warsztaty integracyjne - problem uzależnień.doc

(25 KB) Pobierz
Temat: Warsztaty integracyjne ze zwróceniem uwagi na problem uzależnień

Temat: Warsztaty integracyjne ze zwróceniem uwagi na problem uzależnień

Cel główny:

·  poznanie najczęściej występujących w naszym społeczeństwie używek (alkohol, papierosy, narkotyki).

Cele szczegółowe:

·  wzbogacenie wiedzy na temat zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków,

·  kształtowanie zachowań asertywnych,

·  wyrabianie umiejętności udzielania informacji zwrotnej,

·  kształtowanie postawy otwartości na poglądy innych,

·  wzmacnianie więzi grupowej,

·  integracja grupy.

Metody pracy:

·  dyskusja,

·  ćwiczenia aktywizujące.

Forma pracy: zbiorowa, zespołowa.

Środki dydaktyczne:

·  arkusze szarego papieru,

·  flamastry,

·  sznurek,

·  klamerki.

Czas zajęć: 45 min

 

 

 

 

 

Autor: Marzena Bonk

 

 

 

1. Zawarcie kontraktu
Uczniowie siedzą w kręgu. Wspólnie ustalamy zasady, które mają ułatwić nam prace, np. nie rozmawiamy, nie śmiejemy się, gdy komuś coś nie wyjdzie itp. Ustalone z uczniami zasady zapisujemy w formie kontraktu na dużym arkuszu papieru i eksponujemy go tak, by był widoczny (przypinając najlepiej klamerkami na wcześniej rozwieszony sznurek).

2. Dyskusja
Dyskusja powinna być tak pokierowana, by jej wynik dał odpowiedzi na pytania:

·  Jakie znamy używki?

·  Co powodują używki w organizmie?

·  Jakie skutki społeczne powodują?

·  Jak wyglądałby świat bez używek? Czy byłby lepszy czy gorszy?

3. Bezludna wyspa
Uczniowie siedząc w kręgu odliczają do czterech. Następuje podział na zespoły. W ten sposób jedynki tworzą pierwszy zespół, dwójki drugi itd. Uczniowie otrzymują zadanie. Muszą wyobrazić sobie, że są rozbitkami statku pasażerskiego. Ocaleli tylko dlatego, że woda wyrzuciła ich na brzeg wyspy. Wyspa ta jest bezludna. Nie mieszka na niej żadna istota ludzka. Aby funkcjonować, trzeba przyjąć pewne zasady postępowania, stworzyć nowe państwo. Każdy zespół wybiera swojego prezydenta, który będzie ich reprezentował, a potem wspólnie ustalają normy, które będą musiały być przestrzegane (pamiętając o tym, co było dobre, a co złe w państwie, w którym dotychczas żyli).
Prezydent spisuje zasady na dużym arkuszu papieru.

4. Prezentacja państw
Wybrany przez zespół prezydent przypina arkusz z zasadami na sznurek w widocznym miejscu i mówi, jak ma wyglądać jego państwo.

5. Zakończenie lekcji
Uczniowie powracają do kręgu. Każdy kolejno kończy zdanie:
Na tych zajęciach dowiedziałem się, że ........
Powiem innym, że ...............

6. Podsumowanie lekcji
Nauczyciel krótko wypowiada refleksje na temat stworzonych przez uczniów państw, następnie omawia aktywność i dziękuje uczniom za uczestnictwo w zajęciach.

 

 

 

 

 

 

 

                                              Autor: Marzena Bonk

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin