Scenariusz zajęć profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy.
Cel zajęć: wyjaśnienie pojęć „stres”, „depresja”, pokazanie technik uwalniania się od stresu i nadmiernego napięcia.
Materiały: duże kartki papieru, pisaki, słownik wyrazów obcych, encyklopedia.
Plan zajęć:
1. Zagajenie:
Wyobraź sobie, że dostałeś bardzo dobrą ocenę z przedmiotu, który zazwyczaj sprawiał ci dużo kłopotu. Jesteś radosny, podśpiewujesz i wszystko cię cieszy. Czy taki sam sposób zareaguje na identyczne wydarzenie twój kolega?
Wyobraź sobie, że przez dłuższy czas nie odnosisz żadnych sukcesów w szkole ( sporcie ). Zaniepokojeni rodzice zaczynają się niecierpliwić. Zadają pytania, złoszczą się. Jak wtedy się czujesz? W jaki sposób zareaguje na identyczną sytuację twój kolega?
Komentarz nauczyciela: pamiętajcie, że od osobowości i charakteru człowieka zależy natężenie sposób reagowania na różne sytuacje życiowe.
Nauczyciel rozdaje zespołom słowniki i encyklopedie. Zadaniem uczniów jest wypisanie na dużych arkuszach definicji pojęć: stres, frustracja, napięcie.
Arkusze zostają powieszone na tablicy ( ścianach )
Te same zespoły wypisują na małych kartkach, jakie mogą być powody stresu. Nauczyciel krótko omawia je porządkując wiedzę uczniów na ten temat.
Pytanie nauczyciela: Czy można uniknąć stresów?
Jeśli tak, to w jaki sposób?
Jeśli nie, to jak na nie reagować?
Nauczyciel wypisuje na tablicy reakcje człowieka na frustrację ( omawia każdy przykład )
Uczniowie dzielą się na sześć zespołów. Trzy zespoły wypisują, na dużych kartkach, objawy długotrwałego stresu. Nauczyciel kontroluje i koordynuje pracę, może także pomóc, podsuwając podział na sfery: fizyczna ( objawy zewnętrzne, zdrowotne ), emocji ( uczuć ), sprawności myślenia, zachowań.
Pomoc dla nauczyciela:
Pozostałe zespoły wypisują, na dużych arkuszach, sposoby rozładowywania stresu i napięcia. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę, że najważniejsze jest, aby dostrzec i zauważyć źródło stresu.
Sposoby reagowanie na stres:
- skupienie się na przedmiocie wywołującym miłe uczucia.
- spacer.
- muzykoterapia.
- czytanie książek.
Uczniowie odczytują wypełnione arkusze i dyskutują pod kierunkiem nauczyciela. Na zakończenie zajęć wszyscy wykonują kilka głębokich oddechów relaksujących.
Autor Beata Stasiak
Zespół Szkół Sportowych nr 1 w Chorzowie, woj. śląskie
amelka67