HISTORIA SZTUKI 1. KRETA - położenie na wyspie - inny schemat mylenia o zabudowie - miasta nieobwarowane - ponieważ wyspa sama w sobie była obronna - miasta były zwane 'pałacami kreteńskimi' - swobodna rozbudowa na zewnštrz, uwzględnianie rzeby terenu - mit o Minotaurze i Tezeuszu - brak ladów odrębnych wištyń (przypuszczalnie czcili raczej siły natury) - czerwone kolumny zwężajšce się do dołu - charakterystyczna cecha - barwniki naturalne - sala tronowa: * wyrzebiony z jednego kamienia, wpasowany w cianę tron z alabastru * ławy - w sztuce motywy rolinne i zwierzęce, ukazywanie wiata natury - płaskie malarstwo, przedstawiajšce ruch - sceny dworskie - 'giętkie ornamenty' - sylwetka przedstawiona podobnie, jak w Egipcie (twarz i nogi z profilu, ciało skręcone w pasie) - niebieskie małpy! <zmień dealera> - ukazanie nie tylko postaci ludzkich, ale też ich elegancji, dbałoci o strój, bogactwa itd. - "Piękna Paryżanka" - wyposażenie pałacu -> cenili sobie komfort i wygodę, dšżyli do ułatwień i udoskonaleń w codziennym życiu (np. znaleziono fragmenty rur kanalizacyjnych) - potrafili cieszyć się życiem - mocno cinięty gorset, odsłonięte cycki, charakterystyczna suknia 2. MYKENY - położenie lšdowe - osada na wzgórzu, niewielkie wejcia, mury obronne - budowniczy byli ograniczani wielkociš materiału - ile jeszcze tego pieprzenia? - 'Akropol' - ufortyfikowane wzgórze zamieszkane przez ludnoć i przeznaczone na cały system wištynny - -> schemat domu mieszkalnego <- (Megaron) -> wzór dla póniejszych wištyń greckich - pochówek w kopułowych grobach/grobowcach ("Grób Agamemnona" = "Skarbiec Arteusza"), złota maska grobowa - zachowało się pismo, ale nie ma możliwoci rozszyfrowania go - tajemnicza kultura pod względem wartoci 3. GRECJA - "Skarbiec Ateńczyków" -> schemat megaronu <- - wištynie były traktowane jak domy bóstwa, wstęp do rodka mieli tylko kapłani - konstrukcja kamienna przekładajšca się na jakoć - architektura bazujšca na konstrukcji drewnianej - zdobycze architektury greckiej można traktować jako podstawy całej architektury - style architektury: * Koryncki * Joński * Dorycki - różnice wizualne między stylami, ale odpowiedniej zwać je 'porzšdkami' - w porzšdkach istotnš wartoć stanowił moduł, którym był promień kolumny - z niego wyprowadzano inne wielkoci - -> PROPORCJE! <- różne dla różnych porzšdków - stylobat - 'baza', podwyższenie pod wištyniš & porzšdek dorycki - wištynie budowano na wzgórzach i dodatkowo na stylobacie - kapitele - zakończenia kolumn - belka - architrap, na nim belki z końcami zakończone tryglifem, przestrzenie zasłonięte metopami - zgodnoć osi tryglifu z osiš kolumny wynikajšca z myli konstrukcyjnej - Peliptelos - wištynia oparta na megaronie z dołożonš kolumnadš - parzyste iloci kolumn - Acroteriony, Predimenty - jaskrawe kolory i kontrasty pogłębiajšce przestrzennoć - niekorzystne pole trójkšta - 'umiech archaiczny' - niezależnie od postaci występuje charakterystyczny grymas ust - wištynie dla bóstw męskich - przysadziste proporcje & porzšdek joński - cišgłoć fryzu - wištynie na stylobacie - baza kolumny złożona z wałków - kapitel - echinus, abakus - bardziej elegancki i ozdobny niż dorycki - częciej wištynie dla bóstw żeńskich - bogato malowane kapitele - dšżenie do jednolidoci - cinanie wolut w narożnikach pod kštem 45 stopni & porzšdek koryncki - bardzo ozdobne kapitele identyczne z każdej strony - najbardziej ozdobny i dekoracyjny - najbardziej smukłe proporcje - akropol - obwarowany kompleks wištynny - propyleje - brama prowadzšca na akropol - -> schemat akropolu <- - -> schemat erechtejonu <- nieregularna forma wištyni z kolumnadš, charakterystyczne ganki z kariatydami w charakterze kolumn %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% UWAGA %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% OD MNIEJ WIĘCEJ TEGO MOMENTU NIE JESTEM PEWIEN CZY INFORMACJE SĽ W 100% ZGODNE Z PRAWDĽ, PONIEWAŻ CHYBA KAŻDY ZAUWAŻYŁ, ŻE WYKŁAD BYŁ BARDZO CHAOTYCZNY CO POWODUJE OGÓLNY BURDEL W NOTATKACH ____________________________________________________________________________________________________ - -> schemat Partenonu <- - Partenon pełnił funkcję skarbca bardziej, niż wištyni - łšczšcy style - posiada elementy charakterystyczne dla wszystkich - korekty zapobiegajšce niekorzystnym efektom optycznym ____________________________________________________________________________________________________ - Fidiasz - rzebiarz, dekorator Partenonu, mistrz - rzeby sprowadzone najczęciej do 2 wyranie walczšcych ze sobš postaci - rzeby tempanonu - połšczone ze sobš postaci - wyeksponowanie ciała przez ciężkš, mokrš tkaninę opinajšcš dokładnie ciało - fryz przedstawiajšcy procesję wysokoć 1m i długoć ok 200m - problemem było zapobieganie nudzie - problemu z sšsiedztwem postaci - np. jadšcy konno obok ludzi idšcych pieszo -> drobne korekty graficzne i przekłamania - dynamika - największym dziełem był posšg Ateny ustawiony w rodku Partenonu - technika chryzelefantyny - drewniany trzon 'ubrany' w płyty kamienne, metalowe, emalie itd. - wyolbrzymiona głowa - wiadomoć praw optycznych - wištynia Nike - mokre szaty - cieńsze i lżejsze, delikatniej opinajšce ciało RZEBA - kory - kobiety ubrane zwarte - kurosy - mężczyni nadzy, z wyeksponowanymi mięniami - najpierw rzeby wotywne póniej zaczęły być rzeżbami sławišcymi bohaterów - polichromowane rzeby - podkrelanie muskulatury i jej budowy anatomicznej - konwencjonalnie potraktowane twarze - rzeby statyczne, lekko wysunięta do przodu noga, postać zwarta, ręce przycinięte do boku - ja pierdole mam doć - rZeba jedzca - wyróżniajšca się mniej konwencjonalnš mimikš - materiały - marmur lub odlewy z bršzu - próby swobodniejszego pokazanie ruchu -> pogłębienie wykroku, oderwanie ršk od ciała - "Grupa Tyranobójców" bardziej swobodny ruch, podniesiona ręka, skręt ciała - "Wonica" - fragment większego układu, ustawiony był w rydwanie - bršzowa rzeba Zeusa - w dużym wykroku NO TO BY BYŁO NA TYLE JAK KTO POSIADA INFORMACJE UZUPEŁNIAJĽCE - PROSZĘ SIĘ PODZIELIĆ POZDRAWIAM
kuba4651