specyfika_diagnozy.pdf

(99 KB) Pobierz
Microsoft Word - specyfika diagnozy dziecka, kontakt z dzieckiem i rodzicami
SPECYFIKA DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ DZIECKA. KONTAKT Z
DZIECKIEMIRODZICAMI.
Treść: Definicja. Cechy specyficzne diagnozy dziecka. Metody diagnozy dziecka. Kontakt z rodzicami
dziecka/nastolatka.Kontaktzdzieckiem.
Dla studentów III roku psychologii dziennej i zaocznej SWPS we Wrocławiu, opracowała mgr Mirosława
Niewiarowska.
Definicja.
Termindiagnozazostałzaczerpniętyzmedycyny(diagnosis–rozpoznanie,zj.greckiego).
W trakcie zajęć będziemy uŜywać następującej definicji diagnozy (na podst.: Bogdanowicz, M.
(1985).Psychologiaklinicznadzieckawwiekuprzedszkolnym.Warszawa:Wyd.SzkolneiPedagogiczne):
Diagnoza jest poznawaniem dziecka (przejawiającego zaburzenia lub bez zaburzeń) i
wyjaśnianiemjegozachowaniawróŜnychsytuacjachŜyciowych.
Sporządzenie diagnozy jest czynnością rozbudowaną w czasie, dlatego lepiej jest mówić
procesiediagnozowania,niŜodiagnozie.
Proces diagnozy moŜna umieszczać w róŜnych kontekstach i róŜnie rozumieć. Istotne jest
jednak wyznaczenie CELU, któremu proces ten ma słuŜyć. Przykładowe cele diagnozy:
psychometryczna (nastawiona na pomiar określonych wskaźników), kliniczna (wskazanie
patomechanizmu analizowanych zaburzeń), nozologiczna (podejście medyczne),
funkcjonalna (opis jednostki jako całości, opisuje i klasyfikuje zaburzenia oraz obszary
stanowiące bazę dla oddziaływań korekcyjnych), psychospołeczna (skupiona na
uwarunkowaniachindywidualnychikontekstowych).
SamopodjęciesięwykonaniadiagnozymoŜezmieniaćstosunekdiagnostydodziecka.Staje
się on jakby bardziej empatyczny, stara się lepiej zrozumieć jego problemy i potrzeby.
Posiadanie wiedzy na temat genezy zaburzeń dziecka sprawić moŜe, Ŝe w diagnoście
kształtuje się większa wyrozumiałość dla pewnych zachowań. Jeśli diagnosta odkryje i
zrozumie mechanizmy odpowiedzialne za określone funkcjonowanie osoby diagnozowanej,
percepcjajegoproblemówzmienisięizaczynaodczuwaćoncierpieniepacjenta,bezradność,
ukryte za fasadą np. nadmiernej uległości, dominacji. Dogłębne i refleksyjne wykonanie
diagnozyjuŜsamowsobiezawieraćmoŜeelementyterapeutyczne.
Za: Dębska U., Komorowska K. (2006). Odpowiedzialnediagnozowanieosóbniepełnosprawnych.Niektóre
dylematypraktyka.Materiałyzkonferencji„Odpowiedzialnośćwobliczuniepełnosprawności”,Wrocław.
Cechyspecyficznediagnozydziecka:
1) brak motywacji u dzieci do poddania się badaniom diagnostycznym (brak uczucia
choroby, świadomości symptomów patologicznych, potrzeby leczenia się i zmiany
zachowania),
2) niski stopień trafności diagnozy, zmniejszający się wraz z wiekiem dziecka (objawy
ulegajązmianiewrazzwiekiem,sąsilnieuzaleŜnioneodaktualnejsytuacjiŜyciowej
dziecka, trudne do odróŜnienia od reakcji na sytuację trudną, która ma charakter
przystosowawczyiprzejściowy),
3) koniecznośćformułowania„diagnozyrozszerzonej”,obejmującejdzieckowrazzjego
rodziną,
1
8198771.003.png
4) potrzeba ujęcia diagnozy jako procesu (diagnoza w wielu wypadkach powinna być
efektem wielokrotnych, odległych w czasie kontaktów z dzieckiem, np. w poradni,
przedszkolu),
5) klinicznoontogenetyczny charakter diagnozy (ocena nie tylko aktualnego rozwoju
dziecka,aleidotychczasowegoprzebiegurozwojupsychoruchowego),
6) diagnoza całościowa (często potrzebna jest wszechstronna ocena psychofizycznego
rozwoju dziecka, dokonywana przez zespół specjalistów róŜnych dziedzin:
psychologa,psychiatrę,neurologadziecięcego,pediatrę,logopedę,pedagogaiin.),
7) diagnoza negatywna (diagnoza zaburzeń) musi być uzupełniona tzw. diagnozą
pozytywną (pozytywne cechy dziecka i jego środowiska, które dają podstawę do
określenia prognozy co do dalszego rozwoju dziecka i kierunku postępowania
terapeutycznego,
8) diagnoza będąca efektem badania psychologicznego powinna być weryfikowana w
tokuewentualnejterapii,formułowanaostroŜnieiwielokrotniesprawdzana,
9) w diagnozowaniu dzieci uŜywa się metod specyficznych, które uwzględniają cechy
ich osobowości, tj. niski poziom samoświadomości, niemoŜność (czasem
niestosowność)uświadamianiadzieckujegozaburzeń,brakmoŜliwościretrospekcjiw
traumatyzująceprzeŜycia,słabystopieńrozwojumowy.
Metodydiagnostycznewpsychologiidziecka.
WewszystkichdziałachpsychologiistosowanejwyróŜniasię:
metodykliniczne(obserwacja,wywiad,rozmowa,analizawytworów),
metodyeksperymentalne(eksperyment,testy).
WpracydiagnostycznejzdziećmiwykorzystujesięjerównieŜ.
Kontaktzrodzicamidziecka/nastolatka.
Dla wielu rodziców konieczność poszukiwania pomocy u specjalisty stanowi potwierdzenie
braku kompetencji w pełnieniu ich funkcji rodzicielskich. Rodzice mogą rywalizować z
psychologiem/terapeutąouwagędzieckalubzazdrościćpsychicznejbliskości.Czasemniesą
w stanie tolerować sukcesu tam, gdzie oni ponieśli klęskę lub wcale nie chcą, by sytuacja
uległa poprawie (nieświadomy brak motywacji do zmiany). Dotyczy to szczególnie sytuacji
terapeutycznej,doktórejwstępembywadiagnozapsychologiczna.WaŜnejestto,abyrodzice
nieczulisięoskarŜaniza„spowodowanie”problemówdzieckapoprzezwłasneproblemyczy
konflikty.KwestiatawymagaszczególnejwraŜliwościpsychologa/terapeuty.
Więcejnatentematw:Schier,K.(2000).PrzeciwprzeniesieniewterapiipsychoanalitycznejdzieciimłodzieŜy.
NowinyPsychologiczne,4,s.6369.
To,comówiąrodziceinauczyciele,czasamiodnosisiębardziejdoichwłasnychproblemów
wsytuacjikontaktuzdzieckiemniŜdoproblemówdziecka.Stądczasamimamydoczynienia
raczej z emocjonalnymi kłopotami rodziców i zawodowymi trudnościami nauczycieli niŜ z
patologią dziecka czy ucznia. Zjawisko to jest częste i stanowi jedną z przyczyn trudności
współpracy szkół z placówkami psychologiczno–pedagogicznymi oraz psychologa z
rodzicamidziecka.
Na podst.: Klimasiński K. (2000). Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej. Kraków: Wyd.
UniwersytetuJagiellońskiego,s.117.
2
8198771.004.png
Kontaktzdzieckiem.
Staramy sięzawszestworzyćatmosferęsprzyjającąbadaniu,abydzieckoniezdawałosobie
sprawy,Ŝejestbadane,azadaniatestowetraktowałojakozabawę.
Nie naleŜy się spieszyć z trudnymi tematami, jednocześnie nie naleŜy robić z wywiadu i
badaniajedyniezabawyiwogóleunikaćtrudnychspraw.
Dzieci w wieku powyŜej 5 lat: w rozmowie moŜna pytać wprost o sprawy dotyczące
badanegozagadnienia,problemu.Pomocnemogąbyćrysunkiwykonaneprzezdziecko.
Dzieci w wieku poniŜej 5 lat: naleŜy obserwować zabawę, brać w niej udział, rozmawiać,
zadawaćniewielebezpośrednichpytań.
Za:Goodman,R.,Scott,S.(2000).PsychiatriadzieciimłodzieŜy.Wrocław:WydawnictwoMedyczneUrban&
Partner,s.16.
Kontaktpsychologazpacjentem/klientem
Na podst.: Zalewska, M. (1998). Dziecko w autoportrecie z zamalowaną twarzą. Psychiczne mechanizmy
rozwojutoŜsamościdzieckagłuchegoidzieckazopóźnionymrozwojemmowy.Wyd.J.Santorski&CO(s.159
228okontakcie,rozmowieiobserwacji).
Kontaktniedyrektywny
Kontaktdyrektywny
Z
dzieckiem
1.Dzieckowybierazabawkęlub
formęaktywności.
Psychologoferujedzieckusiebie–
napoziomiebehawioralnymjestto
pokazywaniedzieckujegosamego
(miny,którąrobi,jegociała,jego
ubranka).
„Pokazywanie”dzieckujego
aktywnościpolegana
werbalizowaniuwmyślachlubna
głosobserwowanychaktywności.
MoŜetobyćtrudne,bomamy
zwyczajoferowaćsiebiepoprzez
zaoferowanieczegośnaszym
gościom.
2.Utrzymywanietakiegodystansu
fizycznego,któryumoŜliwia
zachowaniewłasnychgranic„ja”
(niezabliskoiniezadaleko).
Dorosływybieradzieckuzabawkęlub
formęaktywności,np.pokazuje
zabawkiipyta„coto?”.Proponuje
rysowanieiwskazujetematrysunkunp.
„narysujrodzinę”,itp.
Z rodzicem
dziecka
Dorosły(rodzic)wybieratemat
rozmowy.
Psychologzbierawywiadzadając
pytania,prosiowypełnienie
kwestionariusza,robitest,itp.
3
8198771.005.png 8198771.006.png 8198771.001.png 8198771.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin