SZCZEGÓŁOWY PROGRAM INSTRUKTAŻU OGÓLNEGO.docx

(22 KB) Pobierz

           

………………………………………………….

         (nazwa organizatora szkolenia)

 

 

 

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM INSTRUKTAŻU OGÓLNEGO

W ZAKRESIE BHP I PPOŻ.

 

 

 

 

    

 

                                                   SPORZĄDZIŁ:

 

 

                                                                 ………………………………

 

 

 

(rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie

szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz.

1860; zm: Dz. U. Nr 196, poz. 1420 z 2007r.)

 

Program instruktażu ogólnego

 

Cel szkolenia :

Celem szkolenia jest zaznajomienie pracownika w szczególności z podstawowymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pracy i regulaminie pracy, oraz zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

 

Uczestnicy szkolenia :

Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich osób, które rozpoczynają pracę w zakładzie pracy.

 

Sposób organizacji szkolenia :

Szkolenie powinno być zorganizowane w formie instruktażu – przed rozpoczęciem przez

pracownika pracy w zakładzie pracy – na podstawie niniejszego programu. Podczas

szkolenia konieczne jest stosowanie odpowiednich środków dydaktycznych, w

szczególności filmów, tablic, folii do wyświetlania informacji, środków do udzielania

pierwszej pomocy w razie wypadku. Instruktaż ogólny realizuje służba bhp, natomiast

instruktaż stanowiskowy realizuje służba bhp i bezpośredni przełożony pracownika w

zakładzie pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instruktaż ogólny – program szczegółowy

 

I. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy :

 

1. Najważniejsze definicje :

- bezpieczeństwo i higiena pracy,

- ochrona pracy.

2. Regulacje prawne dotyczące ochrony pracy :

- Kodeks pracy,

- Regulamin pracy,

- Inne akty prawne.

3. Państwowy nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp:

a) Państwowa Inspekcja Pracy,

b) Państwowa Inspekcja Sanitarna,

4. Inne organy nadzoru nad warunkami pracy:

a) Urząd Dozoru Technicznego,

b) Urzędy Górnicze,

c) Organy nadzoru budowlanego,

d) Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska,

e) Komenda Główna Straży Pożarnej,

f) Policja.

5. Społeczny nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp :

a) Związki zawodowe,

b) Społeczna inspekcja pracy – współpraca z PIP i innymi organami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Zakres obowiązków i uprawnień pracodawcy, pracowników oraz poszczególnych komórek organizacyjnych zakładu pracy i organizacji społecznych w zakresie BHP.

 

1. Obowiązki i uprawnienia pracodawcy.

2. Obowiązki i uprawnienia pracownika.

3. Zakres działania, oraz uprawnienia zakładowej organizacji związkowej.

4. Zadania i uprawnienia społecznej inspekcji pracy.

5. Zadania i uprawnienia służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad BHP.

 

Rodzaje odpowiedzialności pracownika :

1. Odpowiedzialność porządkowa :

a) upomnienie,

b) nagana,

c) kara pieniężna.

2. Odpowiedzialność osób kierujących pracownikami.

3. Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika.

4. Podmioty uprawnione do nakładania kar grzywny:

- Inspektorzy PIP,

- Inspektorzy sanitarni.

5. Odpowiedzialność karna pracodawcy.

 

 

 

 

Czas trwania łącznie I, II i III temat szkolenia : 0,6 godz.*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy.

 

 

1. Podział, wymiary, znakowanie dróg komunikacji wewnętrznej.

2. Pionowe, poziome i świetlne znaki drogowe.

3. Utrzymanie dróg komunikacji wewnętrznej.

4. Zasady poruszania się środków transportowych w komunikacji publicznej

5. Zasady poruszania się pieszych.

6. Nawierzchnie dróg, czystość.

7. Miejsca niebezpieczne.

8. Przemieszczanie się pieszych między kondygnacjami.

9. Schody, pochylnie.

10. Dźwigi osobowe i urządzenia do podnoszenia.

11. Drabin przenośne.

12. Wymogi dla dróg ewakuacyjnych i dojazdów pożarowych.

13. Oświetlenie dróg na zewnątrz budynków i wewnętrznych ciągów

komunikacyjnych.

14. Przemieszczanie się w pomieszczeniach.

15. Dojścia, przejścia.

16. Pomieszczenia pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i

podstawowe środki zapobiegawcze:

 

 

Charakterystyka wybranych czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych:

1. Czynniki niebezpieczne (urazowe) w środowisku, w tym w miejscu zamieszkania podopiecznych.

2. Czynniki szkodliwe i uciążliwe:

a) czynniki fizyczne (hałas, mikroklimat, pyły, promieniowanie),

b) czynniki chemiczne (substancje i preparaty),

c) czynniki biologiczne (mikroorganizmy),

d) czynniki psychofizyczne (obciążenie fizyczne, obciążenie nerwowo-psychiczne),

e) uciążliwości środowiska pracy.

3. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu tych czynników na pracownika:

a) eliminacja źródeł niebezpiecznych i szkodliwych czynników

b) ograniczenie oddziaływania tych czynników poprzez odsunięcie człowieka z obszaru ich wpływu,

c) ograniczenie oddziaływania na człowieka czynników niebezpiecznych i szkodliwych poprzez osłonięcie strefy narażenia,

d) ograniczenie wpływu tych czynników poprzez zastosowanie ochron osobistych,

e) ograniczenie zagrożenia człowieka czynnikami niebezpiecznymi i

szkodliwymi przez dobór pracowników, właściwą organizację pracy, oraz

oddziaływanie na bezpieczne zachowanie pracowników,

 

 

 

 

Czas trwania łącznie IV i V temat szkolenia : 0,5 godz.*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym:

 

1. Stanowisko pracy.

2. Ogólne wymagania dla stanowisk pracy.

3. Ogólne wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń.

4. Zasady prawidłowego przenoszenia ciężarów:

a) mężczyźni,

b) kobiety,

c) młodociani.

 

 

Czas trwania : 0,4 godz.*

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin