BASEN
Temat: Nauczanie pracy nóg do stylu motylkowego.
Cele główne:
1. Umiejętności: nauczanie pracy nóg do stylu motylkowego, doskonalenie stylu klasycznego.
2. Wiadomości: z zakresu techniki pływania, bezpieczeństwa i przepisów BHP na pływalni krytej.
3. Sprawność motoryczna: gibkość w stawach lędźwiowo-krzyżowych, biodrowych, kolanowych, skokowych.
4. Akcenty wychowawcze: systematyczność.
Miejsce zajęć: pływalnia kryta
Czas trwania: 90 min.
Klasa:
Liczba ćwiczących: 20
Przybory i przyrządy: deski pływackie, liny torowe.
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Dozow.
Uwagi organizac.-metodyczne
1. Część organizacyjna.
1. Zbiórka.
2. Powitanie.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
2 min.
- stroje kąpielowe
- czepki
- ewentualnie okularki pływackie
- niećwiczący siadają na ławce
2. Motywacja do aktywnego udziału w lekcji.
1. Podanie tematu ćwiczeń i celów lekcji.
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji.
1 min.
„Umiejętność opanowania pracy nóg do stylu motylkowego jest potrzebna do nauki stylu w całości i opanowania koordynacji ruchów”.
3. Rozgrzewka.
Na lądzie:
1. Krążenia ramion w przód i w tył, naprzemianstronnie.
2. W opadzie tułowia naprzemianstronne wymachy ramion.
3. Skrętoskłony tułowia w postawie wyprostowanej.
4. Ramiona w górze skłony tułowia w przód.
5. W opadzie tułowia skrętoskłony.
6. Krążenie bioder.
7. Krążenie kolan na zewnątrz i do wewnątrz.
8. Krążenia stawów skokowych.
9. 10 przysiadów.
Przejście pod natrysk.
W wodzie:
1. Uczniowie płyną 100m kraulem na piersiach.
10min.
- ustawienie w rozsypce
- rozpoczęcie i zakończenie każdego ćwiczenie na znak prowadzącego
- uczniowie płyną po prawej stronie toru
- po przepłynięciu dystansu wydechy do wody
- na gest przywołujący uczniowie zbliżają się do krawędzi basenu w celu wyjaśnienia dalszego przebiegu ćwiczeń
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności.
Nauczanie pracy nóg do stylu motylkowego, doskonalenie stylu klasycznego.
1. Stanie przy ścianie basenu, uczniowie wykonują faliste ruchy tułowia w przód i w tył.
2. Leżenie na piersiach przy ścianie basenu, podpór przodem- ruchy tułowia w górę i w dół.
3. Ustawienie w szeregu naprzeciw liny torowej, na sygnał nauczyciela uczniowie przez odbicie od dna basenu wykonują przeskok w przód przez linę.
4. Ustawienie przy brzegu basenu, uczniowie wykonują skoki do wody w przód przez odbicie od dna basenu.
5. Przy brzegu basenu uczniowie wykonują poślizg pod wodą dodając „delfinowe” ruchy tułowia i nóg.
6. Przy brzegu basenu uczniowie wykonują poślizg bokiem dodając „delfinowe” ruchy tułowia i nóg.
7. Z deską, ramiona w przodzie uczniowie wykonują „delfinowe” ruchy tułowia i nóg z wydechem do wody.
8. Z deską między nogami ruchy ramion do stylu klasycznego.
9. Z deską, ramiona w przodzie uczniowie wykonują „delfinowe” ruchy tułowia i nóg z wydechem co czwarty ruch nóg.
10. Z deską, ramiona w przodzie uczniowie wykonują pracę nóg do stylu klasycznego.
11. Uczniowie płyną nogami ruchem „delfinowym” bez deski, z wydechem do wody, ramiona w przodzie.
12. Uczniowie płyną wykonując pracę rąk do stylu klasycznego, nogi do stylu motylkowego.
13. Z ramionami w przodzie uczniowie płyną nogami ruchem „delfinowym” bez deski, ze zmiennym tempem.
14. Uczniowie płyną stylem klasycznym.
30 min.
- ustawienie w szeregu przy ścianie basenu
- korekcja błędów
- ustawienie w szeregu przy linie torowej
- rozpoczęcie na sygnał nauczyciela
- zachowana odpowiednia odległość pomiędzy ćwiczącymi
- ustawienie przy brzegu basenu
- ćwiczenie wykonywać uczeń za uczniem
- do połowy długości basenu
- powrót marszem do brzegu basenu
- przepłynięcie 25m
- wykorzystanie desek pływackich
- przepłyniecie 25m
5. Uspokojenie organizmu.
1. Uczniowie płyną luźno dowolnym stylem.
2. Wydechy do wody.
3. Skoki do wody z asekuracją, gra w piłkę wodną
5 min.
10 min
- przepłyniecie 50m
6. Część organizacyjno- porządkowa.
mariuszmp