Kwestionariusz Autopercepcji Wychowawcy
A. Gurycka
Natalia
(tu wpisz imię dziecka, sprawiającego problemy wychowawcze)
Pamiętaj !
Każdorazowo wpisuj to samo imię , gdy napotkasz wielokropek .
1.Gdy stawiasz wymagania wobec Natalii , jaki stopień szczegółowości ( dokładności) uważasz za właściwy ? W odpowiednim miejscu skali zakreśl na czerwono bądź podkreśl:
bardzo 1 2 3 4 5 6 7 bardzo
szczegółowo ________________________________ ogólnie
określone wymagania określone
2. Gdy sprawdzasz (kontrolujesz) spełnianie przez Natalię wymagań, jaki stopień szczegółowości uważasz za właściwy?
szczegółowa ________________________________ ogólnikowa
kontrola
3. Czy przy ocenie wykonania zadania przez Natalię formułujesz więcej ocen pozytywnych, czy więcej negatywnych?
Więcej 1 2 3 4 5 6 7 więcej
pozytywnych ________________________________ negatywnych
oceny
4. Jak silnie podkreślasz swoje wymagania i zapowiedź kary, by Natalii Był(a) posłyszny (a) ?
________________________________
silnie wymagania słabo
5. Czy zdarza Ci się mieć poczucie, że coś Ci grozi ze strony Natalii, że przeszkadza Ci on(a) w realizacji Twoich potrzeb, chęci, zamierzeń ?
bardzo 1 2 3 4 5 6 7
________________________________ nigdy
często poczucie zagrożenia
1
6. Czy jesteś zmuszony (a) wobec Natalii wykazywać swoją siłę, przewagę ?
nigdy 1 2 3 4 5 6 7 często
________________________________ przewaga
7. Jeżeli Natalia wyprowadza Cię z równowagi, to najskuteczniejsze jest (podkreśl wszystkie właściwe) , przy:
j ) wpisz inne lepsze rozwiązanie.
a) nakrzyczeć
b) ironizować
c) dać klapsa
d) obrazić
e) lekceważyć
f) wytargać za ucho
g) popukać się w głowę
h) popchnąć
i) zwymyślać
j) odejść i uspokoić się
8. Czy w toku wychowania Natalii jest dużo takich spraw, które wymagają tzw. silnej ręki, aby wywołać w nim (niej) lęk przed karą i nieposłuszeństwem ?
bardzo 1 2 3 4 5 6 7 nie ma
Sprawy
9. Czy Natalia wykonuje dużo czynności zbędnych, według ciebie niepotrzebnych?
Bardzo 1 2 3 4 5 6 7 nie wykonuje
dużo ________________________________ w ogóle takich czynności czynności zbędne
10. Jeżeli uważasz, że Natalia wykonuje czynności zbędne, to wymień kilka z nich :
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11. Jak się zachowujesz wtedy, gdy Natalia wykonuje czynności według Ciebie zbędne (podkreśl twoje zachowanie w takich sytuacjach – możesz podkreślić kilka lub przy literze h ) wpisać takie zachowanie, którego tu nie wymieniono).
a) zabraniasz; karzesz
b) przerywasz mu(jej) tę czynność
c) krytykujesz; dajesz inne zadanie
d) tłumaczysz, że to nie ma sensu; zwracasz jego ( jej uwagę w innym kierunku
e) pokazujesz, jak to lepiej zrobić
f) zachęcasz, aby kontynuował(a) to co robi
g) nie przeszkadzasz, starasz się zrozumieć
h) ……………………………………………………
12. Czy pozostawiasz Natalii dużo czasu na takie działanie, które podejmuje lub może podjąć z własnej inicjatywy?
bardzo 1 2 3 4 5 6 7 bardzo mało
dużo ________________________________
czas
13. Co jest korzystniejsze dla rozwoju Natalii. wówczas, gdy nie można tego z sobą pogodzić:
a) gdy realizuje on (ona) zadanie, które Ty mu (jej) polecasz wykonać
b) gdy realizuje zadanie, które podejmuje z własnej inicjatywy
zdecydowanie 1 2 3 4 5 6 7 zdecydowanie
moje polecenie ________________________________ pomysły dziecka
rozwój
14. Czy wolisz w kontakcie z Natalią utrzymywać dystans, czy bliskość? Zaznacz na skali .
Raczej dystans 1 2 3 4 5 6 7 raczej bliskość
Kontakty
15. Czy cieszysz się i martwisz razem z Natalią Jego (jej) sprawami ?
zawsze 1 2 3 4 5 6 7 nigdy
16. Czy Natalia powinien(nna) dawać sobie radę ze swoimi sprawami sam(a), czy też ma prawo oczekiwać Twojej pomocy?
Powinien(a) zawsze 1 2 3 4 5 6 7 ma prawo zawsze
Radzić sobie sam(a) ____________________________ oczekiwać mojej
pomocy
17. Czy kierujesz się tym, czego Natalia oczekuje od Ciebie w różnych sytuacjach życiowych?
Zawsze 1 2 3 4 5 6 7 nigdy
18. Czy jako człowiekowi dorosłemu i dojrzałemu więcej Ci wolno niż Natalii we wzajemnych kontaktach, gdy jesteś jego(jej) wychowawcą ?
Zdecydowanie 1 2 3 4 5 6 7 zdecydowanie
Tak nie
19. Czy słabościom i niedostatkom Natalii przeciwstawiasz swoje walory, osiągnięcia, doświadczenia, aby dać mu (jej) przykład , że można być lepszym, niż on(a) jest?
Bardzo często 1 2 3 4 5 6 7 nigdy
20. Czy tłumaczysz (uzasadniasz) Natalia Twoje zakazy i nakazy swoim zmęczeniem, smutkiem, złym samopoczuciem i kłopotami?
21. Czy okazujesz Natalii, że się na niego (nią) obraziłeś?
22. W wychowaniu Natalia.jest wiele spraw, wobec których jesteś bezradny:
...
pedagogika.logopedia