lidka11.doc

(88 KB) Pobierz
METODOLOGIA BADAŃ- wykład

Rozdział 3

UMIEJĘTNE REAGOWANIE cz.1

Czym się kierować?

 

 

1.Odzwierciedlanie uczuć

-nazywanie uczuć jest trudne bo brakuje odpowiednich słów

-ważne jest pokazanie tego że to co zostało wypowiedziane zostało także wysłuchane i zrozumiane-„musisz być bym bardzo zdenerwowana”

-„Nie martw się, niedługo dojdziesz do siebie”- uspokaja sumienie tego co to mówi i kończy dyskusję. Sugeruje że dana sprawa jest zbyt trudna lub zbyt mało ważna by o niej mówić,

-empatia to spojrzenie na życie oczami innego człowieka a nie wyobrażanie sobie jakby się samemu czuło w określonych okolicznościach

-odzwierciedlenie uczuć-> koncentracja na emocjach a nie na samych wydarzeniach

-uczucia opisane ogólnikowo trzeba nazwać precyzyjnie

-warto powiedzieć wprost jak się zrozumiało niewerbalne zachowanie ucznia

-odzwierciedlenie uczuć zależy od wrażliwości nauczyciela

-uczucia nazywamy po to aby lepiej zrozumieć ucznia i zachęcić go do dalszych zwierzeń

-należy nie bać się nazywać emocje, mieć swój styl i język, słowa dostosować do wieku ,doświadczenia i umiejętności ucznia, mówić należy naturalnym głosem.

 

2.Empatyczne rozumienie

-dzięki empatii zachęcimy ucznia do szczerej rozmowy

-empatyczna odpowiedź wymaga aktywnego potwierdzenia ,że wypowiedź ucznia została wysłuchana a jego emocje i doświadczenia życzliwe wysłuchane i zrozumiane

-nauczyciel musi kontrolować swoje uczucia gdy korzysta z umiejętności terapeutycznych

-mówić tak aby pokazać że to uczeń jest najważniejszy (gdy np. coś wspominamy) a wyznania nauczyciela ograniczają się do minimum

-czasem wystarczy słuchać bo ciężko o empatię w przypadku innego koloru skóry

 

3.Jak stawiać pytania?

-istotne jest stworzenie warunków pomagających wyrażaniu uczuć

-by zdobyć konkretna informacje zadajemy pytanie zamknięte -z których przedmiotów chciałbyś mieć 6?

-aby zachęcić do rozmowy zadajemy pytanie otwarte, krótkie i bezpośrednie (np. co…? Jak…?) chcemy poznać czyjąś opinię -co myślisz o kontynuowaniu nauki?

-pytanie dlaczego? często jest rozumiane jako krytyka

 

Lepiej zamienić:

 

Dlaczego się spóźniasz=> zastanawia mnie dlaczego tak długo zajmuje ci dojście do szkoły

 

-nie zadajemy zbyt wielu pytań bo rozmowa to nie przesłuchanie

 

 

4.Minimalna zachęta

-krótkie wtrącenia zachęcają do mówienia

-trzeba pokazywać że słuchamy i nie chcemy żeby przerywał- mów dalej, mhm, tak, no i?

-sygnały niewerbalne- kiwanie głową, lekkie zachęcające ruchy ręki

5.Parafrazowanie

-parafraza polega na powtórzeniu w skrócie i za pomocą podobnych słów tego co już zostało powiedziane

-dobrze jest parafrazować tekst rozmówcy aby pokazać że się go słucha i dobrze rozumie

-zachęta do mówienia dla ucznia jeśli powtórzymy kilka jego ostatnich słów

-parafraza mówi o tym co usłyszeliśmy od ucznia

odzwierciedlenie mówi o uczuciach

- z parafrazowania można skorzystać przy podsumowaniu aby uczeń usłyszał to co powiedział a czasem można to łączyć z odzwierciedlaniem

 

6.Unikaj osądzania i uwag zabarwionych emocjonalnie

-dobry słuchacz z empatia okazuje zrozumienie

-nauczyciel nie powinien ujawniać swoich uczuć chyba że jest przekonany że to ułatwi dalsza szczera rozmowę

-uczeń który przychodzi porozmawiać często ma konflikt wewnętrzny

-trzeba skoncentrować się na uczuciach rozmówcy aby z rozmowy nie wyszła umoralniająca gadka

-zwykle należy unikać wygłaszania opinii lub sądów  ponieważ to ucina dyskusję

-nie wolno narzucać swoich przekonań uczniowi!

-uczniowi trzeba pomóc w zrozumieniu i  pokonaniu wewnętrznych konfliktów, odnalezieniu rozwiązania problemu.

 

7.Powiązanie doświadczeń

-aby dogłębnie zrozumieć rozmówce należy poszukać powiązań między aktualnymi wydarzeniami a przeżyciami z przeszłości,

-niektóre problemy mogą się powtarzać w ciągu życia

-wskazywanie na przeszłość to dawanie nowego punktu odniesienia ,który może pomóc w rozumieniu problemu i w szukaniu rozwiązania

-podstawa interpretacji są informacje gromadzone przez dłuższy czas

-nie ma miejsca na domysły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin