raport04.pdf

(926 KB) Pobierz
01.indd
Przeszkody i szanse aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
z zaburzeniami percepcji wzrokowej.
Psychologiczna analiza problemu
Projekt badawczy nr WUE/0041/IV/05 nt.:
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
Karta oceny wykonania zadania: Raport
Ewaluacja końcowa dokonana przez kierownika projektu lub wyznaczoną przez niego osobę / osoby spośród członków
Rady Naukowej projektu
Nazwa zadania wg harmonogramu
Opracowanie raportu z analizy literatury naukowej nt. sytuacji zawo-
dowej osób z upośledzeniem narządów wzroku1
Numer zadania wg harmonogramu
5.1.1.1.12
Termin wykonania zadania wg harmonogramu Marzec 2006 roku
Nazwisko wykonawcy zadania
prof. dr hab. Roman Ossowski
mgr Magdalena Muszalska
Imię i nazwisko ewaluatora
Kierownik projektu prof. dr hab. Anna Brzezińska
Decyzja:
pozytywna
negatywna 2
Honorarium:
Warszawa, dnia ......................
............................................................................
prof. dr hab. Anna Brzezińska
Kierownik projektu
1) Honorarium za wykonanie zadania zostanie wypłacone po pozytywnej ewaluacji gotowego raportu.
2) Ocena „negatywna” oznacza konieczność dokonania poprawek wskazanych przez osobę dokonującą ewaluacji i po-
nowne przedstawienie raportu do oceny.
36279184.014.png 36279184.015.png 36279184.016.png 36279184.017.png 36279184.001.png
Spis treści
Wprowadzenie
Ograniczenia i zasoby osób z dysfunkcją narządu wzroku
I. Osoby niewidome i słabowidzące – definicje i klasyfikacje
II. Główne konsekwencje i bariery związane z uszkodzonym narządem wzroku
III. Funkcjonowanie osoby niewidomej i niedowidzącej w społeczeństwie
IV. Specyfika kształcenia i poradnictwa zawodowego na drodze do aktywizacji zawodowej osób niewidomych i
słabowidzących
1. Osoba z niepełnosprawnością percepcji wzrokowej jako student
2. Specyfika zadań i wyzwań w doradztwie i rehabilitacji zawodowej dla osób niewidomych i słabowidzących
V. Osoba z niepełnosprawnością percepcji wzrokowej jako pracownik
VI. Aktywizacja niewidomych i słabowidzących – propozycja kierunków badań i działania
Podsumowanie
Aktywizacja niewidomych i słabowidzących – propozycja kierunków działania i badań
Bibliografia
1. Literatura w jęz. polskim
a) dotycząca osób niepełnosprawnych w ogóle (w tym i osób z zaburzeniami percepcji wzrokowej
b) dotycząca osób niepełnosprawnych z zaburzeniami percepcji wzrokowej
2. Literatura w jęz. angielskim
a) dotycząca osób niepełnosprawnych w ogóle (w tym i osób z zaburzeniami percepcji wzrokowej)
b) dotycząca osób niepełnosprawnych z zaburzeniami percepcji wzrokowej
Projekt EFS nr WUE/0041/IV/05
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
Wprowadzenie
Niniejszy Raport jest jedną z części ogólnego dokumentu przygotowywanego w ramach Projektu badawczego nr WUE /
0041 / IV / 05 nt.: Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
Raport ten zawiera przegląd możliwości i wyzwań , przed którymi stoją osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku
w zakresie edukacji i zatrudnienia. Z założenia ma on stanowić ważny wkład w upowszechnianiu informacji i badań oraz
promowanie większej świadomości i dyskusji na temat zagadnień istotnych dla osób niewidomych i niedowidzących w
aspekcie ich aktywizacji zawodowej.
Każdy z analizowanych materiałów dotyczących różnych aspektów aktywizacji zawodowej osób niepełnospraw-
nych 1 z dysfunkcją percepcji wzrokowej zawiera następujący przekaz: praca oraz szeroko rozumiana aktywność
zawodowa ma dla osób niepełnosprawnych nie tylko wartość ekonomiczną, ale przede wszystkim daje możliwość
poczucia sprawstwa, samoskuteczności, bycia potrzebnym, niezależnym, oznacza wyrwanie się z izolacji społecznej
oraz stanowi ważny warunek poprawy jakości życia i sukcesu na drodze do samorealizacji (La Grow, 2004; Sękowski,
2001) . Co więcej, praca bywa często treścią życia, nadając mu sens i kompensując wiele ograniczeń wynikających ze
specyfiki niepełnosprawności. Jest ponadto miejscem, które umożliwia lepszą adaptację zarówno do zmienionych
możliwości fizycznych psychicznych, jak i zmieniającego się rynku pracy (Kasprzak, 1999). Liczne badania pokazują, iż
praca zarobkowa osoby z dysfunkcją wzroku pozytywnie przyczynia się do podwyższenia jej poczucia własnej wartości,
samoskuteczności i sprawstwa oraz satysfakcji z relacji z innymi.
Z drugiej strony od kilku lat w statystykach niezmiennie pojawiają się następujące dane: w Polsce zarejestrowanych jest
obecnie ponad 80 tysięcy osób niewidomych, ale jednocześnie szacuje się, że ok. 25% osób z uszkodzeniem wzroku w
ogóle nie figuruje w statystykach PZN czy GUS.
Na koniec 2002 r. Polski Związek Niewidomych zrzeszał 75 354 członków zwyczajnych, tj. osób, które ukończyły 16 lat i
zostały zaliczone do znacznego (46 850 osób) lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności (28 504) z tytułu utraty
bądź poważnych wad wzroku. Dodatkowo, 8 839 osób dorosłych, oprócz utraty bądź poważnego osłabienia wzroku,
obciążonych było dodatkowymi, poważnymi niepełnosprawnościami bądź schorzeniami. Liczba ta obejmuje 1 275 osób
głuchoniewidomych, 5 763 osoby chore na cukrzycę i 347 osób ze stwardnieniem rozsianym.
Zdecydowana większość z nich korzysta w sposób długotrwały ze świadczeń pomocy społecznej, a jedynie 8-15% po-
zostaje aktywnymi zawodowo, pracując głównie w instytucjach państwowych i zakładach pracy chronionej. Szacuje się,
że tylko 0.5 % znalazło zatrudnienie na otwartym rynku pracy (wg danych PZN; za: Gazeta Prawna, 2006). Ci, którym
udało się znaleźć zatrudnienie, wykonują często pracę nie tyle zgodną z własnymi możliwościami, predyspozycjami i ta-
lentem, ale przyznaną zgodnie z utrwalonym schematem zawodu „typowego dla osoby niewidomej czy niedowidzącej”
(np. masażysty czy telefonisty).
Oznacza to, że znaczny procent osób z uszkodzonym wzrokiem jest pozbawiony naturalnego prawa do pracy i
pomocy w rozwiązaniu ich problemów zawodowych.
Są to dane w dużej mierze przybliżone, gdyż w okręgach Polskiego Związku Niewidomych, w ośrodkach szkolno-wycho-
wawczych dla niewidomych i słabowidzących brakuje informacji o niezatrudnionych członkach i absolwentach. Nie ma
właściwie żadnych danych dotyczących osób z dysfunkcją wzroku niezrzeszonych w PZN.
Szacuje się, że jest ich około 300 tysięcy i że wskaźnik bezrobocia w tej grupie jest jeszcze wyższy. Nie ma też danych na
temat 35 tysięcy członków PZN w wieku produkcyjnym, którzy nie są zatrudnieni ani nie poszukują pracy. Niemniej jed-
nak dane te są niezwykle niekorzystne – także w świetle porównań z innymi krajami Europy (tab. 1).
tab. 1. poziom aktywności zawodowej osób z zaburzoną percepcją wzrokową w stosunku
do ogółu zarejestrowanych
Kraj
Liczba osób z zaburzoną percep-
cją wzrokową
Poziom aktywności zawodowej
Polska
80 tys. Zarejestrowanych w PZN, ¼
nie figuruje w statystykach
ok. 8%
Słowacja
ok. 130 tys.
ok. 30%
Anglia
ok. 2 mln
(144 tys. W wieku produkcyjnym)
ok. 25%
(dane przedstawione na ponadnarodowej Konferencji PARTNERSTWO PONADNARODOWE „VISION=E^3”, Kraków, 21 - 23
marca 2006)
Prezentowane w publikacjach statystyki wskazują, że sytuacja zatrudnieniowa osób niewidomych i słabo widzących we
wszystkich krajach Europy jest obecnie bardzo niekorzystna. Wskaźniki ich zatrudnienia są znacznie niższe, a stopy bez-
robocia kilkakrotnie wyższe niż w populacji osób normalnie widzących; nadal są to jednak zestawienia stawiające Polskę
w niekorzystnym świetle (rys. 1)
189
36279184.002.png 36279184.003.png 36279184.004.png 36279184.005.png 36279184.006.png 36279184.007.png
Projekt EFS nr WUE/0041/IV/05
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
wykres 1.1
Procentowy udział bezrobotnych osób niewidomych niedowidzących
w porównaniu z ogólnym poziomem bezrobocia w wybranych krajach Europy
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1 2
1 2
1 2
1 2
1 2
1 2
1
2
1 2
1 2
1 2
Chorwacja Cypr Dania
Finlandia Niemcy
1. % bezrobocia wśród osób z dysfunkcją wzroku 2. % ogólnego bezrobocia
Węgry Norwegia Polska Hiszpania Szwecja
Jak widać, polski system rehabilitacji zawodowej i zatrudniania ON jest bardzo nieefektywny. W naszym kraju bowiem ak-
tywnych zawodowo jest prawie 3-krotnie mniej ON niż w większości krajów UE. Dodatkowo notuje się w ostatnich latach
systematyczny spadek poziomu zatrudnienia ON, a proces ten widoczny jest także w sektorze pracy chronionej, która w
Polsce stanowi podstawę zatrudnienia tych osób.
Oznacza to, że znaczny procent osób z uszkodzonym wzrokiem jest pozbawiony naturalnego prawa do pracy i
pomocy w rozwiązaniu ich problemów zawodowych.
Główne przyczyny powyżej opisanej sytuacji:
niski poziom wykształcenia osób z zaburzeniami percepcji wzrokowej
brak motywacji do usamodzielnienia się (robienia czegokolwiek poza działaniami mieszczącymi się w ramach wymie-
nionych powyżej turnusach rehabilitacyjnych)
niechęć i stereotypowe podejście pracodawców jak i najbliższego otoczenia osób z zaburzeniami widzenia (rodzina i
otoczenie społeczne nie oczekuje od nich aktywności zawodowej).
Zasygnalizowana już na wstępie dychotomia: stan oczekiwany/porządany vs. sytuacja realna, potrzeby vs. możliwości,
potencjał i zasoby vs. deficyty i braki pojawia się w niemal każdym aspekcie dokonywanej przez nas analizy. Rozbieżności
te ściśle dotyczą relacji osoby niepełnosprawnej z otoczeniem i wiążących się z tym ograniczeń, zarówno po stronie
samej ON, jak i jej otoczenia fizycznego i społecznego.
Na wstępie wart jest też podkreślenia jeszcze jeden ogólny wniosek płynący z przeprowadzonych analiz opisu i diagnoz
sytuacji ON – a mianowicie ogromna dysproporcja w akcentowaniu tego co pozytywne i negatywne. W literaturze nauko-
wej dominuje analiza barier, problemów, braków występujących po stronie samych ON i ich otoczenia, przy niewielkim
skupieniu na pozytywnych przykładach, konstruktywnych rozwiązaniach, opisach pozytywnych zasobów tkwiących w
samej ON jako pracownika czy aktywnej i kreatywnej jednostki w ogóle.
Jedną z przyczyn może być skądinąd słuszne i pożądane założenie, że pracodawca przyjmuje do pracy osobę niewidomą
lub niedowidzącą z tych samych powodów, z jakich zatrudniłby na tym samym stanowisku osobę dobrze widzącą, tj. z
powodu jego umiejętności, kwalifikacji i kompetencji. Skoro jednak tak się nie dzieje – a dysproporcje są tak duże – natu-
ralne jest stawiane pytanie o ich przyczyny.
Istniejące bariery w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - zarówno w warunkach chronionych, jak i na otwartym rynku
pracy – identyfikowane są zarówno ze strony osób niepełnosprawnych, jak i ze strony pracodawców i środowiska pracy.
Wolffe i Spungin (2002) zapytali członków 102 organizacji z 75 krajów, statutowo zajmujących się wsparciem i aktywizacja
psychospołeczną osób z dysfunkcją wzroku o najistotniejsze ich zdaniem bariery w zatrudnieniu osób niepełnospraw-
nych (pytanie otwarte).
Porządkując wg częstości występowania odpowiedzi otrzymano następujące zestawienie:
dyskryminacja
brak wykształcenia i kompetencji
obraz osoby niewidomej lub niedowidzącej w świadomości pracodawcy
brak niezbędnych pomocy technicznych i urządzeń
niedostateczne wsparcie przepisów prawnych
sytuacja gospodarczo-ekonomiczna w kraju mająca wpływ na globalny rynek pracy
trudności z mobilnością i fizycznym dostępem do miejsca/stanowiska pracy
okazje siły roboczej zdominowane przez najnowocześniejsze przemysły
190
36279184.008.png 36279184.009.png 36279184.010.png
Projekt EFS nr WUE/0041/IV/05
Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych
kłopoty z posługiwaniem się informacjami w formie pisma/druku
nieprzychylne nastawienie w miejscu pracy
brak umiejętności społecznych
brak pozytywnych wzorców i doświadczeń
Zestaw wymienionych przeszkód w zdobywaniu doświadczenia zawodowego czy pokonywania kolejnych szczebli karie-
ry zawodowej przez interesującą nas grupę ON jest wymieniany w większości rozpatrywanych prac badawczych.
Dalsze analizy tych danych pozwoliły wskazane bariery pogrupować w 5 głównych kategorii:
a) czynniki będące w bezpośrednim związku z zaburzeniami percepcji wzrokowej oraz schorzeniami towarzyszącymi
b) dostępność do równoprawnego udziału w życiu społecznym i kulturalnym, wykształcenia oraz rynku pracy
c) dyskryminacja ze strony pracodawców albo współpracowników
d) osobiste cechy pracownika niewidomego lub słabowidzącego
e) nieznajomość ze strony pracodawców co do potencjalnych zdolności niewidomego i / albo słabowidzącego pracow-
nika
Mając na uwadze właśnie te kategorie w dalszej części raportu omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. ograniczenia i zasoby mające związek z zatrudnieniem osób z zaburzeniami percepcji wzrokowej w zakresie ich pod-
miotowych cech, osobistych zasobów, motywacji, wypracowanych sposobów radzenia sobie z sytuacją trudną, jaką jest
niepełnosprawność;
2. analiza funkcjonowania psychicznego i społecznego (ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji ON – ro-
dzina, najbliższe otoczenie oraz postaw wobec niepełnosprawności (osób niewidomych i silnie niedowidzących oraz ich
otoczenia);
3. zagadnienia związane ze zdobywaniem wykształcenia ogólnego (ze szczególnym uwzględnieniem wyższych szczebli
zdobywania wiedzy) oraz z dokształcaniem się, nabywaniem specyficznych umiejętności i kompetencji niezbędnych na
obecnym rynku pracy; specyfika problemów przechodzenia (tranzycja) młodzieży niewidomej i słabowidzącej ze szkół
do zakładów pracy – m.in. specyfika poradnictwa zawodowego;
4. waga i rola współczesnych osiągnięć techniki i tyfloinformatyki w umożliwieniu osobom z poważnymi dysfunkcjami
wzroku i niewidomym, dostępu do informacji, wykonywaniu pracy twórczej i naukowej, pracy zawodowej, a także spraw-
nego funkcjonowania na co dzień;
5. analiza ograniczeń i problemów oraz sposobów ich pokonywania, jakie można spotkań po stronie pracodawcy (i współ-
pracowników) - wiedza, postawy i nastawienie wobec zatrudnienia pracownika z dysfunkcją percepcji wzrokowej
6. pułapki tkwiące w obowiązujących przepisach prawnych i ustalonym systemie ubezpieczeń społecznych
W każdym z tych punktów zostanie uwzględniona zarówno perspektywa samych ON jak i doświadczenia osób bezpo-
średnio zaangażowanych w cały proces aktywizacji zawodowej.
Tutaj cennym i niemal jedynym źródłem informacji były dla nas bezpośrednie wypowiedzi na tworzonych przez środowi-
sko ON internetowych forach dyskusyjnych, gdzie osoby niewidome i niedowidzące dzielą się własnymi spostrzeżeniami,
oczekiwaniami i doświadczeniami związanymi ze zdobyciem pracy, jej utrzymaniem i rozwojem zawodowym.
Istotnym elementem każdej z tych części raportu będą też propozycje kierunków działania i badań na rzecz aktywizacji
zawodowej osób niewidomych i niedowidzących.
Ten – niezwykle ważny element niniejszej pracy – w dużej mierze opiera się na doświadczeniach opisanych w literatu-
rze anglojęzycznej. Niezwykle ważne jest bowiem umiejętne korzystanie z nagromadzonej już wiedzy i doświadczeń i
sprawdzonych w praktyce rozwiązań. Mogą być one podstawą do zaangażowania w dynamiczne, wspólne poszukiwanie
dróg pomocy i wsparcia oraz wdrażanie efektywnych, skoordynowanych form współdziałania instytucji i organizacji na
rzecz integracji ON i otwarcia dla nich rynku pracy.
Ograniczenia i zasoby osób z dysfunkcją narządu wzroku
I. Osoby niewidome i słabowidzące – definicjeiklasyfikacje
Terminologia opisująca osoby niepełnosprawne wzrokowo jest tak rozległa, jak różne są zarówno przyczyny uszkadza-
jące wzrok, jak i czas, czyli to w jakim okresie życia nastąpiło upośledzenie, oraz stopień niedowidzenia (od słabego do
zupełnej ślepoty) (Majewski, 2004).
1. W Polsce, jak i wielu innych krajach europy funkcjonuje ustawowa definicjaosobyniewidomejisłabowidzącej .
Powszechnie obowiązują normy przyjęte w 1980 r. przez Światową Organizację Zdrowia, która podaje podział na trzy
stopnie upośledzenia widzenia (degree of visual impairment) : normalne widzenie, słabe widzenie oraz ślepotę. Wartość
ostrości widzenia dotyczy obu oczu, kiedy zastosowana jest najlepsza korekcja w postaci szkieł optycznych:
1. ślepota (blindness) wyróżnia trzy stopnie upośledzenia wzroku:
pierwszy to słabowzroczność głęboka (profound) - ostrość poniżej 3/60,
druga - poczucie światła (near total) dla ostrości wzroku w granicach od 0,02 do 0,05,
trzecia oznacza całkowity zanik czynności wzrokowych i brak nawet poczucia światła, jak to ma miejsce w przypadku
ślepoty całkowitej (total) (za: Klinkosz, 2003)
jako niewidome określa się także osoby, u których pole widzenia ograniczone jest do przestrzeni zawartej w 20
stopniach, bez względu na ostrość widzenia (za: Sękowski, 2001)
191
36279184.011.png 36279184.012.png 36279184.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin