Diagnoza logopedyczna
Diagnozowanie dziecka, osoby dorosłej rozpoczynam od:
obserwacji dziecka, osoby starszej, w celu rozpoznaniu możliwości komunikacyjnych;
rozmowy z rodzicami dziecka, osobami z rodziny.
Następnie, w zależności od deficytu rozwojowego dziecka, osoby starszej dokonuję analizy:
· badania funkcji połykania;
· badania funkcji oddychania;
· badania budowy i sprawności narządów artykulacyjnych;
· badania mowy – sprawności artykulacyjnej;
· badania słuchu (orientacyjne);
· badania analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
· sprawdzenie kompetencji językowej (nadawanie i rozumienie mowy w zależności od wieku)
· inne badania, w zależności od potrzeb.
·
W określeniu diagnozy posługuję się różnorakimi testami logopedycznym, są to m.in.:
· zapis mowy dziecka - nazywanie przedmiotów wg kwestionariusza obrazkowego – wersja własna;
· test myślenia dziecka - M. Młynarska, T.Smereka;
· test sprawności językowej - Z. Tarkowski;
· test Khomsi - test rozumienia;
· skala do badania kompetencji komunikacyjnej dzieci - M. Kielar - Turska, M. Ligęza, M.Białecka - Pikul;
· karta oceny zdolności porozumiewania się dzieci od 3 miesięcy do 5 lat;
· kwestionariusz do badania umiejętności komunikacyjnych u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo - E.M.Minczakiewicz;
· kwestionariusz do badania słownictwa dzieci (w wieku od 5 - 10 lat) - E.M.Minczakiewicz;
· karty obserwacji dziecka w poszczególnych sferach rozwoju (od 0 - 6 lat):
. samodzielność;
. nawiązywanie kontaktu i komunikowanie;
. percepcja słuchowa;
. funkcje poznawcze;
. pobudzanie zmysłów i integracja zmysłowo - ruchowa;
. duża motoryka;
. mała motoryka;
. somatognozja i rozumienie stosunków przestrzennych;
. naśladowanie;
. koordynacja wzrokowo - ruchowa.
· Afa - skala - badanie mowy dziecka afatycznego - A.Paluch, E.Drewniak - Wołosz, L.Mikosza;
· badanie słuchu fonematycznego i różnicowanie paronimów - I. Styczek;
· skala umiejętności fonologicznych (sakala F) na podstawie "Prób percepcji słuchowej wyrazów" - B. Zakrzewska;
· próby słuchu fonematycznego - B.Kaja;
· test do badania poziomu analizy głoskowej - J.Nowak;
· test do badania poziomu syntezy głoskowej - H.Piekarska;
· "Chiński język" - badanie zdolności do różnicowania fonemów (słuchu fonemowego) struktury fonemowej oraz analizy i syntezy wyrazów bezsensownych - M.Bogdanowicz, E.Haponiuk;
· badanie umiejętności czytania i pisania wg J. Cieszyńskiej;
· wzory i obrazki - program rozwijający percepcję wzrokową - poziom podstawowy, średni i wyższy - M.Frostig, D.Horne;
· test figur odwróconych - Ake W.Edfeldt;
· test 14 figur geometrycznych - H.Spionek;
· pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu - E.Górniewicz;
· sprawdziany z pisania dla klas I, II, III - B.Kaja;
· skala ryzyka dysleksji (SRD) - M.Bogdanowicz;
· arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja niewerbalna - K.Turek;
· arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja werbalna - A.Mazur;
· zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu - W.Łucki;
· kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania - M.Chęciek;
· kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii - diagnoza i terapia jąkania - Z.Tarkowski;
· afazja - test, ocena - diagnoza - terapia - M.Bitniok;
· skala dyzartrii - S.J.Robertson;
· karta badania motoryki artykulacyjnej - E.M.Minczakiewicz;
· kwestionariusz "Jaki jesteś" - M.Choynowski, E.Skrzypek;
· test depresji dla dzieci - DTK P. Rossman;
· skala umiejętności dla dzieci i młodzieży I.Matsona (Messy);
· film - test (test stosunków rodzinnych) - R.Gillie;
· arkusz zachowania "Dziecko w zabawie" E.M.Minczakiewicz
pedagogika.logopedia