cO TO SA EMOCJE I JAK JE WYRAŻAMY.doc

(29 KB) Pobierz
Temat: Co to są emocje

Temat: Co to są emocje?

Cele:
Uczeń potrafi:

·  zdefiniować pojęcie emocji,

·  podzielić emocje na przyjemne i nieprzyjemne,

·  nazwać emocje na podstawie wyrazu twarzy, oczu, ułożenia ust i określić sytuację, w jakiej osoba mogła się znaleźć.

Metody:

·  burza mózgów,

·  swobodne wypowiedzi uczniów,

·  niedokończone zdania.

Formy pracy:

·  grupowa,

·  indywidualna.

Środki dydaktyczne:
kartki papieru, pisaki, ilustracje postaci wyrażające emocje, magnesy, tablica, kreda.

 

 

Autor: Agnieszka Galińska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Dzieci siedzą w kręgu i słownie opisują swoje uczucia
Odpowiadają na pytanie "Jak się dzisiaj czujesz?".

2. Wprowadzenie do tematu zajęć
Emocje - to, co odczuwamy, przeżywamy.

3. Podział uczniów na grupy i próba zdefiniowania emocji
- Co to są emocje?
- Od czego zależą?
- Czym się przejawiają?
- Na co mają wpływ?

4. Podział emocji na przyjemne i nieprzyjemne - burza mózgów (zapisanie pomysłów na tablicy)

5. Wylosowanie przez uczniów ilustracji postaci i przyklejanie ich po stronie przyjemnych i nieprzyjemnych emocji. Próba nazwania emocji wyrażonych na ilustracjach oraz stanu, w jakim dana postać mogła się znaleźć (np. radość dziecka na widok mamy).

6. Zakończenie zajęć, podsumowanie tematu i wprowadzenie do kolejnych zajęć

7. Ewaluacja
Anonimowa odpowiedź na pytania:

·  Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się ...........................................................

·  Na dzisiejszych zajęciach nie podobało mi się .....................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Jak wyrażamy emocje?

Cele:
Uczeń:

·  potrafi rozpoznawać emocje,

·  zna przysłowia związane z emocjami,

·  wie, jak sobie radzić z wyrażaniem emocji,

·  potrafi kontrolować swoje emocje.

Metody:

·  swobodne wypowiedzi uczniów,

·  niedokończone zdania,

·  akrostych,

·  odgrywanie scenek,

·  dyskusja.

Formy pracy:

·  grupowa,

·  indywidualna.

Środki dydaktyczne:
kartki papieru, pisaki, tablica, kreda.

 

 

1. Uczniowie siedzą w kręgu i słownie kończą zdanie:
Najprzyjemniejsza rzecz, która przytrafiła mi się w tym tygodniu, to .............................

2. Wprowadzenie do tematu zajęć
Jak wyrażamy emocje i uczucia: werbalnie (słownie) i niewerbalnie (gestami).

3. Ćwiczenie "Jak wyrażasz swoje emocje?"
Uczniowie mają odpowiedzieć na pytania:
- Gdy jestem szczęśliwy, to ........................
- Gdy się boję, to .........................................
- Gdy słyszę dzwonek szkolny, to ...............

4. Ćwiczenie "Rozpoznaj emocje"
Nauczyciel na tablicy rysuje buźki wyrażające emocje, a uczniowie próbują je nazwać.

5. Podział uczniów na grupy
Wypisanie na kartonach przez uczniów przysłów związanych z wyrażaniem emocji i ich objawami np. na ciele (np. strach ma wielkie oczy, włos się zjeżył na głowie itp.). Zebranie informacji.

6. Odgrywanie scenek
Uczniowie losują kartki z nazwami emocji (radość, złość, smutek, miłość, tęsknota itp.) i mają za zadanie przedstawić ja niewerbalnie.

7. Akrostych
Z (łość)
A
C(zułość)
H
O
W(ściekłość)
A
N
I
E

Uczniowie mają napisać skojarzenia związane z emocjami rozpoczynające się na litery zawarte w haśle.

8. Dyskusja na temat "Jak sobie radzić z wyrażaniem emocji? Jak je kontrolować?"

9. Podsumowanie, zapowiedź kolejnych zajęć

10. Ewaluacja
Odpowiedź na pytanie:
Dzisiaj czułem się.....................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin