ezpieczny, zdrowy i wesoły przedszkolakKonkurs przedszkolny dla dzieci 3-, 4-, 5- i 6-letnich
Jury (np. dyrektor przedszkola, nauczyciele) przyznaje punkty za prawidłową odpowiedź, czuwa nad prawidłowym przebiegiem konkursu.Cele ogólne:
· utrwalanie wiedzy na temat bezpieczeństwa, zdrowia i przyrody za pomocą rywalizacji
Cele operacyjneDziecko:
· udziela komunikatywnych odpowiedzi
· przestrzega norm społecznych
· wyrabia nawyk czynnego wypoczynku
· skupia uwagę i zapamiętuje treści
· wzmacnia więź emocjonalną z grupą rówieśniczą
· posługuje się werbalnymi i niewerbalnymi sposobami porozumiewania się
· swobodnie wypowiada się w kontaktach z rówieśnikami, dorosłymi
· uczy się przestrzegania praw innych
· odczytuje symbole i interpretuje je
· czerpie radość z ruchu
· uczciwie rywalizuje w zabawach i grach o charakterze sportowym
· odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej, jest z nią emocjonalnie związane
Pomoce do zajęć:
· 3 ławeczki
· szarfy w 3 kolorach
· 3 znaki drogowe na stojakach
· pojemnik z piłeczkami
· koszyki na punkty
· krążki w 3 kolorach
· 3 hula-hop
· balony dla każdego dziecka
Przebieg zajęć:
1. Powitanie gości, jury, zaproszenie zespołów wytypowanych przez nauczycieli poszczególnych grup, oznaczenie kolorem szarf, zapoznanie z regułami konkursu przedszkolnego.
2. Poszczególne konkurencje poprzedza wykonanie „rakiety” przez dzieci (ruch w połączeniu z okrzykiem)
3. Zadania konkursowe:
o zagadki słuchowe – CDpyt. „Co to za dźwięk?” (rower, traktor, straż pożarna)
o zagadki słuchowe – CDpyt. „Jakie światło ma sygnalizator…?” (zielone, czerwone, żółte)
o pokaz przejścia przez jezdnię:wybrane dziecko przechodzi po „zebrze”
o znaki drogowe:dzieci interpretują znaki drogowe (przejście dla pieszych, zakaz jazdy rowerem, nakaz stopu)
o zagadki – zmysł smaku:dziecko rozróżnia i nazywa smak jogurtu (kiwi, banan, winogrono)
o zagadki – zmysł smaku:dzieci rozpoznają smak soku owocowego (pomarańcz, jabłko, brzoskwinia)
o zagadki – zmysł dotyku: „czarodziejski woreczek”dziecko rozróżnia i nazywa owoce lasu (kasztany, szyszki, grzyby)
o zabawa ilustracyjna do piosenki „Myjemy zęby”:dziecko demonstruje prawidłowy sposób mycia zębów
o zabawa dydaktyczna „Co jest zdrowe”: dziecko wybiera z pojemnika jeden produkt, który spożywamy dla naszego zdrowia
o zagadki słowne:
§ Co to za ptak? Mieszka w lesie, nie wychowuje swoich dzieci, podrzuca jajka innym – kukułka
§ Co to za zwierze? Mieszka w lesie, ma słuchy, skoki, omyk – zając
§ Rudy ojciec, rudy dziadek, rudy ogon to mój spadek, a ja jestem rudy - lis
§ Który to ptaszek ma brzydki zwyczaj, kradnie przedmioty, chowa je w gniazdku? – sroka
o „W zdrowym ciele zdrowy duch” – konkurencje sportowe:
§ przeciąganie liny
§ hula-hop
§ dmuchanie w balonik
4. Zakończenie: przeliczanie punktów, nagradzanie brawami zwycięskich zespołów, wręczanie niespodzianki (balonika) każdemu uczestnikowi konkursu przedszkolnego, utrwalenie zasady przechodzenia przez jezdnię po pasach oraz znaków drogowych wykorzystanych w zabawie.
ice006