gr. glottis - mowa, język, myśl;dydaktyka - wychowanie;glottodydaktyka - wychowanie językowe;Zasady glottodydaktyki:1. Życzliwy stosunek do ucznia i podmiotowe traktowanie dziecka przy nierównoważności ról społecznych n-la i ucznia (rola n-la wychowawcy i mistrza).2. Dobre poznanie dziecka i w przypadku stwierdzenia dysfunkcji objęcie opieką specjalistyczną, zwłaszcza logopedyczną.3. Dobre rozpoznanie dziecka obejmuje w wychowaniu językowym (w pierwszym półroczu pobytu dziecka w przedszkolu lub szkole) rozeznanie co do :-stanu sprawności komunikowania się, zwłaszcza percepcji i realizacji jednostek językowych;-stanu percepcji wzrokowej;-stanu zapamiętywania jednostek językowych odbieranych słuchem i wzrokiem;-stanu syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej;-stanu sprawności manualnej;-stanu rozwoju społeczno-emocjonalnego;-stanu rozbudzenia poznawczego;-stanu zdrowia fizycznego i psychiczno-społecznego.Zakłada się tutaj holistyczne, tj. całościowe spojrzenie na dziecko. Holistyczna powinna być też diagnoza pedagogiczna oraz logopedyczna.Diagnoza logopedyczna obejmuje:- stan słuchu fonemowego i realizację fonemów przez dziecko;- stan zdolności komunikacyjnych obejmujący wszystkie jednostki językowe od fonemu do tekstu (złożonej jednostki);- stan komunikacji niewerbalnej, a także ocenę psych.- pedag. dziecka i badania lekarskie: okulisty, laryngologa, neurologa, pediatry, internisty, ewentualnie psychiatry.Glottodydaktyka nastawiona jest na indyw. tryb nauczania, zgodnie z możliwościami dziecka. Dotyczy to sprawności analizatora słuchowego i wzrokowego oraz kinestetyczno- ruchowego.Zgodnie z rozwojem dziecka powinien być wydłużony czas przygotowania do nauki czytania i pisania oraz skrócony czas opanowania płynnego pisania i sprawnego czytania. Każde dziecko powinno być w tym zakresie traktowanie indywidualnie, gdyż indywidualnie przebiega rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny dziecka.
pedagogika.logopedia