historia sztuki 5.11.2010.txt

(4 KB) Pobierz
	KULTURA RZYMSKA

- kultura rzymska była mocno zwišzana z kulturš etruskš i wpływami greckimi
- rzymianie bazowali na umiejętnociach Etrusków, udoskonalili ich wynalazki
- zaprawa murarska
- podstawowym el. konstrukcyjnym stał się mur
- stosowanie łuków (arkad)
- sklepienia
- po chuj mi nazwy wzgórz rzymskich?
- nieregularny układ budynków
- akwedukty
- kultura zdecydowanie miejska

	-> styl toskański 
		- widać wpływy doryckie 
		- mało ozdób
		- gładkie kolumny

	-> styl kompozytowy
		- nałożenie na siebie kapiteli jońskich i korynckich
		- gładka, nieżłobkowana kolumna

- łanie
- termy
- wištynie

	@ wištynia Wespy - wpływ grecki
		- zbudowana na planie koła
		- wejcie z jednej tylko strony
		- zbudowana na cokole

	@ wpływy etruskie - bardziej charakterystyczne dla Rzymu
		- na planie prostokšta
		- na cokole
		- głęboki przedsionek, na którym odczytywano wróżby
		- elementy architektury greckiej wprowadzone tylko jako dekoracja
		- dach z belkowaniem
		- inskrypcje we fryzie

	@ Panteon
		- wištynia powięcona wszystkim bogom
		- głęboki portyk przed nawš
		- nawa w ksztacie koła
		- nawa przeznaczona dla wszsytkich bóstw rzymskich
		- krycie kopułš
		- inskrypcja -> okrela relacje władz i funkcje sztuki w Rzymie
		- wnęki w różnych kształtach
		- opisany na kuli
		- jedynym ródłem wiatła jest okulus - dziura na szczycie kopuły
		- przeniesienie ciężaru kopuły - oznaka biegłoci twórczej inżynierów Rzymskich
		- najwyższa warstwa zbudowana z cegły i pumeksu,niższe warstwy z cięższych materiałów
		- z jednej strony masywne ciany, z drugiej równomierne rozprowadzenie sił
		- kasetony na kopule nie tylko były ozdobš, ale też pomagały rozkładać jej ciężar

- rozkład sił -> różnica między kolumnami, a łukiem, ale my nie na budownictwie...
- Panteon przetrwał tylko dlatego, że został przemieniony w kociół chrzecijański
- budynki służšce masowej rozrywce 
	- "Cyrki" - przeznaczone do wycigów
		-> mury oporowe
	- amfiteatry - organizacja widowisk, walk, igrzysk
		# Koloseum
			-> mur oporowy, na którym się opierały całe trybuny
			-> arkadowe przejcia
			-> kolumny między arkadami sš elementem czysto dekoracyjnym
			-> duży rozstaw podpór - cecha bardzo ceniona
			-> dšżenie do pokazania logiki konstrukcji:
				* na dole kolumny doryckie
				* wyżej kolumny jońskie
				* najwyżej kolumny korynckie
				* zachowanie proporcji
	- teatry - wystawianie sZtuk
			-> poprzedzone portykami
			-> widownia na planie półkola ze scenš zamykajšcš obiekt
			-> ciana zamykajšca scenę pełniła także funkcję dekoracji
				# rodkowymi drzwiami wchodzili główni bohaterowie
				# drzwi boczne ukazywały tło
	@@@ PRZYKRO MI ALE TUTAJ INFORMACJE SĽ MOCNO OKROJONE, BO SIĘ NA CHWILE WYŁĽCZYŁEM @@@
- fora 
	-> place, pełnišce funkcje rekreacyjne 
	-> spotkania, handel
	-> sławienie władcy
	-> plan prostokšta
	-> ozdobne kolumny
		& ornament
- bazylika
	@@@ NO TUTAJ JUŻ NOTUJĘ NORMALNIE @@@
- relief historyczny - najważniejsze sceny historyczne, poza tym uczestnicy i sceneria
- łuki triumfalne
	+ porednie między rzebš, a architekturš
	+ stawiane ku czci zwycięstwa
	+ nie pełnišce żadnej funkcji praktycznej
	+ konstrukcja filarów służyła podtrzymaniu attyki
	+ płaskorzeby na podstawie
	+ wznoszone nie tylko w samym Rzymie, ale też w podbitych miastach
- Arapacis - ołtarz pokoju
	[] wzniesiony przez Cesarza Augusta na znak zakończenia wojny
	[] ołtarz otoczony murem pokrytym dekoracjami
	[] dekoracje sławiły rodzinę Cesarza
	[] kurwa. nie mam siły.
	[] wprowadzanie boskiego kultu cesarza
	[] wpływy fryzu z Partenonu
	[] wprowadzenie zróżnicowania, ale też większej statycznoci
	[] personifikacja obfitoci
	[] pomnik Cesarza odwołujšcy się do "Doryforosa" dšżšcy do pokazania wielkoci wodza
		$ na pancerzu sceny z podbicia Włoch
- posšg konny Marka Aureliusza
	@ wywyższenie wodza przez umieszczenie go na koniu
- grobowce
	& kult zmarłych zapożyczony od Etrusków
	& "Zamek Anioła"
	& rzeba portretowa
	& rzeby portretowe tworzyły galerię przodków
	& portretowoć dšżyła też do uwidocznienia cech psychicznych
	& ukazanie cech charakterystycznych, nawet brzydoty i oznak staroci
	& w malarstwie - odrębne postaci, każda dšżšca do wyodrębnienia się
- malarstwo
	) w domach obrazy malowano na cianach, a nie wieszano
	) operowanie 3-wymiarem, ale płytkš przestrzeniš
- mozaika z kostek marmurowych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin