
.<< Wa
Ň
ne jest by penitent prosił Boga o pomoc
do szczerego poznania swoich grzechów. Szczególnie nale
Ň
y zwróci
ę
uwag
ħ
na przyczyny grzechu, pozna
ę
sk
Ģ
d grzech pochodzi, jaka
nami
ħ
tno
Ļę
go spowodowała. Nale
Ň
y tak roztrz
Ģ
sa
ę
i bada
ę
samego
siebie, jakby to były sprawy innych, obcych mu ludzi.
Nast
ħ
pnym aktem penitenta jest
Ň
al za grzechy, czyli skrucha.
Tre
Ļ
ci
Ģ
skruchy, oprócz aktu gł
ħ
bokiego
Ň
alu, jest wola naprawienia
wyrz
Ģ
dzonego zła oraz unikania okazji do ponownego grzechu.
oczyszcza z grzechu, daje moc poprawy moralnej i otwiera drog
ħ
do
Ň
ycia opartego na zasadach sprawiedliwo
Ļ
ci i prawdy Bo
Ň
ej. Pokuta
gładzi wszystkie grzechy, nie zostawiaj
Ģ
c po nich w duszy nawet
Ļ
ladu.
W dzisiejszych czasach wyraz „grzech” zatracił pierwotne,
powa
Ň
ne znaczenie. Bardzo cz
ħ
sto ludzie wierz
Ģ
cy traktuj
Ģ
go jako
oznaczenie pewnego rodzaju formalnej niezgodno
Ļ
ci z jakim
Ļ
„Boskim
kodeksem karnym”. O ile nie jest to bł
ħ
dne, to jest z pewno
Ļ
ci
Ģ
niewystarczaj
Ģ
ce, spłycaj
Ģ
ce jego sens. W rzeczywisto
Ļ
ci grzech, tak
jak go traktowały pierwsze wieki chrze
Ļ
cija
ı
stwa i jak powinien go
traktowa
ę
do dnia dzisiejszego ka
Ň
dy chrze
Ļ
cijanin, jest czym
Ļ
znacznie powa
Ň
niejszym.
Grzech stanowi najwi
ħ
ksz
Ģ
i najpowa
Ň
niejsz
Ģ
przeszkod
ħ
stoj
Ģ
c
Ģ
mi
ħ
dzy Bogiem i człowiekiem
1
. Jest to
Ļ
wiadoma i
dobrowolna wzgarda Woli Bo
Ň
ej, co oznacza,
Ň
e grzesznik stawia
wy
Ň
ej własn
Ģ
wol
ħ
i tym samym odwraca si
ħ
od Boga. Wola Bo
Ň
a
została wyryta w sercu ka
Ň
dego człowieka, a nast
ħ
pnie zawarta i
ogłoszona w Dziesi
ħ
ciu Przykazaniach. >>
Przykazania Boskie - to nie
jarzmo ci
ħŇ
kie i trudne do d
Ņ
wigania, ale łaska wskazuj
Ģ
ca
człowiekowi Wol
ħ
Stwórcy i udzielaj
Ģ
ca mu mocy do jej zachowania
z miło
Ļ
ci.
[...]
Zachowanie Przykaza
ı
Boskich - to, ze strony
człowieka, dowód miło
Ļ
ci wzgl
ħ
dem Boga, a dla Niego miło
Ļ
ci
wzgl
ħ
dem bli
Ņ
nich. Przykazania Boskie - to norma stosunków
człowieka do Boga i wzgl
ħ
dem bli
Ņ
niego.
2
<< St
Ģ
d popełnienie grzechu
jest to zniewaga wyrz
Ģ
dzona Bogu, postawienie na pierwszym miejscu
własnego s
Ģ
du, własnej normy post
ħ
powania. Grzesznik targa si
ħ
na
ĺ
wi
ħ
to
Ļę
Boga, odmawiaj
Ģ
c doskonało
Ļ
ci prawu, które On ustanowił.
Nie chce uzna
ę
nad sob
Ģ
jedynego Stwórcy, poddaj
Ģ
c si
ħ
wył
Ģ
cznie
swoim nami
ħ
tno
Ļ
ciom; im składa w ofierze swoje my
Ļ
li i pragnienia.
Im składa w ofierze swoj
Ģ
dusz
ħ
, cał
Ģ
istot
ħ
i wieczno
Ļę
. Grzesznik
nadu
Ň
ywa równie
Ň
Boskiej dobroci, gdy
Ň
nie doznaj
Ģ
c kary
natychmiastowej za popełnione grzechy staje si
ħ
zuchwały. Ostatecznie
zabija w sobie głos Boga, odrzuca wszystko, co od Niego otrzymał.
Grzech pierworodny popełniony na pocz
Ģ
tku ziemskiego
istnienia, spowodował lawin
ħ
kolejnych grzechów. Sprzeczna z Wol
Ģ
Bo
ŇĢ
ch
ħę
przedwczesnego posiadania wiadomo
Ļ
ci dobrego i złego w
PRACA nad sob
Ģ
-
zeszyt 45 - czerwiec 2007 5
6 czerwiec 2007 - zeszyt 45 -
PRACA nad sob
Ģ
popełniania grzechów. Do tego potrzebne jest szczere wyrzeczenie si
ħ
wszystkich okazji do grzechu.
Zewn
ħ
trzne objawy upokorzenia si
ħ
mog
Ģ
by
ę
oczywi
Ļ
cie znakiem
szczerego
Ň
alu, ale nie s
Ģ
konieczne, poniewa
Ň
do istoty
Ň
alu nale
Ň
y
przede wszystkim wewn
ħ
trzne przygotowanie duszy i serca.
Mocne postanowienie poprawy zawiera si
ħ
ju
Ň
w istocie w
prawidłowym akcie
Ň
alu. Nie ma oczywi
Ļ
cie potrzeby, aby penitent
robił postanowienie poprawy wzgl
ħ
dem ka
Ň
dego, poszczególnego
grzechu. Wystarczy szczery akt woli nie popełniania grzechu i
unikania nawet okazji do niego.
Jako spowied
Ņ
- centralny punkt sakramentu pokuty -
widziała Mateczka tradycyjne wyznanie grzechów przed kapłanem.
Cho
ę
w objawieniach przez ni
Ģ
otrzymanych i w naukach przez ni
Ģ
głoszonych zawierała si
ħ
zapowied
Ņ
innych form wyznania grzechów
6
,
do ko
ı
ca jej
Ň
ycia obowi
Ģ
zywała w Ko
Ļ
ciele Mariawitów spowied
Ņ
uszna przed kapłanem. Zarazem Mateczka wskazywała,
Ň
e nie biskupi
i kapłani rozgrzeszaj
Ģ
, lecz rozgrzesza zawsze Chrystus przez
kapłanów i biskupów
7
.
Ostatni warunek sakramentu pokuty to zado
Ļę
uczynienie czyli
- według Mateczki - naprawa zniewagi wyrz
Ģ
dzonej Bogu, które
grzesznik dopełnia poprzez wykonanie dobrych uczynków nało
Ň
onych
przez spowiednika. Mariawici pod wpływem nauk Mateczki uwa
Ň
ali
jednak od pocz
Ģ
tku,
Ň
e zado
Ļę
uczynienie nie mo
Ň
e zale
Ň
e
ę
tylko od
spowiednika, by
ę
przez niego dowolnie okre
Ļ
lane. Nale
Ň
y ono
bezwzgl
ħ
dnie do obowi
Ģ
zków samego penitenta. Miło
Ļę
do Boga
powinna by
ę
tutaj jedyn
Ģ
norm
Ģ
, zasad
Ģ
wynagrodzenia Mu
wyrz
Ģ
dzonych zniewag. Zbyt ci
ħŇ
kie karanie pragn
Ģ
cych si
ħ
nawróci
ę
grzeszników, mogłoby doprowadzi
ę
do wypaczenia prawdziwego
poj
ħ
cia o Bogu, traktowanego jako tyrana, a nie Ojca pełnego
miłosierdzia
8
.
Sakrament pokuty daje człowiekowi moc poprawy moralnej i
otwiera przed nim drog
ħ
do
Ň
ycia opartego na miło
Ļ
ci i
sprawiedliwo
Ļ
ci Bo
Ň
ej. Wytrwanie jednak na tej drodze zale
Ň
y od
wolnej woli człowieka. Poprzez ten sakrament grzesznik zyskuje tylko
pomoc w poprawieniu swego
Ň
ycia, ale nie zabezpieczenie na zawsze
od ponownego upadku. Dobre postanowienia czy te
Ň
akty
wewn
ħ
trznej woli, pokorna modlitwa, nie uchroni
Ģ
całkowicie od
Dorota Sobala
_____________________________________
1
Grzech rozró
Ň
niamy dwojaki: 1) pierworodny - dziedziczony po pierwszych
rodzicach, zmazany zostaje przez sakrament Chrztu
ĺ
wi
ħ
tego, 2) uczynkowy -
popełniany z wolnej woli ka
Ň
dego człowieka. Porównaj „Maryawita” nr 27/1909
s.430.
2
tam
Ň
e nr. 48/1909 s.766-767.
3
porównaj: „Mariawita” nr 1/1967 s.5-6.
4
„Maryawita ” nr. 50/1909 s.800.
5
tam
Ň
e nr. 9/1910 s. 143.
6
Mateczka twierdziła,
Ň
e w przypadku zjednoczenia, ko
Ļ
cioły ewangelickie powinny
zachowa
ę
swoje zwyczaje, a wi
ħ
c uznawała ewangelick
Ģ
spowied
Ņ
powszechn
Ģ
za
wa
Ň
n
Ģ
.
7
St
Ģ
d te
Ň
mariawici nie zgadzaj
Ģ
si
ħ
z nauk
Ģ
Ko
Ļ
cioła Rzymskokatolickiego, który
zastrzega odpuszczenie niektórych grzechów tylko dla biskupów lub papie
Ň
a. Kapłani
rzymskokatoliccy, aprobowani przez biskupów nie maj
Ģ
wi
ħ
c pełnej mocy
rozgrzeszenia, tak samo i biskupi. Winni pewnych grzechów musz
Ģ
prosi
ę
o
rozgrzeszenie samego papie
Ň
a. Duchowni mariawiccy uwa
Ň
aj
Ģ
to za gwałt zadany
mocy sakramentalnej, niezale
Ň
nie od tego,
Ň
e jest to i powa
Ň
ne utrudnienie
oczyszczenia si
ħ
z grzechów.
8
porównaj „Maryawita” nr 19/1910 s. 301.
================
ƋYCIE NIE KOŚCZY SIĵ ůMIERCIħ
1
Jak kruche jest
Ň
ycie i jak w
Ģ
ska granica pomi
ħ
dzy
Ň
yciem a
t
Ģ
jaskini
Ģ
, dołem, na któr
Ģ
ludzie wtaczaj
Ģ
ci
ħŇ
ki kamie
ı
, taki jaki
zatoczyli na grób Łazarza i jaki pó
Ņ
niej zatocz
Ģ
na grób Jezusa i
jaki kiedy
Ļ
przyd
Ņ
wigaj
Ģ
na nasz ...
Jak bardzo człowiek pragn
Ģ
ł i pragnie nadal przenikn
Ģę
,
rozja
Ļ
ni
ę
, tajemnice
Ļ
mierci ! Przez wieki tworzył ró
Ň
ne systemy
my
Ļ
lowe by wykaza
ę
jej sens, lub najcz
ħĻ
ciej - bezsens.
Stała si
ħ
ona nierozdzieln
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
naszego
Ň
ycia. Bywa,
Ň
e
ból, jakim nas napełnia, wyciska z oczu łzy. Chrystus te
Ň
płakał nad
grobem Łazarza. Zw
Ģ
tpieniu i rozpaczy poddały si
ħ
Maria i Marta,
PRACA nad sob
Ģ
-
zeszyt 45 - czerwiec 2007 7
8 czerwiec 2007 - zeszyt 45 -
PRACA nad sob
Ģ
jego kres, ze strachem patrzy na
Ļ
mier
ę
. Jedyn
Ģ
pociech
Ģ
, na krótk
Ģ
met
ħ
jest fakt,
Ň
e otó
Ň
do
Ļ
wiadczenie, na którym człowiek opiera
swoje poznanie, swoj
Ģ
ocen
ħ
rzeczywisto
Ļ
ci - do
Ļ
wiadczenie uczy
nas,
Ň
e zawsze umiera kto
Ļ
inny...
siostry zmarłego. Mo
Ň
e im współczuł? One tak bardzo liczyły na
pomoc pot
ħŇ
nego przyjaciela jakim był Jezus. Tymczasem - ten
przyszedł zbyt pó
Ņ
no: „
Panie, gdyby
Ļ
tu był, nie umarłby mój brat
”
(Jan 11, 32) – stawiała zarzut zbolała Maria.
Co jak co, ale jedno wiemy na pewno: nie da si
ħ
Ň
ycia
oddzieli
ę
od
Ļ
mierci.
Tak, nasza perspektywa
Ň
ycia uległa skróceniu, nasze
rozumienie tego, czym
Ň
ycie jest, stało si
ħ
bardzo płytkie - st
Ģ
d i
Ň
ycie nasze przypomina czasem płytk
Ģ
, stoj
Ģ
c
Ģ
wod
ħ
w jakim
Ļ
zbiorniku. Bez dopływu
Ň
ywej wody - woda w zbiorniku st
ħ
chnie i
zacznie cuchn
Ģę
- jak martwe ciało... „
Mój lud popełnił dwojakie zło:
Mnie,
Ņ
ródło wód
Ň
ywych, opu
Ļ
cili, a wykopali sobie cysterny,
cysterny dziurawe, które wody zatrzyma
ę
nie mog
Ģ
” (Jeremiasz 2
:13).
Opowiadanie o
Ļ
mierci Łazarza przypomina nam,
Ň
e
Ļ
mier
ę
w
Bo
Ň
ych planach ma swoje miejsce - jako nierozdzielna cz
ħĻę
Ň
ycia,
Ň
elazna konsekwencja grzechu.
Ludzka natura, ska
Ň
ona grzechem – jest tym, co ł
Ģ
czy nas z
pogrzebanym Łazarzem. Przed Bogiem - Łazarzem jest ka
Ň
dy z nas.
Ka
Ň
dy na co
Ļ
choruje.... Jeden walczy z zazdro
Ļ
ci
Ģ
w swoim
Ň
yciu,
inny z brakiem miło
Ļ
ci, poczuciem wy
Ň
szo
Ļ
ci w stosunku do innych,
nerwowo
Ļ
ci
Ģ
, brakiem przebaczenia... Wielu z nas czuje si
ħ
przywalonych kamieniem słabo
Ļ
ci, niewiary.
Grzech staje si
ħ
naszym grobem. Nie usuni
ħ
ty w czas coraz
bardziej zaczyna roznosi
ę
swoj
Ģ
obrzydliw
Ģ
wo
ı
, zapach psucia i
rozkładu ...
Widz
Ģ
to i czuj
Ģ
tak
Ň
e inni. Chocia
Ň
bywa,
Ň
e niektórzy
przyzwyczajaj
Ģ
si
ħ
do tej woni. Gdy przed grobem Łazarza stan
Ģ
ł
Chrystus i kazał odwali
ę
kamie
ı
- rozs
Ģ
dna Marta zaoponowała:
„
Panie ju
Ň
cuchnie, bo jest 4. dzie
ı
w grobie...
” Dopiero 4. dzie
ı
...
Co powiedzie
ę
o kim
Ļ
, kto od na przykład czterech lat znajduje si
ħ
w grobie swoich nie wyznanych grzechów...
Dlaczego moje
Ň
ycie ma by
ę
tylko zbiornikiem st
ħ
chłej,
nie
Ļ
wie
Ň
ej wody ? Co z gł
ħ
bi
Ģ
i rw
Ģ
cym nurtem wody
Ň
ywej ?
Wszyscy ludzie zostali stworzeni do wieczno
Ļ
ci.
Kiedy
grzech pojawił si
ħ
w naszej Rzeczywisto
Ļ
ci - sprowadził
Ļ
mier
ę
, ale
samej Rzeczywisto
Ļ
ci nie zmienił... Chrystus przyszedł by nam t
ħ
Bo
ŇĢ
perspektyw
ħ
przypomnie
ę
.
ņ
ycie - to nie tylko te kilkadziesi
Ģ
t
lat sp
ħ
dzonych na tym ani lepszym, ani gorszym od innych miejscu...
Rodzimy si
ħ
i
Ň
yjemy z przeznaczeniem do wieczno
Ļ
ci. Wieczno
Ļę
jest obecna w naszym
Ň
yciu ju
Ň
teraz. To ten pierwiastek duchowy,
nie cielesny, nie tymczasowy. Zmartwychwstanie i tak obejmuje
wszystkich, wierz
Ģ
cych i nie wierz
Ģ
cych - bo przecie
Ň
i tak wszyscy
stan
Ģ
na S
Ģ
dzie Bo
Ň
ym. Mo
Ň
e warto stale to przypomina
ę
– sobie i
innym: „
Nieprawd
Ģ
jest,
Ň
e
Ň
ycie ko
ı
czy si
ħ
Ļ
mierci
Ģ
”.
Ale oto przychodzi Jezus i mówi:
„Usu
ı
cie ten kamie
ı
.
Rzekła mu Marta, siostra umarłego: Panie! Ju
Ň
cuchnie, bo ju
Ň
jest
czwarty dzie
ı
w grobie. Rzekł jej Jezus: Czy
Ň
ci nie powiedziałem,
Ň
e, je
Ļ
li uwierzysz, ogl
Ģ
da
ę
b
ħ
dziesz chwał
ħ
Bo
ŇĢ
?
(Jan 11:39n)
Dlaczego moje
Ň
ycie ma by
ę
wypełnione l
ħ
kiem przed
Ļ
mierci
Ģ
– strat
Ģ
?
Dlaczego nie ma by
ę
wypełnione rado
Ļ
ci
Ģ
Zmartwychwstania i nadziej
Ģ
na
Ň
ycie wieczne z Bogiem ?
Prze
Ň
yciem prowadz
Ģ
cym dzisiaj do rado
Ļ
ci Zmartwychwstania
jest uprzednie prze
Ň
ycie tragedii, cierpienia zwi
Ģ
zanego ze
Ļ
mierci
Ģ
, z
umieraniem. Larry Howard (chrze
Ļ
cija
ı
ski bluesman)
Ļ
piewa: „
Ka
Ň
dy
chciałby si
ħ
znale
Ņę
w niebie - ale nikt nie chce umiera
ę
...
”
Tymczasem: bez uprzedniej
Ļ
mierci - nie ma Zmartwychwstania !
Bóg widzi inaczej. Patrzy z perspektywy innego rodzaju
Ň
ycia,
z perspektywy wieczno
Ļ
ci. Patrzy z perspektywy, któr
Ģ
człowiek
utracił - w rezultacie czego skoncentrował sw
Ģ
uwag
ħ
na tym, co nie
daje
Ň
ycia, czego przeznaczeniem jest
Ļ
mier
ę
. Uwaga człowieka
skoncentrowana na
Ň
yciu na ziemi z przera
Ň
eniem u
Ļ
wiadamia sobie
PRACA nad sob
Ģ
-
zeszyt 45 - czerwiec 2007 9
10 czerwiec 2007 - zeszyt 45 -
PRACA nad sob
Ģ
„
Niem
Ģ
dry! To, co siejesz, nie o
Ň
ywa, je
Ļ
li nie umrze
” - pisze apostoł
Paweł w Pierwszym Li
Ļ
cie do Koryntian (15:36); „
Bo je
Ļ
li wro
Ļ
li
Ļ
my
w podobie
ı
stwo Jego
Ļ
mierci, wro
Ļ
niemy równie
Ň
w podobie
ı
stwo
jego zmartwychwstania
” - obiecuje w Li
Ļ
cie do Rzymian ( 6:5).
Jak z grobu Łazarza usuni
ħ
ty został kamie
ı
, tak Pan pragnie
usun
Ģę
kamienie przygniataj
Ģ
ce nasze serca i nasze sumienia...,
pragnie wydoby
ę
nas z grobów naszych grzechów, naszej
niewierno
Ļ
ci i słabo
Ļ
ci... I zwraca si
ħ
dzi
Ļ
do ka
Ň
dego z nas tymi
samymi słowami, jak do Marty:
Jam jest zmartwychwstanie i
Ň
ywot;
kto we mnie wierzy, cho
ę
by i umarł,
Ň
y
ę
b
ħ
dzie. A kto
Ň
yje i wierzy
we mnie, nie umrze na wieki. Czy wierzysz w to?
[...]
Je
Ļ
li
uwierzysz, ogl
Ģ
da
ę
b
ħ
dziesz chwał
ħ
Bo
ŇĢ
.
(Jan 11:25-26,40)
Jak
Ň
e mocno brzmi
Ģ
Bo
Ň
e Słowa zapisane w Starym
Testamencie, przekazane przez proroka Ezehiela: „
to ja otwieram
wasze groby i wydobywam was z grobów
[...]
i udzielam wam
Ducha mojego po to, aby
Ļ
cie
Ň
yli - i zaprowadz
ħ
was do ziemi
waszej
” (Ezehiel 37:12-14) - ziemi obiecanej, raju, nieba...
Pytanie o l
ħ
k przed
Ļ
mierci
Ģ
jest testem: z jakiej perspektywy
patrzymy na nasze
Ň
ycie - czy z perspektywy zmartwychwstania czy
jedynie z perspektywy doczesno
Ļ
ci? Jest ono praktycznym testem tego
- w jakim
Ļ
wiecie
Ň
yjemy ?
Kiedy
Ň
wreszcie przestaniemy si
ħ
ba
ę
straty: straty czasu,
straty grosza, kiedy
Ň
przestaniemy si
ħ
ba
ę
o przyszło
Ļę
, kiedy
Ň
wreszcie przestaniemy si
ħ
ba
ę
-
Ļ
mierci ? Czyli innymi słowy: Kiedy
Ň
wreszcie spojrzymy na nasze
Ň
ycie z perspektywy Zmartwychwstania ?
Kiedy przestaniemy przeznacza
ę
nasze najlepsze lata na to, by si
ħ
rozsiada
ę
, urz
Ģ
dza
ę
si
ħ
w tych sze
Ļę
dziesi
ħ
ciu a mo
Ň
e osiemdziesi
ħ
ciu
latach, które nam tu dano? Kiedy
Ň
zaczniemy si
ħ
troszczy
ę
i
„urz
Ģ
dza
ę
si
ħ
” w wieczno
Ļ
ci ? Kiedy
Ň
zatroszczymy si
ħ
o nasz
Ģ
pozycj
ħ
w niebie ? Bo przecie
Ň
tam zamierzamy sp
ħ
dzi
ę
cał
Ģ
wieczno
Ļę
.
