200002_balon_ktory_oblecial_swi.pdf

(345 KB) Pobierz
Balon, który oblecia³ œwiat
BALONY
ERY KOSMICZNEJ
13180015.005.png
Balon,
ktry
oblecia¸
æwiat
o jeszcze moýe osign cz¸owiek, skoro noga jego
stan«¸a juý na Ksi«ýycu? W schy¸kowych, niezbyt
chwalebnych latach XX wieku w lotnictwie zosta¸y
do postawienia juý tylko kamienie milowe zwiza-
ne z najstarszym pomys¸em cz¸owieka na latanie: skromnym
balonem. Po tym jak aeronautom uda¸o si« dokona rzeczy po-
zornie niemoýliwych Ð pokona Atlantyk w 1978 roku i Pacy-
fik w trzy lata pniej Ð pozosta¸o juý tylko: przelecie bez
ldowania wok¸ globu.
Okrýenie Ziemi balonem nie by¸o przedmiotem wsp¸za-
wodnictwa wielkich mocarstw. (Czy moýna sobie wyobrazi
prezydenta uroczyæcie deklarujcego: ãZdecydowaliæmy si« ob-
lecie æwiat niesieni wiatrem, nie dlatego ýe jest to ¸atwe, ale dla-
tego ýe jest trudne!Ó) Przez ostatnie 20 lat po z¸oty laur zwyci«z-
cy prbowa¸a wi«c si«gn tylko garstka milionerw-sportowcw
i poszukiwaczy przygd Ð nie dla chwa¸y swych krajw, ale dla
samych siebie. Triumf odnieæli wreszcie w marcu 1999 roku
dwaj nieustraszeni baloniarze: Bertrand Piccard i Brian Jones,
ktrzy oblecieli kul« ziemsk w balonie Breitling Orbiter 3.
Balon zdolny okrýy nasz glob nie jest oczywiæcie tak wy-
rafinowany technicznie jak ldownik ksi«ýycowy lub szero-
kokad¸ubowy samolot pasaýerski, ale ze wzgl«du na zastoso-
wane rozwizania o niebo przewyýsza te pi«kne, t«czowe
nylonowe gruszki z zawieszonymi pod nimi wiklinowymi
koszami, ktre oglda si« na wielu publicznych imprezach. Ty-
powy balon sportowy na ogrzane powietrze ma oko¸o 18 m
wysokoæci, pojemnoæ 2550 m 3 i wyposaýony jest w palnik
zasilany propanem. Paliwo zabierane na pok¸ad wystarcza
na mniej wi«cej dwie godziny spokojnego lotu z kierunkiem
i pr«dkoæci wiatru. Wi«ksi kuzyni takiego balonu, ktrych
przeznaczeniem jest wykonywanie d¸ugotrwa¸ych lotw, mo-
g przebywa w powietrzu znacznie d¸uýej, ale kaýdej nocy
cz«æ zgromadzonego wewntrz pow¸oki ciep¸a wypromie-
niowuje w przestrzeÄ. Zmusza to aeronaut«, jeæli nie chce
znale si« w oceanie lub zderzy ze szczytami grskimi, do
zmniejszania o 10-20% ca¸kowitej masy balonu przez zrzu-
canie balastu i paliwa. Przek¸ada si« to na naturalne ograni-
czenie d¸ugotrwa¸oæci lotu balonu: od czterech do oæmiu dni.
To zdecydowanie za ma¸o na podrý dooko¸a æwiata (co naj-
mniej 38 600 km), ktra moýe trwa nawet trzy tygodnie.
Aby zaprojektowa statek, ktry przeby¸by tak drog«, in-
ýynierowie si«gn«li do wczesnej historii baloniarstwa, a m-
wic dok¸adniej, do roku 1783. Zaledwie kilka dni po tym, jak
Piltre de Rozier i markiz dÕArlandes pierwsi unieæli si« w po-
wietrze w balonie na ogrzewane powietrze, ich rodak Jacques
Charles wykona¸ lot pierwszym balonem gazowym nape¸nio-
nym wodorem. Juý 18 miesi«cy pniej de Rozier podj¸ prb«
d¸ugodystansowego lotu przez kana¸ La Manche w balonie hy-
brydowym, b«dcym kombinacj balonu na powietrze (ogrze-
wane otwartym p¸omieniem) i balonu gazowego, ktrego ba-
lonet nape¸niony wybuchowym wodorem umieszczony by¸
wewntrz pow¸oki balonu powietrznego. Wkrtce potem de
Rozier sta¸ si« pierwsz æmierteln ofiar aeronautyki.
Nie zraýony niepowodzeniem francuskiego pioniera inýy-
nier aeronauta Don Cameron (za¸oýona przez niego w Bristolu
w Anglii firma Cameron Balloons sta¸a si« najbardziej znanym
wytwrc balonw sportowych) dostrzeg¸ w dwugazowej kon-
figuracji de Roziera wiele zalet. Przeciwnie niý powietrze lekki
gaz, taki jak wodr lub odkryty pniej, znacznie mniej wybu-
chowy hel, zachowuje lekkoæ, bez koniecznoæci cig¸ego zu-
ýywania paliwa. Tyle tylko, ýe nape¸niony nim balon wznosi
si«, gdy gaz jest podgrzewany, i opada, gdy zostaje och¸odzo-
ny. Zjawisko to mog zredukowa palniki i gorce powietrze.
Aby zbudowa balon
przystosowany do okrýenia
globu, inýynierowie si«gn«li
do jednej z pi«kniejszych kart
imponujcej historii lotnictwa
Phil Scott
BREITLING ORBITER 3 nad Alpami w historycznym locie dooko-
¸a æwiata po starcie z Chteau dÕOex w Szwajcarii 1 marca 1999 roku.
å WIAT N AUKI Luty 2000 35
Balon,
ktry
oblecia¸
æwiat
C
13180015.006.png 13180015.007.png
ãKluczem do d¸ugiego lotu balonu gazowego jest utrzy-
manie sta¸ej temperatury helu w dzieÄ i w nocy Ð mwi Alan
Noble, kierujcy dzia¸em konstrukcji specjalnych w firmie
Cameron Balloons. Ð Problem tkwi w tym, ýe w cigu dnia
s¸oÄce podgrzewa hel, natomiast w nocy ciep¸o jest wypromie-
niowywane w ciemn otch¸aÄ. Zadaniem naszym jest utrzy-
manie moýliwie sta¸ej temperatury.Ó W zastosowanym przez
Camerona tzw. rozwizaniu de Roziera nape¸niony helem
balonet umieszczony jest nad odwrconym stoýkiem powie-
trza ogrzewanego propanem. Aby balon unosi¸ si«, aeronau-
ci podgrzewaj stoýek powietrzny, ktry z kolei oddaje ciep¸o
helowi, powodujc jego rozszerzanie si«. Zewn«trzna pow¸o-
ka balonu sk¸ada si« z dwch warstw, a powietrze znajduj-
ce si« pomi«dzy nimi powoduje zmniejszenie strat ciep¸a
w nocy o 50%. Podczas dnia funkcj« podgrzewania helu przej-
muje s¸oÄce, ale gdyby okaza¸o si«, ýe balon ma tendencj« do
wznoszenia si« na niepoýdan wysokoæ, wwczas zaczyna-
j pracowa nap«dzane bateriami s¸onecznymi wentylatory,
ktre by utrzyma sta¸ temperatur« wewntrz pow¸oki, wt¸o-
cz do niej zimne powietrze. ãSystem ten nazywamy klima-
tyzowanym pomieszczeniem z podwjnymi szybamiÓ Ð m-
wi Noble. Moýna to uzna za sukces techniczny: wi«kszoæ
z wykonanych balonowych lotw d¸ugodystansowych i d¸u-
gotrwa¸ych odby¸a si« na rozierach zbudowanych przez Ca-
merona, w tym rwnieý wyczyn Breitlinga Orbitera 3.
Pod t skomplikowan pow¸ok podwieszono gondol«, kt-
ra zapewnia za¸odze taki sam komfort, jaki maj astronauci w
statkach kosmicznych: pomieszczenia do spania, zapas ýyw-
noæci, toalet« i urzdzenia pozwalajce w miar« normalnie ýy.
