PROGRAM DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCHDO USPRAWNIANIA NARZĄDÓW MOWY DZIECKA 5-6 LETNIEGO
Poprawne mówienie ma duże znaczenie w życiu dziecka oraz w przygotowaniu go do szkoły. Błędna wymowa może pogarszać jego samopoczucie wśród rówieśników, utrudniać nawiązywanie kontaktów z otoczeniem, powodować nieśmiałość, a nawet przyczynić się do pojawienia niepowodzeń w nauce czytania i pisania. Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek jest przede wszystkim sprawne działanie narządów mowy i prawidłowe posługiwanie się oddechem.Program działań doskonalących prawidłową wymowę obejmuje:
· ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
· ćwiczenia oddechowe
· ćwiczenia słuchowe
· ćwiczenia ortofoniczneĆwiczenia narządów artykulacyjnych mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy.Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, a także zapobieganie arytmi oddechowej i mówieniu na wdechu. Prawidłowy oddech steruje rytmem i strukturą naszej mowy sprawiając, że staje się płynna i zrozumiała.Ćwiczenia słuchowe rozwijają percepcję słuchową. Wiążą się ściśle z mową, obejmują wyróżnianie wyrazów w zdaniu, sylab i głosek w wyrazach, dotyczą więc słuchu fonematycznego. Stanowią przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania.Ćwiczenia ortofoniczne zajmują bardzo ważne miejsce w pracy nad prawidłową mową i wymową dzieci. Pozwalają zapobiegać wadom wymowy, korygują błędy już powstałe, sprzyjają kształtowaniu poprawnej i wyraźnej mowy, zrozumiałej dla otoczenia.Zestaw zabaw logopedycznych do ćwiczeń w domu.Ćwiczenia języka:
· "Pychotka" - oblizywanie warg posmarowanych smakołykiem (usta szeroko otwarte). Oblizywanie zębów (ruch okrężny).
· "Wahadełko" - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów.
· "Cukierek" - udawanie ssania cukierka.
· "Pyszczek" - otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia.
· "Ślimaczek" - wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej (usta szeroko otwarte).
· "Koci grzbiet" - czubek języka opieramy o dolne zęby i unosimy środkową część języka do podniebienia.
· "Wesoła piosenka" - wymawianie sylab: la la la, lo lo lo, le le le .
· "Rurka" - zwijanie bocznych krawędzi języka do wewnątrz i dmuchanie przez "rurkę".
· Kierowanie języka w kąciki ust (w prawo, w lewo) i do warg (do góry, na dół).
· "Liczenie zębów" - dotykanie czubkiem języka po kolei górnych i dolnych zębów (buzia szeroko otwarta).
· "Masaż" - wysuwanie i cofanie języka przez zwarte zęby (język przeciska się między nimi - masuje zęby).
· Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia.
· "Wędrowniczek" - przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych.
· Mlaskanie czubkiem języka, środkiem języka. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.Ćwiczenia warg:
· Szerokie otwieranie i zamykanie ust.
· Wysuwanie warg do przodu (samogłoska u), rozchylanie warg (samogłoska e).
· Przesadne wymawianie samogłosek.
· "Całuski" - przesyłanie buziaczków.
· Trzymanie ołówka między nosem a wargą górną.
· "Grzebyk" - czesanie dolnymi zębami wargi górnej i górnymi zębami wargi dolnej.
· "Balonik" - nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza.
· Układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną.
· Zasłanianie dolną wargą dolnych zębów i górną górnych zębów.
· "Masaż" - nagryzanie górnymi zębami na dolną wargę i dolnymi na górną (masaż warg zębami).
· Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu; gwizdanie, parskanie, cmokanie.
· Wymawianie samogłosek: iii - uuu, aaa - ooo.Zabawy usprawniające podniebienie:
· "Gulgotanie" - płukanie gardła ciepłą wodą.
· "Siłacz" - przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza).
· "Dzióbek" - wciąganie policzków.Ćwiczenia oddechowe:
· Dmuchanie na wiatraczek.
· Zdmuchiwanie świecy z coraz większej odległości.
· Puszczanie baniek mydlanych.
· Poruszanie wydmuchiwanym powietrzem lekkich przedmiotów (piórko, watka, listek...).
· Wymawianie na wydechu samogłosek (jak najdłużej).
· "Mróz" - chuchanie na zmarznięte dłonie.
· "Chłodzenie zupy" - dmuchanie na gorącą zupę.
· "Balonik" - naśladowanie nadmuchiwania balona.
· "Pęknięty balon" - wypuszczanie powietrza z ust (długie sss).
· "Gwizdek" - gwizdanie na jednym wydechu.
· "Śpiewak" - śpiewanie na jednym wydechu samogłosek, spółgłosek: s, z, sz, ż, w, f oraz sylab: ma, me, mo, mu, my, na, no, nu, ni, ny (cicho, głośno, nisko, wysoko).
· "Spacer po łące" - podchodzenie do kwiatków i wąchanie ich.
· "Śpiące lale" - oddychanie nosem (wdech i wydech nosem). Lale budzą się i ziewają (wdech i wydech ustami).
· "Zbieranie jagód" - przenoszenie papierowych jagód za pomocą słomki do koszyka (wdech przez słomkę, co powoduje zassanie się papierka do słomki, następnie wydech, co powoduje jego opuszczenie).
· "Wietrzyk" - dmuchanie na własną grzywkę.
· "Czarodziejski obrazek" - dmuchanie przez słomkę na kroplę tuszu umieszczoną na kartce papieru.
· "Żabki" - dmuchanie na papierowe żabki, aby wskoczyły do stawu.
· "Dmuchawce" - dmuchanie na papierowe zabawki umieszczone na nitce.
· " Wyliczanka" - liczenie na jednym wydechu.Ćwiczenia na rozruszanie przepony:Śmiech - wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
· staruszki - he, he, he
· kobiety - ha, ha ha (wysoki)
· mężczyzny - ho, ho, ho (niski)
· dziewczynki - hi, hi, hi (piskliwy)
· chłopca - ha, ha, ha (wesoły, hałaśliwy).Zabawy słuchowe:
· "Co słyszę" - rozpoznawanie odgłosów z otoczenia, np. z ulicy, sąsiedniego pokoju.
· Uderzamy drewnianą pałeczką np. w szkło, żelazo, kamień, drewno. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie w jaki przedmiot stukamy.
· "Co się toczy?" - toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka itp. Dziecko odgaduje, co toczymy.
· Rozpoznawanie różnych rzeczy w zamkniętym pudełku przez potrząsanie pudełkiem (groch, kamyki, gwoździe, guziki, cukier, kasza itp.)
· "Co ja robię?" - uderzanie o siebie: klockami, łyżeczkami, kamykami, łyżeczką w pustą szklankę; klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru.
· "Jaki to instrument?" - dziecko rozpoznaje efekty akustyczne wydawane przez instrumenty.
· "Kto mnie woła?" - rozpoznawanie głosu mamy, taty, babci...
· Klaskanie w ręce - dziecko pokazuje na palcach ile było klaśnięć lub robi tyle kroków do przodu.
· Wyklaskiwanie rytmu piosenek, wierszyków.
· Rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów, urządzeń itp.
· "Zabawa w chowanego" - szukanie ukrytego zegarka, dzwoniącego budzika, grającego radia itp.
· "Co słyszysz?" - wyróżnianie głosek i sylab na początku wyrazów (w nagłosie).
· "Co powiedziałam?" - odgadywanie słów wypowiadanych głoskami i sylabami, np. o-s-a (osa), d-o-m-e-k (domek), te-le-fon (telefon).
· "Zabawa w wyrazy" - mówienie wyrazów na daną głoskę, sylabę; np. o - oko, obraz, ba - balon, banan
· "Poszukaj obrazka" - wyszukiwanie obrazka na daną głoskę, sylabę.
· Układanie wyrazów z liter alfabetu ruchomego.
· Ile wyrazów w zdaniu; ile sylab w wyrazach; ile głosek w wyrazach - tyle razy dziecko klaszcze, podskakuje itp.
· "Czy dobrze powiedziałam?" - dziecko ma określić, kiedy mówimy dobrze, a kiedy źle np.: sanki - szanki; rak - lak; kawa - tawaZabawy ortofoniczne:1. "Wiosna budzi owady"pszczoły - zzz ... zzz ... zzz ...muchy - bzzz ... bzzz ... bzzz ...komary - sss ... sss ... sss ...pasikoniki - pst ... pst ... pst ...chrabąszcze - żżż ... żżż ... żżż ...2. "Pociąg"sz - sz - sz /sz - sz - sz /sz - sz -sz sz - sz / sz - sz / sz - sz3. "Rolnicy odstawiają ziemniaki do punktu skupu"ładują na wóz (bach, bach, bach)konie ruszają (wio, wio, wio)pełne wozy ciężko jadą (tur, tur, tur)konie zatrzymują się (stop, stop, stop)zrzucają ziemniaki (szszu, szszu, szszu)konie ruszają (wio, wio, wio)puste wozy lekko jadą (der, der, der)konie zatrzymują się (pyr, pyr, pyr)4. Sposób poruszania się zwierząt, odgłosy wydawane przez zwierzętamiś - człap, człap, człapwąż - szur, szur, szurzając - kic, kic, kickrólik - hop, hop, hopżaby - ru, ru, ru.......re, re, reptaki - czyr, czyr, czyrsowa - hu, hu, hukaczka - kwa, kwa, kwaowca - meee, meee, meeekrowa - muuu, muuu, muuu5. "Co robi moja ręka?"Głaszcze miękko, tak, tak, tak.Puka - puk, puk, puk.Drapie - drap, drap, drap.Szczypie - aj, aj, aj.Tańczy - hop, hop, hop.Klaszcze - brawo! Klap, klap, klap.Dobranoc - pa, pa, pa.6. "Zegary"budzik - tik-tak, tik- tak, tik- tak, drrr..., drrr...zegar z wahadłem - bim- bam, bim- bam, bim- bam...zegar z kukułką - ku-ku, ku-ku, ku-ku...7. Nieocenione w nauce prawidłowej wymowy są rymowanki, proste wierszyki i wyliczanki:Buzia robi: am, am, amoczy patrzą tu i tam.Tutaj swoje uszy mam,a na nosie sobie gram.Tup, tup, tupkysz, kysz, kyszczy to żabaczy to mysz.Czary mary, czary mary,mam niebieskie okulary.Okulary mi się zbiły,wszystkie czary się skończyły.Do re mi mi mimały ptaszek śpi,mi re do do dokotek szuka go.Wujek Franek, ciotka Laurazobaczyli dinozaura.Jak podnieśli krzyk,to dinozaur znikł.Tańczy małpa na drucie,ma czerwone papuciei zieloną sukienkęz małpiszonem pod rękę.LITERATURA:1. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielecka Oficyna Wydawnicza "MAC", Kielce 19962. Diener K., Profilaktyka zaburzeń mowy, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 19993. Demelowa G., Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 19824. Demelowa G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP 19805. Kozłowska K., Wady wymowy możemy usunąć, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 19986. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1992
Strona główna >> Angielski do nauki >> Wierszyki logopedyczne
BĄK
Spadł bąk na strąk
a strąk na pąk
Pękł pąk, pękł strąk
a bąk się zląkł.
BYCZKI
W trzęsawisku trzeszczą trzciny
trzmiel trze w Trzciance trzy trzmieliny
a trzy byczki znad Trzebyczki
z trzaskiem trzepią trzy trzewiczki
BZYK
Bzyczy bzyk znad Bzury zbzikowane bzdury,
bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy
i nad Bzurą w bzach bajdurzy,
bzyczy bzdury, bzdurnie bzyka,
bo zbzikował i ma bzika!
CHRZĄSZCZ
Trzynastego, w Szczebrzeszynie
chrząszcz się zaczął tarzać w trzcinie.
Wszczęli wrzask Szczebrzeszynianie:
- Cóż ma znaczyć to tarzanie?!
Wezwać trzeba by lekarza,
zamiast brzmieć, ten chrząszcz się tarza!
Wszak Szczebrzeszyn z tego słynie
że w nim zawsze chrząszcz brzmi w trzcinie!
A chrząszcz odrzekł niezmieszany:
- Przyszedł wreszcie czas na zmiany!
Drzewiej chrząszcze w trzcinie brzmiały,
teraz będą się tarzały.
CIETRZEW
Trzódka piegży drży na wietrze,
chrzęszczą w zbożu skrzydła chrząszczy,
wrzeszczy w deszczu cietrze w swetrze
drepcząc w kółko pośród gąszczy
CZYŻYK
Czesał czyżyk czarny koczek,
czyszcząc w koczku każdy loczek,
po czym przykrył koczek toczkiem,
lecz część loczków wyszła boczkiem
DZIĘCIOŁ
Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął.
JAMNIK
W grząskich trzcinach i szuwarach kroczy jamnik w szarawarach,
szarpie kłącza oczeretu i przytracza do beretu,
ważkom pęki skrzypu wręcza, traszkom suchych trzcin naręcza,
a gdy zmierzchać się zaczyna z jaszczurkami sprzeczkę wszczyna,
po czym znika w oczerecie w szarawarach i berecie....
KRÓLIK
Kurkiem kranu kręci kruk,
kroplą tranu budząc bruk,
a przy kranie, robiąc pranie,
królik gra na fortepianie
KRUK
Za parkanem wśród kur na podwórku
kroczył kruk w purpurowym kapturku,
raptem strasznie zakrakał i zrobiła się draka,
bo mu kura ukradła robaka.
MUSZKA
Mała muszka spod Łopuszki chciała mieć różowe nóżki
różdżką nóżki czarowała, lecz wciąż nóżki czarne miała.
- Po cóż czary, moja muszko? Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!
Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki!
PCHŁA
Na peronie w Poroninie pchła pląsała po pianinie.
Przytupnęła, podskoczyła i pianino przewróciła.
TRZNADEL
W krzakach rzekł do trznadla trznadel:
- Możesz mi pożyczyć szpadel?
Muszę nim przetrzebić chaszcze,
bo w nich straszą straszne paszcze.
Odrzekł na to drugi trznadel:
- Niepotrzebny, trznadlu, szpadel!
Gdy wytrzeszczysz oczy w chaszczach,
z krzykiem pierzchnie każda, paszcza!
ŻABA
Warzy żaba smar,
pełen smaru gar,
z wnętrza gara bucha para,
z pieca bucha żar,
smar jest w garze,
gar na żarze,
wrze na żarze smar
kasiakan88