diagnoza logopedyczna.rtf

(6 KB) Pobierz

Diagnoza logopedyczna

Diagnozowanie dziecka, osoby dorosłej rozpoczynam od:

 

    obserwacji dziecka, osoby starszej, w celu rozpoznaniu możliwości komunikacyjnych;

    rozmowy z rodzicami dziecka, osobami z rodziny.

 

Następnie, w zależności od deficytu rozwojowego dziecka, osoby starszej dokonuję analizy:

 

·             badania funkcji połykania;

·             badania funkcji oddychania;

·             badania budowy i sprawności narządów artykulacyjnych;

·             badania mowy – sprawności artykulacyjnej;

·             badania słuchu (orientacyjne);

·             badania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;

·             sprawdzenie kompetencji językowej (nadawanie i rozumienie mowy w zależności od wieku)

·             inne badania, w zależności od potrzeb.

·          

W określeniu diagnozy posługuję się różnorakimi testami logopedycznym, są to m.in.:

·          

·             zapis mowy dziecka - nazywanie przedmiotów wg kwestionariusza obrazkowego – wersja własna;

·             test myślenia dziecka - M. Młynarska, T.Smereka;

·             test sprawności językowej - Z. Tarkowski;

·             test Khomsi - test rozumienia;

·             skala do badania kompetencji komunikacyjnej dzieci - M. Kielar - Turska, M. Ligęza, M.Białecka - Pikul;

·             karta oceny zdolności porozumiewania się dzieci od 3 miesięcy do 5 lat;

·             kwestionariusz do badania umiejętności komunikacyjnych u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo - E.M.Minczakiewicz;

·             kwestionariusz do badania słownictwa dzieci (w wieku od 5 - 10 lat) - E.M.Minczakiewicz;

·             karty obserwacji dziecka w poszczególnych sferach rozwoju (od 0 - 6 lat):

.                  samodzielność;

.                  nawiązywanie kontaktu i komunikowanie;

.                  percepcja słuchowa;

.                  funkcje poznawcze;

.                  pobudzanie zmysłów i integracja zmysłowo - ruchowa;

.                  duża motoryka;

.                  mała motoryka;

.                  somatognozja i rozumienie stosunków przestrzennych;

.                  naśladowanie;

.                  koordynacja wzrokowo - ruchowa.

·             Afa - skala - badanie mowy dziecka afatycznego - A.Paluch, E.Drewniak - Wołosz, L.Mikosza;

·             badanie słuchu fonematycznego i różnicowanie paronimów - I. Styczek;

·             skala umiejętności fonologicznych (sakala F) na podstawie "Prób percepcji słuchowej wyrazów" - B. Zakrzewska;

·             próby słuchu fonematycznego - B.Kaja;

·             test do badania poziomu analizy głoskowej - J.Nowak;

·             test do badania poziomu syntezy głoskowej - H.Piekarska;

·             "Chiński język" - badanie zdolności do różnicowania fonemów (słuchu fonemowego) struktury fonemowej oraz analizy i syntezy wyrazów bezsensownych - M.Bogdanowicz, E.Haponiuk;

·             badanie umiejętności czytania i pisania wg J. Cieszyńskiej;

·             wzory i obrazki - program rozwijający percepcję wzrokową - poziom podstawowy, średni i wyższy - M.Frostig, D.Horne;

·             test figur odwróconych - Ake W.Edfeldt;

·             test 14 figur geometrycznych - H.Spionek;

·             pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu - E.Górniewicz;

·             sprawdziany z pisania dla klas I, II, III - B.Kaja;

·             skala ryzyka dysleksji (SRD) - M.Bogdanowicz;

·             arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja niewerbalna - K.Turek;

·             arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja werbalna - A.Mazur;

·             zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu - W.Łucki;

·             kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania - M.Chęciek;

·             kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii - diagnoza i terapia jąkania - Z.Tarkowski;

·             afazja - test, ocena - diagnoza - terapia - M.Bitniok;

·             skala dyzartrii - S.J.Robertson;

·             karta badania motoryki artykulacyjnej - E.M.Minczakiewicz;

·             kwestionariusz "Jaki jesteś" - M.Choynowski, E.Skrzypek;

·             test depresji dla dzieci - DTK P. Rossman;

·             skala umiejętności dla dzieci i młodzieży I.Matsona (Messy);

·             film - test (test stosunków rodzinnych) - R.Gillie;

·             arkusz zachowania "Dziecko w zabawie" E.M.Minczakiewicz

Zgłoś jeśli naruszono regulamin