Podczas lotu z pr«dkoæci ponad 115 km/godz. wewntrz tzw.
jet-streamu, wiejcego na wysokoæci 6Ð15 tys. m, temperatura
wynosi oko¸o Ð56¡C. W takich warunkach nie zabezpieczony
cz¸owiek moýe przeýy zaledwie kilka minut. W hermetycz-
nej, cylindrycznej gondoli Breitlinga Orbitera 3, zbudowanej
z w¸kien kevlarowych [patrz: NAUKA W ZAPRZ¢GU , åwiat Na-
uki , maj 1997] i w«glowych, majcej d¸ugoæ 5.5 m i ærednic«
2.75 m, utrzymywano ciænienie odpowiadajce wysokoæci
2500 m (prawie takie samo ciænienie panuje w kabinach samo-
lotw pasaýerskich), a uzyskano je bardzo prosto Ð szczelnie
zamykajc w¸azy, gdy balon znajdowa¸ si« na tej w¸aænie wyso-
koæci. Tlen do oddychania aeronauci uzyskiwali ze znajduj-
cych si« w gondoli zbiornikw, a filtry litowe oczyszcza¸y po-
wietrze z wydychanego przez nich dwutlenku w«gla. Gdyby
dosz¸o do niekatastroficznego zmniejszenia ciænienia w kabi-
nie, za¸oga mog¸aby ponownie je wytworzy, wykorzystujc
pok¸adowe rezerwy azotu.
Wyposaýenie kabiny w przyrzdy pok¸adowe ograniczono
do: zdwojonej lotniczej radiostacji VHF i zdwojonego krtkofa-
lowego radia HF w celu utrzymywania ¸cznoæci ze s¸uýbami
kontroli ruchu lotniczego, satelitarnego urzdzenia Inmarsat
C do przekazywania za poærednictwem klawiatury kompu-
terowej tekstowych wiadomoæci do oærodka kierujcego
lotem (ãB¸«dne zrozumienie wiadomoæci pisanej jest
niemoýliweÓ Ð mwi Noble), g¸osowego satelitarne-
go urzdzenia Inmarsat M, trzech odbiornikw GPS
(Global Positioning System Ð Globalnego Systemu
Lokalizacji) sprz«ýonych do celw nawigacji z urz-
dzeniem Inmarsat C, typowych wysokoæciomierzy
BALON
Z HELEM
NAMIOT
POWüOKA
Z MYLARU
BALONET Z HELEM
do wytwarzania si¸y noænej
WEWNTRZ ORBITERA 3: ãRozwizanie de RozieraÓ
zastosowane w tym balonie (z lewej) by¸o doæ skom-
plikowane. Ma¸y, nape¸niony helem balon na szczycie
usztywnia¸ namiot pow¸oki, pomagajc w ten sposb
w izolowaniu wi«kszego balonetu wype¸nionego he-
lem. W gondoli (poniýej) panowa¸y spartaÄskie warun-
ki: cz¸onkowie za¸ogi spali na zmian« na jednoosobo-
wej koi. Zbiorniki z tlenem i azotem umieszczone by¸y
w tyle gondoli, wewntrz ktrej znajdowa¸o si« teý nie-
zb«dne skromne wyposaýenie i urzdzenia radiowe.
Obserwacje zewn«trzne za¸oga prowadzi¸a przez dwie
przezroczyste baÄkowe os¸ony w¸azw.
GORCE POWIETRZE
BAÁKOWA
OSüONA WüAZU
RAMA Z TYTANU
KOJA
ZBIORNIKI
Z TLENEM
I AZOTEM
KABINA
GONDOLA
ZBIORNIKI
Z PALIWEM
(PROPANEM)
BAÁKOWA
OSüONA
WüAZU
36 å WIAT N AUKI Luty 2000
13180015.008.png 13180015.001.png
Wszystko jest wzgl«dne
0
10
20
30
SKALA (METRY)
Pierwszy balon
za¸ogowy na ogrzane
powietrze
listopad 1783
(zbudowany przez
Josepha i
tienneÕa Montgolfierw)
Breitling Orbiter 3
marzec 1999
Balon NASA do lotw ultrad¸ugotrwa¸ych
Przewidywany pierwszy lot w grudniu 2001
Zeppelin NT
wrzesieÄ 1997
Graf Zeppelin
1928
i wariometrw oraz urzdzeÄ kontrolujcych prac« palnikw.
Na zewntrz gondol« otacza¸ podwjny naszyjnik cylindrycz-
nych zbiornikw z propanem.
Szcz«æcie pozostaje jednak najbardziej krytycznym czynni-
kiem sukcesu. Kaýdej minionej zimy (wszystkie prby lotu ba-
lonem wok¸ globu zaczynaj si« w zimie, bo wtedy wiatry ty-
pu jet-stream s najsilniejsze) do startu przygotowywa¸o si«
kilka zespo¸w. Medal za wytrwa¸oæ powinien dosta Ame-
rykanin Steven Fossett. Jego kariera w dziedzinie lotw oko¸o-
ziemskich rozpocz«¸a si« w styczniu 1995 roku, kiedy na zbu-
dowanym u Camerona balonie typu rozier przelecia¸ 9 878 km
z Seulu w Korei do Saskatchewan w Kanadzie, ustanawiajc
absolutny æwiatowy rekord odleg¸oæci przelotu. Na poczt-
ku 1996 roku wystartowa¸ z Po¸udniowej Dakoty, ale wkrtce
ldowa¸, gdy stwierdzi¸, ýe zewn«trzna pow¸oka balonu zaczy-
na si« rwa. W 1997 roku jednoosobowy balon Solo Spirit prze-
nis¸ Fossetta z St. Louis w USA do Indii (16 674 km), gdzie l-
dowa¸ po wyczerpaniu si« paliwa; na pocztku 1998 roku
Amerykanin wykona¸ lot z Missouri do Krasnodaru w Rosji
(11 748 km), gdzie do ldowania zmusi¸y go problemy tech-
niczne. Tego samego roku w sierpniu Fossett prbowa¸ raz jesz-
cze Ð z p¸kuli po¸udniowej Ð ale tym razem jego rozier uleg¸
rozerwaniu w czasie burzy i pilot musia¸ wodowa na oceanie.
Po tym zdarzeniu, w ktrym Fossett straci¸ balon, Richard Bran-
son z przedsi«biorstwa Virgin (w¸adca imperium linii lot-
niczych i sponsor dwch wypraw) zaproponowa¸ mu udzia¸
w locie balonu ICO Global, ktry planowa¸ wyekspediowa
w 1998 roku. Prba ta rwnieý skoÄczy¸a si« niepowodzeniem;
zabrak¸o paliwa i balon ldowa¸ po pokonaniu 21 450 km.
Niewiele mniej uparta za¸oga balonu Breitling Orbiter, do-
wodzona przez Piccarda, wodowa¸a szeæ godzin po starcie
w prbie podj«tej w 1997 roku, kiedy w nast«pstwie obluzo-
wania si« drobnego elementu instalacji gondola zosta¸a zala-
na paliwem. W styczniu 1998 roku Piccard dowodzi¸ balo-
nem Breitling Orbiter 2, ktry po starcie w Szwajcarii dotar¸
aý do Mianmy (Birmy), gdzie ldowa¸ Ð po odmowie ChiÄczy-
kw na wlot balonu w ich przestrzeÄ powietrzn. W ubie-
g¸ym roku, lecc balonem Breitling Orbiter 3, dowdca Piccard
i drugi pilot Jones odnieæli sukces: pogoda, technika i mi«-
dzynarodowa polityka, wszystko sprzyja¸o temu lotowi o d¸u-
goæci 42 714 km ze Szwajcarii do Egiptu, trwajcemu 19 dni,
1 godzin« i 49 minut.
Teraz, kiedy ludzie osign«li ten wymarzony, ostatni cel, cze-
gý moýna jeszcze oczekiwa od rozierw i ich bogatych w¸a-
æcicieli? Noble ma gotow odpowied: ãPlanujemy w nast«p-
nym roku przygotowanie do lotu dooko¸a æwiata za¸ogi kobiecej.
Ponadto Fdration Aronautique Internationale og¸osi¸a, ýe
w roku 2001 zorganizuje balonowe wyæcigi doko¸a æwiata.Ó
Oczywiæcie, pami«tajmy, ýe na poprawienie czeka liczcy juý 38
lat æwiatowy rekord wysokoæci 34 668 m, ustanowiony w 1961
roku przez dwu komandorw marynarki wojennej USA, Mal-
colma Rossa i Victora Prathera.
ãW lotnictwie istniej tylko trzy rekordy absolutne: odle-
g¸oæ, czas lotu i wysokoæ Ð mwi Noble. Ð Moja firma pod-
czas lotu balonem Breitling ustanowi¸a dwa z tych rekordw.
Chcielibyæmy do¸oýy do nich trzeci.Ó
Moýe dokona tego rwnieý kapitan Piccard.
T¸umaczy¸
Ryszard Witkowski
Informacje o autorze
PHIL SCOTT jest niezaleýnym dziennikarzem, cz«sto piszcym
o lotnictwie. Ostatnia jego ksiýka to The Pioneers of Flight: A Docu-
mentary History (Princeton University Press, 1999).
å WIAT N AUKI Luty 2000 37
13180015.002.png 13180015.003.png 13180015.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin