DYSLEKSJA
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:
* dysleksja - trudności w czytaniu (zaburzenia tempa i techniki czytania, oraz stopnia rozumienia treści)
* dysortografia - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni)
* dysgrafia - niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, nierówne litery w wyrazach)
PRZYCZYNY DYSLEKSJI
* genetyczna - przyczyną zaburzeń i podłożem trudności w czytaniu i pisaniu są geny przekazywane z pokolenia na pokolenie,
* opóźnionego dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego - zaburzenia dyslektyczne są związane ze spowolnieniem dojrzewania układu ośrodkowego układu nerwowego, spowodowane przez takie czynniki jak geny, hormony,
* organiczna - przyczyną są mikrouszkodzenia tych okolic mózgu, które szczególnie uczestniczą w procesie czytania i pisania; związane jest to ze szkodliwymi czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi oddziałującymi na ośrodkowy układ nerwowy w okresie okołoporodowym,
* hormonalna - niedokształcenie struktury niektórych okolic kory mózgowej i nieprawidłowy model rozwoju mózgu, tzn. zablokowanie rozwoju lewej półkuli mózgowej, czyli tej, która jest związana z mową,
* psychogenna - zaburzenia emocjonalne spowodowane przez urazy psychiczne i stres.
OBJAWY „RYZYKA DYSLEKSJI”
WIEK PRZEDSZKOLNY ( 3 – 5 lat )
* opóźniony rozwój mowy,
* słabe umiejętności językowe,: trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem nazw, budowaniem wypowiedzi,
* opóźniony rozwój ruchowy,
* mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania czy zabaw ruchowych.
KLASA „0” ( 6 – 7 lat )
* wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,
* trudności z zapamiętaniem wiersza czy piosenki,
* trudności z różnicowaniem podobnych głosek (zaburzenia słuchu fonemowego) oraz z wydzielaniem z wyrazów sylab i głosek i ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej),
* niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków,
* niechęć do układanek,
* oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, trudności z używaniem określeń: prawo – lewo, nad - pod itp.,
* trudności w nauce czytania
OBJAWY DYSLEKSJI
W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:
* ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach
* niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych
motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk - zauważamy, że dziecko:
* nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem, jedzeniem (nożem i widelcem)
koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:
* trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem
* niechęcią do rysowania i pisania
* poprzez sposób trzymania ołówka, długopisu - dziecko zbyt mocnotrzyma ołówek, długopis, przez co ręka szybko się męczy
* trudnościami z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych
* poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania - dziecko "brzydko"rysuje i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, zagina "ośle uszy" na rogach kartek zeszytu, pisze wolno)
funkcje wzrokowe - objawy zaburzeń to:
* trudności z wyróżnianiem elementów z całości i (lub) z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki
* trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki
* trudności z odróżnianiem kształtów podobnych liter, np. m-n, l-t-ł lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni, np. p-g-d-b
funkcje językowe -objawy zaburzeń to:
* wadliwa wymowa
* przekręcanie złożonych wyrazów - przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza
* używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym:trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz, na zewnątrz
* trudności z pamięcią fonoligiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczącezapamiętywania:
- sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku,
- nazw kolejnych posiłków,
- sekwencji czasowej: wczoraj-dziś-jutro
- sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych,
- wierszy, piosenek,
- więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie
* trudności z szybkim wymienianiem nazw, np. wszystkich znanych owoców,
* szeregu słów
* trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr
* trudności w nauce tabliczki mnożenia
lateralizacja - utrzymywanie się oburęczności
orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - przejawy zaburzeń to:
* trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określania ich terminami: prawe - lewe, np. odróżnianiem prawej i lewej ręki, strony ciała
* trudności z określaniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, zaś drzwi na lewo
* pisanie liter i cyfr zwierciadlane
czytanie - nasilone trudności w czytaniu można dostrzec, jeżeli dziecko:
* bardzo wolno czyta - prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów
* bardzo szybko czyta, lecz popełnia błędy - wynikają one z tego, że dzieckodomyśla się treści na podstawie kontekstu: (pomijanie wyrazów lub ich dodawanie, zniekształcanie i odczytywanie innych podobnych słów),
* często gubi miejsce, w którym czyta,
* ma trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i łączeniu zgłosek w wyrazy we właściwym porządku,
* przestawia litery w wyrazie, co zmienia jego sens: np. on - no, od - do,
* ma trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu,
* niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst.
pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni objawiają się:
* myleniem liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie, np. głoski: z-s, w-f, d-t, k-g ( np. rów-róf )
* trudnościami w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących,
np.: bąk - pąk,
* trudnościami z zapisywaniem zmiękczeń, myleniem głosek i-j, głosek nosowych ą-om, ę-en,
* opuszczaniem, dodawaniem, przestawianiem, podwajaniem liter i sylab,
* nasilonymi trudnościami podczas pisania ze słuchu,
* myleniem liter podczas pisania,
* zapisywaniem wyrazów na różne sposoby, np.: szyja, szja, szyia,
* słabym poziomem prac pisemnych w porównaniu z odpowiedziami ustnymi,
* niskim poziomie graficznym i estetycznym prac pisemnych: (liczne przekreślenia, kilkakrotne próby zapisania wyrazu),
* trudnościami w różnicowaniu liter: b - p, d - b, p - g, n - u,
* niewłaściwym...
pedagogika.logopedia