Nigdy nie w
Ģ
tpijmy,
Ň
e Bóg posiada moc by wyprowadzi
ę
ka
Ň
dego z nas z naszego grobu - czymkolwiek by On dla nas nie
był... Do Ciebie wi
ħ
c, który z powodu swoich grzechów, mo
Ň
e
niewiary, niewła
Ļ
ciwej perspektywy - czujesz si
ħ
przytłoczony jakby
ci
ħŇ
kim kamieniem - Chrystus woła dzisiaj jak do Łazarza: wyjd
Ņ
z
grobu !
Powiedzieli
Ļ
my,
Ň
e Chrystus przyszedł by nam przypomnie
ę
Bo
ŇĢ
perspektyw
ħ
rozumienia
Ň
ycia i
Ļ
mierci. Ale Jezus nie tylko
mówił o Niej. On posiadł władz
ħ
nad
Ļ
mierci
Ģ
. On ma władz
ħ
nad
tym, co nazywamy
Ļ
mierci
Ģ
, bo jest Jedynym, który
Ļ
mier
ę
pokonał,
jak dot
Ģ
d Jedynym, który zmartwychwstał, bo On jest
ņ
yciem.
„Słyszałem rozmawiaj
Ģ
cych ze sob
Ģ
Ň
ołnierzy – gdy schodzili
ze wzgórza – z ponurego wzgórza Golgoty – pogr
ĢŇ
onego w
ciemno
Ļ
ci i niepokoju. Jeden z nich mówił: „Ju
Ň
pó
Ņ
no, a ci
skaza
ı
cy tak długo umieraj
Ģ
”. – Drugi odparł: „Ogarnia mnie strach,
ale sam nie wiem dlaczego”.
Słyszałem płacz dwóch niewiast – gdy schodziły ze wzgórza.
– Jedna była podobna do złamanej ró
Ň
y – a druga do płomienia
ognia. I wołała: „jeszcze tego po
Ň
ałuj
Ģ
– czego dzisiaj dokonali
własnymi r
ħ
kami”. – Pierwsza za
Ļ
przez łzy mówiła: Synu Mój! Mój
Synu !
Wszyscy ludzie
Ň
yj
Ģ
w strachu przed
Ļ
mierci
Ģ
, ale Dobra
Nowina, Jezus Chrystus, wyzwala z l
ħ
ku i ju
Ň
tu, na ziemi, budzi
wiar
ħ
w
Ň
ycie wieczne wraz z Nim – z Bo
Ň
ej łaski. „
Skoro za
Ļ
dzieci
[dzisiaj: my]
maj
Ģ
udział we krwi i w ciele, wi
ħ
c i On
równie
Ň
miał w nich udział, aby przez
Ļ
mier
ę
zniszczy
ę
tego, który
miał władz
ħ
nad
Ļ
mierci
Ģ
, to jest diabła, i aby wyzwoli
ę
wszystkich
tych, którzy z powodu l
ħ
ku przed
Ļ
mierci
Ģ
przez całe
Ň
ycie byli w
niewoli
” (Hebrajczyków. 2:14-15).
Słyszałem
Ļ
piew dwóch aniołów, gdy
Ļ
wit był jeszcze daleko
– obydwaj ubrani w jasne szaty – w szaty i korony ze
Ļ
wiatła.
Jeden
Ļ
piewał: „
ĺ
mier
ę
pokonana” – A drugi wtórował mu
wspaniałym głosem: „Miło
Ļę
zwyci
ħŇ
yła, Miło
Ļę
zwyci
ħŇ
yła wszystko,
- o niebiosa i ziemio – radujcie si
ħ
!”
Plik z chomika:
mianik
Inne pliki z tego folderu:
praca58.pdf
(394 KB)
praca57_2strony.pdf
(339 KB)
praca56_2str.pdf
(544 KB)
praca59.pdf
(361 KB)
praca51_2strony.pdf
(521 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblioteka
Mariawicka Myśl Narodowa (1924)
Powszechne Kapłaństwo Ludowe KK Mariawitów - podstawowe dokumenty
Różne
Zdjęcia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin