Preciwdziałanie agresji i przemocy- scenariusz Beata Stasiak.doc

(32 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy

Scenariusz zajęć profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy.

 

Cel zajęć: wyjaśnienie pojęć „stres”, „depresja”, pokazanie technik uwalniania się od stresu i nadmiernego napięcia.

 

Materiały: duże kartki papieru, pisaki, słownik wyrazów obcych, encyklopedia.

 

Plan zajęć:

 

1.      Zagajenie:

 

Wyobraź sobie, że dostałeś bardzo dobrą ocenę z przedmiotu, który zazwyczaj sprawiał ci dużo kłopotu. Jesteś radosny, podśpiewujesz i wszystko cię cieszy. Czy taki sam sposób zareaguje na identyczne wydarzenie twój kolega?

Wyobraź sobie, że przez dłuższy czas nie odnosisz żadnych sukcesów w szkole ( sporcie ). Zaniepokojeni rodzice zaczynają się niecierpliwić. Zadają pytania, złoszczą się. Jak wtedy się czujesz? W jaki sposób zareaguje na identyczną sytuację twój kolega?

 

Komentarz nauczyciela: pamiętajcie, że od osobowości i charakteru człowieka zależy natężenie sposób reagowania na różne sytuacje życiowe.

 

  1. Praca w zespołach:

 

Nauczyciel rozdaje zespołom słowniki i encyklopedie. Zadaniem uczniów jest wypisanie na dużych arkuszach definicji pojęć: stres, frustracja, napięcie.

Arkusze zostają powieszone na tablicy ( ścianach )

 

Te same zespoły wypisują na małych kartkach, jakie mogą być powody stresu. Nauczyciel krótko omawia je porządkując wiedzę uczniów na ten temat.

Pytanie nauczyciela: Czy można uniknąć stresów?

                                  Jeśli tak, to w jaki sposób?

                                  Jeśli nie, to jak na nie reagować?

 

  1. Praca na forum klasy:

 

Nauczyciel wypisuje na tablicy reakcje człowieka na frustrację ( omawia każdy przykład )

    1. depresja – zahamowanie aktywności, apatia, przygnębienie.
    2. izolacja – unikanie kontaktów społecznych, tworzenie idealnego, nierealnego świata „ marzeń”. „ odludek”.
    3. agresja – bicie, krzywdzenie, napaść.
    4. regresja – cofanie się na niższy etap rozwoju.

 

  1. Praca w zespołach:

 

Uczniowie dzielą się na sześć zespołów. Trzy zespoły wypisują, na dużych kartkach, objawy długotrwałego stresu. Nauczyciel kontroluje  i koordynuje pracę, może także pomóc, podsuwając podział na sfery: fizyczna ( objawy zewnętrzne, zdrowotne ), emocji ( uczuć ), sprawności myślenia, zachowań.

 

 

Pomoc dla nauczyciela:

  1. sfera fizyczna: płytki oddech, sztywność mięśni, bladość, pocenie się niestrawność, ból mięśni, częste oddawanie moczu.
  2. emocji: rozdrażnienie, depresja, złość, nerwowość, zakłopotanie.
  3. sprawności myślenia: luki w pamięci, zapominanie, ogólny brak zainteresowań, dekoncentracja.
  4. zachowań: impulsywność, płacz, trudności z mówieniem, wysoki śmiech, nałogi, brak apetytu, kłótliwość.

 

Pozostałe zespoły wypisują, na dużych arkuszach, sposoby rozładowywania stresu i napięcia. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę, że najważniejsze jest, aby dostrzec i zauważyć źródło stresu.

 

Pomoc dla nauczyciela:

Sposoby reagowanie na stres:

  1. Poznać źródło stresu.
  2. Nastawić się pozytywnie na rozwiązanie problemu ( choćby częściowe )
  3. Relaks: - aktywność fizyczna.

-         skupienie się na przedmiocie wywołującym miłe uczucia.

-         spacer.

-         muzykoterapia.

-         czytanie książek.

 

  1. Praca na forum klasy:

 

Uczniowie odczytują wypełnione arkusze i dyskutują pod kierunkiem nauczyciela. Na zakończenie zajęć wszyscy wykonują kilka głębokich oddechów relaksujących.

 

 

 

 

 

Autor  Beata Stasiak

Zespół Szkół Sportowych nr 1 w Chorzowie, woj. śląskie

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin