historia sztuki 15.10.2010.txt

(6 KB) Pobierz
		HISTORIA SZTUKI

	1. KRETA

- położenie na wyspie
- inny schemat mylenia o zabudowie
- miasta nieobwarowane - ponieważ wyspa sama w sobie była obronna
- miasta były zwane 'pałacami kreteńskimi'
- swobodna rozbudowa na zewnštrz, uwzględnianie rzeby terenu
- mit o Minotaurze i Tezeuszu
- brak ladów odrębnych wištyń (przypuszczalnie czcili raczej siły natury)
- czerwone kolumny zwężajšce się do dołu - charakterystyczna cecha
- barwniki naturalne
- sala tronowa:
	* wyrzebiony z jednego kamienia, wpasowany w cianę tron z alabastru
	* ławy
- w sztuce motywy rolinne i zwierzęce, ukazywanie wiata natury
- płaskie malarstwo, przedstawiajšce ruch
- sceny dworskie
- 'giętkie ornamenty'
- sylwetka przedstawiona podobnie, jak w Egipcie (twarz i nogi z profilu, ciało skręcone w pasie)
- niebieskie małpy! <zmień dealera>
- ukazanie nie tylko postaci ludzkich, ale też ich elegancji, dbałoci o strój, bogactwa itd.
- "Piękna Paryżanka"
- wyposażenie pałacu -> cenili sobie komfort i wygodę, dšżyli do ułatwień 
	i udoskonaleń w codziennym życiu (np. znaleziono fragmenty rur kanalizacyjnych)
- potrafili cieszyć się życiem
- mocno cinięty gorset, odsłonięte cycki, charakterystyczna suknia


	2. MYKENY

- położenie lšdowe
- osada na wzgórzu, niewielkie wejcia, mury obronne
- budowniczy byli ograniczani wielkociš materiału
- ile jeszcze tego pieprzenia?
- 'Akropol' - ufortyfikowane wzgórze zamieszkane przez ludnoć i przeznaczone na cały system wištynny
- -> schemat domu mieszkalnego <- (Megaron) -> wzór dla póniejszych wištyń greckich
- pochówek w kopułowych grobach/grobowcach ("Grób Agamemnona" = "Skarbiec Arteusza"), złota maska grobowa
- zachowało się pismo, ale nie ma możliwoci rozszyfrowania go
- tajemnicza kultura pod względem wartoci


	3. GRECJA

- "Skarbiec Ateńczyków" -> schemat megaronu <-
- wištynie były traktowane jak domy bóstwa, wstęp do rodka mieli tylko kapłani
- konstrukcja kamienna przekładajšca się na jakoć
- architektura bazujšca na konstrukcji drewnianej
- zdobycze architektury greckiej można traktować jako podstawy całej architektury
- style architektury:
	* Koryncki
	* Joński
	* Dorycki
- różnice wizualne między stylami, ale odpowiedniej zwać je 'porzšdkami'
- w porzšdkach istotnš wartoć stanowił moduł, którym był promień kolumny - z niego wyprowadzano inne wielkoci
- -> PROPORCJE! <- różne dla różnych porzšdków
- stylobat - 'baza', podwyższenie pod wištyniš

		& porzšdek dorycki

- wištynie budowano na wzgórzach i dodatkowo na stylobacie
- kapitele - zakończenia kolumn
- belka - architrap, na nim belki z końcami zakończone tryglifem, przestrzenie zasłonięte metopami
- zgodnoć osi tryglifu z osiš kolumny wynikajšca z myli konstrukcyjnej
- Peliptelos - wištynia oparta na megaronie z dołożonš kolumnadš
- parzyste iloci kolumn
- Acroteriony, Predimenty
- jaskrawe kolory i kontrasty pogłębiajšce przestrzennoć
- niekorzystne pole trójkšta
- 'umiech archaiczny' - niezależnie od postaci występuje charakterystyczny grymas ust
- wištynie dla bóstw męskich
- przysadziste proporcje

		& porzšdek joński

- cišgłoć fryzu
- wištynie na stylobacie
- baza kolumny złożona z wałków
- kapitel - echinus, abakus - bardziej elegancki i ozdobny niż dorycki
- częciej wištynie dla bóstw żeńskich
- bogato malowane kapitele
- dšżenie do jednolidoci
- cinanie wolut w narożnikach pod kštem 45 stopni

		& porzšdek koryncki

- bardzo ozdobne kapitele identyczne z każdej strony
- najbardziej ozdobny i dekoracyjny
- najbardziej smukłe proporcje
- akropol - obwarowany kompleks wištynny
- propyleje - brama prowadzšca na akropol
- -> schemat akropolu <-
- -> schemat erechtejonu <- nieregularna forma wištyni z kolumnadš, 
	charakterystyczne ganki z kariatydami w charakterze kolumn


	%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% UWAGA %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

	     OD MNIEJ WIĘCEJ TEGO MOMENTU NIE JESTEM PEWIEN CZY INFORMACJE
		SĽ W 100% ZGODNE Z PRAWDĽ, PONIEWAŻ CHYBA KAŻDY ZAUWAŻYŁ,
	 ŻE WYKŁAD BYŁ BARDZO CHAOTYCZNY CO POWODUJE OGÓLNY BURDEL W NOTATKACH

____________________________________________________________________________________________________

- -> schemat Partenonu <-
- Partenon pełnił funkcję skarbca bardziej, niż wištyni
- łšczšcy style - posiada elementy charakterystyczne dla wszystkich
- korekty zapobiegajšce niekorzystnym efektom optycznym
____________________________________________________________________________________________________

- Fidiasz - rzebiarz, dekorator Partenonu, mistrz
- rzeby sprowadzone najczęciej do 2 wyranie walczšcych ze sobš postaci
- rzeby tempanonu
- połšczone ze sobš postaci
- wyeksponowanie ciała przez ciężkš, mokrš tkaninę opinajšcš dokładnie ciało
- fryz przedstawiajšcy procesję wysokoć 1m i długoć ok 200m - problemem było zapobieganie nudzie
- problemu z sšsiedztwem postaci - np. jadšcy konno obok ludzi idšcych pieszo 
	-> drobne korekty graficzne i przekłamania
- dynamika
- największym dziełem był posšg Ateny ustawiony w rodku Partenonu
- technika chryzelefantyny - drewniany trzon 'ubrany' w płyty kamienne, metalowe, emalie itd.
- wyolbrzymiona głowa
- wiadomoć praw optycznych
- wištynia Nike
- mokre szaty - cieńsze i lżejsze, delikatniej opinajšce ciało

	RZEBA

- kory - kobiety ubrane zwarte
- kurosy - mężczyni nadzy, z wyeksponowanymi mięniami
- najpierw rzeby wotywne póniej zaczęły być rzeżbami sławišcymi bohaterów
- polichromowane rzeby
- podkrelanie muskulatury i jej budowy anatomicznej
- konwencjonalnie potraktowane twarze
- rzeby statyczne, lekko wysunięta do przodu noga, postać zwarta, ręce przycinięte do boku
- ja pierdole mam doć
- rZeba jedzca - wyróżniajšca się mniej konwencjonalnš mimikš
- materiały - marmur lub odlewy z bršzu
- próby swobodniejszego pokazanie ruchu -> pogłębienie wykroku, oderwanie ršk od ciała
- "Grupa Tyranobójców" bardziej swobodny ruch, podniesiona ręka, skręt ciała
- "Wonica" - fragment większego układu, ustawiony był w rydwanie
- bršzowa rzeba Zeusa - w dużym wykroku



		NO TO BY BYŁO NA TYLE
			JAK KTO POSIADA INFORMACJE UZUPEŁNIAJĽCE - PROSZĘ SIĘ PODZIELIĆ

	POZDRAWIAM
Zgłoś jeśli naruszono regulamin